Ghost Recon Future Soldier

Anmeldt af: Morten Skou - 22. maj 2012 - kl. 20:09
10 0

Ventetiden er endelig overstået og Ubisofts Ghost Recon Future Soldier udkommer om ganske få dage. Vi kigger nærmere på, om spillet har været værd at vente på.

Vi skal helt tilbage til marts 2007 for at finde den forrige udgivelse i Ghost Recon-serien. Mange vil måske mene, at det er en super positiv ting, at Ubisoft ikke har forsøgt at ”malke” den populære titel med årlige udgivelser – fans af serien ville dog med garanti gerne have undgået at vente hele fem år på Ghost Recon Future Soldier.

For dem, som ikke tidligere har stiftet bekendtskab med Ghost Recon-spillene, så er der tale om et såkaldt 3. persons skyde/actionspil med et strejf af taktik. Sidstnævnte går hurtigt op for en, eftersom man som oftest bliver straffet prompte, hvis man bare stormer frem på banen. Dermed er det også sagt, at hvis man ikke har den nødvendige tålmodighed, så vil spillet til tider uden tvivl opleves som værende uretfærdigt svært, selv på det nemmeste niveau – og ikke mindst, hvis man spiller online.

Historien i Ghost Recon Future Soldier består af 12 forskellige missioner af forskellig længde og karakter. Historien handler om et scenarie, som vi efterhånden har set så mange gange før, nemlig at vi følger et hold af elite-soldater, der bliver sendt ud på en række missioner for at bekæmpe en fjende, der har som mål at ødelægge den vestlige civilisation eller i det mindste en del af den. Til at starte med forsøger teamet at bekæmpe en ring af kriminelle våbenhandlere, men efterhånden som historien skrider frem, bevæger den sig mere over imod egentlig terrorisme og bekæmpelse af den samme.

Når man bevæger sig igennem historien i spillet, er der en række punkter, der virker særdeles kendte i forvejen – jeg vil dog ikke komme nærmere ind på det, for ikke at ødelægge historien for jer, der måtte læse denne anmeldelse. Historien er overordnet ganske udmærket, dog uden at jeg fandt den super fængende eller decideret fantastisk på nogen måde, som bør indskrive den i historiebøgerne.

Der er mulighed for, at man kan gennemføre hele historiedelen sammen med op til 3 venner – altså 4 spillere i alt - og det kan selvfølgelig klart anbefales, at man gør dette, hvis man har mulighed for det. Co-op delen stiller krav til jeres samarbejde og ikke mindst kommunikationen imellem spillerne. Vælger man at gennemføre det alene eller med en enkelt ven, så bliver de sidste pladser på holdet fyldt op med AI-styrede spillere – så man er som regel altid fire spillere på en mission af gangen, dog med et par enkelte undtagelser.

De AI-styrede spillere er til tider, desværre, ikke helt så skarpe, som man kunne håbe på – de hjælper fint med til at nedlægge fjender, men i forbindelse med gennemspilningen oplevede vi flere gange, at de ikke fulgte med videre på banen, hvilket er et problem, eftersom alle spillerne skal nå frem til bestemte punkter, før historien fortsætter. Det er selvsagt lidt frustrerende når det sker, og man i værste fald bliver nødt til at genstarte missionen fra sidste gang, man havde gemt. Derudover oplevede vi også, at AI’en var helt ekstremt aggressiv og ret ofte ganske enkelt løb i forvejen.

I Ghost Recon Future Soldier er samarbejde og taktik i højsædet, dog uden at det på nogen måde bliver for tungt og avanceret. Et eksempel på det taktiske kan være, at man skal dræbe nogle vagter for at komme videre igennem en bane – her kan man ikke bare skyde dem, men bliver nødt til at vurdere i hvilken rækkefølge, de skal aflives – dette gøres typisk ved at finde ud af hvilken retning de kigger i, og så sørge for at skyde dem, som der ikke er andre der kigger på – eller skyde flere af dem samtidig.

Spillet har en funktion som gør, at man kan markere op til fire fjender samtidig og derefter enten aftale med dem, man spiller sammen med, at disse fire skal skydes samtidig – eller hvis man spiller sammen med AI-styrede enheder ganske enkelt afgive det første skud – eller give ordre til, at dine holdkammerater skal skyde dem for dig.

En af de andre ting, som vi ikke har set før, og som også tilføjer lidt ekstra til det taktiske og ikke mindst stealth-mulighederne, er en såkaldt ”optisk camouflage”, der gør, at når du forholder dig i ro eller ikke bevæger dig for hurtigt, så bliver du usynlig – dog ikke mere, end at hvis du kommer lidt for tæt på en vagt og han kigger i din retning, så vil han opdage dig. Hvis en fjende er ved at opdage dig, kommer der en indikator på skærmen, og du har så ganske få sekunder til at bringe dig ud af hans synsvinkel – typisk kan man også kaste sig helt fladt ned på jorden, så er det sværere for dem at spotte dig.

