LEGO Indiana Jones: The Original Adventures

Anmeldt af: Dennis Haagensen - 5. juni 2008 - kl. 22:32
31 0

Alle tiders filmhelt svinger pisken igen, men denne gang er pisken lavet af dansk plastik, og det er Indiana Jones sådan set også.

Det er efterhånden 27 år siden, at legenden om Indiana Jones startede, men det forhindrer ikke den aldrende Harrison Ford i endnu engang at trække i kostumet og svinge pisken. Den nyeste film i serien har haft biografpremiere for kort tid siden, og den følges nu op af spillet LEGO Indiana Jones: The Original Adventures. Spillet er bygget over de tre originale film, Jagten på den Forsvundne Skat, Templets Forbandelse og Det Sidste Korstog, og genfortæller handlingen i de tre klassiske film blot fra et LEGO perspektiv.

Nu kan jeg dårligt anmelde LEGO Indiana Jones uden at drage paralleller til LEGO Star Wars II: The Original Trilogy, der udkom i 2006. LEGO Star Wars bragte en kærkommen humor ind i Star Wars universet og satte et nyt spin på de scener, vi alle kender til hudløshed. Men Indiana Jones filmene er allerede humoristiske i udtryk, og her opstår det største problem med spillet. Det har været svært for udvikleren, Traveller’s Tales, at arbejde videre på det humoristiske islæt, idet tilføjelser næppe har været nødvendige for at fortælle historien. Humoren fra filmene er bevaret, men der er ikke meget nyt at finde.

Det lyder jo negativt allerede fra starten, men det er der en god grund til. Det er for at skjule det faktum, at vi her har at gøre med et spil i absolut særklasse. Indiana Jones trilogien er et perfekt valg til udlevelse i LEGO universet, da filmene let lader sig omskrive til dette børnevenlige medie. Dog er det en fordel at have set filmene for rigtig at kunne forstå baggrunden for de missioner, man bliver sendt ud på, alene fordi LEGO Indiana Jones, ligesom LEGO Star Wars, foregår helt uden tale.

Spillet er et børnespil, og det kommer primært til udtryk i de kampe, man kommer ud for. Her er ikke noget blod, ingen dødsfald eller anden elendighed blot LEGO-figurer, der falder fra hinanden. Kampene er dog ikke det primære i spillet men nærmere en hindring på vejen mellem de opgaver, der skal udføres for at komme videre. Opgaverne er mangfoldige og varierende. Mange af opgaverne kan kun løses ved at skifte fra at styre spillets helt til én af de personer, man har med på vejen. Som eksempel kan nævnes, at kvindelige karakterer i spillet er mere adrætte og derfor springer højere, hvilket giver dem mulighed for at nå områder, Indy ikke selv ville kunne nå. Skift mellem de tilgængelige karakterer sker let og simpelt ved tryk på en knap, hvorefter de andre karakterer blot følger efter.

LEGO Indiana Jones følger som sagt historierne bag filmene rimeligt tæt, men der er dog enkelte afstikkere hist og her. Men heldigvis er de lavet med den samme humor og indlevelse, som filmene tilbyder. Alle de klassiske karakterer er til stede igennem spillene, såsom Short Round, Marion Ravenwood, René Belloq, Marcus Brody og Mola Ram. Alle er lavet i LEGO men er stadig genkendelige. Traveller’s Tales har forstået at lade karakterenes særlige kendetegn gå igen i deres LEGO-varianter. De over 60 spilbare karakterer i spillet kan, når de engang er indsamlet, kombineres i det uendelige, så du får mulighed for at gennemspille dine favoritsekvenser med for eksempel Indiana Belloq, Short Brody eller Mola Scott.

Den første gennemspilning er kort, idet spillet kun genfortæller de vigtigste dele af historierne i interaktiv form godt krydret med animerede mellemsekvenser, men når først hver delmission er gennemført, låser man samtidig op for at besøge dem igen uafhængigt af historien. Dette gør det nemmere at finde de relikvier og skjulte områder, som man enten ikke fandt ved første gennemspilning eller ikke kunne få adgang til. Allerede fra første bane præsenteres man for gåder og opgaver, der kun kan løses ved hjælp af karakterer, man låser op for senere i spillet. Denne tilføjelse forlænger spillets ellers korte levetid, hvis man da har mod på at finde alt i spillet.

Det grafiske lader heller ikke meget tilbage at ønske. Missionsområderne er farvestrålende og tro mod deres filmiske modstykker, og karakteranimationerne er glidende og realistiske. Så realitiske som man nu kan animere en stiv plasticfigur. Specielt områder som Club Obi Wan i Shanghai og templet under Pankot Palace vækker minder om filmene. Der er tydeligvis gjort meget for genkendeligheden i spillet, og det kommer ikke mindst til udtryk i de mange lokationer.

På lydsiden er spillet også gennemført Indy’sk. Lige fra titelmelodien, der vælter dig i møde som en kær gammel ven, når spillet starter, over baggrundsmusikken, der sammenkæder områderne i spillet med filmene, til smældet af pisken, når den svinges gennem luften, er LEGO Indiana Jones et mesterværk.

Når alt er sagt, er der også enkelte problemer i spillet. Ikke nogle vilde og gennemtrængende men i den lille boldgade. Her kan nævnes den kunstige intelligens, der får din følgende karakterer til at stille sig lige der, hvor du skal grave med det resultat, at spaden får kontakt med ansigt i stedet for muld. Jeg kan også nævne de tilfælde, hvor man hopper op på et område, man ikke kan få fodfæste på, hvorefter man glider ned igen, alt imens man stadig udfører den samme bevægelse, som før man landede. Men som sagt det er små detaljer og absolut ikke noget, der skæmmer oplevelsen af, hvad der er et utroligt sjovt og gennemført spil.

Fans af Indiana Jones bør ikke se bort fra denne spiltitel, men det anbefales af se filmene først, da historien som tidligere nævnt kan være lidt svær at få fat i i kraft af LEGO-figurernes gutturale lyde og mærkelige tegn og fakter. LEGO Indiana Jones: The Original Adventures står som et lysende eksempel på, hvordan en filmlicens skal skæres og lever fuldt ud op til successen, der var med LEGO Star Wars II: The Original Trilogy. Spørgsmålet er så blot nu; kommer der en efterfølger med den nye Indiana Jones film på et tidspunkt?

UdviklerTraveller's Tales
UdgiverLucasArts
Udgivelsesdato06-06-2008