Hydro Thunder Hurricane

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 26. juli 2010 - kl. 21:23
5 0

Hydro Thunder Hurricane er en efterfølger til Hydro Thunder fra 1999. Spillet følger originalens fodspor tæt, hvilket vil glæde fans. Vi har haft den tætsiddende dragt og motorbrillerne på.

Hydro Thunder Hurricane er en efterfølger til Hydro Thunder fra 1999. Spillet følger originalens fodspor tæt, hvilket vil glæde fans. Vi har haft den tætsiddende dragt og motorbrillerne på – læs anmeldelsen af Hydro Thunder Hurricane her.

Hydro Thunder Hurricane er udviklet af det lille udviklerhus Vector Unit fra Californien (blot seks mand stort) og udgives af Microsoft Game Studios, som købte rettighederne til serien efter Midway blev opkøbt af Warner Bros. Spillet udkommer eksklusivt til Xbox Live Arcade og er en efterfølger (og ikke et remake som mange fejlagtigt tror) til Hydro Thunder, som bl.a. udkom til Sega Dreamcast i slutningen af 1999 og til Nintendo 64 og PlayStation året efter.

Hydro Thunder Hurricane er et arkadeagtigt racerspil med kraftfulde speedbåde, masser af powerups og høj fart. Ikke overraskende føles det dog noget anderledes end de traditionelle racerspil vi kender, og det er naturligvis takket være underlaget, som ikke er plan asfalt, eller for den sags skyld knoldede grusveje, men levende bølger, som hele tiden ændrer sig og som smider ens speedbåd til højre og venstre.

Spillet indeholder otte ganske opfindsomme baner placeret rundt omkring i Verden, f.eks. i de norske fjorde, i Bermuda Trekanten, i Japan, i Area 51 og i kloakkerne under Paris. Banerne er fint designet og minder alle om noget, man vil kunne finde i en fantasiudgave af et kæmpe kombineret vandland og tivolipark. Lake Powell byder f.eks. på enorme vandfald og lavtgående fly som smider bomber, Monster Island byder på kæmpe søuhyrer, træer fra junglen som vælter ned over banen og myg så store som mindre flyvemaskiner. Tsunami Bowl minder mest om verdens største vandrutsjebane, naturligvis placeret i Japan, med bølgemaskiner, ramper og meget andet.

Rundt omkring på banen er der placeret massevis af boost-ikoner, som fylder ens båds boostmeter op – en meget vigtig ting, hvis man vil gøre sig forhåbninger om at vinde løbene. Når man aktiverer ens booster, får båden ekstra fart på, og man kan faktisk lave små hop med den, så man kan nå ikoner, som er placeret et stykke over vandoverfladen eller helt nye områder og ruter. Der er ligeledes ikoner, som aktiverer ramper til genveje og alternative ruter, som man gør klogt i at udforske.

Som nævnt i starten har vandet stor indflydelse på gameplayet. I modsætning til ræs på landjorden er vandet hele tiden i bevægelse, specielt når bomber bliver smidt, klipper eller gletsjere fra omkringliggende bjerge falder i vandet eller søuhyrer kaster sig op af vandet. Disse ting påvirker vandet, og bølgerne påvirker i høj grad ens båd, så man enten bliver kastet op i luften, ud til siderne eller blot mister en masse fart. Ved at være en smule forudseende, kan man dog lære at bruge bølgerne til ens egen fordel.

Alt efter, hvor godt man placerer sig i de forskellige løb, optjener man points, som bruges til at åbne op for nye baner, nye både og nye sværhedsgrader. Rundt omkring på hver bane er der gemt 10 Hydro Thunder Hurricane logoer, og finder man alle 10, åbnes der op for gemte goodies. Faktisk belønner spillet stort set hele tiden spilleren både med ingame indhold, som nye baner og både, men også med gamerbilleder og udstyr til ens avatar – sidstnævnte ville vi ønske langt flere spil gjorde. Disse evige belønninger er med til at holde spillerens interesse fanget til spillet.

