Halo 4

Anmeldt af: Morten Skou - 1. november 2012 - kl. 08:01
30 0

Master Chief er tilbage, men også med en ny udvikler bag roret - kan de levere varen? Vi kigger nærmere på Halo 4.

Siden det forrige spil i Halo-serien udkom tilbage i 2010 er der sket rigtig meget på Halo-fronten. En af de uden tvivl større ting er, at den ellers så dedikerede udvikler Bungie, som har stået for alle Halo-spillene indtil nu, bortset fra real-time strategispillet Halo Wars, som Ensemble Studios stod for, er holdt op med at være udvikler på Halo-serien. Heldigvis for Halo-fans var det Microsoft, der ejede licensen til Halo, og de dannede spiludvikleren 343 Industries for at lave det næste spil i serien, altså Halo 4.

Selv om 343 Industries også stod for den for nyligt opdaterede udgave af det originale Halo: Combat Evolved, så er Halo 4 altså deres første store spil, som de selv har stået for. Der kan derfor ikke være nogen tvivl om, at det lige nu må være nervepirrende for 343 Industries at se, hvordan Halo 4 bliver modtaget - der er nemlig med rette store forventninger til spillene i denne serie.

Halo 4 er starten på en ny Halo-triologi og byder på et længe ventet gensyn med supersoldaten Master Chief, som ikke var en del af hverken Halo: ODST eller Halo Reach. Historien fortsætter 4 år og 7 måneder efter slutningen i Halo 3. Master Chief har i alle disse år ligget i dyb søvn samtidig med, at rumskibet Forward Until Dawn, som han befinder sig på, er drevet tilfældigt rundt i rummet. Master Chief bliver vækket af hans tro følgesvend, AI'en Cortana, og så starter handlingen i spillet, som blandt andet bringer de to hovedpersoner til Forerunner-planeten 'Requiem'. Det har som bekendt altid været en stor hemmelighed hvem det egentlig er der befinder sig bag Master Chief-rustningen, og det giver Halo 4 en smule ekstra indblik i.

Historien består af i alt 8 forskellige missioner, som udspiller sig i vidt forskellige omgivelser og er selvfølgelig krydret med actionfyldte kampe imod Covenant såvel som Forerunners. Historiedelen kan spilles på fire forskellige sværhedsgrader, og hvis man vil have endnu mere udfordring, så er der mulighed for at slå en række forskellige "kranier" til, som på hver deres måde øger sværhedsgraden. Har man lyst til at spille igennem spillet med et par venner, er der også mulighed for det, der er nemlig support for op til 4 spillere i co-op, både lokalt og over Xbox Live.

Har man ikke spillet de tidligere spil i Halo-serien, vil jeg anbefale, at man gør det, før man kaster sig ud i Halo 4 - for selv om man selvfølgelig godt kan spille og stadigvæk få en god omgang action, så synes jeg, at man bliver nødt til at få noget af den tidligere historie med, hvis man skal have det maksimale ud af Halo 4.

Med det sagt er jeg egentlig lidt skuffet over historiedelen, både når det kommer til historien, som jeg godt kunne have tænkt mig, der var lidt mere fyld på - og så på gameplayet. Gameplayet går nemlig typisk ud på, at man i de forskellige missioner skal aktivere eller deaktivere forskellige ting, før man kommer igennem missionen. Jeg synes på en eller anden måde, at der mangler noget mere variation ud over, at man hele tiden skal forsøge at nå frem til forskellige punkter på banen og så ellers kæmpe sig vej igennem horder af ofte svært bevæbnede fjender.

Når man er færdig med historien, kan man kaste sig ud i Spartan Ops-missionerne, som er historiedrevne afsnit, som udkommer i 5 episoder af gangen, hen over de første 10 uger efter, at Halo 4 er udkommet.

I øjeblikket indeholder Spartan Ops et enkelt afsnit bestående af fem forskellige kapitler. Spartan Ops handler om at udføre forskellige ret simple objektiver, og samtidig skyde alt der bevæger sig. Fjenderne respawner ikke, så når man har udryddet alt levende på banen, og i øvrigt udført det som missionen handlede om, så er man igennem episoden. Missionerne er nærmest fuldstændig lineære, og man skal skyde de rigtige fjender og rydde områderne for dem, før end man kan komme til næste del. Varigheden på de fem kapitler, som Spartan Ops har at byde på lige nu, varierer selvfølgelig alt efter hvor høj en sværhedsgrad, du vælger at gennemføre dem på.

Spartan Ops er faktisk ganske underholdende, og de fem missioner, som er tilgængelige nu, er rimelig varierede. Det eneste, der er lidt ærgerligt med Spartan Ops er, at missionerne er relativt korte - men så er det jo en trøst, at der kommer 5 nye episoder meget snart.

Onlinedelen af Halo 4 er nok det, som rigtig mange fans går og ser frem til. Multiplayerdelen, eller "War Games", indeholder i alt 9 forskellige spiltyper og 13 forskellige baner. Der er alt lige fra "Infinity Slayer", som reelt nok er bedre kendt som Team Deathmatch, og hen til spiltyper som Oddball og King of the Hill. Der er mulighed for at spille op til 16 spillere samtidig over Xbox Live og det samme antal over lokalnetværk.

