MagNets: Fully Charged

Anmeldt af: Jakob Helms Andreasen - 28. marts 2016 - kl. 16:08
0 1

MagNets: Fully Charged er udviklet af det lille udviklerhold Total Monkery - er der magnetisk tiltrækning eller afvisning? Læs med her.

Total Monkery er et femmands-foretagende, hvoraf de fleste ikke har synderligt meget erfaring med spiludvikling. MagNets var deres første spil og det er nu ude på Xbox One i en forbedret udgave MagNets: Fully Charged.

Som park-vagten Faraday står man for den daglige drift af hjælpe-robotterne BloxBots i Polarity City. En dag går BloxBotsne dog amok, og så skal Faraday naturligvis stoppe dem, inden byen smadres, i en historie der vakler mellem at være ikke-eksisterende og komplet ligegyldig. Som Faraday drager man derfor gennem 20 baner fordelt på fire forskellige af byens områder, såsom parken og byens museum, hvor BloxBotsne skal stoppes og dagen skal reddes – i hvert fald skal man helst undgå at blive fyret.

Man skal fange de små BloxBots-kasser – som i øvrigt er de mest ufrivilligt komiske fjender jeg længe har set – i et elektrisk net, indtil de går i stykker. Herefter skal man smide deres indmad op i en genbrugsstation. Når man har smidt nok indmad i sådan en, så spytter den et hjælpemiddel ud, så man for eksempel kan lukke for en kontakt, eller lappe et kabel og klare banen, sådan set. Det er som sådan meget simpelt, og ikke noget at hidse sig op over – hverken på den ene måde eller den anden.

Spillets gameplay er meget ensformigt, og det føles næsten som en god ting, at spillets historiedel kun er få timer lang. Historie-delen kan kun spilles alene, men udvikleren har garanteret, at der på sigt låses op for den flerspiller-del, som både nævnes i spillets ”bagsidetekst” på Xbox.com, og figurerer som en del af spillets menu. Hvorfor man har valgt at sende spillet ud uden flerspiller-delen, og så tilføje denne senere, forstår jeg ikke. Ikke at flerspillerdelen overhovedet behøves at implementeres – det formodes, at oplevelsen af let ligegyldighed ikke bliver markant anderledes af, at man tvinger en partner med.

Ud over historie-delen indeholder spillet 20 baner med udfordringer. Det er dog bare de samme baner fra historie-delen, dog får man en flot stjerne, hvis man gennemfører et specifikt mål – ved at klare banen på tid, ikke tage skade, ikke miste de ting man skal beskytte og for at samle nok ”scrap” fra BloxBots. Disse fire mål går igen for alle spillets 20 baner, og spillet føles ikke mere engagerende og tilfredsstillende, eller mindre ligegyldigt, at man får en stjerne, fordi man kommer hurtigt gennem banen.

Grafisk er MagNets: Fully Charged heller ikke en perle. Karakterdesignet på helten Faraday er ufrivilligt morsomt, med et ansigt der er låst fast i et stort, falskt smil, og banerne ligner mest af alt, at nogen har forsøgt at tage et af LEGO-spillene og genskabt det i midt-halvfemserne uden LEGO-klodser. Fjenderne, de små BloxBots, er farvede kasser med et enkelt øje på. De er ikke skræmmende, de er ikke godt lavet og jeg forstår ikke, hvorfor at de har våben. At sige at spillet ligner modellervoks, er nok den bedste beskrivelse jeg kan tilbyde – og ikke på en god måde.

MagNets: Fully Charged er mest af alt et børnespil, men dialogen, stilen – og hele oplevelsen, faktisk – ender med at virke rodet og ude af fokus. Dialogen er mest af alt passiv-aggressiv, techno-soundtracket passer ikke rigtig til gameplayet, og gameplayet er nok for udfordrende og action--præget til yngre børn, men samtidig slet ikke komplekst eller tilfredsstillende nok for voksne mennesker. Man sidder hurtigt tilbage, lettere forvirret og overvejer hvem målgruppen for spillet egentlig er – og jeg har stadigvæk ikke fundet ud af det.

MagNets: Fully Charged gør intet nævneværdigt godt og er heller ikke skamfuldt dårligt, men går direkte i glemmebogen og kan bestemt ikke bære den høje pris. Det er indholdstyndt med 20 korte baner, det grafiske design passer ikke til spillets gameplay, og jeg er ikke sikker på, hvad folkene bag har sigtet efter med MagNets: Fully Charged, men jeg er helt sikker på, at de ikke har opnået det.

MagNets: Fully Charged kan købes nu på Xbox Games Store for 115kr.
MagNets: Fully Charged

MagNets: Fully Charged