Gears of War: Ultimate Edition

Anmeldt af: Morten Skou - 24. august 2015 - kl. 09:01
14 10

Det er blevet tid til endnu en omgang solid actionunderholdning i selskab med Marcus Fenix og hans Delta Squad i kampen imod de onde Locust.

I slutningen af 2006 udkom et af de spil, som fremover skulle være med til at definere, hvad Xbox-konsollen stod for. Det var Epic Games med Cliff Bleszinski som lead designer, der stod for udviklingen dengang, og spillet kom både til Xbox 360 og PC. Der var dog en forskel på de to versioner, nemlig at PC-udgaven havde noget mere indhold, men mere om det senere.

Siden udgivelsen af det første Gears of War-spil har der været tre andre udgivelser i det fantastiske univers, hvor det også har været Epic Games, der har stået bag - Gears of War: Judgment er dog udviklet af polske People Can Fly med support fra Epic Games. Nu er tiderne dog skiftet, og Microsoft købte i starten af 2013 rettighederne til Gears of War-serien, og nu hedder udvikleren The Coalition - tidligere kendt under navnene Microsoft Vancouver og Black Tusk Studios. Samtidig hyrede Microsoft også en gammel kending fra Epic Games, nemlig Rod Fergusson, der også arbejdede på de første tre Gears of War-titler.

Historien i spillet foregår på en fiktiv men jordlignende planet kaldet Sera. Efter mange års krig imellem menneskeledede koalitioner, som bundede i mangel på ressourcer på planeten og fundet af en ny form for nærmest uendelig brændselstype, var der endelig blevet fred, fordi COG havde fået nedkæmpet rivalerne. Dette var dog kun lige indtil en ny fjende dukkede op fra planetens indre, nemlig Locust.

Den dag, hvor den nye fjende dukkede op første gang, blev fremover kaldet for "Emergence Day". Locusts formåede ret hurtigt at få udryddet størstedelen af planetens beboere, og de mennesker, der var tilbage, blev evakueret til et bjergområde, der var nemmere at forsvare, fordi Locusts ikke kunne angribe fra deres tunneller i undergrunden på grund af tykkelsen på klippen i området. Derefter smadrede menneskene selv alle byerne på planeten for at undgå, at Locusts skulle overtage dem, imens man prøvede at finde en måde at få udryddet fjenden på en gang for alle.

Fjorten år senere starter selve historien i Gears of War, hvor man følger hovedpersonen Marcus Fenix og hans team af soldater kaldet Delta Squad i et forsøg på at komme Locusts endelig til livs. Hele herligheden er fordelt på fem overordnede kapitler med forskellige underkapitler til hvert kapitel. Afhængigt af, hvilken af de i alt fire sværhedsgrader, man vælger at spille det igennem på, så havner man på et sted omkring 9 timers spilletid og fremefter.

Har du allerede spillet igennem det første Gears of War én eller flere gange på din Xbox 360, er der alligevel noget nyt at hente ved at gennemspille historien i Gears of War: Ultimate Edition. Som jeg nævnte i starten af anmeldelsen, havde den originale PC-udgave noget ekstra indhold, og dette ekstra indhold har The Coalition sørget for, at vi nu kan få lov til at opleve på konsoludgaven. Der er tale om fem nye kapitler, som fylder nogle huller ud i historien i den femte og sidste del af spillet. Uden at jeg vil afsløre for meget, så gemmer der sig en rigtig god omgang underholdning i de kapitler, som ikke har været spilbare på konsol før.

Udover, at der er noget nyt indhold i Gears of War: Ultimate Edition, så er spillet selvfølgelig også blevet shinet enormt op, så det grafiske indtryk er mere tidssvarende, hvilket har resulteret i, at spillet, som i forvejen var ret flot da det udkom, nu er blevet virkelig lækkert at se på. Spillet kører i fuldt HD, og det kører da også rigtig godt det meste af tiden. Der var dog til tider problemer med noget hakkeri hist og her, og det er synd, men det er ikke noget som ødelægger den flotte oplevelse som helhed.

Vil man have den bedste spiloplevelse ud af Gears of War, skal det spilles sammen med en ven i co-op. Ligesom i den oprindelige udgave er der mulighed for, at man kan spille to spillere sammen igennem hele historiedelen - også her er der lavet en række forbedringer, som muligheden for at hoppe ind og ud af andres spil og muligheden for at spille med forskellig sværhedsgrad. Helt generelt er flere af forbedringerne lavet med udgangspunkt i, hvordan de var i Gears of War 3, og det resulterer i en super fed co-op oplevelse, som man ikke må snyde sig selv for.

