Juiced 2 – Hot Import Nights

Anmeldt af: Morten Skou - 18. oktober 2007 - kl. 13:37
11 0

Det nye Juiced 2 spil bryster sig over at have det mest advancerede moddingssystem, som man nogensinde har set. Men er det nok til at Juiced 2: Hot import nights kan bringe Juiced til tops?

Det nye Juiced 2 spil bryster sig med at have det mest advancerede moddingssystem, som man nogensinde har set. Det første Juiced spil var ved sin originale udgivelse hos Acclaim et banebrydende spil, men da spillet endelig udkom, var det kun en skygge af sig selv. Kan Juiced 2: Hot import nights bringe Juiced til tops i racinggenren?

Det første man bliver kastet ind I, når man smider spillet i maskinen, er, at man skal opbygge sin karakter. Hvis man her sammenligner med, hvad der ellers er på markedet lige for tiden, kan man næsten kun kalde den mildest talt ringe personeditor for komisk. Det tøj, man kan vælge, ligner noget, som Mr. Bean kunne finde på at tage på.

Når man er færdig med at designe sin karakter, er det tid til at begive sig ud på karrieremodens vej. Der er mulighed for både at spille karrieren offline såvel som online. Karrieremoden er opbygget på den måde, at den består af forskellige ligaer. Man avancerer til næste liga, når man har gennemført den forrige, dette gøres ved at køre forskellige løb og ved at klare forskellige udfordringer i løbene. Samtidig bliver der låst op for nye biler og lignende og ikke mindst; man tjener en masse penge ved hvert løb – hvis man da vinder.

Tun svinet.
Der er et utal af forskellige bilmærker lige fra Citroën C2 over Ford Gran Torino og til de labreste Mitsubishi biler. I bedste Need for Speed stil kan man opgradere og modificere sine biler. Opgraderingerne skal man gøre sig fortjent til ved at vinde forskellige udfordringer, som så åbner op for, at man kan købe dem. Et godt tip er, at man lige smider et par klistermærker på bilen fra de fabrikanter, som man vil købe sine dele fra, så får man nemlig 5% rabat, og så ser det jo slet ikke så ringe ud. Når man skifter liga, skal bilen naturligvis også tunes om igen – og igen skal man låse op for de forskellige opgraderinger ved at klare nogle udfordringer. Det er naturligvis også muligt at ændre på udseendet af sine biler, det betyder, at man eksempelvis kan skifte de fleste synlige dele, som man normalvis forbinder med pimping af biler: kofangere, vinduesfarve, forskellige fælge og bodykits. Derudover er der mulighed for at male bilen og til sidst tilføje en lang række klistermærker i en rimelig omfattende editor.

Desværre fungerer mods på den måde, at det gælder for hver bil, og bilerne som man modificerer kan kun bruges i enten online eller offline karrieremode. Dette betyder, at man gang på gang skal tvinges igennem de forskellige udfordringer for at få modificeret sine biler. Specielt surt er det, hvis man først har brugt meget tid på at bygge den perfekte bil offline og efterfølgende finder ud af, at man udelukkende kan bruge den der.

Spillet byder på mange forskellige slags løb lige fra drifting henover eliminator og over til helt normale løb, hvor det bare gælder om at komme først – spillet har det hele og mere til. Inden hvert løb har man mulighed for at tjene nogle hurtige penge ved at indgå væddemål med en af de andre kørere, men det kræver naturligvis, at man vinder løbet, før man får pengene, men skulle man være uheldig at tabe, kan man bare trykke på ”retry” og fyre bilen af endnu en gang. Når man kører løb, er der også mulighed for at bruge lidt unfair tricks. Det er nemlig muligt at køre helt tæt op bag konkurrenterne, og efter et stykke tid vil de panikke og deres bil vil skride ud – en katastrofal ting for modstanderne men rart for dig. En del af løbene er også såkaldte ”crewløb”, hvor man kører i hold af to personer, og man vinder ved at have en fælles førsteplads. Det er muligt at give forskellige ordre til sin team-kollega som en slags taktik for, hvordan man skal køre. Sin hold-kammerat ansætter man selv, det koster en bunke penge, og så har man dem for altid.

