Lara Croft and the Guardian of Light

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 16. august 2010 - kl. 19:01
10 0

Lara Croft er tilbage i endnu et action eventyr, men denne gang er tingene ikke helt som de plejer. Læs her, hvad der er los i det nye Lara Croft and the Guardian of Light.

I 1996 udkom det første Tomb Raider, og det tog de fleste med storm; det var et revolutionerende action eventyr, som satte standarden for denne genre flere år frem. Igennem tiden er der udkommet en lang række spil i serien til en endnu længere række af forskellige maskiner - de oprindelige udviklere hos engelske Core Design havde i en lang periode meget travlt. Det endte da også galt.

I 2003 udkom Tomb Raider: The Angel of Darkness, som efter utallige udsættelser stadig endte med at blive et af de mest fejlbefængte spil i nyere tid. Efter den fadæse valgte Eidos at fjerne Core Design fra opgaven og valgte i stedet californiske Crystal Dynamics til at videreføre serien. Ganske imponerende lykkedes det dem faktisk at få serien tilbage på sporet med det glimrende Tomb Raider: Legend, hvor de havde lyttet til spillerne og samtidig bygget videre på seriens oprindelige styrker, og igen var Lara Croft og Tomb Raider blandt de bedste action eventyr derude.

Nu er Lara Croft så tilbage, denne gang i Lara Croft and the Guardian of Light, og selv om spillet ikke ligner de tidligere i serien er forskellen faktisk slet ikke så stor, som man skulle tro. Guardian of Light er et isometrisk action eventyr, som på fin vis blander action, gådeløsning og hektiske bosskampe – altså præcis som de tidligere spil i serien.

Historien er der heller ikke meget nyt i. Lara Croft er kommet på sporet af en kulturgenstand kaldet The Mirror of Smoke, som mange havde påstået ikke kunne findes. Det lykkedes naturligvis Lara Croft at finde den, men i hælene har hun skurken Vasco, som nu har fået fingrene i genstanden – og ikke nok med det, så har han sluppet dæmonen Xolotl, som var inde i The Mirror of Smoke, løs, så nu er der for alvor ballade.

Heldigvis er The Mirror of Smokes beskytter, en lokal kriger kaldet Totec, villig til at hjælpe Lara Croft med at få fat i kunstgenstanden igen, og nu går jagten på Vasco og Xolotl igennem 14 levels med gamle templer, grotter, gravkamre og giftige sumplandskaber. Igennem alle levels skal der skydes et utal af fjender, hoppes fra platforme til platforme, løses mere eller mindre svære gåder og omgivelserne skal gennemsøges for massevis af genstande.

Som nævnt tidligere er gameplayet ikke så forskelligt fra de andre spil i serien, som man skulle tro; hovedingredienserne er stadig masser af gåder, krydret med hektiske actionsekvenser. Der, hvor Guardian of Light for alvor udskiller sig, er, at det er bygget med co-op multiplayer i tankerne. Spiller man side om side med en ven skal Lara og Totec hjælpe hinanden med hver deres egenskaber. F.eks. kan Lara klatre op på spyd, som Totec har skudt ind i vægge og søjler eller klatre op på hans skjold, når han hæver det hen over hovedet, begge dele for at nå nye områder, som hun ellers ikke ville kunne have nået. Totec kan f.eks. gå balancegang på linen til Laras kastekrog, når hun griber fat i de gyldne ringe i vægge og gulve, og begge figurer kan genoplive hinanden, hvis den anden skulle dø. På den måde skal de to figurer hjælpe hinanden igennem spillet.

Spillet er klar sjovest at spille, når man spiller side om side med en ven, og derfor er det ekstra ærgerligt, at Crystal Dynamics i sidste øjeblik valgte at fjerne muligheden for at spille sammen med en ven over Xbox Live for at finpudse denne del yderligere – en mulighed, som dog kommer i en gratis opdatering af spillet i slutningen af september. I singleplayerdelen, som har andre gåder og ændrede omgivelser i forhold co-op delen, ser man kun sjældent Totec, og her kan sværhedsgraden variere en del, da man ofte savner Totec til at hjælpe en med gåderne. Singleplayerdelen fungerer som sådan fint – co-op delen fungerer blot bedre.

