Mafia

Anmeldt af: Anders Pedersen (Anastacio) - 1. juli 2004 - kl. 12:48
10 0

For 2 år siden var PC spillerne tilbage i tiden og nu er det blevet xbox spillernes tur, så vi har taget et smut forbi 1930’erne og spillede Tommy Angelos’ historie igennem.

Historien
Historien er klart Mafia’s stærkeste punkt og den er så stærk, at det nogen gange føles som om man ser en Mafia film. Året er 1938 og Tommy Angelo, som er hovedpersonen fortæller sin historie til politimanden Norman. Det er så denne historie du spiller igennem som spiller, og vi starter helt tilbage i 1930. Tommy er en helt almindelig taxa chauffør, som bliver rodet ind i en flugt med 2 bevæbnede mænd, som stammer fra Salieri familien. Familien er taknemlig for din hjælp med flugten, derfor går der ikke længe før vores kære hovedperson tager imod jobs fra bossen Don Salieri. Herfra udvikler historien sig og den bliver både dyb, spændene og dramatisk i spillets forløb.

Specielt gameplayet er med til, at hive op på den endelige karakter. Det er her spillet tager form med sin køredel såvel som skydedel. Styringen er overraskende perfekt, hvilket kun gavner gameplayet og der vil ingen beklagelser lyde fra spilleren. Du skal som regel ud og køre bil i hver mission, men kan også vælge at gå, tage sporvognen eller stå ombord på det lokale tog. Du kommer forbi Salieri baren og ude bag ved får man våben såvel som bil. Alle byens indbyggere kan du tale til eller torturere dem ved hjælp af slå kombinationer eller krudt. Byen er enorm, men meget er der ikke, at komme efter i Free Ride. Du kan stjæle biler og hive folk ud eller stjæle dem, men kun, hvis du har lært, hvordan man dirker låsen op. Desværre har udviklerne undervurderet Xbox’en en hel del. Ikke nok med grafikken er trådt tilbage til stenalderen, men også små gameplay elementer er skåret fra. I PC versionen skulle man køre fra et sted til et parkeringshus, hvor man nu ser det i en sekvens. Man skulle også holde sig passiv imens politiet gennemsøgte et hus, men dette er også skåret fra og benzinen tæller ned på måleren, men underligt nok kan du ikke hælde benzin på grundet der ingen ”benzinmand” er at finde. Derudover er bilernes reaktioner blevet meget mere arkadiske, hvilket vil sige, at de er nemmere at styre, drejer meget nemmere og falder let på hovedet og siden, hvilket er med til at fjerne realismen fra spillet.

Skydedelen fungere godt, og våbenskift går hurtigt og upåklageligt. Du kan vælge, at lave drive-by-shootings, som man kender fra de fleste by spil i disse dage. I PC versionen sigtede man selv aka det man ser i TrueCrime på Xbox, men der er desværre tilføjet auto aim og intet sigtekorn er, at finde i xbox versionen når du udføre drive-by-shootings. Der er aldrig nogle irritations momenter i gameplayet, hvilket gør Mafia til en underholdene oplevelse. Hvis du synes aimen er for langsom eller for hurtig kan du altid skrue op og ned for aimen i options. Gameplayet varierer til tider også under story mode. Du skal i slutningen af spillet samle kasser op og placere dem i din lastbil. Du skal skyde, på biljagter, snig skyde og andet. Byen er som sagt enorm, men du vil altid kunne finde rundt i den grundet det let tilgængelige kort.

Grafikken er ikke ligefrem noget, at råbe hurra for og minder mest om alt om et PS2 spil. Man skulle nærmere tro, at xbox versionen var konverteret fra PS2 til Xbox, men sådan er det ikke. Grafikken er klart Mafia’s dårligste punkt og noget af de grimmeste på krydskassen i lang tid.

Spillet gør ingen brug af anti alliasing, normal mapping, bump mapping og der er heller ikke blevet plads til små effekter. Mafia er sløret og er ligeså grimt, som på en low-res computer. Byen har en meget lav draw distance og flere gange ser man pop-ups i byen. Der er enkelte skønhedsfejl, hjulanimationerne er grimme og spillet er overraskende grimmere end selv Vice City. Ikke nok med det, men så er der også loade tider at finde når man kører over midten af byen, dvs. på midten af broerne. Blodet er skåret meget ned så Mafia ikke har den dystre side med sig længere. Sekvenserne er dog noget pænere, men stadig med skønhedsfejl. Kortere sagt; den ringeste konvertering grafisk af et spil længe.

Mafia rummer en fantastisk lydside. Musikken er stemningsfuld og holder sig til 30’er stilen. Den ændre sig også alt efter, hvilken situation du er i. Voice actingen er ligeledes endnu bedre. Alle stemmer er troværdige, dog ændre Tommy’s tone sig i sekvenser, hvor han lyder som en lille dreng. Ralph (ens mekaniker) hakker troværdigt i stemmen og de civiles voice acting er realistisk, dog med nogle gentagelser hist og her. Våben lydene er forskellige og man kan nemt høre om man går på træ, metal, asfalt eller hvad der nu er. Bilernes dytten er gammeldags på den gode måde og alt i alt kan man ikke sætte en finger på lydsiden. Den er lige ved, at være perfekt.

XboxLive
Desværre gjorde Illusion Softworks ikke nok for spillet så vi ikke engang får nogen former for downloadable content, som kunne have forlænget den ellers korte levetid.

Konklusion
Mafia består af en fantastisk historie, fedt gameplay, god lydside og mange biler, at låse op for. Xbox versionen har ligeledes fået et Race mode, men dette er der ikke meget kød på. Vi savner dog et Free Ride Extreme, som ikke er at finde i Xbox versionen og du får ikke lov til, at vælge vejr, våben eller noget i Free Ride mode. Story mode er gennemført på små 1-2 dage og understøtter ingen Live funktioner. Grafikken er mildest talt forfærdelig og når først spillet er gennemført er der ikke meget, at komme efter. Spillet har fastholdt stemningen og stilen fra PC broderen, hvilket er positivt.

Udviklerens hjemmeside: www.illusionsoftworks.com

Udgiverens hjemmeside: www.take2games.com

Spillets hjemmeside: www.mafia-game.com