Hard Reset: Redux

Anmeldt af: Jakob Tofte - 3. juni 2016 - kl. 09:00
0 2

I dag er polske Flying Wild Hog og Gambitious Digital Entertainment klar med deres forbedrede version af Hard Reset, som oprindeligt udkom i 2011. Vi har kigget nærmere på Redux udgaven.

Historien og plottet er simpelt og uden nogen særlig tyngde. I rollen som Major Fletcher, soldat i CLN, en kampenhed etableret for at beskytte byen Bezoar imod maskinernes indtog, drager vi ud på en mission, der skal redde den sidste del af menneskeheden.

Ganske som historien er selve spiloplevelsen også simpel. Det er på ingen måde negativt ment, da det faktisk er forfriskende med et spil, som bare kan samles op og give en underholdende og tempofyldt oplevelse, uden at man skal sætte sig ind i utallige og avancerede styringsmekanikker, opgraderingssystemer, rollespilselementer eller hvad der nu ellers kan være tale om.

Hard Reset: Redux bringer minderne frem og tankerne tilbage på de første, gode, gamle førstepersons shootere såsom for eksempel Doom og Quake. Det er fremragende, at spilindustrien udvikles og fornyer sig og skubber grænserne for, hvad der kræves af spilleren. Men sommetider har man bare brug for en simpel og underholdende dosis af action uden de store dikkedarer. Og her glimrer Hard Reset: Redux altså med sit meget lineære gameplay, sin simple historie og sine meget let forståelige delmål. Om det har været hensigten at give netop denne simple oplevelse eller ej skal være usagt. Men uanset hvad, så virker det rigtig godt fordi de få simple ting, som spillet har fat i samtidig fungerer så upåklageligt som tilfældet er.

I løbet af kampagnen får spilleren en række delmål som skal nås. Det kan for eksempel være at nå frem til at sted, hvor noget strøm skal afkobles eller følge efter nogen, der er flygtet. Mere i detaljer vil jeg ikke gå, da der ingen grund er til at afsløre den smule historie, spillet trods alt indeholder. For mig har det dog været én af de oplevelser, hvor jeg dårligt nok kan gengive hvad spillet handler om, fordi det faktisk er underordnet. Plottet kunne have været et helt andet, og oplevelsen ville formentlig ikke have ændret sig, da fokus som nævnt meget hurtigt kommer på actiondelen og kampen imod de mange forskellige fjender, der næsten hele tiden stormer frem imod en. Ofte består delmålet udelukkende af noget så simpelt som at slukke for noget strøm eller åbne en dør.

Udfordringen består i at skifte imellem sine to primære våben; et ”almindeligt” våben og et plasmagevær. Desuden er banerne mange steder udstyret med forskellige elektriske anordninger, der kan skydes for derved at give en slags tesla coil agtig effekt i nærheden. Både disse elektriske udladninger og eksplosioner fra forskellige tønder, der ligeledes kan skydes, er især på de højere sværhedsgrader vigtige at bruge på de rigtige tidspunkter for derved at få hjælp til at overleve spillet.

Undervejs kan man bruge point i gavmildt placerede maskiner, hvor ens liv kan opgraderes, ligesom de to våben kan forbedres og udstyres med en række tilføjelser, såsom granatkastere, raketstyr og lignende. For spillere, der aldrig har prøvet det oprindelige Hard Reset, vil det ikke blive bemærket som andet end en logisk del af spillet. Men for gamle spillere, vil det med det samme blive bemærket, at Flying Wild Hog har udstyret Redux med flere sværhedsgrader og ikke mindst med muligheden for at lave Quick Dash, hvor man hurtigt bevæger sig i alle retninger. Dette er med til at give spiloplevelsen en ekstra dimension og mulighed når det kommer til bekæmpelsen af de sommetider overvældende bølger af fjender.

Spillet giver ud over kampagnen mulighed for en såkaldt survival mode, hvor de velkendte bølger af fjender skal klares. Der er ingen onlinedel i Hard Reset: Redux, hvilket allerede blev kritiseret ved udgivelsen af det oprindelige spil. Det kan tolkes som et minus, at der ikke er udviklet en onlinedel i løbet af de fem år siden det oprindelige spil. Omvendt kan man også vælge blot at glæde sig over den meget underholdende kampagne. Jeg har selv ofte været fortaler for, at spil ikke altid nødvendigvis behøver indeholde begge dele, og at det sommetider måske er bedre, at udviklerne fokuserer på den ene del og så til gengæld laver denne del grundigt.

Et andet lille minus til spillet kan være, at oplevelsen netop på grund af sin simple tilgang, kan ende med at føles en smule ensformig og forudsigelig. Men det er jo netop kunsten ved denne slags spil. De skal være lette at samle op, og udfordringen skal bestå i perfektion. Det er langt fra svært at gennemføre Hard Reset: Redux på de nederste sværhedsgrader, og jeg vil mene det kan gøres på fem til seks timer hvis man ikke dvæler for meget. Men på de højere sværhedsgrader vil spilleren afgjort blive udfordret, mere på grund af fjendernes antal og aggressivitet end på deres snilde og snarrådighed.

Jeg har aldrig spillet det oprindelige spil, men ifølge udviklerne selv er grafikken stærkt forbedret ved hjælp af den nyeste RoadHog grafikmotor, som blandt andet har givet nye muligheder når det kommer til lysforhold og effekter. Eftersom jeg ikke har noget sammenligningsgrundlag, må jeg bare forholde mig til det, jeg ser. Og her synes jeg egentlig, at Hard Reset: Redux for en mindre titel at være, gør det ganske fornuftigt. Grafikken er velpoleret, lys og skygger er interessante og spillets cyberpunk stil giver en lækker stemning, hvor mørke blandet med lys fra neonskilte og lysreklamer ofte er temaet. Spillet giver et lille hak når checkpoints nås, men ellers oplevede jeg generelt en flydende spiloplevelse uden de store vanskeligheder.

På lydsiden finder vi et lækkert, futuristisk soundtrack, som er med til at skabe en dynamisk og actionfyldt spiloplevelse. Imellem de forskellige kapitler i spillet, får vi via tegneserieagtige mellemsekvenser fortalt lidt historie, som er med til at give en smule dybde til plottet, om end det som nævnt ikke er for historiens skyld, at Hard Reset: Redux skal spilles. Lydsiden på disse mellemsekvenser er godkendt, men også en smule karikeret.

Alt i alt er Hard Reset: Redux en rigtig fin og underholdende førstepersons shooter. Jeg synes personligt med en alder, hvor jeg voksede op med Wolfenstein, Doom og Quake, at det er rigtig forfriskende at opleve et spil, der bringer den klassiske shooteroplevelse tilbage, og gør det i en så fin indpakning som tilfældet er her. Man skal købe spillet med de rette forudsætninger. Hvis man regner med dybe historieelementer, masser af tilpasningsmuligheder og avanceret gameplay-elementer, så bliver man skuffet. Har man derimod indstillingen, at det kunne være fedt en gang imellem bare lige at samle joypad’et op og skyde en bunke fjender uden de store dikkedarer, så er Hard Reset: Redux et rigtig sjovt bud. Spillet udkommer i dag og kan købes på Xbox Games Store til 155 kr.
Hard Reset: Redux

Hard Reset: Redux

UdviklerFlying Wild Hog