Just Cause 3

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 8. december 2015 - kl. 21:08
9 10

Så er det tid til at smadre løs, for det nye Just Cause 3 er landet og det går som sædvanligt på ingen måde stille for sig. Desværre er der lidt tekniske udfordringer at slås med.

Just Cause 3 er efterfølgeren til Just Cause 2 fra 2010 og udspiller sig flere år efter forgængeren. Man tager igen rollen som Rico Rodriguez, som vender tilbage til hans hjemstavn Medici, en fiktiv øgruppe i middelhavet, for at befri den fra diktatoren General Di Ravellos jerngreb. Medici er et smukt sted, med klipper, flade marker, blå himmel og rent klart vand. Alt dette bliver hurtigt til din legeplads og i jagten på Di Ravello får man hurtigt følgeskab af barndomsvennen Mario Frigo, radioværten Allessio og den gale videnskabskvinde Dimah, der døjer noget med manglende kvalitet på hendes opfindelser.

I Just Cause går det ud på at have det sjovt og det er i det her tilfælde, lig med at smadre så meget som muligt. Realismen er smidt langt ud af vinduet og derfor går det bestemt ikke stille for sig i Just Cause 3. Medici består af flere forskellige øer og på hver af dem, er der Di Ravello-styrede militærbaser, fabrikker, politistationer og byer, som skal befries ved at udføre en række bestemte opgaver. Byer befries ved for eksempel at smadre Di Ravello-statuer, propagandahøjttalere og billboards med generalens grimme fjæs på. Politistationer befries ved at bryde ind på stationen og tage kampen op med de mange udstationeret Di Ravello-håndlangere og få åbnet for portene, så oprørsstyrker kan strømme ind og overtage stationen. På militærbaser skal der smadres massevis af brændstofstanke, paraboler, generatorer og lignende og den røde tråd igennem det hele er, at der skal smadres massevis at ting.

Undervejs lukkes der op for forskellige udfordringer, som er lige så over-the-top vanvittige som resten af spillet og efter disse, belønnes man med et antal tandhjul, som bruges til at åbne op for massevis af opgraderinger til ens våben, køretøjer, fly og både. Der er løbende online ranglister, som hele tiden informerer dig om, hvordan du ligger i forhold til dine venner og andre spillere – dette kan dog deaktiveres, hvis man ønsker det.

Alt dette er blot det man kan foretage sig uden for selve historiedelen, hvori der er en række meget forskellige missioner som skal udføres, men også her, er total ødelæggelse den overordnede agenda. Har man brug for et afbræk fra den vilde action, kan man gå på opdagelse i den enorme spilverden, hvor der er massevis af ting at finde rundt omkring. Man kan finde gamle våben, forskellige mindeplader, man kan tænde lys for faldne rebeller eller man kan lede efter de mange easter-eggs spillet indeholder, for eksempel en graffiti, der hylder Youtuberen NerdCubed, der er blevet kendt for blandt andet at lave sjove Just Cause videoer på nettet. Spillet er fyldt med sjove små detaljer, som er sjove at lede efter og finde.

Spilverdenen er omkring 1000 kvadratkilometer stor og en spilverden af den størrelse kræver, at man kan komme hurtigt rundt. Man kan naturligvis bare nappe en helikopter, et fly eller en speedbåd, men Rico har også selv en række hjælpemidler, som hjælper ham med at komme hurtigt rundt eller slippe ud af en presset situation i en fart. Han har en gribekrog, som han kan bruge til at trække sig fra hus til hus - eller måske mere i Just Cause ånden; trække sig fra landjorden og op til en helikopter, for derefter at kyle piloten ud og overtage helikopteren. Han har en Wingsuit han kan aktivere blot ved at kaste sig ud over en klippekant eller fra toppen af et hus og så kan han svæve i lang tid hen over landjorden. Endelig er han udstyret med en faldskærm, som kan slås ud til hver en tid og denne har reddet mig fra den sikre død flere gange. Det sjove starter, når man begynder at kombinere for eksempel gribekrogen med Wingsuiten, og når man bruger gribekrogen til at rive brændstoftanke og andet godt omkuld med.

