How to Survive: Storm Warning Edition

Anmeldt af: Jakob Tofte - 5. december 2014 - kl. 12:00
0 5

Eko Software?s og 505 Games? zombie survivalspil fra sidste år er nu tilgængeligt i en ultimativ udgave med alt ekstraindhold inkluderet på Xbox One. Vi har kigget nærmere på How to Survive: Storm Warning Edition.

How to Survive er ren overlevelse i sin mest basale form. Spillets højere formål er ganske enkelt at holde sig i live, og dertil naturligvis krydret med en række øvrige mål og missioner. Med sit simple dualstick kontrolskema bringer spillet tankerne hen på de ældre dage, hvor alt ikke behøvede at være first person eller third person. Fugleperspektivet og de simple kontroller passer perfekt til spillets formål, og lad os bare med det samme slå fast, at dette her er et meget underholdende og vanedannende spil.

Man begynder spillet på én af syv øer, og herfra bliver man selvfølgelig udfordret med diverse opgaver, såsom at finde motordele til en båd, så man kan komme væk, finde lægemidler til andre overlevende og lignende. Undervejs hjælper Kovac, en erfaren overlevende, med diverse tips og tricks til overlevelse gennem sin overlevelsesguide. Historien i spillet er lige præcis nok til at virke interessant, men heller ikke mere banebrydende end det. Når alt kommer til alt, så er det How to Survive?s høje sværhedsgrad og den ekstreme vigtighed af at finde ressourcer og smådele, der holder spilleren til ilden. Og når vi skriver ekstrem vigtighed, så er det lige præcis det vi mener.

I How to Survive begynder man med stort set intet andet end en trækæp på jorden. Herfra skal man finde planter til at spise eller til at hele sine sår med, man skal finde vand til at slukke tørsten med, frugter og kød til at spise, smådele til at bygge våben med, og meget meget andet. Ressourcerne er knappe og med et smart system, hvor ikke kun ens helbred, men også både sult, tørst og søvn spiller ind på chancerne for overlevelse, vil man som spiller hurtigt finde ud af, at selv en tom flaske eller en rulle snor kan være altafgørende for ens chancer for at overleve en nat mere.

Spillets stærkeste side er uden tvivl måden, hvorpå ens fundne ressourcer tages i brug. For How to Survive stiller et intet mindre end fantastisk craftingsystem til rådighed. Der er et utal af forskellige måder, man kan kombinere sine fundne dele på, så man ender med pistoler, shotguns, molotovcocktails, sprængstoffer, bandager, fiskestænger og lignende. Det er fængende at finkæmme øerne efter små, ligegyldige dele for til sidst at kunne sætte dem sammen til noget brugbart. Og til sidst skal man huske, at om natten kommer der mere farlige monstre ud, så til den tid ville det være smart at være kommet inden døre eller i hvert fald som minimum have fået tændt op i et bål. Følelsen af panik er total når man om aftenen er sløv og langsom på grund af tørst, og man ikke har kunnet finde noget vand hele dagen fordi øens eneste brønd er udtørret, og mørket så falder på, og man skal kæmpe med store mængder af nattens uhyrer. Jeg har svært ved at komme i tanke om andre spil med samme moderate størrelse, der i ligeså høj grad er lykkedes med følelsen af magtesløshed. Det er fedt at spillet tager så stor højde for basale, menneskelige behov som tørst, sult og søvn.

Når man har brug for afveksling fra spillets historie, kan man give sig i kast med spillets tre øvrige spilfunktioner, hvor man skal klare en række prædefinerede udfordringer, finde reservedele til en bil så man kan flygte eller beskytte en lejr om natten ved at bygge barrikader om dagen. Fælles for både historien, men i endnu højere grad de øvrige spilfunktioner er, at How to Survive er et ekstremt svært spil, selv på letteste sværhedsgrad. Det er ikke svært at styre eller finde rundt i, men den rene kunst at overleve er til tider en næsten umulig udfordring.

Overordnet set er der som beskrevet ikke meget i vejen med ideen i spillet, og langt hen ad vejen heller ikke med udførelsen. Det er desværre alligevel ikke med rene positive fraser, at How to Survive skal bedømmes. Jeg spillede aldrig det oprindelige spil, som udkom i efteråret 2013, men spillet blev generelt kritiseret for en til tider upræcis styring, for dårlige animationer og et så lineært gameplay, at selve kampene med zombierne kunne risikere at blive ensformige og monotone. Disse er alle problemstillinger, som udviklerne ikke er kommet til livs i denne Storm Warning Edition.

Grafisk er How to Survive heller ikke just et mesterværk. Ikke at det er grimt, men det kan i hvert fald godt ses, at spillet oprindeligt er udviklet til sidste generation af spilkonsoller. Jeg gætter på, at spillet grafisk set er stort set identisk med sin forgænger. På en måde gør det faktisk ikke det store, idet spillets forcer ligger andre steder som allerede beskrevet. Det her er ikke et spil, der skal spilles for at man sidder åndeløs tilbage over det fantastiske udtryk eller en høj grafisk detaljegrad. How to Survive er et glimrende eksempel på, at der heldigvis stadig findes spil, som på grund af idé, udførelse og simpel underholdningsgrad, simpelthen alligevel er værd at spille. Og benytter man spillets mulighed for at spille online i co-op med en ven eller en fremmed, så bliver spillet bare endnu sjovere, for det her spil er som skræddersyet til samarbejde. Co-op fungerede upåklageligt. Jeg oplevede ingen problemer online.

Lydsiden er uinteressant og ligegyldig, men er heller ikke det, der skal bære dette spil. Halvslatne lydeffekter kombineret med til tider tåbeligt stemmeskuespil er hvad spillet lydmæssigt byder på i min optik. Det skal selvfølgelig nævnes, men igen er jeg tilgivende fordi spillets vigtigste element er så fængende og underholdende.

How to Survive: Storm Warning Edition er et fint lille spil med stor fokus på ren overlevelse. De tekniske problemer i en sommetider lidt upræcis styring og tendensen til ensformighed er mærkbare problemer, som dog i helhedsindtrykket overskygges af spillets fantastiske evne til at hive fat i de mest basale livsbehov, det solide craftingsystem og den evige og paniske søgen efter ressourcer, for derved at skabe en virkelig ren følelse af kamp for overlevelse. Har man spillet det oprindelige spil på Xbox 360 er det begrænset, hvad man får af nye ting, der skulle gøre et køb interessant, men har man ikke før prøvet kræfter med How to Survive, så er det bestemt en oplevelse værd. Man får med Storm Warning Edition alt tidligere udgivet ekstraindhold med i en samlet pakke. Spillet kan købes i Xbox Games Store til 155 kr.
How to Survive: Storm Warning Edition

How to Survive: Storm Warning Edition

UdviklerEko Software