Life is Strange - Season 1

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 31. januar 2015 - kl. 19:51
9 6

Telltale er ikke de eneste, som kan fortælle en god historie. Life is Strange fra franske Dontnod Entertainment er en fin fortælling om den 18 årige pige Max, som har overnaturlige evner - og et stort hjerte.

Fremover vil vi anmelde episode-inddelte spil lidt anderledes end normalt. Vi vil ikke lave fulde anmeldelser af alle afsnit, da de i mange tilfælde er stort set identiske, blot med en anden handling. Derfor laver vi en overordnet anmeldelse og så tilføjer vi de enkelte afsnit til anmeldelsen, efterhånden som de bliver udgivet. Hvert afsnit får en score, som tæller i den samlede score, der altså tæller alle de anmeldte afsnit.

Læs vores anmeldelse af Episode 1: Chrysalis
Læs vores anmeldelse af Episode 2: Out of Time
Læs vores anmeldelse af Episode 3: Chaos Theory
Læs vores anmeldelse af Episode 4: Dark Room
Læs vores anmeldelse af Episode 5: Polarized

Life is Strange er et eventyrspil fra franske Dontnod Entertainment, som udgives i fem dele. Dontnod er bedst kendt fra det desværre noget oversete, men meget stilfulde, Remember Me. Spillet er et eventyrspil og det er tydeligt, at udviklerne har kigget lidt på, hvordan Telltale Games har lavet deres populære serier som for eksempel The Walking Dead. Ikke at det er en dårlig ting, for de har videreudviklet konceptet en smule - det vender vi tilbage til om lidt.

Man indtager rollen som den 18 årige Max Caulfield, som flytter fra Chicago for at gå på en af de bedste kunstskoler, Blackwell Academy, som er beliggende i den fiktive by Arcadia. Hun er lidt en enspænder og lever livet igennem linsen på hendes kamera. Mange af hendes tanker med livet og det at flytte tilbage til en by hun tidligere forlod med hendes forældre, kan læses i hendes dagbog, som man bør læse. Spillet er et godt situationsbillede på vor tids ungdom, med den mig-mig-mig kultur som findes overalt og alt dette er set igennem en 18 årig piges øjne, som er med til at gøre spillet meget vedkommende og naturligt.

Max finder dog hurtigt ud af, at hun har en speciel evne; hun kan manipulere med tiden. Det er en stor del af spillet og man bruger det aktivt i mange af spillets situationer. Uden at afsløre for meget, fungerer det sådan, at hvis man oplever en situation, man gerne vil lave om på, eksempelvis en samtale, kan man spole tiden tilbage, for at tage den sekvens om. Det specielle er, at tidsmanipulationen ikke påvirker Max, så på en måde kan hun rejse tilbage i tiden på denne måde og når hun når det den givne situation igen, har hun en viden om den pågældende samtale, som hun ikke havde første gang og kan derfor nu dreje den i en anden retning. Det er en spændende mekanik, som skaber en række specielle situationer.

Grafikken er på en og samme tid ganske nydelig, men også lidt grov visse steder. Specielt lyssætningen er fremragende og omgivelserne varierer fra meget detaljeret til det præcis modsatte. Desuden kan nogle af de mindre vigtige personer virke lidt stive i ansigterne, mens hovedpersonerne har udtryksfulde ansigter - så det er en lidt blandet omgang rent visuelt. En fin detalje er markeringen af ting som man kan interagere med i omgivelserne; de bliver markeret med noget som ligner håndtegnede pile og omrids. Lydsiden er rigtig god. Musikken er meget stemningsfuld og stemmeskuespillet er overbevisende - dog ikke helt på Telltale niveau, men det er faktisk ikke langt fra.

Episode 1: Chrysalis
Som sagt er Telltale Games er ikke de eneste, som kan fortælle en god historie. Det fandt jeg ud af, efter at have spillet første afsnit af Life is Strange. Denne første episode starter med at Max sidder til undervisning i skolen og har et af hendes grimme flashback til en mørk verden. Hun kommer til sig selv og ikke længe efter, finder hun ud af, at hun besidder denne helt specielle evne til at påvirke tiden. Man bliver langsomt introduceret til denne feature, som vil blive det bærende element i spillet.

Historien er ganske fængende og ligesom et pilotafsnit til en tv-serie, bliver man introduceret til hele universet og en række af spillets karakterer. Det er blandet skolens bitch Victoria, en ung fyr ved navn Warren, som vist er lidt lun på Max og ikke mindst Chloe, som er Max' gamle veninde som hun bliver genforenet med under dramatiske omstændigheder.

Dette første afsnit er en glimrende start på Life is Strange, som har potentiale til at gå hen og blive en ganske spændende serie, med en række interessante personer og en historie, som virker vedkommende og intens. Som i Telltales spil, vil ens valg igennem spillet påvirke handlingen, men det er lidt svært at vurdere efter bare et enkelt afsnit, hvordan det vil komme til at fungere.

