Mass Effect 3

Anmeldt af: Morten Skou - 8. marts 2012 - kl. 22:01
12 0

Den tredje udgivelse i Mass Effect-serien er netop udkommet, og der er som altid store forventninger til, hvordan BioWare har formået at afrunde den yderst fængende historie i denne trilogi.

Vi tager med kommandør John Shepard på et sidste hæsblæsende eventyr for at finde ud af det....

Historien starter umiddelbart efter slutningen på det sidste ekstra indhold, ”Arrival”, som blev udgivet til Mass Effect 2. Kommandør Shepard har fået fjernet sin rang og fået frataget sine beføjelser – og ikke mindst kommandoen over rumskibet Normandy - på grund af de ting, der skete i den tidligere historie. Pludselig bliver der dog brug for Shepard igen, da den menneskelige alliance over den seneste periode har mistet kontakten til en lang række af deres kolonier forskellige steder i galaksen.

Det viser sig hurtigt, at det er de frygtede ”Reapers”, der nu er nået til jorden og truer med at udslette menneskeheden for altid. Shepard bliver indsat som kommandør over Normandy igen og slipper væk fra jorden i et stykke. Nu er det op til Shepard at forsøge at overtale alle de andre civilisationer i galaksen til at stå sammen imod de højteknologiske og yderst intelligente Reapers – det er nemlig den eneste chance de har for at overleve og besejre Reapersne – og forhåbentlig vende tilbage til jorden. Jeg vil ikke komme nærmere ind på historien her, da jeg synes, at I selv skal have chancen for at opleve den – men der er uden tvivl noget at glæde sig til.

Som sagt skal Shepard forsøge at overtale alle de andre beboere i galaksen til at medvirke til et stort angreb imod Reapersne, og hver af de øvrige civilisationer har ønsker eller krav, som man bliver nødt til at udføre, før man kan få dem til at medvirke til den store plan. Denne del af spillet ligner ret meget det, vi så i Mass Effect 2, hvor en stor del af spillet gik med, at Shepard skulle samle et team til at kæmpe imod de såkaldte ”Collectors”. Selv om historien mildest talt er helt fantastisk, så er det lidt synd, at lige præcis denne del ligner det, vi så i 2’eren, så meget som det er tilfældet. På sin færd møder man i øvrigt en række af de samme karakterer, som man havde ved sin side i det forrige spil – og Cerberus organisationen med ”The Illusive man” i spidsen spiller også en ganske fremtrædende rolle. Der er selvfølgelig også rigelige mænger af nye fjender, man skal bekæmpe.

Efterhånden som spillet skrider frem bliver der for alvor spillet på alle mulige følelsesmæssige tangenter, og de ofte svære valg, man som Shepard må træffe, kan resultere både i umiddelbare konsekvenser men også langt mere langsigtede problematikker. Populært sagt er de valg, man laver, med til at udforme, hvordan historien skrider frem – og ikke mindst hvordan det hele ender. Dermed er det også sagt, at spillet selvfølgelig har mere end en slutning – faktisk er der 16 forskellige slutninger, man kan komme frem til.

Ligesom det var tilfældet med Mass Effect 2, så er det muligt at importere sin karakter fra det tidligere spil i Mass Effect 3. Dette gør, at man blandt andet får mulighed for at vælge en såkaldt ”bonus power”. Hvis man importerer sin karakter fra Mass Effect 2, så vil de valg, man har lavet i det forrige spil, have indflydelse på, hvordan historien i Mass Effect 3 foregår. Man får desværre ikke sine credits fra det tidligere spil med over, så den fordel har man altså ikke.

Vælger man ikke at importere en af sine tidligere karakterer, får man selvfølgelig mulighed for at designe en ny karakter og vælge, hvilken type personlighed, karakteren skal have. Efterfølgende bliver man stillet nogle spørgsmål, som har indflydelse på historien – disse spørgsmål udgør en lille del af de valg, man måtte have truffet i Mass Effect 2.

Spillet indeholder en lang række mellemsekvenser med forskellige dialoger, hvor man aktivt skal tage valg, som igen kan påvirke historien i spillet. For dem, som helst bare vil have action eller måske bare nyde historien, er der mulighed for at få spillet til at gennemføre disse dialoger, uden at man selv skal blande sig i dem.

Selve handlingen skrider frem ved, at man flyver rundt i rumskibet Normandy og udfører forskellige missioner rundt omkring i universet. En typisk mission starter med, at man skal vælge, hvilke af sine holdkammerater, man vil have med ud på missionen, og derefter skal man kæmpe sig vej igennem horder af fjender, før man når frem til det, som missionen handler om. Der er rigtig mange forskellige typer missioner og ikke mindst vidt forskellige omgivelser, som de foregår i. Som altid i denne type spil, er der selvfølgelig både hovedmissioner og sidemissioner. Man kan nøjes med at gennemføre de prioriterede hovedmissioner, hvis man vil, men sidemissionerne er alle med til at give dig et bedre overblik over, hvad historien i Mass Effect går ud på. Så selv om de blot er sidemissioner, så er de altså med til at bidrage til historien i spillet.

En lille sjov ting er i øvrigt, at selv om der jo hersker krig og ødelæggelse i galaksen, så er der åbenbart stor enighed imellem de mange forskellige racer om, hvilken lås man skal bruge til dørene i bygninger såvel som rumskibe. Lad os bare sige, at Ruko har gyldne dage i Mass Effect.

