Legacy of Kain: Defiance

Anmeldt af: Morten Grønbæk (Naemi) - 6. maj 2004 - kl. 15:53
3 0

Raziel er tilbage, og han er vredere end nogensinde før. Med ham følger Kain, som endnu engang forsøger at overtage tronen, og finde ud af præcist hvad de to har i vente.

Da vi for første gang blev introduceret for Kain og Raziel i spillet Soul Reaver til den gamle Playstation konsol, blev der vakt stor opsigt og interesse hos mange spillere. Historien var et genialt påfund, men på samme tid meget forvirrende, da den efterlod spilleren til fantasien. En masse spørgsmål blev ikke besvaret i slutningen af spillet, så da det næste spil i serien udkom, blev der endnu engang vakt stor interesse. Men også denne gang måtte spillerne gennemføre spillet med masser af ubesvarede spørgsmål og hemmeligheder. Endnu engang blev spillernes tålmodighed sat på prøve, indtil endnu et spil i serien dukkede op. Da Legacy of Kain: Blood Omen første gang kom på hylderne, havde spillerne regnet med at få svar på en masse spørgsmål og tanker, men blev igen skuffet. Så kom dagen endelig, hvor Legacy of Kain. Defiance for første gang viste sit ansigt (eller cover), og i modsætning til sine forgængere besvarede dette spil en masse ting, som havde ligget i det uviste.

Historien
Det er svært at gennemgå historien i Legacy of Kain, dels fordi den er utrolig indviklet, og dels fordi jeg ikke ønsker at spolere noget for jer derude.

I det allerførste Soul Reaver spil var vampyrerne så småt ved at udvikle sig. Det blev først bevist da Kains trofaste general udviklede et par vinger. I ren og skær raseri og misundelse beordrede Kain at Raziel skulle have sine vinger skåret af og at han skulle sendes ned i dødens flod. Da Raziel gennemlevede smerten og rædslen ved denne handling fyldtes hans hjerte med had og vrede mod Kain. Han overlevede på mirakuløs vis og endte op i et parallelt univers. Alt hans hud var brændt af og det eneste der var tilbage var brændte knogler og stumper af kød. I sin søgen mod en udvej mødte han en ældgammel gud som bragte ham tilbage til verdenen. Dog var Raziel ikke længere en vampyr, men derimod en sjæl jæger hvis formål bestod i at samle sjæle fra afdøde væsner.

Raziel havde nu også egenskaben til at rejse mellem den rigtige verden og det parallelle univers. Med hans nye egenskaber tog han af sted i sin søgen efter hans gamle kejser Kain. Da hans søgen kom til ende og han endelig stod over for sin modstander blev de begge suget ind i en tipsrejsende portal som separerede dem.

I Legacy of Kain spiller du både som Kain og Raziel. Du igangsætter en søgen med hver karakter, i håb om at finde ud af hvad din skæbne er, og om du på noget tidspunkt får at møde din ærkefjende. Kain og Raziel deler våbenet kaldet Soul Reaver. Kain har den fysiske form, mens Raziels sjæl er bundet til sværdets sjæl.

Her ønsker jeg ikke at fortælle mere, da du med sikkerhed ikke ønsker videregående information uden at få spoleret oplevelsen. Jeg kan kun love, at historien har mange overraskende monumenter, og at du helt sikkert ikke bliver skuffet, hvis du kan lide dystre og velgennemtænkte plots.

Legacy of Kain: Defiance har sin egen unikke spillestil, som bestemt ikke trækker ned, men derimod giver spillet sin egen unikke charme. Du spiller skiftevist som Kain og Raziel i hver sin tid. Nogen gange støder du over de samme baner, men med 500 års forskel hvilket ikke siger så lidt, når verdenen består af vampyrer, dæmoner og andre destruktive kræfter.

De grundlæggende angreb i Legacy of Kain består af de sædvanlige beat em’ up kombinationer. Hver karakter har deres eget våben, som bruges til fysiske angreb. En fordel er dog, at du kan anskaffe nye angreb gennem banerne, afhængig af hvor mange fjender du slår ihjel. Disse angreb er dog samlet relativt hurtigt og består til tider af kombinationer mellem dine andre angreb.

Hver karakter har dog også sine specielle egenskaber og angreb, som på givet vis minder om hinanden, men også har stor variation. Som Kain har du bl.a. mulighed for at holde dine fjender i et telepatisk greb, hvorefter du kan smide dem ud over en afgrund eller ind i dine fjender. Hvis du kaster modstanderen de rigtige steder hen, kan du til tider gennembore dem med en jernstang i væggen eller andre skarpe genstande. Som Raziel har du ligeledes et telepatisk angreb, som lader dig skubbe dine fjender en stor afstand, men som grundlæggende minder meget om Kains.

Da Kain er en vampyr, har han selvfølgelig brug for føde fra tid til anden. Derfor er det nødvendigt at drikke dine fjenders blod, mens de stadig er i live. Kain mister liv hele tiden og har brug for at genoplade sin energi, hvis du ikke har mødt en fjende i lang tid. På samme tid helbreder blod også, hvis du er slået halvt ihjel (er en vampyr ikke allerede død?) og har brug for at genoplade hurtigt. I modsætning til Kain har Raziel brug for sjæle for at overleve. Når han opholder sig i den fysiske verden, mister han hele tiden energi og må stjæle sjælen fra en vampyr jæger eller dæmon. Når Raziel har fyldt sin spirituelle energi helt op, bliver hans sværd stærkere, da hans sjæl er forbundet med den.