Første afsnit koster 40 kr. og tager omkring 2 timer at gennemføre, alt efter hvor grundig du er med at finde de mange ting i omgivelserne, som Max for eksempel kan tage billeder af, til hendes scrapbog. Jeg blev grebet af den spændende historie og jeg er spændt på at se, hvad Dontnod kan gøre med tidsmanipulationsmekanikken - den lægger op til noget spændende i de kommende afsnit. Jeg ser allerede frem til andet afsnit, Out of Time, som kommer til marts.
Score: 7,5/10

Episode 2: Out of Time
Hvis man efter første afsnit af Life is Strange, var i tvivl om potentialet i serien, er man efter andet afsnit, Out of Time, formentligt blevet overbevist - eller, det var jeg i hvert fald. Dette afsnit udspiller sig dagen efter det første afsnit, og hovedpersonerne er naturligvis Max, men også hendes blå-hårede ven Chloe og ikke mindst Kate, hvor sidstnævnte spiller en central rolle, som kan give en helt ondt i maven, fordi hendes rolle er så virkelighedsnær og vedkommende, at det næsten ikke er til at se på.

Episoden starter ud med en virkelig flot introsekvens og de første 30 minutter ud af de 2,5 timer som det tog mig at gennemføre episoden, sætter virkelig historien godt i gang. Omkring halvvejs møder man Chloe, som vil se beviser på ens overnaturlige evner og det giver nogle ganske underholdende situationer på en klassisk amerikansk diner, hvor Chloes mor i øvrigt arbejder.

Twin Peaks stemningen er nu endnu mere udtalt og rammes helt perfekt, med de langsomme kamerabevægelser og de lidt skæve kameravinkler og busturen hen til den lokale diner hvor Max drømmende ser ud af vinduet og til skrotpladsen hvor godstoget med træ triller forbi på en et-sporet strækning, sætter stemningen helt perfekt. Handlingen bevæger sig langsomt fremad og man fornemmer, at der gemmer sig noget ubehageligt under overfladen. Afsnittet afsluttes med et brag og man sidder og ønsker sig, at man kunne få episode 3 med det samme.

Der er ikke så meget mere at sige om episode 2 af Life is Strange end, at det er en fremragende fortsættelse af serien og afsnit to ses jo af mange som det vigtigste afsnit - det er her, at mange bestemmer sig for, om de vil fortsætte med serien. Jeg er i hvert fald overbevist og jeg kan kun anbefale, at man smider de 40 kroner efter Episode 2: Out of Time, for det er en glimrende fortælling og en nærmest filmisk oplevelse, som man ikke bør snyde sig selv for, hvis man er til en god historie.
Score: 8,0

Episode 3: Chaos Theory
Man kunne frygte, at episode 3 af Life is Strange ville være et ægte midter-afsnit, hvor der ingenting skete og hvor der blev gjort klar til de sidste to afsnit, som skulle afslutte sæsonen. Lad mig sige det med det samme; slutningen på episode 3: Chaos Theory er den mest overraskende afslutning jeg længe har oplevet i et spil og man sidder og ønsker, at episode 4 var klar i morgen. Det er ganske enkelt en fabelagtig slutning og en cliffhanger af de helt store.

Episode 3 fortsætter lige efter de voldsomme hændelser i episode 2 og denne episode fokuserer meget på venskabet mellem Max og Chloe. De to teenagepiger er klart episodens helt store stjerner og der er nogle ret emotionelle sekvenser de to imellem. Folkene bag Life is Strange er god til at bruge meget tid på ingenting, men det er med til at skabe den glimrende stemning, som i endnu højere grad end i de tidligere afsnit, gennemsyrer hele episode 3.

Det meste af episoden foregår natten efter hændelserne i episode 2, så vi får for første gang spillets ganske fine lyseffekter at se, da Max og Chole sniger sig ind på skolen i nattens mulm og mørke, for at finde ud af hvad der sker med inspektøren, Nathan og ikke mindst Kate og Rachel. Det virker næsten ligegyldigt at tale om episoden, for den sindssygt overraskende slutning overskygger alt. Men hvis man lige skal se tilbage på afsnittet, kan det virke lidt stillestående i perioder, hvor man skal lede efter forskellige ting på skolen og det er en smule kedeligt at rende rundt og kigge i skuffer og skabe, for at finde for eksempel noget gaffatape. Når det er sagt, er der også mange stille sekvenser, som fungerer virkelig godt, for eksempel en samtale mellem de to piger i skolens svømmehal.

