Marvels Guardians of the Galaxy: The Telltale Series

Anmeldt af: Frank Fristed Pedersen - 4. maj 2017 - kl. 07:56
1 1

Telltale Games hopper fra den ene succes til den anden med deres koncept for adventure-games, hvor fremragende historier skabes af spillerne og deres handlinger. Nu kaster de sig over Guardians of the Galaxy, og det tager vi et kig på.

Vi anmelder episodeinddelte spil lidt anderledes end andre spil. Vi vil ikke lave fulde anmeldelser af alle afsnit, da de i mange tilfælde er stort set identiske, blot med en anden handling. Derfor laver vi en overordnet anmeldelse og tilføjer de enkelte afsnit til anmeldelsen, efterhånden som de bliver udgivet. Hvert afsnit får en score, som tæller i den samlede score, der altså tæller alle de anmeldte afsnit.

Inden vi kaster os over de specifikke detaljer omkring episode 1, så lad os snakke lidt generelt om serien. Formatet for Telltales spil er nok ved at være kendt af de fleste; du er hovedpersonen i en interessant historie fyldt med spændende karakterer, hændelser og dilemmaer. Du bliver undervejs bedt om at foretage nogle valg, som vil have betydning for hvordan historien udvikler sig. Det fungerer rigtigt godt, selvom det egentlig er et ret simpelt koncept. Ind i mellem disse valg er der nogle quick-time events, hvor man skal trykke på en eller flere knapper inden for et bestemt tidsrum. Ikke ligefrem banebrydende gameplay, men det virker for Telltale fordi de har fokus på historien, og den formår at holde folks interesse.

Det koncept har Telltale haft stor succes med, og det er fuldt fortjent, men det begynder så småt at vise aldringstegn. Ikke at det er holdt op med at være interessant, for det er det ikke, men på trods af at være grebet af historien sad jeg denne gang og længtes lidt efter noget fornyelse. Et eller andet nyt som vi ikke har set før. Dette er - på godt og ondt - endnu et Telltale spil, som kun adskiller sig fra de forrige på historien og ikke på gameplayet.

Teknikken der driver historien kunne også godt trænge til lidt fornyelse. De lidt stive og akavede animationer, som vi første gang så i Telltale’s Walking Dead, er der stadig. De er ikke blevet det mindste bedre på trods af, at dagens konsoller har udviklet sig en del siden den tid. Det har ikke generet mig så voldsomt før, men denne gang virkede det forstyrrende, at de til tider bevægede sig rundt som robotter og ofte kom til at se ufrivilligt komiske ud. Det hjalp heller ikke på irritationsmomentet, at jeg ofte oplevede pauser i animationerne, som om min Xbox One ikke kunne følge med i de fantastiske indviklede animationer. Det var ikke kun små pauser, men også et par længere pauser på et par sekunder, når en quick-time event skulle sættes i gang. Det virker lidt som om Telltale bruger ældre teknologi, der ikke helt kan udnytte de ressourcer der stilles til rådighed nu om dage, og det lider spillet under.

Episode 1: Tangled up in blue

Men hvordan starter historien så? Man indtager rollen som Starlord, og skal holde styr på resten af besætningen. Det eriIkke nogen nem opgave, for det er mildest talt nogle stærke, underlige, vidunderlige, frustrerende og geniale typer, man skal holde styr på. Vi starter med at reagere på et nødopkald, hvor vores gruppe af helte må træde til og kæmpe mod en vaskeægte superskurk. Udfaldet af den kamp er positivt, og gruppen hyldes for deres heltegerning. Det lyder måske som fryd og gammen, men det er det bestemt ikke, for gruppen er ikke enige om, hvad der nu skal ske, og det meste af denne episode går med at mægle mellem disse stærke personligheder, hvilket ikke er muligt uden at vælge side et par gange. Jeg er ret spændt på at se, hvilke konsekvenser de valg får på historien i de næste afsnit.

Kort tid efter fejringen af deres store sejr begynder tingene selvfølgelig igen at gå galt, og heltene må lægge deres uenigheder til side (i hvert fald for en kort stund) og arbejde sammen. En ny skurk introduceres og så er vi i gang. Eller rettere, vi var i gang igen, for én af de ting der slog mig var, hvor kort episoden var. En time og 10 minutter tog det mig at komme igennem den, og det var uden at skynde mig på nogen måde. Det føltes meget kort, og der var ikke meget tid til at opbygge karakterne og deres indbyrdes forhold. Det fungerer nu på trods af dette, men nok kun fordi jeg kendte karaktererne i forvejen. Kender man intet til Guardians of the Galaxy kunne jeg godt forestille mig, at historien virkede lidt tam.

Samtalerne mellem karaktererne og måden historien fortælles på fungerer rigtig godt. Det er helt klart dette, der er Telltales styrke. Stemmeskuespillet sidder lige i øjet, og atmosfæren fra den første film rammes perfekt, godt underbygget af et stærkt soundtrack. I de næste afsnit kunne jeg godt tænke mig, at der var lidt mere tid til at opbygge atmosfæren og udforske kemien mellem karaktererne. Det virker lidt som om Telltale har sat meget fokus på fremgang i plottet her i første episode. Måske for at fange folks interesse, men det de reelt har opnået er en episode, der stopper lidt for hurtigt, netop som man føler, at den er begyndt at komme i gang.

UdviklerTelltale Games
UdgiverTelltale Games
Udgivelsesdato18-04-2017