Juiced 2 har som sagt praktisk talt alle former for løb og også en ny løbstype, som ikke er set i andre spil før. Her skal man ikke selv køre, men i stedet satse penge på de kørere, som rent faktisk kører. Oddsene skifter igennem løbet, og i bedste mafiastil har man mulighed for at have en lille finger med i spillet og dermed en større chance for at få sine penge igen. Mafiametoden går ud på, at man kan give de forskellige kørere glade eller sure smileyer. De glade fylder den pågældende kørers nitro helt op, hvilket naturligvis er en enorm fordel. Gives den sure smiley, vil alt nitroen forsvinde, og veksler man imellem de to typer ved at sørge for at give sin egen kører en masse glade smileyer og de nærmeste konkurrenter de sure – så er der en rigtig god chance for, at man kan få sine penge igen. Ønsker man de achievements, hvor det gælder om at få henholdsvis 1 million, 100 millioner og en milliard dollars, så er denne form for gambling et godt bud.

Et andet nyt element i spillet er den såkaldte Driver DNA. Hver kører i spillet har sin egen DNA, som giver udtryk for, hvor god denne er til de forskellige områder. DNA-strengen er opdelt i forskellige områder som eksempelvis ”Overtake”, ”Nitrous”, ”Spooking”, ”Powerslide”, ”Cornering”, ”Drifting” og flere andre. Fra starten har man ingen udmærkelser på sin DNA, men efterhånden som spillet skrider frem, opnår man løbende forbedringer. DNA-strengen på sine modkørere er også væsentlig, når man skal indgå væddemål med dem, eller hvis man vil hyre dem til sit team. Ideen bag DNA er faktisk ganske udmærket, selv om man ikke kan bruge indikationen på sine modkørere til specielt meget.

Er man typen, der godt kan lide at spille imod sine venner, er der mulighed for at spille alle de forskellige løbstyper i splitscreen op til 2 spillere – hvor online multiplayer giver mulighed for op til 8 spillere samtidigt.

Selv om antallet af fejl i spillet er bemærkelsesværdigt få, er der dog en lidt kikset inkonsistens i spillet, som egentlig er en lille fejl. Visse steder skal man bruge LB knappen til at komme videre/tilbage i stedet for A og B, som man bruger de fleste andre steder i spillet - man skulle tro, at der har været lidt uenighed imellem to udviklere, og hver af dem er så endt op med at gøre det på sin måde.

Rent grafisk er spillet som udgangspunkt ganske udmærket, dog svinger den lidt for meget indenfor de forskellige områder. Når man kører ræs, er spillet meget flot og omgivelserne er taget ud fra forskellige virkelige lokationer - men derimod efter løbene, hvor vinderen skal kåres, kan man tydeligt se, at det er blevet kraftigt nedprioriteret.

Lydsiden i Juiced 2 har både sine gode sider og dårlige sider. Selve soundtracket er faktisk rigtig fedt, det er hårdtpumpende musik, der uden tvivl får spilleren i den helt rette stemning. De dårlige sider er desværre ikke helt til at overse, eksempelvis er der en underlig ”hakkelyd”, som kører i loop hver gang man har gennemført et løb. Man kan heldigvis bare klikke sig videre, men stadigvæk et irriterende moment.

Selv om Juiced 2 faktisk er et ganske fedt bilspil, så er gameplayet ikke helt så gennemført, som man kunne håbe på. Karrieredelen af bilspil har det ofte med hurtigt at blive meget trivielle og ensformige, og det samme gælder Juiced 2 - dette til trods for, at udviklerne rent faktisk har forsøgt at tilføje nogle nye features. Det største problem med Juiced 2 er faktisk ikke spillet selv, det er derimod, at der er så mange virkelig gode konkurrenter i denne genre, og Juiced 2 formår desværre ikke helt at komme op i nærheden af de ”store” udgivelser som eksempelvis Project Gotham Racing og Need for Speed.
Juiced 2 – Hot Import Nights

Juiced 2 – Hot Import Nights

UdviklerJuice Games