HITMAN

Anmeldt af: Morten Skou - 13. marts 2016 - kl. 18:41
5 12

Danske IO Interactive er igen klar med en udgivelse i deres HITMAN-serie. Denne gang har de valgt at lave spillet på en sådan måde, at der løbende bliver udgivet mere indhold og nye missioner i løbet af året.

Vi skal fire år og en konsolgeneration tilbage, for at finde den sidste udgivelse i HITMAN-serien. Under udviklingen af HITMAN har der flere gange været ændret på planerne for hvordan spillet egentlig skulle udgives, men nu er det altså endt med, at blive udgivet løbende som episodisk indhold, hen over hele 2016. Om det er en god eller dårlig strategi fra IO Interactive, ser vi mere på i denne anmeldelse.

Spillet er opdelt i flere forskellige dele; Story, Contracts, Escalations og Elusive Target. Sidstnævnte er desværre ikke spilbar endnu, men kommer på et senere tidspunkt.

I starten af historiedelen bliver vi introduceret til, hvordan rekrutteringen af Agent 47 oprindeligt foregik. Man ankommer med helikopter til et øde sted, hvor Diana Burnwood - hende der har ansvaret for at styre Agent 47 rundt på missionerne via en øresnegl - tager imod ham. Kort tid efter bliver man kastet ud i den første mission, som er en træningsmission. Efter den første træningsmission, bliver man kastet ud i den endelige prøvelse, som vil afgøre om Agent 47 får lov til at arbejde som snigmorder for ICA eller ej.

Derefter går handlingen videre til den eneste rigtige mission i spillet, som foregår under en modefremvisning i et kæmpe palæ i Paris. Missionen går ud på at eliminere to mål, som ifølge efterretningerne er en del af en elitegruppe af rige mennesker, IAGO, der i virkeligheden er en kriminel organisation, der sælger fortrolige oplysninger til de højestbydende på auktioner. Netop sådan en auktion er planlagt til at finde sted under modeopvisningen. Britiske MI6 har nu hyret ICA til diskret at løse problemet.

En af de ting, som for mig har været med til at gøre HITMAN-spillene så interessante igennem tiden, er de mange forskellige muligheder for at gennemføre missionerne, og det er der selvfølgelig også rig mulighed for i denne udgave. For ligesom at opfordre spillerne til at udføre missionerne på forskellige måder, er der en række forskellige "Challenges" til hver mission - vil man låse op for dem alle, så må man som regel igennem missionerne flere gange. For dem, som ikke har så meget kendskab til HITMANs måde at gøre tingene på, så bliver man inde i selve missionen præsenteret for forskellige "Opportunities", altså muligheder. Disse muligheder gør det muligt at blive guidet i lidt højere grad til hvordan man kan lave de spektakulære drab, som man nu engang kan i spillet, og som det godt kan tage noget tid selv at regne ud.

Eftersom Agent 47 er en snigmorder, bliver man selvfølgelig belønnet ekstra for diskret at skaffe sine mål af vejen, eksempelvis ved at få det til at ligne ulykker, eller ved at bruge gift og uden at vække opmærksomhed. Hvis man ikke lige har lyst til at snige sig alt for meget rundt, så kan man reelt også bare gå hårdt til den og mere eller mindre lege Rambo. Begge dele kan være sjovt, men personligt så ender jeg som regel ud med en kombination af de to.

Agent 47 er en sand mester i udklædning, og der kan ofte være brug for at skifte udseende til noget andet i forbindelse med en mission, så man bedre kan bevæge sig rundt i omgivelserne uden at vække opmærksomhed. At skifte forklædning kan også bruges til at slippe væk, hvis man er blevet opdaget af fjenderne - man skal så bare finde et nyt sæt tøj, og så kan man ellers relativt nemt igen bevæge sig frit rundt. Generelt synes jeg, at denne del med muligheden for forklædninger er super godt lavet, ikke mindst fordi folk reagerer fuldstændig forskelligt på dig alt efter, hvilket tøj du har på. Jeg vil ikke afsløre for meget, men det er helt klart en ting, der er værd at bemærke, når man spiller.

Udover selve historiedelen er der her ved udgivelsen også to andre spiltyper; Contracts og Escalation. En tredje spiltype er på vej, nemlig Elusive Target, men den er altså ikke spilbar på nuværende tidspunkt.

I Contracts kan man vælge imellem forskellige missioner, som foregår på to af banerne, som vi også har været igennem i forbindelse med historien. Forskellen er dog, at målene er forskellige, så selvom omgivelserne er de samme, så skal man altså tænke på nye måder for at løse opgaven. Nogle af de tilgængelige Contracts er lavet af IO Interactive, men endnu mere interessant er det, at man både selv kan lave nye kontrakter, som andre efterfølgende kan spille, og man kan ligeledes spille kontrakter, som andre spillere har lavet.