Efterhånden som man spiller enten Spartan Ops, Forge eller den normale multiplayer 'War Games', optjener man XP og SP (Spartan Point). De XP, som du optjener, får din Spartan-profil til at stige i rang og låser samtidig op for andre rustningstyper, som er rent kosmetisk. Samtidig optjener du Spartan Point, som du kan bruge til at købe diverse udstyr som våben, granater og en lang række andre ting som kamuflage, en rygraket og Prometheanersyn, der gør det nemmere at se fjenderne.

Der er mulighed for selv at definere op til fem forskellige klasser med udrustninger, som man så kan skifte imellem, når man spiller. Man kan selvsagt først skifte til en ny klasse, når man dør. Til at starte med er der kun låst op for en enkelt klasse, men efterhånden som man stiger i rang, bliver der låst op for de fire andre.

Har man lyst til at lave sine egne spiltyper, er der også rigtig mange muligheder for at individualisere og tilpasse dem præcis som man vil, og derefter gemme dem, så de er nemme at finde frem igen. Ligesom i de tidligere spil, er der også mulighed for at dele sine baner via online File Share, så alle andre også kan hente dem ned. Endnu flere muligheder er der i "Forge", hvor du kan opbygge dine egne baner. Forge så vi første gang i Halo 3, og den er altså med igen i Halo 4.

Har man spillet en rigtig fed kamp, er der også mulighed for at gense den i spillets Theater-mode. Theaterdelen er dog ikke så godt lavet, som den kunne have været - eksempelvis kan du kun se den senest spillede kamp, og hvis du vil dele den med andre på dit online File Share, så bliver du rent faktisk nødt til at se kampen igennem samtidig med, at du optager den. Det sidste undrer mig, for man har jo tydeligvis allerede kampen liggende på sin Xbox, så det virker underligt, at man ikke bare kan vælge at flytte den over, uden først at skulle optage den igen.

Grafisk er Halo 4 rigtig flot, ikke mindst de meget detaljerede mellemsekvenser, som kæder historien sammen, er virkelig flotte. Jeg husker stadigvæk den første introfilm jeg så til historien i spillet, og at jeg tænkte at det var virkelig blevet et flot spil. In-game grafikken har også fået en flot overhaling, dog uden at vi når op på de højder og detajlegrad som de flotteste spil til Xbox 360, eksempelvis Battlefield 3. Halo 4 er i øvrigt også det første spil i Halo-serien, som kører i såkaldt "native 720p".

Når det kommer til lydsiden, så har 343 Industries haft den helt store tegnebog frem. Ansvaret for lydsiden i spillet har ligget hos Sotaro Tojima, der blandt andet også har stået for lyden i Castlevania: Circle of the Moon og Metal Gear Solid 4. Lydsiden indeholder rigtig mange fede detaljer, og efter at have spillet det i et godt stykke tid, synes jeg egentlig, at jeg sidder med fornemmelsen af, at det her er den "rigtige" måde, som Halo skal lyde på. Soundtracket er, som det altid har været tilfældet med Halo-spillene, virkelig stemningsfyldt.

At der gemmer sig rigtig mange timers fornøjelse i selskab med Halo 4 er der ingen tvivl om. Når man først har brugt 10 timer eller mere på historiedelen, efterfulgt af et par timer per afsnit i Spartan Ops, så er det tid til at bevæge sig ud i multiplayerdelen, der traditionelt set har været rigtig populær, og jeg kan ikke tro andet, end at det også bliver tilfældet med Halo 4.

Personligt fængede multiplayer mig enormt meget i Halo 2 og 3, men i de seneste to Halo-spil var det ligesom om, at der var noget, der havde ændret sig, så noget af det sjove gik af det for mit vedkommende. Uden at jeg præcis kan sætte en finger på, hvad det er der er ændret, så føler jeg, at Halo 4 ligner Halo 2 og 3 mere, når det kommer til multiplayerdelen.

Spiller du Halo 4 med din sprogopsætning på Xboxen sat til dansk, så vil alt tekst i spillet være oversat til dansk. Desværre er det meget få spil, som formår at gøre dette ordentligt, og det gør Halo 4 desværre heller ikke. Jeg vil derfor anbefale, at man lige husker at sætte sin Xbox op til at køre med engelsk sprog, før man kaster sig ud i Halo 4.

På trods af, at det er en ny udvikler, der står for Halo 4, så havde jeg egentlig rimelig store forventninger til spillet, og de er da til dels også blevet opfyldt. Mit største kritikpunkt er egentlig, at gameplaydelen af historien godt kunne have været mindre triviel - til gengæld er historien fint kædet sammen af mellemsekvenserne. Multiplayerdelen synes jeg derimod er rigtig god og underholdende. Det er jo nok også her mange kommer til at bruge det største antal timer. Med det sagt, så byder Halo 4 egentlig ikke på så meget som vi ikke har set før. Men alt i alt et ganske udmærket første spil fra 343 Industries, som dog stadigvæk har noget at arbejde med i Halo 5 og Halo 6.

Halo 4 - Launch trailer

Halo 4

Halo 4