Halo 2 Multiplayer Map Pack

Anmeldt af: Simon Dion Pedersen (Spot F) - 15. august 2005 - kl. 18:29
6 0

Der er ingen tvivl om at Halo 2 er den ubestridte konge når det kommer til Xbox Live. Lige siden spillets udgivelse har det lagt nummer et som det mest spillede spil over live, og selvom førstepladsen stadigvæk tilhører Halo 2, er der nu kommet hele ni nye multiplayer maps, hvilket næsten fordobler antallet! Halo 2 Multiplayer Map Pack er ude i butikkerne nu, og er man ved at blive træt af at spille de samme baner igen og igen, er dette helt sikkert løsningen på problemet. Spørgsmålet er dog, om det overhovedet er værd at købe denne Map Pack, nu hvor alle de nye baner snart vil være klar til download helt gratis?

På cd’en finder man udover de nye baner også en dokumentarfilm omkring skabelsen af banerne, en video der tester ens surround sound, nogle trailers og et klip der viser hvad der skete i Mombasa for nogle af soldaterne. Udover banerne, er det eneste interessante man finder på cd’en faktisk kun dokumentarfilmen, selvom den nu er en smule kort. Er man den stolte ejer af Halo 2 Limited Edition, har man nok allerede set videoen der tester ens surround sound, da den også er at finde på Limited Edition udgaven, og på trods af at den er latterlig og pinlig umorsom, så virker selve testen fint, og undertegnede opdagede da også hurtigt at han i tidernes morgen havde sat en af højtalerne et forkert sted. Det tager ikke mange minutter at få overført de nye baner til harddisken, og så snart man har set de film der nu måtte være, har man stort set ikke brug for cd’en længere. For at kunne spille de nye baner skal man bruge Halo 2 cd’en, dette er smart, da man jo så kan låne sin Map Pack ud til andre af ens venner der ejer Halo 2.

I forhold til andre anmeldelser her på xboxlife.dk, vil denne anmeldelse ikke gå igennem punkter som grafik og gameplay, da der ikke er nogle forbedringer, eller ændringer at komme efter. I stedet kommer der en beskrivelse af de ni nye baner, som Halo 2 Multiplayer Map Pack har at byde på.

Containment
Dette er uden tvivl den største bane i Halo 2. Banen består af to, stort set identiske, baser i hver sin ende af banen. For at adskille disse baser er der et stort S-formet landskab, dækket med is og sne. Rundt omkring i banen finder man jeeps, fly og ikke mindst tanks, som alle sammen er lige fordelt mellem de to baser. Containment egner sig bedst til spiltyper med mange mennesker da banen er så stor at man nemt kan komme til at føle sig en smule ensom.

Warlock
Dette er en lille, firkantet, mørk bane, og på trods af at det måske er en af de mindste baner man finder i spillet, byder den på ikke mindre end fire baser, en i hvert hjørne. Hvor fedt det end lyder med fire baser, så egner Warlock sig ikke til holdbaserede spiltyper, specielt ikke hvis der også er fire hold. Det går lynhurtigt hen og bliver fuldstændig uoverskueligt at spille en ordentlig kamp i denne bane, da man konstant er under beskydning fra alle mulige sider. Banen må derimod siges at være perfekt til slayer, da man aldrig har problemer med at finde en at skyde, eller blive skudt af.

Sanctuary
Dette er en forholdsvis lille bane, og ligesom Containment finder man en base i hver ende af banen, som er adskilt af en bygning i midten af banen bestående af to etager der forbinder de to baser med broer. Køretøjer er der ingen af, til gengæld må det siges at Sancuary er perfekt til alle former for holdbaserede spiltyper, uanset om man spiller 16 personer på en server, eller mindre. Man finder hurtigt ud af at sniper riflen dominerer i denne bane, da man stort set kan stå henne i ens base og nakke fjenderne nede i deres egen base.

Turf
Dette er en middelstor bane der ligger i en forholdsvis smadret by, hvor smalle gyder og mærkelige stier er grundlag for denne bane. Der er et overraskende antal af steder hvor man kan løbe hen, hoppe over og gemme sig, og man bliver nødt til at holde et vågent øje med terrænet foran sig, og over sig hvis man vil overleve. Det mærkelige ved denne bane er at der rent faktisk står en jeep til rådighed, på trods af at det næsten er umuligt at køre rundt i de smalle gyder, uden at ramme hver eneste mur.

Backwash
Dette er Halo 2’s skumle bane, ingen tvivl om det. Den foregår i noget der kunne ligne en sump, hvor landskabet består af rådne træer og mos befængte bakker. På trods at være rimelig lille, så er Backwash en ganske imponerende bane, forstået på den måde at det både er mørkt, tåget og regnvejr, hvilket udgør at der opstår en rigtig paranoid stemning når man løber rundt blandt de rådne træer. Banen er rent faktisk så mørk, at man ikke kan se specielt langt foran sig, hvilket betyder at man som regel bruger mere tid på at kigge på radaren end man gør på at kigge rundt omkring. En fed detalje er, at ilden fra våben i det fjerne, og det blå skær fra plasma granaterne giver én et overblik over hvor der er kamp henne af. Det skal også lige siges, at Oraklet er at finde i denne bane, svævende over jorden mens den nynner sine skumle melodier, desværre kan man ikke pløkke den ned.

