Kinect Sports

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 4. november 2010 - kl. 09:14
5 0

Nu er det slut med at sidde i sofaen. Her kan du få sved på panden, mens du spiller bordtennis, fodbold og bowling – og blive til grin på samme tid. Læs vores anmeldelse.

Da Nintendo Wii i sin tid udkom, var det stort set Wii Sports, som solgte maskinen alene – og det har Microsoft naturligvis lagt mærke til, så ved lanceringen af Kinect, skulle de naturligvis også have deres eget ”Wii Sports”.

Kinect Sports er udviklet af engelske Rare og er, præcis som Wii Sports, en samling af små sportsspil. I Kinect Sports kan man spille fodbold og bowling, bokse, spille beach volley og bordtennis samt dyrke atletik, som består af fem events; 100 m løb, spydkast, længdespring, diskoskast og hækkeløb. Og lad mig bare sige med det samme, at der er stor forskel på, hvor godt de forskellige sportsgrene virker.

En af de mest populære sportsgrene i Wii Sports var bowling – og denne sportsgren er da også en af de bedste i Kinect Sports. Man kan spille bowling enten op til fire venner lokalt, mod en ven over Xbox Live, alene mod computeren eller blot træne alene for at blive bedre. Man stiller sig foran sit fjernsyn, samler en bold op ved at strække en arm ud til enten højre eller venstre, skyder ved at lave den samme skudbevægelse, som hvis man spillede rigtig bowling – og vil man have skru i bolden, fører man sin arm lidt ind foran kroppen, når man har skudt. Det er dejligt simpelt og ganske underholdende, specielt sammen med en stak venner og måske et par øl.

En anden sportsgren, som virker fint, er beach volley – og her får man sved på panden. Man kan enten spille alene, sammen med en ven mod computeren eller mod andre spillere over Xbox Live, og spille imod en ven enten lokalt eller over Xbox Live. Beach volley kræver godt med plads, og der skal helst heller ikke være nogen hjemme i lejligheden nedenunder, da man bevæger sig temmelig meget og hopper en del. Det er sjovt, men kan også være rimelig svært, men når man får sat et succesfuldt smash ind, er det det hele værd.

Et par af de mindre gode sportsgrene er fodbold og bordtennis. Omkring fodbold er det ganske enkelt gameplayet, som halter, da det er alt for ujævnt og virker ret upræcist, så ofte virker det mere som en tilfældighed, om der bliver scoret eller ej. Bordtennis, som jo ellers er rigtigt sjovt at spille i virkeligheden, er blevet til et simpelt og særdeles langsomt ping-pong spil uden den store dybde. Jo, man kan lave skru i bolden, og man kan da nogenlunde placere bolden, hvor man vil, men det ender ofte med blot at blive en omgang ping-pong, hvor man blot venter på, at modstanderen dummer sig.

Kinect Sports indeholder tre gamemodes; Party Play, Main Event og Mini Games. Party Play er, som navnet nok også antyder, en multiplayer gamemode, hvor der faktisk ikke er nogen grænser for, hvor mange der kan være med. Hvert spil varer ca. 15 minutter og foregår over 6 runder, og den bedste holdstørrelse er max. 6 spillere, så alle spillere når at få en tur. Man spiller enten efter tur eller mod en spiller fra det andet hold. Det fungerer fint, og denne del gør Kinect Sports til et glimrende festspil.

I Main Event kan man vælge, hvilke af de seks sportsgrene, man vil spille og så spille enten med venner, mod venner eller træne alene. Endelig er der de små minispil, og disse er måske den mest underholdende del af spillet – også hvis man spiller alene. Her er 13 små spil, hvor flere af dem er sjove og anderledes varianter af de rigtige sportsgrene, som kan spilles for op til fire spillere enten lokalt eller over Xbox Live. Der er f.eks. One Bowl Roll, hvor man skal vælte alle kegler i bowling med en enkelt kugle, der er Super Saver, hvor man som fodboldmålmand skal redde så mange straffespark man kan, inden tiden løber ud eller Rally Tally, hvor man i bordtennis skal forsøge at returnere modstanderens skud så mange gange som muligt.

Som en sjov lille feature vises der i slutningen af hvert spil en video med højdepunkter fra ens præstation, en video som optages, mens man spiller, og de mest aktive dele bliver så klippet sammen til et kort resumé efter hver runde. Man kan vælge at uploade ens videoklip til www.kinectshare.com, hvorfra man så kan dele sin video på Facebook eller Twitter. Hvorfor dette ikke kan gøres direkte fra spillet er lidt underligt. Kvaliteten af videoen er rimelig, men den er lidt ujævn, og nogle gange virker det som om, at det er lidt tilfældige klip, som er sat sammen, og ikke de mest aktive. Det er en sjov lille gimmick i starten, men næppe noget man vil bruge i længere tid.

Gameplayet i Kinect Sports er overordnet ganske godt, men det er næppe et spil, man vil spille alene, da det helt klart er bygget op omkring, at man skal spille med venner og bekendte. Det er meget let at gå til, og før hver sportsgren starter, får man en grundig introduktion til, hvordan man spiller, både med tekst, tale og animationer, som viser, hvilke bevægelser, man skal lave. Hele familien kan være med.

Grafikken i Kinect Sports er ganske nydelig. Man spiller med ens avatar i forskelligt smart sportsudstyr på forskellige arenaer, som alle ser fine ud. Figurerne på skærmen reagerer fint på ens bevægelser, og man kan være forholdsvis præcis i sit spil. Grafikken er velfungerende uden at rykke nogle grænser for genren. Lydsiden er ligeledes ganske fin med fine stemmer, som forklarer, hvordan man spiller, og hvordan man har klaret sig efter endt spil.

Kinect Sports er et godt bud på et underholdende festspil hjemme i stuen. Nogle af sportsgrenene fungerer rigtig godt og vil med sikkerhed være mere oplagte til fest og hygge end andre – og så er der nogen, som ganske enkelt bare ikke er sjove. Men fælles for dem alle er, at alle forholdsvis let kan sætte sig ned og spille spillene efter ganske kort tid. Kinect Sports er dog ikke de dybeste spil, og interessen for en del af sportsgrenene vil formentlig forsvinde rimelig hurtigt – og de få resterende udvalgte sportsgrene vil kun blive taget frem, når der kommer venner forbi, som man har lyst til at svede sammen med.
Kinect Sports

Kinect Sports

UdviklerRare