Episode 3: Chaos Theory er i min bog det bedste afsnit indtil videre. Ja, det er lidt stillestående i perioder, men det overskygges i høj grad af de emotionelle sekvenser, hvor vi virkelig ser hvilket dybt venskab de to piger har - og så naturligvis afslutningen, som stadig kan få hårene til at rejse sig, bare at skrive om det her. Det er en cliffhanger af de helt store og jeg kan ikke vente med at se, hvordan Dontnod får grebet den i episode 4.
Score: 8,5

Episode 4: Dark Room
Jeg var meget spændt på at se, hvordan Dontnod ville fortsætte Life is Strange serien, efter den særdeles overraskende slutning på episode 3. Det lykkedes rigtigt godt for dem og episode 4 er ganske glimrende, selv om det ikke overrasker på helt samme på som forrige afsnit.

Jeg kan ikke sige ret meget om historien, da jeg så vil afsløre for meget, men tingene udvikler sig i en noget uventet retning i denne episode og historien fortælles igen ganske overbevisende. Der sker hele tiden noget og specielt de første 15 minutter er så emotionelle, at hårene rejser sig på en armene og starten på dette afsnit er virkelig et fremragende eksempel på, at spil kan være mindst lige så gribende og følelsesladet som film.

Afsnittet tager nogle af livets allerstørste emner op, lige fra aktiv dødshjælp til teenage-mobning, stoffer og andre ting, som er meget virkelighedsnært. Man er underholdt hele vejen igennem afsnittet - der er dog en sekvens lidt over halvvejs, hvor man i CSI-stil skal undersøge en masse materiale og kæde nogle spor sammen, hvor det hele går lidt i stå og det bliver lidt stillestående, men bortset fra det, så er der en god fremdrift og man er hele tiden spændt på hvad det sker.

Episode 4: Dark Room slår en streg under, at Dontnod ved hvordan en historie skal fortælles og er endnu et afsnit, hvor man har lidt at tænke over, når det er gennemført på lidt over to timer. Life is Strange afsluttes med næste afsnit og det bliver igen spændende at se, hvordan Dontnod vil få afsluttet serien om Max, Chloe, Kate og ikke mindst Rachel.

Life is Strange - Episode 4: Dark Room kan nu købes på Xbox Games Store til 40 kr. og det er alle pengene værd.
Score: 8,0

Episode 5: Polarized
Hold da op, så skal jeg da lige love for, at Dontnod fik afsluttet Life is Strange serien med en brag. Episode 5: Polarized skal forsøge at samle alle tråde op og få bundet en knude på dem og det klarer afsnittet faktisk rimelig godt.

Den første fjerdel af afsnittet er meget stillestående og der bliver snakket rigtigt meget, men det er også de mest ubehagelige 30 minutter i hele serien. Derefter bliver det hele en smule forvirrende, da der bliver utroligt meget rejsen igennem tiden, for at forhindre forskellige ting i at ske og her skal man holde tungen pænt lige i munden, for at kunne følge med.

Mod slutningen går det hele over i en række drømmesekvenser og specielt en sekvens, hvor man genoplever meget af det man har været igennem i serien indtil nu, er virkelig lækker og super lækkert designet. Det hele sluttes af med, at man skal tage det ultimative valg - og det er bestemt ikke let. Alt efter hvilket valg man træffer, ændrer slutningen sig betydeligt - men den afslutning jeg tog, er yderst emotionel. Det er næsten så hårene rejser sig på armene og man bliver lidt våd i øjenkrogene.

Episode 5: Polarized er temmelig anderledes i forhold til de forrige fire afsnit og det er også det afsnit, som er sværest at følge med i. Det er i perioder meget ubehageligt, tidsmanipulationen kan være svær at følge med i, drømmesekvenserne er mystiske (men spændende) og afslutningen tager næsten pusten fra en. Denne episode afslutter en glimrende serie på flotteste vis.

Life is Strange - Episode 5: Polarized kan nu købes på Xbox Games Store for 40 kr.
Score: 8,5

Life is Strange er nu færdig og afsluttet og det er et af de bedste episode-inddelte spil, vi har haft fornøjelsen af at spille. Stemningen er igennem alle afsnit rigtig god, serien tager nogle af livets allerstørste emner op, lige fra aktiv dødshjælp til teenage-mobning, stoffer, klikedannelser og andre ting, som nutidens teenagere kan risikere at opleve. Det er meget vedkommende og virkelighedsnært.

Franske Dontnod har med Life is Strange fået slået fast, at de kan fortælle en historie meget overbevisende og at Telltale Games godt kan kigge lidt i deres retning, hvis de vil have noget inspiration til, hvordan en god historie skal skrues sammen og leveres på en overbevisende måde.

Hvis du er ude efter en god historie, som kan både røre dig og få dig til at tænke lidt, så kan vi kun anbefale Life is Strange, som kan købes for 155 kr. på Xbox Games Store for alle fem afsnit - og de penge er givet rigtigt godt ud.
Life is Strange - Season 1

Life is Strange - Season 1

UdviklerDontnod Entertainment