Kain og Raziel har også unikke egenskaber som gør spillet ekstra interessant.

Som Kain har du følgende egenskaber:

• Tåge form
Ved at gå tæt på en port eller barriere kan Kain forvandle sig til en tåge og gå direkte igennem porten.

• Super hop
På bestemte afmærkede felter rundt omkring i banerne kan Kain hoppe ekstra langt, og derfor nå steder som ingen andre kan.

• Flagermus form
Ligesom ved hoppet kan Kain forvandle sig til en gruppe flagermus, og flyve til steder placeret langt fra ham.

Som Raziel har du følgende egenskaber:

• Dimension transformering
Raziel kan skifte mellem to verdener/dimensioner. Den spirituelle og den fysiske. Områderne ændrer sig, alt efter hvilken verden/dimension han befinder sig i.

• Glide gennem barrierer
Ligesom Kain kan Raziel passere barrierer, men kun når han befinder sig i den spirituelle verden.

• Svømning
Hvis Kain berører vand, mister han liv hurtigt, men i modsætning til Kain kan Raziel svømme i vand med en høj hastighed.

Endnu en ting som Raziel og Kain får brug for i deres søgen, er magiske tilføjelser til deres våben. Kain og Raziel får begge tilføjet hver sine egenskaber til deres våben, som alle er anderledes på sin måde, men som alligevel er utrolig ens. Raziel kan f.eks. få tilføjet en mørk energi til sit sværd, der tillader ham at blive usynlig i en periode. Kain kan derimod få en kraft, der forgifter hans fjender.

Undervejs i spillet får begge karakterer muligheden for at kæmpe mod storslåede fjender. Det er en fed fornemmelse at undvige med stor hastighed og slå sine fjender i jorden, hvorefter du suger deres sidste livsenergi ud af deres kroppe. Dog bliver det ensformigt efter de første 6 baner. Der er ikke meget variation i kampene, men det gør ikke meget, da der dukker nye fjender op i næsten hver bane.

Det største minus ved gameplayed er kameravinklerne. De kan til tider irritere så meget, at man får lyst til at smide joysticket i jorden og sparke til sin Xbox. Det er nogen gange umuligt for dig at koordinere dine angreb og bevægelser, da kameraet ændrer sig midt i et hop eller angreb, og du mister fornemmelsen for din position. Det giver spillet et stort minus, da det til tider kan være virkelig frustrerende.

Man skal ikke være blandt de sarte, hvis man vil nyde grafikken i Legacy of Kain: Defiance. Man kan virkelig fornemme den horror agtige stemning lige fra første bane, og det ændrer sig ikke gennem banerne. Spillet ser godt ud, selv om grafikken måske ikke helt er optimal. Der kan til tider være fejl, hvor din arm stikker igennem muren, eller du står i luften (det sker dog sjældent). Ansigtsudtrykkene ændrer sig ikke når du spiller, men grafikken i de cut scenes du kommer til er god og overbevisende.

Hvis du er til spil som Resident Evil, Manhunt, eller Grand Theft Auto hvor blodet sprøjter ud, når du dræber en fjende, vil du elske Legacy of Kain. Følelsen af at gennembore en fjende ved at sende ham direkte ind i en jernpæl, er fantastisk (hvis du da bryder dig om den slags).

Ligesom grafikken skaber lyden en dunkel og dyster stemning. Når du løber alene rundt i gangene, kan man fornemme, at man er alene, og dog alligevel er man klar på, at skriget fra en dæmon pludselig fremkommer, og at kamp musikken kommer op. Baggrundsmusikken kan dog godt blive irritabel efter at høre på den samme melodi igen og igen. Derimod bliver der leveret glimrende stemmer fra alle karaktererne. Da jeg for første gang blev overfaldet af en gruppe dæmoner, der straks begyndte at sige ting som ”You dont belong here little Raziel”, og at Raziel så tænker højt ”What are these things, and how do they know my name!?” blev jeg positivt overrasket. Stemmerne passer figurerne perfekt og irriterer på ingen måde.

Konklusion
Hvis man er bare en smule fan af den originale Soul Reaver er dette et must køb. Historien fejler intet og der er garanti for et par overraskelser eller tre igennem spillet. Hvis man derimod ikke kender eller har prøvet de foregående spil kan man godt blive (meget) forvirret over hvad det egentligt er der foregår. I manualen følger dog en kort gengivelse med som forklarer de grundlæggende aspekter af historien lige fra Soul Reaver til Legacy of Kain: Defiance.

Hvis man leder efter et godt spil med en lang underholdningsværdi er dette måske ikke det rette valg. Efter spillet er gennemført en gang er der ikke mere at gøre (andet end at starte forfra). Det betyder dog ikke at spillet har en kort levetid da det foruden at være et spil der koncentrerer meget om kamp også indeholder (til tider irriterende) puzzles og gåder.

Hvis man tror, man kan udholde de ovenstående kategorier, er der kun en ting tilbage at bekymre sig om. Hvis man nyder at have fri kamera styring og ikke bryder sig om spil med en irriterende synsvinkel, er dette ikke spillet du vil have. Kameraet irriterer og udgør i sig selv en stor del af sværhedsgraden. Kan du klare de ting, er Legacy of Kain: Defiance helt sikkert et spil, der er værd at købe.
Legacy of Kain: Defiance

Legacy of Kain: Defiance

UdviklerCrystal Dynamics