Left 4 Dead 2

Anmeldt af: Jakob Tofte - 19. november 2009 - kl. 14:45
32 0

Kun et år efter det første Left 4 Dead, følger Valve op med en toer. Nogen mener det er for tidligt og for tyndt et grundlag. Vi forsøger at give et svar på om zombieshooteren er et køb værd.

Scenen er sat i sydstaternes cajuninspirerede byer og sumpområder, hvor vores fire nye overlevende misser evakueringsflyet efter det seneste udbrud af zombieepidemi. Ganske som i det første spil skal de overlevende nu ud på en farefuld færd på tværs af massive bølger af inficerede fjender.

Valve disker op med 23 spritnye baner fordelt over fem kampagner. Vi vil ikke spolere for meget for jer som spillere, og vi går derfor ikke i detaljer med banernes layouts. Det kan dog afsløres, at de fem kampagner byder på helt nye miljøer og masser af afveksling, både i forhold til hinanden, men i særdeleshed også i forhold til forgængeren. Selve spiloplevelsen i kampagnerne viger ikke synderligt fra det, vi så for et år siden, og meningen med spillet er derfor praktisk talt den samme som i Left 4 Dead.

Med en lang række nye våben til spillernes disposition er der dog masser af nyt at komme efter. Ny incendiary-ammunition, som sætter ild til fjenderne, granatkastere, boomerbræk på dåse til afledningsmanøvrer, og et hav af nye nærkampsvåben såsom stegepander, cricketbat og sågar en rockguitar, er blot noget af det, som spillerne kan glæde sig til at få imellem hænderne. Nå ja – og så er der selvfølgelig motorsaven. Det er en sand fornøjelse at save sig igennem massive horder af inficerede med den brølende, motordrevne klinge. Også på nødhjælpssiden er der sket nytænkning, idet man udover de klassiske førstehjælpspakker og pilleglas, nu også kan finde adrenalinsprøjter, der påvirker reaktionstiden og tidsfornemmelsen i en kortere periode, samt de meget brugbare defibrillatorer, som kan genoplive holdkammerater efter dødens indtræden.

Også fjendesiden har fået en genoplivning. Vi møder de velkendte, ualmindelige inficerede, som også på visse punkter er blevet klogere og stærkere. Heksen er blevet mere aktiv, og er ikke længere stationær indtil hun bliver vækket. Når man kan høre hendes jamrende hulken i det fjerne, og man derfor rent instinktivt, og af gammel, bitter erfaring, straks slukker sin lommelygte, så skal man være ekstra vågen. For heksene vandrer hvileløst rundt i gader og på stræder, så man ved aldrig helt om hun pludselig svinger om hjørnet, og du står ansigt til ansigt med denne skræmmende, skingrende sindssyge skikkelse. Left 4 Dead 2 introducerer desuden chargeren, spitteren og jockeyen. Chargeren minder lidt om en Tank, men hurtigere, spitteren, som i øvrigt giver heksen kvindeligt selskab, spreder en grøn, ætsende syremasse over gulvarealet, og er med til at dræne de overlevende for energi, og jockeyen, en syg lille skikkelse, springer op på nakken af de overlevende og ”rider” dem i farens retning, for eksempel ind i spitterens grønne pøl af ætsende død og ødelæggelse. Lyder det charmerende og udspekuleret? Det er det skam også.

Valves AI Director 2.0 sikrer en dynamisk og afvekslende spiloplevelse, og er med til blandt andet at variere vejrforhold, fjenders position og våben-pickups, således, at man som spiller altid får en ny oplevelse.