BioWare har også formået at få presset understøttelse for Kinect-sensoren med ind i spillet. Dette er lavet i form af, at det er muligt at give kommandoer til spillet blot ved at snakke til Xboxen. Det er eksempelvis muligt at skifte våben eller give direkte kommandoer til dine holdkammerater. Jeg må erkende, at selv om ideen er fiks, så føler man sig sgu stadigvæk lidt dum, når man sidder og råber til sin Xbox midt i en kamp. Specielt sjovt må det blive, hvis man har høretelefoner på, imens man spiller, så man ikke selv kan høre, hvor højt man råber.

Den øvrige styring er ganske lige til, og når man er ude på missioner, har man hele tiden mulighed for at få lidt hjælp til, hvor man skal bevæge sig hen for at komme igennem missionen. Der er dog en ting, der er lettere irriterende, og det er, at når man skal aktivere bestemte ting, eksempelvis en computer eller det kort, hvor man styrer rumskibet Normandy fra, så skal man stå ret præcis på et bestemt sted, ellers kan man ganske enkelt ikke aktivere funktionen. Dette kunne de godt have lavet lidt mindre følsomt, da det virker som en lidt tumpet måde, det er lavet på.

En af de ting, som udvikleren BioWare måtte høre på, allerede da de annoncerede det første gang, var, at de i Mass Effect 3 har valgt at inkludere en multiplayer-spiltype. Mange gamere er enige om, at Mass Effect-spillene skal spilles for historiens skyld, og der var en del brok omkring det i diverse online fora ofte med argumentet om, at BioWare hellere bare skulle koncentrere sig om historiedelen.

Ikke desto mindre er der altså mulighed for at spille over Xbox Live med op til 3 af sine venner. Multiplayer minder meget om det, vi kender fra eksempelvis Gears of Wars ”Horde”-mode, hvor der kommer forskellige bølger af fjender, som man skal forsøge at gøre det af med. I Mass Effect 3 har man valgt at krydre det hele lidt ekstra, så der også er lidt ekstra opgaver i det end bare at skyde fjender – eksempelvis skal man aktivere nogle forskellige dimser indenfor et bestemt stykke tid for ikke at tabe.

Multiplayerdelen fungerer overraskende godt og er ganske underholdende. I forhold til singleplayer har man dog den begrænsning, at man kun kan have to våben med – og at våbenhjulet ikke findes mere. I stedet skifter man imellem de to våben man har med, ved at holde nede på en knap. Ud over, at det er ganske sjovt at spille, så har multiplayerdelen også indflydelse på selve historiedelen i og med, at jo mere man spiller, jo højere procentvis chance har man i singleplayer for at vinde over Reapersne. Det er dog absolut ikke et must, og undertegnede gik da også først i gang med multiplayerdelen efter at spillet var gennemført første gang.

Rent visuelt er Mass Effect 3 ganske flot. Det er ikke for sjov, at spillet fylder 2 DVD’ere, og det er absolut proppet til kanten med de mange imponerende mellemsekvenser og dialoger. Der er dog steder, hvor lyssætningen kunne være bedre, og så er der stadigvæk små problemer med karakterernes mimik i dialogerne, hvor munden ikke altid bevæger sig som de burde, når der snakkes. Men det er absolut småting, som ikke ødelægger spilleoplevelsen på nogen som helst måde. Til gengæld kan det undre, at det er nødvendigt at skifte DVD op til flere gange igennem spillet – til trods for, at man har installeret begge DVD’ere på Xboxens harddisk. Der er muligvis tale om noget sikkerhed, så der ikke kan være 2 personer, der deler samme spil og blot har en DVD hver, men det er en smule irriterende at skulle skifte midt i det hele.

Lydsiden er som altid helt fantastisk. Allerede helt fra starten oplevede jeg nærmest at få gåsehud, når en Reaper Destroyer, der er landet på jorden, tænder for sin imponerende laserstråle, der smadrer alt på sin vej. De forskellige dialoger er også lavet ganske overbevisende, når det kommer til lydsiden. Så husk lige at fyre op for fuld styrke, når du kæmper dig vej igennem spillet.

Når man først er gået i gang med Mass Effect 3, så kan man, præcis som det var tilfældet med de to forrige spil – og i øvrigt som det er ganske typisk for denne genre, godt sige pænt farvel til familie og venner, og så ellers forberede sig til at bruge utallige timer foran skærmen i forsøget på at redde verden fra undergang. Længden af spillet afhænger selvsagt af, hvilken sværhedsgrad, man beslutter sig for at gennemføre det på. Den nemmeste er så nem, at selv de store monstre falder ganske hurtigt, og den sværeste stiller uden tvivl krav til både din tålmodighed og taktiske sans. Fans af serien kan nemt ende med at bruge på den anden side af 50 timer for at gennemføre spillet og endnu længere, hvis man har lyst til at udforske endnu mere.

Konklusionen på denne anmeldelse må nødvendigvis være, at BioWare til fulde, har formået at leve op til alle de forventninger, som der har været til historien fra det første Mass Effect udkom og til nu. Historien har hele tiden båret præg af at være et sandt episk eventyr, og med afrundingen af historien i Mass Effect 3 får vi det endelig bekræftet.

At BioWare valgte at putte en multiplayer-del i spillet, er jeg stadigvæk en af dem der ikke kan forstå - den virker både overflødig og mere eller mindre ligegyldig i forbindelse med et spil af den kaliber som Mass Effect nu engang har.

Har du ikke spillet de første to udgivelser i Mass Effect-serien, så vil jeg klart anbefale dig at starte med dem for at få det fulde udbytte af historien i Mass Effect 3.
Mass Effect 3

Mass Effect 3