Hydro Thunder Hurricane indeholder tre forskellige løbstyper; Race, Ring Master og Gauntlet. Race giver sig selv; ræs mod 15 andre både og kom først i mål ved hjælp af masser af boost og kendskab til banen og bølgerne. I Ring Master er man alene på banen, og man skal på tid race igennem en masse ringe, som er placeret rundt omkring på banen. Misser man en ring, får man en tidsstraf. I Gauntlet er man ligeledes alene på banen, og man skal igen gennemføre banen på tid. Her er der dog placeret en masse eksplosive tønder rundt omkring, og med et underlag så uforudsigeligt som vandet her, kan det give store udforinger at undgå dem. I alt er der 40 løb fordelt over disse tre løbstyper, og der gemmer sig endnu flere i Championshipdelen, som er en række turneringer bestående af mindst to eller tre løb pr. turnering.

Endelig er der multiplayerdelen, som kan spilles af enten op til 8 personer over Xbox Live, fire spillere i splitscreen lokalt på den samme Xbox eller en kombination af op til fire spillere lokalt og de resterende spillere online. I multiplayer introduceres en ny spilmulighed, nemlig Rubber Ducky, hvor spillerne inddeles i to hold, hvorefter hvert hold vælger en spiller til at styre Rubber Ducky båden. Derefter skal hvert hold gøre alt for at få netop deres ”and” over målstregen først.

Udvalget af multiplayer modes er noget tynd, men en ganske omfattende singleplayerdel opvejer heldigvis for dette. Når man tænker på, at dette er et Xbox Live Arcade spil, som koster 1200 MSP (svarende til 108 kr.), så får man ganske meget indhold i Hydro Thunder Hurricane´, og der er lagt op til, at man vil kunne hente nyt indhold til spillet senere – om det så bliver gratis eller kommer til at koste penge, vides ikke endnu.

Teknisk virker Hydro Thunder Hurricane ganske solidt. Grafikken er farverig, omgivelserne ganske flotte og det hele kører flydende af sted hele tiden, selv når der er masser af både og eksplosioner på skærmen. Måske er grafikken lidt til den simple side, og vandet kan af og til se lidt sært ud, men som helhed fungerer grafikken fint. Lydsiden er desværre mere blandet. Lydeffekterne er langt det meste af tiden gode og meget spillehalsagtige, præcis som man kunne forvente i et spil af denne type (bemærk i øvrigt de danske stemmer i Storming Asgård banen). Musikken er på den anden side virkelig intetsigende og kønsløs – heldigvis kan man skrue ned for den, så man ikke skal trækkes med den hele tiden.

Hydro Thunder Hurricane er en fin fortsættelse af Hydro Thunder serien. Ved første øjekast kan spillet virke lidt ligegyldigt og middelmådigt, og gameplayet er da heller ikke det mest originale og byder ikke på de store overraskelser, men spillet har en evne til at vokse på én, jo mere man spiller det, og dermed opdager man de forskellige små finesser, som spillet indeholder under overfladen.

Ser man på indhold og teknik, kunne Hydro Thunder Hurricane i princippet godt være et fuldprisspil. Udover dette, er der en god portion timer gemt i spillet, specielt hvis man vil optjene guld og finde alle de gemte logoer i alle banerne. Multiplayerdelen virker en smule tynd, men bliver der spillere nok derude, vil der med sikkerhed også være nogle gode timer gemt der. Hydro Thunder Hurricane vil muligvis ikke være et spil for alle, og gameplayet byder ikke på noget nyt, men er man til racerspil, og var man især glad for Midways Hydro Thunder, så er Hydro Thunder en fin efterfølger, som dog kører en smule i den 11 år gamle forgængers fodspor – dog til glæde for fans.
Hydro Thunder Hurricane

Hydro Thunder Hurricane

UdviklerVector Unit