Magic: The Gathering - Duels of the Planeswalkers 2013

Anmeldt af: Jakob Helms Andreasen - 9. juli 2012 - kl. 19:39
3 0

Magic-serien har med den tredje udgivelse nået niveauet, hvor det bliver til ét spil om året. Kan Magic 2013 udvikle videre på sidste spil, eller ender det med at sidde fast præcist der hvor vi slap.

Det burde ikke undre nogen, at Magic 2013 umiddelbart virker til at være en stor succes. Spillet er baseret på samlekortsspillet Magic: The Gathering, som kan prale med at have over 11 millioner aktive spillere verden over. Desværre er kortspillet blevet ret avanceret med tiden, og folk har ofte savnet en nem måde at vende sig til mange af reglerne på – og her kommer Duels of the Planeswalkers-serien netop ind i billedet, da den agerer introduktion til det indviklede spil.

I bund og grund omhandler spillet en gruppe troldmænd, som forsøger at slå hinanden ihjel for verdensherredømmet, selvom historiedelen er en blanding af uinteressant og ikke-eksisterende. Man spiller primært en mod en, hvor hver spiller kan spille et land-kort i en af spillets fem farver (grøn, rød, blå, hvid og sort) per tur, som de så kan bruge til at generere mana i den farve, som kan bruges til at kaste magi-kort eller spille monster-kort (jo stærkere, desto mere mana koster de oftest).

Det lyder måske indviklet, for folk der ikke allerede har været i gang med kortspillet i flere år, men en af de steder hvor Magic 2013 virkeligt gør sig bemærket, er med den heftige fokus på tutorials og andre hjælpemidler. Ud over den gode introduktion, som faktisk gennemgår grundprincipperne utrolig godt, så er der pop-up-bokse, som popper frem, hver gang et kort med en speciel regel kommer ned på bordet – disse kan så slås fra, når man føler at man har lært kortene og reglerne godt nok at kende. Som en introduktion til – og lettere udgave af – kortspillet må man i hvert fald sige, at Magic 2013 formår at hive topkarakterer hjem.

Men kan det holde i længen? Muligvis ikke, hvis man kun spiller singleplayer-delen. Denne er opbygget af en kampagne-del, hvori man simpelthen spiller mod forskellige decks (kortbunker, som er bygget op om hver deres spillestil) og får lov til at bruge dem, man har vundet over, samtidig med at man vinder flere kort til det deck man vinder med. Desværre er der kun en lille håndfuld af disse kampe, som i princippet kan overstås på en time, hvis man virkelig er heldig. Til gengæld er der også ”Encounters”, en ny feature, hvor at modstanderens deck er lagt i samme orden hver gang, så han spiller på præcist samme måde hver gang. Så er målet altså at bryde igennem den taktik, som det specifikke Encounter benytter sig af – hvilket desværre ikke er specielt svært, i de fleste tilfælde. Når man først har gennemskuet taktikken, så er der ikke meget sjov tilbage over dem.

Heldigvis formår singleplayer-delen at udfordre med ti Challenges, hvor man bliver placeret i svære situationer med et specifikt sæt kort, hvor man så skal spille de rigtige kort, for at vende en umiddelbar tabt kamp til en comeback-sejr. Visse af disse kan tage et godt stykke tid at regne ud, og man lærer hvordan kortene fungerer sammen, når man sidder og grubler over dem – desværre er det en engangsoplevelse.

Selvfølgelig er det i multiplayer-delen at spillets store charme ligger. Med mulighed for at spille en-mod-en, alle-mod-alle med op til fire spillere eller to-mod-to er der nok at kaste sig over, specielt hvis man vil lukke op for alle kortene i spillet. Der kan nemlig lukkes op for 30 kort til hver af de ti decks, hvilket giver 300 kampe, hvis man vil låse op for alt indhold – de kort af disse varer cirka ti minutter, så man ligger altså med mindst 50 timers spil, før at man har adgang til det hele.

Der er virkelig stor forskel på, om man spiller over Live mod en modstander, eller alene mod computeren – det er en fed følelse, som man ikke finder i andre spil, når man pludselig forpurrer modstanderens planer, eller at ens egne lykkedes. Når man lige trækker det kort man skal bruge, eller lige akkurat formår at redde sig ud af en truende situation.

Vigtigst af alt er det selvfølgelig, at decksne er fuld af variation. Det var specielt på dette punkt, at spillets forgænger oftest blev kritiseret. Det er der tydeligvis blevet rettet op på her, hvor at alle decks er stærke til det punkt, at ingen af dem er specielt ubalancerede. De er fulde af forskellige finurligheder og bygget op om forskellige måder at spille og vinde spillet på, hvilket gør at der altid er et andet sjovt deck at springe over til, når man bliver træt af at spille med det, der ellers er ens favorit.

På det audiovisuelle aspekt er det dog svært at vurdere Magic 2013, da spillet ikke ligefrem er tungt på disse punkter. Grafisk set er det kun et sort bord og så ellers kortene, som man kender dem fra den virkelige udgave, og lyden er kun sagte baggrundsmusik og enkelte lydeffekter når der bliver spillet kort, angrebet med monstre eller deslige. Det er svært at sige, at det er specielt kønt at se på, men man kan ikke rigtig benægte, at det tjener sit formål fuldt ud – det er bestemt ikke her at spillet gør sig bemærket, men det prøver det egentligt heller ikke på. Kortene bliver fremvist fint, og man kan se hvad man skal se, men ikke meget mere end det.

Alt i alt, så er Magic 2013 et solidt produkt, på trods af en række små og mærkelige fejl – den værste af disse er, at der til tider ikke sker noget, når man accepterer en game invite, men at man kommer ind i lobbyen man blev inviteret til, når man går ind i singleplayer-delen af spillet. På trods af dette, så er spillet først og fremmest nemt at samle op, i bedste ”nemt at lære, svært at mestre”-stil, det er fyldt med indhold der kan låses op for og har noget nær uendelig levetid, når man først tager slagmarken online. Det er helt klart en titel, der er værd at tjekke ud, hvis man er ude efter en billig og anderledes oplevelse – både i forhold til de store retail-titler, og mange af de andre utroligt gode Arcade-titler vi har set i år.

Magic the Gathering – Duels of the Planeswalkers 2013 kan hentes på Xbox Live Marketplace for 800 Microsoft Points.

UdviklerStainless Games
UdgiverMicrosoft Game Studios