Man skal have styr på sin kontroller når man spiller Just Cause 3, for der er mange knapper at holde styr på. Styringen fungerer fint og man behøver ikke være så præcis når man skyder, for man skal nok få ram på fjenden alligevel – Just Cause 3 drejer sig ikke om realisme og præcise skud, det går bare ud på, at have det sjovt. Det kan man også se på de ekstremt karikerede personer man støder på, som med deres tykke italienske accent og pinlige onlineres, er som hevet ud af en skrækkelig B-film. Det gode er dog, at det passer helt perfekt til Just Cause 3’s totalt useriøse stil og over-the-top action og humoren er faktisk ikke helt dum, så længe man ikke forventer de store skuespilpræstationer, for dem er der ikke nogen af her.

Desværre skæmmes spillet af nogle temmelig lange indlæsningstider. Når man starter spillet op, skal det indlæse i omkring 2 minutter og det er til at leve med, Grand Theft Auto indlæser også ofte i lang tid, når man starter spillet op. Hvad der er værre er, at spillet også skal bruge op til 1 minut på at indlæse for eksempel missioner, challenges og når man går fra mellemsekvenser og tilbage i gameplay, skal der også indlæses – dog ikke i så lang tid. Så der er altså mange, og nogle gange lange, afbrydelser og det er ikke noget vi er vandt til længere, her i 2015.

Just Cause 3 er en kæmpe legeplads for alle, som af en eller anden grund holder af eksplosioner. Der er massevis af ting at foretage sig, også uden for den forholdsvis lange kampagnedel og de forskellige udfordringer og sidemissioner, er stort set lige så veludførte, som kampagnens hovedmissioner. Sidemissionerne bliver dog med tiden lidt ensformige, men det bliver aldrig rigtig kedeligt, at smadre en gruppe brændstofstanke med ens bazooka lige meget hvad.

Grafikken i Just Cause 3 er rigtig fin. Medici er badet i sol, vandet ser indbydende svalt ud og detaljerne i de mange forskellige typer landskaber er flotte. I et spil som Just Cause 3, er det eksplosionerne som er stjernen og det ved Avalanche Studios selvfølgelig godt og der er derfor langt en del arbejde i, at få de mange eksplosioner til at se virkeligt flotte og effektfulde ud – og det gør de også. Måske skulle de have arbejdet lidt mere på, at få optimeret det hele lidt, for med mellemrum kan grafikken hakke noget, når der er mange eksplosioner på skærmen – det er dog kun sjældent at det er så voldsomt, at det betyder noget for gameplayet.

Lydsiden er også fin. Kørertøjer, helikoptere, våbnene og ikke mindst de flotte eksplosioner bakkes op af nogle tunge lydeffekter, så det hele går op i en højere enhed på det punkt. Soundtracket er neutralt og ikke noget man rigtigt lægger mærke til og stemmerne til Rico, Mario og alle de andre, er præcis lige så karikerede og kiksede, som udseendet af figurerne, så på den måde passer det hele sammen.

Alt i alt er Just Cause 3 et underholdende actionspil, hvor det går ud på bare at have det sjovt – og der er rig mulighed for netop dette, i den store åbne verden som spillet byder på. Der er masser af ting, som skal smadres, der er mange komplet tossede missioner og endnu flere sidemissioner og udfordringer, som ikke står tilbage for noget på over-the-top skalaen.

Når nu det hele fungerer så godt som det gør, er det ekstra ærgerligt, at man ofte bliver afbrudt af urimeligt lange indlæsningstider, som kan ødelægge noget af oplevelsen ved spillet. Når det så er sagt, så lærer man at leve med dem og man må ikke snyde sig selv for årets vildeste og mest over-the-top actionspil, på grund af de lange indlæsningstider – jeg bruger dem faktisk til lige at puste ud i et øjeblik, for der er virkelig fart på Just Cause 3, lige fra start og til slut og det er bestemt rigtig god underholdning.
Just Cause 3

Just Cause 3

UdviklerAvalanche Studios