Gunsmith er en anden af de nye og virkelig fede ideer i Future Soldier. Gunsmith er, som du måske allerede har regnet ud eller har hørt om, en mulighed for mere eller mindre selv at designe sine egne våben. Det fungerer ved, at hvert våben har en række forskellige områder, som eksempelvis kikkertsigte, magasin, løb, munding, farve og mange andre ting, som man kan udskifte med andre dele, præcis som man har lyst til. Mulighederne for at tilpasse de forskellige våben er virkelig omfattende, men igen er det lavet på en så simpel måde, at alle kan være med.

Gunsmith gennemgang

Det eneste negative, der er at sige om Gunsmith er, at man ofte kan komme til at bruge for lang tid på at designe sine våben, og eftersom man får mulighed for at gøre det imellem hver mission i historiedelen af spillet, så kan der godt gå en masse tid med det. Men en lækker feature er det uden tvivl, og den er selvfølgelig også til rådighed i forbindelse med multiplayer-mulighederne.

De mange forskellige opgraderinger og elementer, som man kan sætte på sine våben, bliver i øvrigt låst op efterhånden som man gennemfører historien eller forskellige challenges deri. Gunsmith i multiplayer fungerer separat, og fungerer ved at man optjener credits, som man efterfølgende kan bruge på at købe tilbehør til våbnene – hver opgradering / del koster 1 credit.

Multiplayerdelen af Future Soldier byder på multiplayer med op til 12 spillere over Xbox Live i en række forskellige taktiske spiltyper. Alle spiltyperne har et egentlig mål, som skal udføres, før man vinder, og der er altså ikke mulighed for at spille eksempelvis Team Deathmatch, hvilket spillet egentlig heller ikke rigtigt ville egne sig til. Der er her fra starten i alt 10 forskellige multiplayer-baner af forskellig type og størrelse.

Når man spiller online, kan man spille med tre forskellige klassetyper, nemlig Scout, Engineer og Rifleman. Hver klasse har deres våbentyper og udstyr – og ligeledes et separat leveltræ, som låser op for nye våben og andet udstyr, efterhånden som man bruger klasserne og optjener XP.

For at krydre det hele lidt, har Ubisoft også lavet en onlineservice kaldet Ghost Recon Network – meget lig det vi har set i andre spil som eksempelvis Call of Duty og Battlefield. Jeg vil ikke komme mere ind på Ghost Recon Network nu, men du kan selv tjekke det ud på ghostreconnetwork.ubi.com.

Er man klar på endnu mere co-op end det, som historien i spillet byder på, så er der også mulighed for at spille igennem 50 bølger af fjender i ”Guerrilla”-spiltypen – igen op til fire personer sammen. Guerrilla er super sjovt, og man kan ret hurtigt få nogle timer til at gå.

Ligesom så mange andre spil fra Ubisoft er der mulighed for at få danske menuer og undertekster – en ting der er rigtigt lækkert at se, men som jeg stadigvæk har mine tvivl om, hvor mange der egentlig ønsker at gøre brug af. Desværre bærer oversættelsen i Future Soldier kraftigt præg af, at den er lavet af et translatørfirma, der ikke har haft mulighed for at sætte de forskellige tekster i perspektiv til, hvad der rent faktisk sker i den pågældende situation. Dette introducerer nogle ret dårlige, nærmest humoristiske, oversættelser. Heldigvis er der mulighed for at slå den danske oversættelse fra, det kræver dog, at du forlader spillet og går ud i Xbox indstillingerne og sætter dit ”Locale” til eksempelvis England.

Grafisk er spillet ikke så pænt, som man kunne håbe, der er mange både større og mindre fejl hist og her, og helt generelt kunne det godt være bedre pudset af, inden det blev udgivet. Er man så heldig, at man har et TV med 3D-funktionalitet, så er Ghost Recon Future Soldier et af de spil, som også understøtter dette.

Lydsiden er til gengæld rigtig fed. Lydeffekten, når man rammer en fjende, giver en blod på tanden til at nakke endnu flere, og kommunikationen – både imellem dine egne mænd og fjenderne imellem - virker autentisk og uden at virke repetitiv, som man ellers godt kan opleve nogle gange. Lyden fra de forskellige våben, granater og lignende nærmer sig dog ikke det, vi eksempelvis har set i Battlefield og Modern Warfare 3.

Der gemmer sig rigtig mange timer i spillet, ikke mindst hvis man gerne vil gennemføre de mange forskellige challenges, som låser op for en masse ekstraudstyr. Der skal dog ikke herske tvivl om, at hvis man vil have låst op for det hele, så skal man hive den store pose med tålmodighed frem fra skuffen og give sig god tid – hvilket jo er en rigtig fed ting, hvis man kan lide sådan noget. Derudover er der rig mulighed for at forlyste sig med diverse multiplayer spiltyper.

Ghost Recon Future Soldier er til trods for en historie, som man efterhånden har set et par gange før og en knapt så sprød grafisk side, et fantastisk intensivt og underholdende spil. Man kan godt spille det alene, men det bliver meget bedre sammen med et par venner, så det er klart anbefalingen her fra.
Ghost Recon Future Soldier

Ghost Recon Future Soldier

UdviklerUbisoft