Halo 5: Guardians

Anmeldt af: Jakob Tofte - 26. oktober 2015 - kl. 08:00
10 20

Ventetiden er ovre, og forventningsfulde spillere kan nu gøre klar til at tage hul på næste kapitel i Halo-serien og andet kapitel i Reclaimer Sagaen. Vi har kigget nærmere på Halo 5: Guardians.

Flere kolonier bliver angrebet af en mørk og mystisk kraft, og galaksens eksistens er truet. Master Chief er væk, og han mistænkes nu for forræderi. I rollen som Spartan Locke fører vi Fireteam Osiris ud på en jagt for at finde ud af, hvor Master Chief og hans Blue Team er. I kampagnen skifter man flere gange mellem at kontrollere Spartan Locke og Master Chief, alt imens vi i den hektiske og meget medrivende historie kommer tættere på sandheden, både om truslen mod galaksen, Master Chief og Cortana.

Vi vil ikke gå mere i dybden med selve historien, med fare for at komme til at røbe for meget. Kampagnen skal spillerne selv have lov at opleve til fulde over de omtrent tolv til femten timer den varer. Men sikkert er det i hvert fald, at spændingen er høj, plotdrejningerne er hyppige og underholdningen er solid. Med et væld af kendte karakterer fra tidligere Halo-spil og en masse nye, bliver alliancer og fjendskaber sat på en prøve. Det hele kan virke meget forvirrende for nye spillere af serien, men for gamle fans, kan dette meget vel gå hen og stå tilbage som den bedste kampagne i spilserien til dato.

Med indførslen af forskellige Spartan Abilities såsom Charge, hvor man smadrer ind i fjender under sprint, Ground Pound, hvor man fra luften kan dykke kraftfuldt mod jorden for at slå fjender i nærheden ihjel, og Slide, hvor man i sprint kan glide for eksempel i dækning, er gameplayet interessant og frisk, ligesom det giver nye muligheder for, hvordan man vil gribe de forskellige horder af fjender an på. Med et væld af forskellige våben, der nænsomt findes spredt overalt, hvor døde fjender ligger, er afvekslingen i selve kampene virkelig stor.

Selve kampagnen byder på stor alsidighed, og variationen i missionernes karakter gør, at man sjældent føler at tingene bliver ensformige. Undervejs som henholdsvis Fireteam Osiris og Blue Team, kæmper man til fods, fra Banshees, Mongooses, Ghosts og meget andet, ligesom opgaverne man bliver stillet overfor varierer fint i karakter. Det hele flettes sammen af den gribende og velskrevne historie, som drives frem af nogle flotte og velinstruerede mellemsekvenser. På banerne kan man finde de obligatoriske samleobjekter, blandt andet mission intel, som kan være med til at give endnu mere baggrund og dybde til historien for dem, der vil have det hele med.

Gameplayet i kampagnen er flydende og uden nogen former for fald i frameraten, hvilket i øvrigt ikke ændrer sig, hvis man vælger at benytte muligheden for at spille kampagnen i co-op, hvor fire spillere kan udgøre hele Blue Team og hele Fireteam Osiris sammen.

For at opsummere, så er kampagnen i Halo 5: Guardians bundsolid, velskrevet og underholdende. Måske én af de bedste i serien. Men intet Halo uden en ligeså medrivende og underholdende multiplayerdel til at holde liv i spillet langt ud i fremtiden. Og her skuffer 343 Industries heller ikke.

Onlinedelen er opdelt i Arena og Warzone samt muligheden for at tilpasse sine egne spil. Arena byder på klassiske fire-mod-fire kampe, i de gængse discipliner, for eksempel Slayer, Capture the Flag og Strongholds. Arena er den ”velkendte” Halo onlineoplevelse, med nogle mindre justeringer for at holde oplevelsen frisk. 343 Industries har ønsket at søge tilbage mod rødderne og den jævne og lige konkurrence. Derfor starter alle kampe med at spillerne har samme våben. Bedre våben skal findes på banerne og bliver vist på ens HUD. Udover at give alle en lige platform at kæmpe på, så har det også den fede effekt, at det intensiverer kampene omkring de gode våben når de popper op på banerne. Der er masser af gængse UNSC og Covenant våben tilstede i spillet, ligesom Forerunner våbnene, som blev introduceret for spillerne i Halo 4, også er at finde i Halo 5: Guardians.