På sin vej igennem spillet støder man på masser af genstande, som påvirker Laras egenskaber. De kan f.eks. gøre hende hurtigere, styrke hendes forsvar eller gøre hende stærkere. Disse genstande har dog også ofte en negativ effekt på vores heltinde, så i et simpelt rollespil skal man finde ud af, hvilke genstande, man vil aktivere, for at få præcis de egenskaber, man ønsker sig, uden at svække Lara for meget. Desuden er der et Relic Power Meter, som fyldes op ved at dræbe fjender uden selv at blive ramt eller ved at finde værdifulde genstande i omgivelserne, som giver Lara en speciel egenskab, så længe man kan holde Power Meteret fyldt helt op.

Man støder ofte på en række gravkamre, som kan indeholde en svær gåde eller en test, som tester spillerens reflekser eller evner med våben – og klarer man disse, belønnes man med et nyt våben, en genstand eller en opgradering til ens energi eller ammunition. Det gode er, at disse gravkamre er valgfrie, så har man ikke lyst til at nørkle med dem, kan man blot gå udenom. Våben er der masser af i Guardian of Light lige fra spyd og de velkendte Lara Croft pistoler til Assault rifler, flammekastere, maskinpistoler, granater og granatkastere. Våbenhåndteringen er ændret meget i forhold til de forrige spil; man skal f.eks. ikke længere lade sine våben og, man sigter med den højre styrepind og skyder med højre trigger – og det fungerer faktisk rigtigt godt.

Lara Croft and the Guarian of Light fylder lige over 2GB, og der er heller ikke sparet på noget (bortset fra den manglende co-op mulighed – ja, far er skuffet). Det er ikke til at se, at dette er et download spil til lidt over 100 kr. – det kunne nemt være et retailspil til fuld pris – også når man ser på mængden af indhold man får. Grafikken er glimrende og meget stemningsfuld, og som altid i Tomb Raider spillene er omgivelserne ofte enorme. Lydeffekterne er flotte og stemningsfulde, og Lara og Tetec er begge flot animeret og detaljeret.

Et af problemerne med et spil set fra en isometrisk vinkel er, at det til tider kan være svært at se noget – men det har Crystal Dynamics løst ved, at kameraet zoomer ud på tidspunkter, hvor det er nødvendigt, og det fungerer ligeledes fint. Kameraet er ikke perfekt, for der er enkelte steder, hvor man ikke kan se det, man gerne vil, men der er langt imellem. Lydsiden er, som altid i disse spil, rigtig god og meget stemningsfuld. Soundtracket er intet mindre end fremragende, og lydeffekterne er effektfulde og gode.

På trods af det ændrede design føles Lara Croft and the Guardian of Light – heldigvis - stadig som et Tomb Raider spil. Gameplayet har naturligvis ændret sig, men ikke så meget, som man måske skulle tro, og det nye design fungerer rigtigt godt. Gåderne og opgaverne er som altid ganske velgennemtænkte og kan mod slutningen være temmelig svære, men aldrig urimelige. Det er dog skuffende, at muligheden for at spille side om side med en ven over Xbox Live på nuværende tidspunkt ikke er tilgængelig, og det trækker lidt ned i vurderingen her.

Microsofts Summer of Arcade kampagne lagde ud med det fremragende Limbo og slutter ligeledes af i rigtig god stil med Lara Croft and the Guardian of Light – de to spil kan naturligvis ikke sammenlignes på nogen måde, udover at de begge er nogle af de bedste spil, som er udkommet denne sommer indtil nu – både på Xbox Live Arcade og i butikkerne.
Lara Croft and the Guardian of Light

Lara Croft and the Guardian of Light

UdviklerCrystal Dynamics