Escalations går ud på, at man skal gennemføre en række missioner på samme bane - indtil videre er det en af træningsbanerne på en militærbase - men hvor betingelserne for, at man har gennemført missionen, bliver sværere og sværere. Sværhedsgraden øges eksempelvis med, at man skal slå sine mål ihjel iført en bestemt forklædning eller med et bestemt våben. Der er ved udgivelsestidspunktet en enkelt Escalations mission med i alt fem forskellige niveauer - men der vil uden tvivl komme flere til, efterhånden som der bliver udgivet mere indhold til spillet i løbet af året. Jeg synes, at Escalations er en rigtig sjov mulighed i spillet, som dog stiller krav om, at man har tålmodighed og mod på at prøve banerne om og om igen, hvis man ikke formår at leve op til kravene til missionen.

Uanset hvilken af de tre tilgængelige spiltyper, som man bevæger sig ud i, synes jeg, at spillet er ganske underholdende, og i det store hele har jeg ikke oplevet nogle fejl, der relaterer sig til gameplayet. Der gemmer sig dog også nogle ret irriterende fejl, som dog heldigvis ikke har noget med selve gameplayet at gøre. En af fejlene var, at spillet ganske enkelt crashede, hvilket betød, at jeg måtte starte forfra på missionen. En anden fejl er, at man skal genstarte hele spillet før ekstra indhold, som eksempelvis Paris-banen, bliver tilgængeligt i spillet - selvom man har købt det, så bliver spillet ved med at sige, at man skal købe det.

Det var i mange år danske Jesper Kyd, der lagde soundtrack til flere af IO Interactives spil, men i denne nye udgave af HITMAN er det en ny dansker, der har fået muligheden, nemlig Niels Bye Nielsen, og det har han gjort ganske glimrende. Nogle af effekterne, eksempelvis når man kvæler en person, er måske lige i overkanten, men ellers synes jeg, at det har været ganske udemærket.

Grafisk er HITMAN flot, dog uden at ligge i toppen af de spil, vi har set på Xbox One. Der er mange detaljer på de forskellige karakterer, men samtidig så ligner de forskellige fjendetyper også hinanden fuldstændig og det kan gøre, at spillet virker lidt monotomt, måske fordi man netop har tid til at bemærke ligheden. Omgivelserne i missionerne er af forskellig størrelse, men særligt Paris missionen er virkelig imponerende og faktisk så stor, at jeg formåede at fare vild i det store palæ. Heldigvis kan man altid hive et kort frem, så man på den måde kan orientere sig og finde vej.

Som jeg skrev i starten, så har IO Interactive valgt at udgive HITMAN i små bidder fordelt henover hele året. Det betyder, at indholdet i det HITMAN, du kan købe lige nu, er begrænset til to træningsbaner samt en enkelt rigtig mission, og det må jeg erkende ikke er helt nok. Contracts og Escalations gør brug af de samme baner, hvilket betyder, at spillet ret hurtigt kan virke noget trivielt - også selvom kriterierne for gennemførsel skifter. Jeg kunne godt tænke mig, at der havde været mindst to rigtige missioner mere i spillet her og nu - men allerhelst ville jeg nu have ønsket, at alle banerne var tilgængelige allerede her fra starten, som det har været tilfældet med de andre HITMAN spil.

Alt i alt synes jeg, at HITMAN er en ganske fornuftig og underholdende opfølgning i serien, og jeg glæder mig til at se, hvilke andre ideer og planer IO Interactive har med spillet det kommende år. For mig levede spillet fuldstændig op til de forventninger som jeg havde og de blev til et rigtig dejligt gensyn med Agent 47 - et gensyn som jeg klart vil anbefale andre, ikke mindst hvis de i forvejen godt kunne lide de forrige udgivelser.

Jeg kan dog ikke lade være med at ærgre mig over, at det ikke er lavet som en fuld udgivelse, for spillet er så underholdende, at man gerne ville have mere af samme skuffe med det samme. Til gengæld kommer der en fuld udgave af spillet til januar 2017, så hvis du kan vente så længe med at prøve spillet, så kan du få det hele på en samlet disk til den tid.

Man kan komme billigt i gang med spillet, da intropakken kun koster 110 kroner. Har du derimod altid kunne lide HITMAN-spillene, så kan du selvfølgelig også købe hele molevitten på en gang og så bare hente de nye afsnit, efterhånden som de bliver udgivet i løbet af året - den udgave kan du købe lige nu til 470 kroner på Xbox One. Næste indhold kommer allerede til april, hvor Agent 47 skal en tur til Italien.

Du kan læse mere om de planlagte udgivelser her.

HITMAN

HITMAN