I den nye spilfunktion Warzone, kombineres en masse fede elementer for at skabe en solid og nytænkende måde at spille online på. Op til 24 spillere kæmper i Warzone på store kort, hvor der lægges vægt på opgavebaseret gameplay, og således begynder hvert hold med at få en række steder de skal sikre. Undervejs vil man støde på både modspillere og AI-kontrollerede fjender, blandt andet også en række bosser af forskellige sværhedsgrad. I sidste ende vil det hold, der først løser sine opgaver og indtager fjendens kerne, vinde. Alternativt vinder man ved at nå grænsen på 1000 Victory Points. Disse point opnås for forskellige ting, blandet andet for at dræbe AI-kontrollerede bosser.

I Warzone kan man ligeledes booste sin karakter med præstationsfremmende evner, bedre våben samt køretøjer. Alle disse boosts og forbedringer kommer fra de såkaldte REQ-kort eller Requisition Cards, som er en ny tilføjelse i Halo 5: Guardians. Der er tale om pakker med forskellige kort, som vi kender det fra andre spil, for eksempel FIFA’s Ultimate Team pakker eller Battlefields 4’s Battlepacks. Udover at kunne købe disse REQ-kort for en valuta man optjener ved at spille og klare sig godt i onlinespil, så kan man naturligvis også købe dem for rigtige penge. Dette bringer os hen til den evige diskussion omkring mikrotransaktioner, og spørgsmålet om de er gode eller dårlige. Igen må vi bare konstatere, at de er på vej ind i alle spil efterhånden. Personligt så jeg hellere, at når et spil var købt, så var det købt. Hele konceptet med, at nogle spillere kan købe sig vej til fordele for penge er lidt trist. Til gengæld kan de præstationsfremmende kort ikke bruges i Arena, hvor der som tidligere nævnt lægges vægt på lige konkurrence. Her kan man udelukkende bruge kort, der ændrer ens udseende. For eksempel nye hjelme, andre farver visirer eller lignende.

Under vores test af multiplayerdelen af Halo 5: Guardians har vi spillet på et begrænset antal servere på nogle bestemte tidspunkter, fast skemalagt for alle verdens anmeldere. Derfor var ventetiderne sommetider lidt længere, end hvad vi kan forvente når spillet endeligt udkommer i morgen. Der var til gengæld ingen udfald, fald i frameraten eller lignende, når først kampene kørte. Det hele kørte i højt og flydende tempo og fungerede upåklageligt. Microsoft og 343 Industries garanterer da også et meget større antal servere ved spillets udgivelse, og vi er heller ikke i tvivl om, at de vil levere en serverkapacitet, der fuldt ud kommer til at yde spillets mange spillere retfærdighed. Der er ingen mulighed for lokal multiplayer via splitskærm i Halo 5: Guardians, hvilket vi synes er lidt en skam.

Halo 5: Guardians udkommer med 21 forskellige maps og vil blive udbygget med næsten ligeså mange gennem gratis ekstraindhold efter udgivelsen. Bane-editoren Forge har vi ikke haft mulighed for at prøve endnu, da den ikke er inkluderet i Halo 5: Guardians ved udgivelsen, men vil blive tilføjet i en udvidelse til december, Grunden til, at den ikke er klar til udgivelsen er, ifølge Microsoft, for at sikre den højeste kvalitet i den nye generation af Forge, som skulle være blevet forbedret på en lang række parametre.

Grafisk er Halo 5: Guardians virkelig smukt og velpoleret. Spillet kører i en opløsning på op til 1080p. Når vi skriver ”op til” er det fordi 343 Industries har prioriteret flydende gameplay over opløsning. Spillets motor sikrer således, at spillet konstant bevæger sig med en framerate på 60 billeder i sekundet, hvilket sommetider gør, at spillet automatisk falder til mindre end 1080p. Det skal dog siges, at på intet tidspunkt tænkte vi over, at grafikken ikke var knivskarp og dyb i teksturer og farver. Til gengæld er det meget let at bemærke, at spillet flyder konstant og aldrig hakker, uanset hvor meget der sker på skærmen.

På lydsiden finder vi et solidt stemmeskuespil og fremragende lydeffekter. Men vigtigst af alt akkompagneres spillet vanen tro af et episk og smukt soundtrack, der hele tiden sørger for den helt rigtige stemning.

Halo 5: Guardians er alt i alt et bundsolidt spil og en virkelig fin fortsættelse på én af de mest elskede spilserier nogensinde. Kampagnen er solid, underholdende, afvekslende og medrivende, og når man er færdig med den, så forlænges levetiden uendeligt med en onlinedel, der i høj grad lever op til det man kan forvente af et spil i Haloserien. Tilføjelsen af Warzone er spændende og kærkommen, men personligt er det nok mere den klassiske oplevelse i Arena, der vil få mig til at komme tilbage igen og igen efter mere.
Halo 5: Guardians

Halo 5: Guardians

Udvikler343 Industries