Multiplayerdelen af Gears of War var uhyggelig populær. Jeg husker stadig alle de mange timer med - og imod - andre spillere fra Xboxlife.dk og håber, at det samme kommer til at gøre sig gældende med denne udgivelse. Multiplayerdelen har også fået en gevaldig overhaling, så den er blevet mere tidssvarende og tunet til Xbox One.

Først og fremmest kører multiplayerdelen selvfølgelig også i fuldt HD og til forskel fra historiedelen, så gør den det med 60 billeder i sekundet. Blandt de andre forbedringer gemmer der sig brugen af dedikerede servere i Microsofts cloud, mulighed for at spille over lokalt netværk og så får man selvfølgelig alle de udgivne multiplayermaps med, inklusive tre kort, der ellers hidtil kun har været tilgængelige på PC. Derudover er der tilføjet Team Deathmatch og King of the Hill udover de andre kendte multiplayerspiltyper, som eksempelvis Warzone, Execution, Annex og en ny 2 mod 2 spiltype, der hedder Gnasher Execution.

Multiplayerdelen kører helt generelt rigtig fint, men det bliver selvfølgelig altid spændende at se, hvordan det rent faktisk kører, når der kommer nogle flere spiller på serverne. Der er mulighed for, at man kan spille op til 10 spillere sammen over Xbox Live, men hvis man hellere vil spille lokalt, så kan det gøres via splitscreen eller lokalt netværk.

Selvom spillet som helhed er en sand fornøjelse, så er det dog tydeligt på nogle områder, at der er tale om genbrug af kode fra det originale spil. Jeg oplevede blandt andet en fejl tidligt i spillet, hvor de AI-styrede holdkammerater ikke fulgte efter mig. En af dem sad fast i en trappe og gik ned igennem selve gulvet, så kun halvdelen af hans krop var synlig. Jeg husker præcis den samme fejl fra den originale version. Det var dog ikke værre end at hele holdet på magisk vis blev zappet med, da jeg nåede til næste checkpoint.

Nu når vi er ved kritikken, så er det værd at nævne, at ens holdkammerater - hvis man altså spiller igennem historien alene - ikke er videre intelligente, og de kan eksempelvis ikke genoplive en, hvis man dør - en ting der er muligt i co-op. Alternativet var dog at spille igennem spillet med vores redaktør Palle, og så tænkte jeg alligevel, at de computerstyrede holdkammerater ville være til mere nytte.

Lydsiden er ganske udmærket, og soundtracket er med til at holde den helt rigtige og noget dystre stemning oppe hele vejen igennem spillet. Der var også her nogle småproblemer med hakkeri et par gange, men igen ikke noget som jeg vil sige ødelagde oplevelsen på nogen måde.

Holdbarheden af en genudgivelse, som i det her tilfælde, afhænger selvsagt i høj grad af, hvor mange spillere, der tager onlinedelen til sig igen. Men hvis man ser helt bort fra onlinedelen og bare ser det som et plus, hvis den går hen og bliver populær, så gemmer der sig alligevel ret mange timers underholdning i historiedelen, særligt hvis man som tidligere nævnt har mulighed for at spille det igennem sammen med en ven.

Jeg har lidt den holdning, at det ikke er ret mange spil, hvor det virkelig er værd at lave genudgivelser af, og i mange tilfælde virker det som om, at en ny udgave af et gammelt spil bliver lavet med tankerne på pengepungen og ikke med hjertet. Sådan synes jeg ikke at det er med Gears of War: Ultimate Edition, her er der virkelig kælet for detaljerne, der er tilpasset tilstrækkeligt mange ting til, at det virker tidssvarende og alt i alt var det en rigtig fed oplevelse at sidde med denne nye udgave af et spil, som jeg allerede havde spillet rigtig meget i den originale version.

Man kan få Gears of War: Ultimate Edition for 298 kroner, og hvis man spiller det i starten, så får man endda originaludgaverne til Xbox 360 af alle de tidligere Gears of War-spil gratis med via Xbox Ones kommende bagudkompatibilitet. Hvis det ikke er nok, så giver Gears of War: Ultimate Edition også tidlig adgang til Gears of War 4 multiplayer betaen, som kommer engang i 2016. Der er altså tale om en helt fantastisk pris for et spil, man som Xbox-fan bare ikke må gå glip af.

Man må ikke snyde sig selv for denne suveræne remake, som for dem, der allerede har spillet spillet, vil byde på et herligt gensyn og for dem, som endnu ikke har stiftet bekendtskab med Gears of War-serien, vil betyde starten på et helt nyt univers.

Gears of War: Ultimate Edition udkommer til Xbox One den 28. august.

Gears of War: Ultimate Edition

Gears of War: Ultimate Edition