Elongation
Dette er en pudsig bane, idet at den ikke er særlig stor, men overraske forvirrende at orientere sig i alligevel, da hele kampen bliver udkæmpet indenfor et meget lille areal fordelt på to etager, hvilket får ens radar til at lyse meget rødt. Banen foregår på en eller anden form for rumstation, hvor fragtskibe bliver inspiceret, hvilket betyder at der er masser af kasser at hoppe rundt på. Kasserne står spredt langs hele banen, og i midten er der to larvebånd der transporterer kasser frem og tilbage. Banen er aflang, består af to etager og er nærmest delt op i to forskellige rum, et blåt og et rødt. Det sjove ved denne bane er, at de kasser der bliver transporteret på de to larvebånd, faktisk er til ufattelig stor nytte. Man har nemlig mulighed for at hoppe op på en af disse kasser, hvorefter man så kan hoppe videre op på den anden etage. Man kan også blot gemme sig bag en af kasserne, og alligevel blive flyttet fra den ene ende af banen til den anden, uden at blive opdaget på fjendens radar.

Gemini
Dette er en lille dyster bane, som ligger oppe på en Covenant lignende bygning, eller platform om man vil. Den består af et stort rum, et ude areal og nogle små rum hist og her. Det første man opdager når man går udenfor er, at udsigten er fantastisk, men så er der desværre heller ikke meget mere at komme efter i denne bane. Der er et par træer, nogle sten, og en stor skulptur inde i det store rum, og det er stort set det. En irriterende ting ved denne bane er de mange døre, man finder rundt omkring i banen, ikke blot lukker på de helt forkerte tidspunkter, men de afgiver også en fuldstændig retarderet lyd når de åbner, så alle ens fjender bliver alarmeret om hvad man foretager sig.

Relic
Dette er en middelstor bane, som ligger på en ø hvor landskabet er prydet af store sten, en mærkelig bygning og et nedstyrtet fly. Bygningen og flyet virker som to baser, og hvert sted har sine fordele og ulemper. Noget af det første man prøver i denne bane, er at se hvor langt man kan gå ud i vandet, hvilket man hurtigt fortryder igen. Man kan næsten ikke engang gå ud i vandet for at soppe, før man styrter ned i et bundløst hul. Dette virker som en mærkelig løsning på at folk ikke løber ud i havet, da der i Zanzibar blot er en usynlig mur som virker perfekt som løsning. Men sådan skulle det ikke være i denne bane, hvis man kommer til at slingre lidt for meget med jeepen i banen, så risikerer man at jorde ned i denne helvedeskløft og få minus point. Udover det livsfarlige hav, så er banen faktisk utrolig sjov at spille på. Der er masser af gode steder til dem der vil snipe, og banen egner sig også rigtig godt til at køre rundt i med jeepen, på trods af at man fristes til at køre ud i havet, hvilket man ikke kan. Ellers er dette en fantastisk sjov bane, der stort set egner sig til alle spiltyper.

Terminal
Dette er en stor, forvirrende, og til tider frustrerende bane. Den er rent faktisk så stor, at det kræver utrolig lang tid før man lærer den at kende, og de første mange gange man spiller banen er man sikker på at få sin røv lagt i laser af de andre spillere. Har man lært banen at kende, er der ingen tvivl om at dette nok kunne gå hen at blive en af de mest populære, da der er et utal af muligheder for hvad man kan i denne bane, og så er der jo også noget med at der er et super-lyntog i denne bane? Det er der nemlig, og der går ikke lang tid før man opdager hvor sjovt det rent faktisk kan være, at hoppe ud foran et tog der kommer bragende af sted med firs millioner og femoghalvtredstusinde kilometer i sekundet. Banen egner sig udelukkende til spiltyper med mange spillere, da det ellers bliver alt for kedeligt at rende rundt og lede efter hinanden.

Når det kommer til stykket, så er alle banerne rigtig godt designet, og også sjove at spille på. Man finder hurtigt en ny yndlingsbane, ligesom man finder en ny hadebane. Dog er Halo 2 Multiplayer Map Pack ikke værd at købe, medmindre man er kæmpe fan af serien. Selvfølgelig får man lidt ekstra guf med i købet, men det er ærlig talt lidt sløvt at betale omkring 200 kroner for noget man ikke rigtig har brug for. Har man derimod ikke Xbox Live, men blot spiller over system link sammen med nogle gutter engang imellem, så er der ingen tvivl om at dette er en nødvendig investering.
Halo 2 Multiplayer Map Pack

Halo 2 Multiplayer Map Pack

UdviklerBungie