Men of Valor

Anmeldt af: Sune Meyer (Goose Fraba) - 12. december 2004 - kl. 12:53
2 0

Når udviklerne fra 2012 giver sig i kast med et krigsspil, så gør de sig stor umage med at skabe et troværdigt billede af krig. De gjorde det med Anden Verdenskrig i spillet Medal of Honor: Allied Assault, og nu har de gjort det igen med Men of Valor, baseret på Vietnamkrigens første del i 1960erne.

Konceptet fra Men of Valor er set før i årets udvalg af ’Nam shooters. Man starter ud med en ung soldat, der kommer direkte fra militær skolen og skal ud og aftjene sin ”tour of duty” for USA i Vietnamkrigen. MoV vælger dog en lidt anderledes indgangsvinkel, ved at placere en i rollen som den sorte Dean Shepard, hvor forskelsbehandlingen mellem hvide og sorte amerikanske soldater i krigen udpensles i en hidtil uset grad.

I det hele taget udmærker Men of Valor sig fra konkurrenterne, ved at genskabe virkeligt mange vigtige dele af Vietnamkrigen. Den politiske uro omkring amerikanernes involvering i krigen berøres også. I en af spillets missioner kommer man ud for at skulle babysitte et journalist hold og endda redde deres liv, blot for at blive fejlagtigt stemplet i en tv reportage sidenhen. Du vil møde Vietnamesiske bønder, som udgiver sig for at være venligtsindede, men kun få sekunder senere viser de sig som Vietcong sympatisører og falder dig i ryggen med deres våben. Ligesom i den rigtige krig, så vil du også komme i kamp med både Vietcong mænd og kvinder. Alting udspiller sig i troværdige rammer og mange af de historiske slag, lige fra Khe Sahn til Tet Offensiven, har fundet deres plads i spillet.

Dem som før har spillet Medal of Honor spil, vil straks føle sig tilpas ved gameplayet i Men of Valor. Igennem en række scriptede sekvenser, ledes man igennem 13 missioner, som dækker over 4 autentiske militærkampagner. Man ledes så nøje planlagt fra starten af hver level til slutningen, ved at ondulere hundredevis af fjendtlige soldater, efterhånden som de dukker op de forskellige steder på kortene. Spillet giver dig nye objectives undervejs igennem de forskellige levels, og selvom det meste af det er set før, så er variationen forholdsvis stor i forhold til lignende spil. At bemande maskinegeværet på en Huey helikopter, sejle på floder med både, kravle rundt og udrydde underjordiske Vietcong gangsystemer eller redde krigsfanger, er blot nogle af de forskellige opgaver MoV sætter en på. .

Hver mission i Men of Valor er delt op i en god håndfuld checkpoints, som desværre også deles op med rimeligt lange loadtider. Ganske vist er der kun tale om ca. 30 sekunders load tid hver gang, og udviklerne hos 2012 har været så hensigtsmæssige at lægge lidt skrevne facts og rigtige billeder fra krigen ind i load sekvenserne, men i forhold til store spil som kun loader imellem levels som f.eks. Halo, så er det alligevel et lille irritationsmoment. Desuden er der flettet en række in game cut scenes ind i hver level, typisk lige inden et checkpoint, hvor den scriptede historie kan få lov til at udspille sig, som man også kender det fra MoH spillene.

I forbindelse med spillets check points, bør der også knyttes nogle kommentarer til save systemet og den generelle sværhedsgrad. I Men of Valor foregår det således, at når man dør, så starter man enten ved starten af en level, eller ved det sidst gennemførte checkpoint. Herfra har man så et begrænset antal forsøg til at klare sig videre til næste checkpoint, inden man tvinges til at starte missionen forfra. Heldigvis har man oftest nok forsøg til at klare sig videre, men eftersom MoV til tider er et svært spil, selv på easy sværhedsgrad, så kan man godt risikere at komme ud i enkelte tætte situationer. Når man så holder for øje, at de fleste missioner tager mindst en time at gennemføre, så er det både frustrerende og bittert at skulle starte forfra igen. Desuden er man nødt til at gennemføre hele missioner af gangen før spillet automatisk opdaterer ens save game, da det ikke er muligt at save undervejs og så fortsætte derfra på et senere tidspunkt.

Den kunstige intelligens i Men of Valor er også lidt af en torn i øjet. Ligesom i mange andre tungt scriptede spil, så opfører de sig enten utroligt dumt eller urealistisk, både på fjendens og ens egen side. Fjenderne dukker typisk op på bestemte steder i et antal af 10-20 styk. Når man så har skudt de foreste, så strømmer de andre til og stiller sig nøjagtigt de samme steder på kortet, hvor deres døde kammerater stod. Desuden byder de forskellige levels på en lang række dækninger, blandt andet højt græs, som man burde kunne bruge til at snige sig ind på fjenderne. Men selvom du ikke kan se fjenderne, så har de aldrig noget problem med at få øje på dig, så spillets melee attack knap er ikke meget bevendt i praksis. Herudover følges man med en håndfuld soldaterkammerater, som heller ikke er de klogeste. Eftersom de er en del af den scriptede historie, så er de udødelige, medmindre man når til et punkt i historien, hvor det er bestemt, at nogen af dem skal dø, hvilket på sin vis også er logisk nok. Mindre logisk er dog den måde de fører krig på. Eksempelvis sætter de sig ofte på knæ ude midt i krydsilden, imens de har ryggen til fjenden og bare stirrer tomt i ens retning. Når de så skyder på fjenden, så er det også yderst sjældent de rent faktisk får ram på dem. Alt i alt er den kunstige intelligens, sammen med save funktionen, områder hvor man godt kunne have ønsket sig lidt mere finpudsning fra udviklerens side.

