Mega Coin Squad

Anmeldt af: Jakob Tofte - 26. maj 2015 - kl. 21:47
5 2

BigPixel Studios er aktuelle med Mega Coin Squad, en fin, lille indietitel, som minder os om, hvorfor det var så sjovt at spille lokal multiplayer i gamle dage.

Opskriften er ret simpel i dette retroprægede 2D-platformspil. Igennem fire forskellige spilverdener skal man indsamle et givent antal mønter og lægge dem i en gigantisk sparegris, som er placeret på banen. Man skal gøre dette ved at bevæge sig rundt og bruge muligheden for at hoppe, dashe og skyde med forskellige indsamlede våben, for derved at undgå eller besejre en række forskellige fjender af varierende sværhedsgrad og styrke.

På banerne kan man udover at klare dem, få tildelt op til tre diamanter, som alle giver adgang til tilfældigt udvalgte powerups, der kan gøre de næste baner lettere. De forskellige powerups kan give bedre våben, mere tid eller lignende. Diamanterne tildeles på hver bane for henholdsvis at klare banen uden at dø, klare banen under en given tidsgrænse og for at indsamle alle mønterne i en opsamling uden at smide dem i sparegrisen undervejs. Det er altså muligt at kaste mønterne i sparegrisen når som helst, og når de ligger i grisen, kan de ikke mistes igen. Der er altså tale om risk/reward i forhold til at få fat i alle diamanterne.

Spillet er af ganske kort varighed, ca. to timer, men genspilningsværdien med de fem forskellige figurer er relativt højt, ganske enkelt fordi det hurtige, speedrun-prægede gameplay er underholdende og vanedannende. De forskellige figurer har forskellige styrker og svagheder, så tilgangen til måden man klarer banerne på, kan også variere. Spillet appellerer til alle aldre og niveauer, idet det er meget let at gå til og komme i gang med, samtidig med at øvelse belønnes. De efterfølgende genspilninger vil ganske givet blive kortere og kortere. Mega Coin Squad er et meget godt eksempel på, at øvelse gøre mester.

Spillets lokale multiplayer er til gengæld der, hvor den længerevarende holdbarhed skal findes. Med mulighed for at spille fire spillere sammen fra samme sofa, minder BigPixel Studios os om, hvor sjovt det egentlig var i gamle dage, når man kunne sidde sammen og spille. Internettet og den mere og mere solide multiplayerdel, som netforbindelserne har gjort mulig er ikke at forklejne, men den har desværre i mange spiludvikleres tilfælde også gjort, at der er en tendens til at glemme den lokale hygge, der var meget tilstedeværende i 90’ernes spil.

Med fire forskellige og uhyre underholdende og fængende discipliner, er der garanti for adskillige timers god underholdning til næste fest eller hyggeaften med vennerne. Bank the Coins gælder om at smide flest mønter i grisen. I Mega Coins skal man have en kæmpe mønt lagt i sparegrisen og de andre skal forsøge at forhindre det. Det minder vel mest af alt om en form for Capture the Flag. Hold the Rainbow giver point til spilleren der holder regnbuen og endelig er der Deathmatch, som vel nok giver sig selv.

Grafisk er der tale om grafik á la den, vi kender fra gamle retrotitler som for eksempel Super Mario Bros. Farverne er kraftige og udtrykket er lyst og hyggeligt. Det ville være forkert at tale om grim eller flot grafik, eftersom den blot er som man kan forvente fra den type spil. Det samme gør sig gældende når det kommer til lyden, hvor både musik og lydeffekter støtter passende op om det grafiske udtryk.

Som sagt er den lokale multiplayer virkelig underholdende og let at gå til. Eneste minus i mine øjne er, at der ikke også er adgang til onlinespil. For mig er det personligt sjældent, at der er mulighed for at sidde fire personer lokalt og spille sammen. Jeg ved ikke hvor svært det havde været for BigPixel at rulle multiplayermuligheden ud til både lokalt spil og onlinespil, men det havde passet perfekt til spillets stil og tilgængelighed, og havde været den sidste, afgørende faktor, der kunne have gjort dette spil til et af de absolut mest underholdende indiespil på Xbox One indtil videre. Mega Coin Squad kan købes i Xbox Store for 115 kr., hvilket synes at være en rimelig pris.
Mega Coin Squad

Mega Coin Squad

UdviklerBigPixel Studios