Marvel: Ultimate Alliance 2

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 6. oktober 2009 - kl. 23:02
4 0

Så er den største samling af superhelte igen tilbage. Marvel: Ultimate Alliance 2 er efterfølgeren til Marvel: Ultimate Alliance fra 2006 - og fans får præcis hvad de forventer.

Så er der igen dømt smæk for skillingen og tætsiddende spandex. Marvel: Ultimate Alliance 2 byder på den største samling spilbare superhelte endnu set i et spil - fra de kendte og elskede Spider-Man, Hulk, Wolverine og Captain America, til de mere ukendte (i hvert fald nok for de fleste) Luke Cage, Penance og Songbird - i alt 24 helte fra Marvel universet.

Ultimate Alliance 2 er et action-kampspil, set fra et isometrisk perspektiv, med fokus på at flere spillere skal spille side om side. Den heftige action bliver krydret med en række rollespilselementer, som faktisk fungerer ganske godt, men man skal nu nok være mere end normalt interesseret i tegneserier, for at få det optimale ud af spillet.

Regeringen har indført en lov om registrering af supermennesker, for at holde styr på hvad de går rundt og laver. Loven splitter superheltene; den ene halvdel vil lade sig registrere for at få lov til fortsat at forsvare landet, mens den anden halvdel vil boycutte registreringen, da de vil beholde deres frihed til at gøre hvad de vil, uden at der bliver holdt øje med dem. Historien er præcis lige så utrolig og overnaturlig som man kunne forvente af et spil med superhelte - og igen, hvis man ikke er lidt af en tegneserie-freak, vil den nok virke noget fjollet på de fleste.

Som spiller skal man vælge side i striden og det er ikke ligemeget hvad man vælger. Faktisk har valget af retning en del at sige for spillet; for vælger man at lade sig registrere, får man adgang til en række missioner, mens man udelukker sig selv fra andre - disse missioner vil man derimod få adgang til, hvis man undlader at lade sig registere, mens de andre så vil være låst. På samme tid påvirker ens valg også udvalget af tilgængelige superhelte - så er man stor Marvel fan, er der god grund til at spille spillet igennem to gange.

Man sammensætter selv sit team af superhelte. Man vælger hvilke fire man vil have med på mission (man kan frit vælge hvem man selv vil styre i løbet af en mission) og de har naturligvis hver deres styrker og svagheder. Superheltenes egenskaber opgraderes i løbet af spillet og man får adgang til nye angreb. Samarbejde mellem de fire er vigtigt. Når man nedkæmper fjenden, bliver ens Fusion-meter fyldt op og når det er fyldt, kan man udføre et såkaldt Fusion angreb. Det er et angreb, hvor to af superheltene fra ens team slår sig sammen, for at udføre et spektakulært angreb, som gør brug af begge parters egenskaber. Hvis f.eks. Human Torch og Storm slår sig sammen, vil det munde ud i en kraftig brændende tornado. Der skulle efter sigende være 250 forskellige Fusions, alt efter hvordan man kombinerer sit team.

Vigtigt for et spil af denne type er co-op multiplayer. I Ultimate Alliance 2 kan op til fire spillere spille sammen, enten side om side i sofaen, eller over Xbox Live. Det fungerer fint og det er klart denne del af spillet som får det meste ud af spilkonceptet. Det kan naturligvis også spilles alene og da de computerstyrede superhelte gør det ret godt, er dette faktisk også ganske spilbart.

Dette lyder jo alt sammen meget godt, men Ultimate Alliance 2 indeholder også en del fejl. En ting er kameraet, som har det med at sætte sig fast bag forskellige objekter på banerne og man bruger en del tid på at justere på det. Det er dog ikke kritisk og til at leve med - noget andet er de direkte fejl man oplever. Et godt eksempel er, at ens superhelte kan sidde uhjælpeligt fast i omgivelserne og så er der ikke andet at gøre, end at genstarte spillet fra sidste savepoint. Jeg oplevede også, at jeg blev fanget i et rum, hvor en dør skulle åbne sig efter den sidste fjende var udryddet - det skete bare aldrig, så igen var der ikke andet at gøre, end at genstarte spillet. Det er nogle kritiske fejl, som dog ikke optræder ofte, men det er ret kritisk når de kommer.

Grafisk klarer Ultimate Alliance 2 sig rimelig godt - grafikken er nydelig, specielt når man befinder sig udendørs. Der er ingen nævneværdige hastigshedproblemer med grafikken, heller ikke når en række vilde Fusion angreb fyres af og skærmen fyldes med eksplosioner og andet godt. Skærmen kan dog godt blive lige lovlig fyldt til tider, så det kan være svært at se hvor ens figur er og hvor fjenden er - det hele bliver lige lovligt småt og gnidret sammen. Lydsiden er noget ujævn; musikken er anonym og bemærkes næsten ikke, mens Wolverines dybes stemme og de fleste lydeffekter er gode.

Ultimate Alliance 2 er et simpelt actionspil, som krydres med nogle simple rollespilselementer - og det virker faktisk. Gameplayet er simpelt og man skal ikke blive overrasket, hvis A- og B-knappen på ens controller går op i røg, for man får brug for at tæske alvorligt igennem på de to angrebsknapper hvis man skal klare sig.

Der er masser at give sig til i Marvel: Ultimate Alliance 2 - historiedelen kan spilles igennem to gange og simulatormissionerne, som egentlig er en række minispil, er ganske sjove, specielt sammen med et par venner. Marvel fans vil glæde sig over de mange superhelte og de mere end 400 ting som der åbnes op for, bl.a. dokumenter om heltene og deres bagrund, film og concept tegninger. Er man ikke Marvel fan - ja, så er det da stadig et underholdende kampspil, men da hele spillet er så centreret omkring Marvels superhelte og historieforløb, er det nærmest essentielt at have interesse for Marvel tegneserier, hvis spillet ikke hurtigt skal samle støv på hylden.
Marvel: Ultimate Alliance 2

Marvel: Ultimate Alliance 2

UdviklerVicarius Visions