Lego Batman 2: DC Super Heroes

Anmeldt af: Esge Winkel Lorenzen - 30. juni 2012 - kl. 17:22
4 0

Traveller’s Tales er tilbage igen. Denne gang er det fortsættelsen af Batman, som var et af de første spil i den kendte Lego serie. Kan toeren leve op til dens forgænger?

Min første store barndomshelt var faktisk Zorro, men det var i absolut skarp konkurrence den altid kappeklædte hævner Batman og det skal siges, at Batman sidenhen har overtaget Zorros plads. Og det er ikke kun på grund af Antonio Banderas, men også fordi vi har haft spil som Lego Batman, der debuterede tilbage i 2008, som et af de allerførste Lego spil, udvikler firmaet Traveller’s Tales stod bag. Det kommer nok ikke som nogen overraskelse at eventyr-spillene, opbygget i Lego, med diverse film og spændingstemaer, er gået hen og blevet en kæmpe succes. Nu følger næste kapitel i den nærmest uendelige strøm af Lego spil, nemlig Lego Batman 2: DC Super Heroes.

Jokeren er endnu en gang sluppet ud af fængslet og har taget sine velkendte håndlangere med, som Pingvinen, Bane, Two-face og mange flere. Ikke nok med det, så har han tilmed slået sig sammen med selveste Lex Luthor, og tilsammen udgør de to, det ondeste makkerpar Lego-verdenen har set indtil videre. Men det er ikke kun de fjendtligsindede figurer, der vender tilbage. Batmans unge og trofaste, men uheldige makker, Robin, står fast, som den altid urokkelige klippe ved Batmans side. Udover den klassiske ømme duo i form af Batman og Robin, får vi også lov at stifte bekendtskab med nye og spændende superhelte som Flash, Grønne Lanterne, Wonder Woman og ikke mindst selveste Superman.

Med alt dette sagt sidder vi dog stadig med et Lego spil, hvor det groft udskåret, gælder om at gennemføre en række baner og samle så mange klodser som muligt. Traveller’s Tales har gentaget opskriften, hvor der udover de røde klodser med ”ekstra” tilbehør også skal samles 250 guld klodser, der gives for f.eks. en gennemført bane, en reddet borger i nød, eller fundet skjult et sted i Gotham by.

I modsætning til de fleste andre nyere Lego spil, er der dog en realistisk mulighed for at finde og købe alle de hemmelige figurer, da der ikke er nær så mange som eksempelvis Harry Potter 5-8. Batman og Robin har igen en række velkendte dragter de undervejs trækker i, i jagten på Lex Luthor og Jokeren. Dragterne giver vores helte ekstra evner, som skal bruges for at løse de mange små gåder og avancere i banerne. Der er gamle kendinge som bombe- eller magnetdragten, der har fået en opgradering og nu kan lidt mere, samtidig med at der også er kommet et par nye dragter med, så der også er lidt til de gamle spillere af det første Batman spil.

Superman bliver hurtigt en del af historien i spillet, og det er fantastisk, fordi han er Lego figuren vi har manglet i alle de andre spil. Han kan flyve, blæse frost ånde, skyde lasere fra øjnene, har superstyrke, røntgen syn og er næsten så godt som udødelig. Men som de fleste superhelte-kendere burde vide, er de grønne krystaller kendt som kryptonit, det eneste Superman ikke kan tåle, og det kan gå hen og blive et problem, eftersom det jo er geniale skurke som Lex Luthor og Jokeren man er oppe i mod.

Selve spillestilen er, som de fleste nok har gættet, nøjagtig magen til de tidligere Lego spil, og det er fint fordi det virker. Det skal dog siges at Traveller’s Tales, virkelig har gjort sig umage i fremstillingen af banerne. Vi har været vant til meget ens baner som perler på en snor, men her varierer de meget i udformning. Det er en god blanding af den klassiske stil, hvor et nyt arkade inspireret penselstrøg er kommet ind over og kampagnen formår faktisk at bygge et storslået scenarie op, der skildrer den episke kamp mellem det gode og det onde – alt sammen set ud fra en Lego-mands øjne, med hvad der skal til af ironi og et glimt i øjet.

Der er dog to store ændringer i dette spil, hvoraf den første er byen Gotham, som vi kan vælge baner ud fra. Byen er lavet med inspiration af den åbne sandkasse spillestil, så når man først har klaret alle banerne, kan man for alvor gå i gang med at udforske. Byen er faktisk temmelig stor, og der gemmer sig mange hemmelige klodser og skjulte figurer over det hele. I starten er det ret uoverskueligt, men eftersom man får de flyvende hjælpere med på holdet som Superman og Grønne Lanterne, bliver det hele lidt sjovere og nemmere at udforske.

Multiplayer er som altid nærmest nødvendigt for at få hele oplevelsen af et Lego spil med sig og det fungerer uden tvivl bedst med to joypads hjemme i stuen og ikke over Xbox Live. Der er konstant mange små samarbejdsopgaver som kræver to spillere. Sværhedsgraden af opgaverne er skruet en smule op i dette spil, men det gør ikke noget, for de børn som startede ud med de første Lego spil, er også ved at være i en alder hvor de kan gennemskue lidt mere avancerede udfordringer – det er i hvert fald min erfaring. Men en 5 årig nybegynder burde nok ikke starte ud med Lego Batman 2.

Den anden store ændring på dette Lego spil frem for de forrige er, at der er kommet tale på figurerne i alle filmsekvenser mellem banerne. Det giver et langt mere dramatisk udtryk til spillet, samtidig med at charmen og ironien er bevaret, hvem havde f.eks. kunne vide, at Batman absolut ikke stoler på Superman og derfor i al hemmelighed har anskaffet sig adskillige kilo kryptonit? Hvis nu Superman nu skulle finde på at blive ond.

Når figurerne nu kan tale, giver det også anledning til et lidt mere avanceret plot, som er ganske positivt når man spiller det som voksen. Børnene mister dog en smule på denne konto, fordi talen er på engelsk, frem for mimikken og lydene som de tidligere Lego spil førte sig frem på, men det er altså ikke værre end de få sætninger som er med, lynhurtigt er oversat og gjort forståeligt i børnehøjde.

Konklusionen må være at endnu et velproduceret Lego spil har ramt vores Xbox, hvor Traveller’s Tales fornuftigt nok, har drejet på et par knapper og tilføjet nogle nye dimensioner, som har været hårdt tiltrængt i en godt gennemtæsket spilserie. Lego Batman 2 byder på lige så meget for de unge som de forrige Lego spil, og lidt mere guf til os gamle Lego nørder.
Lego Batman 2: DC Super Heroes

Lego Batman 2: DC Super Heroes

UdviklerTravellers Tales