Ganske som i Left 4 Dead byder toeren også på masser af onlinespil, og onlinesiden har fået et par stærke tilføjelser, som uden tvivl vil vække glæde hos spillerne. De sædvanlige spilfunktioner som online campaign co-op og versusmode er tilbage. Desuden er survivalmode, som allerede blev introduceret i sommeren til Left 4 Dead som ekstramateriale fra markedspladsen, tilbage. Hertil kommer muligheden for at spille ”realism”, som egentlig bare er kampagnen i co-op, dog gjort markant mere nådesløst. Her er fjenderne stærkere, hurtigere og klogere. Men det, der virkelig tegner realism-mode er, at spillets heads-up display er minimeret markant. Alene det, at de velkendte omrids i forskellige farver, som normalt tilkendegiver ens holdkammeraters position og tilstand, er fjernet, gør, at spiloplevelsen bliver både markant sværere, men også langt mere skræmmende. I et spil, hvor sammenhold er så vigtigt som tilfældet er her, er det ekstremt stressende pludselig at befinde sig på en majsmark i tåge og silende regn, vende sig om, og finde ud af, at man er helt alene. Hvis man bliver angrebet af en stærk fjende i den situation, så er man praktisk talt død. Selvfølgelig kan den tidligere nævnte defibrillator hjælpe, men det kræver jo lige, at ens holdkammerater kan finde en....

For dem, der godt kan lide den mere konkurrencebetonede onlineoplevelse, er ”scavenge” vejen frem. Som i versusmode spiller man her fire mod fire og skiftes til at være overlevende eller inficeret. Man spiller i runder og skifter side undervejs. Formålet er at samle benzindunke indenfor tidsgrænsen og fylde disse på generatorer. Holdet, der når at fylde flest benzindunke på generatorerne, har vundet. Scavenge er sjovt, hurtigt og intenst, og er funktionen for dem, der synes, at visse andre funktioner i Left 4 Dead 2 måske er lidt for langvarige. Onlinespillet fungerer glimrende og kører på stabile servere uden nedgang i frameraten. Det er ikke svært at finde folk at spille med, så den frustrerende oplevelse af ikke at kunne finde den ønskede session, burde ikke opstå.

Grafisk leverer Left 4 Dead 2 en flot spiloplevelse, som dog stadig kommer til kort overfor branchens absolutte sværvægtere. Det er flottere end spillet for et år siden, men giver stadig sig selv plads til forbedring. Spillet, som kører på Valves berømte Sourcemotor, leverer et grynet look, som kan være med til at skjule en grafik, der egentlig er bedre end det måske ser ud til ved første øjekast. Vi så lidt den samme gryningseffekt som filter på GTA IV: The Lost and Damned. Gryningseffekten virker fremragende, idet den er med til at give spillet et lidt mere råt og ubarmhjertigt look – noget der klæder en zombieshooter i Left 4 Dead 2\'s klasse godt. Hvis man ikke bryder sig om den grynede effekt, og hellere vil have en smuk, finpoleret oplevelse, så har Valve givet mulighed for at justere gryningseffekten i spillets indstillingsmuligheder.

På lydsiden leverer Left 4 Dead 2 en herlig oplevelse. Med gode lydeffekter og passende musik er stemningen i spillet intakt. Dertil kommer et fremragende, og til tider forfærdelig morsomt, stemmeskuespil. Ofte snakker karaktererne længe om sjove emner, svarer hinanden og holder samtalerne i gang. Det kan i den forbindelse siges, at de fire overlevende virker mere interessante end de fire fra første spil. Kemien imellem de overlevende er god, og man får, primært på grund af det fremragende stemmeskuespil og de velskrevne dialoger, et tæt forhold til karaktererne.

Konklusionen er, at Left 4 Dead 2 leverer en fremragende spiloplevelse, som vil få fans af genren til at more sig godt og længe. Samtidig kan nye spillere af serien også være med. Hvis man ikke kunne lide det første Left 4 Dead, så vil man heller ikke kunne lide Left 4 Dead 2, for spillene er dybest set de samme. Dette skal dog ikke ses som en negativ ting, idet Valve alligevel leverer tilpas mange nye baner, nye våben og nye inficerede til, at dette er et godt køb.

Left 4 Dead 2

Left 4 Dead 2

UdviklerValve Software