Gameplayet i Men of Valor fortjener nu ikke kun dårlig kritik, for de elementære ting gør det stadigvæk godt. På trods af visse fejl, så er det i allerhøjeste grad spændende at spille. Vietnamkrigens stemning er blevet ramt bedre end i de fleste andre spil af samme type, og selvom der er et begrænset udvalg af våben i spillet i forhold til andre ’Nam spil, så føles de til gengæld en del bedre og mere virkelighedstro. Scriptingen rammer også plet flere gange end den misser, så man også engagerer sig i historien og lige skal finde ud af, hvad der sker med Shepard og hans buddies i næste mission. Hvis man gerne vil drage i krig side om side med en kammerat, så har man også muligheden for dette i splitscreen.

En anden af Men of Valor’s styrker, er dens robuste multiplayer og Xbox Live del. I stil med Return to Castle Wolfenstein: Tides of War, så har spillerne mulighed for at dele sig op i en lang række forskellig klasser. På henholdsvis Allies og Communist siderne, er der alle gængse enheder, så som almindelige soldater, medics, snipers, engineers og heavy weapons. I MoV kan op til 12 personer dyste med disse enheder i op til 5 forskellige match typer. Det drejer sig om Multiplayer Mission, som bygger over autentiske slag, Team Deathmatch, Deathmatch, Recover the Documents, hvilket er en variation af capture the flag og Search and Destroy, som minder en del om Retrieval delen af Rainbow Six 3: Black Arrow. Med andre ord er der altså rigtigt mange muligheder for multiplayer ragnarok i MoV, og sammen med de gode multiplayer maps, gør det multiplayer delen til et af spillets højdepunkter. Live Aware understøttes også, så ens online venner kan se en, selvom man er igang med en single player mission.

Men of Valor grafikken er bygget på den populære Unreal engine. Det er lykkedes 2012 at stoppe en masse polygoner ind i de forskellige figurer og skabe nogle rigtigt flotte textures. Level designet er også meget imponerende. Junglen føles stor og tætbevokset med planter, og der skabes en god illusion af, at man færdes i store åbne områder, selvom man i realiteten ledes igennem relativt smalle stier fra punkt A til B på hvert kort. Effekterne i MoV er også vellykkede, lige fra det høje græs og andre tropiske planter, som bevæger sig i takt med vindstødende, til den intense krydsild, de bragende ekslosioner, samt ilden og røgen der efterlades af ødelæggelserne. Animationerne på soldaterne i spillet er dog til tider ret så kluntet, og særligt dyk i den ustabile framerate er med til at sætte et skidt præg på det, som ellers må betegnes som den grafisk mest imponerende fortolkning af Vietnamkrigen i et spil til dato.

MoV behøver absolut ikke skamme sig over sin lyd. Voice acting er udført med engagement, og i tidens ånd så bliver der ikke lagt fingre imellem, når både amerikanere og Nord Vietnamesere bander og svovler på deres respektive sprog i kampens hede. Musikken er noget, mange forbinder med Vietnamkrigen. Derfor har man købt rettighederne til nogle af 60ernes største numre fra bl.a. James Brown og The Mamas and the Papas, som spilles når man færdes på amerikanske baser. Herudover har man lagt orkestermusik ind i selve missionerne, som forbilledligt supplerer handlingen, og er med til at øge ens puls, når man spiller. Lydeffekterne er helt fantastiske med realistiske krigslyde i fuld Dolby Digital 5.1 udblæsning.

De 13 missioner i spillets singleplayer del, bør holde de fleste beskæftiget i mindst 15 timer, såfremt man kan klare sig igennem det til tider svære gameplay og det frustrerende save system. Herefter kan man frit boltre sig i co-op splitscreen og spillets massive multiplayer del, som bør forøge spillets levetid med adskillige timer mere.

I sidste ende er Men of Valor en first person shooter, som ikke byder på nogen særlige gameplay nyskabelser og har enkelte grove hjørner, særligt i form af tivlsom AI og en brutal save funktion. Til gengæld er spillets solide kerne, pakket ind i en forholdsvis overbevisende præsentation, og byder på udfordring for alle. Det lever især højt på sin atmosfære, der fanger Vietnamkrigen på en fængende og nervepirrende måde og ligger helt oppe på det niveau, som har kendetegnet Medal of Honor spillene. Vi bliver nærmest overrendt med Vietnam krigsspil i år, men Men of Valor placerer sig absolut blandt de bedste, i kraft af dens underholdnigsværdi i single player og ikke mindst multiplayer.
Men of Valor

Men of Valor

Udvikler2012