Gears of War: Judgment

Anmeldt af: Jens Nørup - 18. marts 2013 - kl. 05:01
17 1

Spænd hjelmen og hold fast, for Gears of War er tilbage med meget mere af det seriens fans elsker. Læs anmeldelsen af Gears of War: Judgment.

Thi kendes for ret! Gears of War: Judgment indledes med et godt gammeldags retssalsdrama, der skal afdække sandheden om Kilo squads handlinger i tiden omkring Emergence Day. I forhold til den oprindelige Gears of War trilogi, er vi tilbage dér hvor det hele begyndte, da Locust sværmen angreb menneskene og ændrede deres verden for altid.

Vi følger Kilo squad, en lille kommandogruppe, der sidder på anklagebænken for forræderi - jeg vil ikke afsløre så meget om selve historien her, for på god, gammeldags Gears of War facon, trækkes vi direkte ind i spillets actionfyldte handling; i tilbageblik følger vi hver soldats vidneudsagn, hvor du får lov at styre vedkommende igennem handlingen, mens han fortæller sin version af begivenhederne.

Således begynder spillet med at Damon Baird, en af bipersonerne fra den oprindelige trilogi, fortæller hvordan han i spidsen for Kilo squad, tog sagen i egne hænder for at finde et våben, der var stærkt nok til at nedkæmpe Locust angrebet.

Har du spillet bare ét af de tidligere Gears of War spil, vil du med det samme føle dig hjemme i styringen af din figur, knapperne ligger de rigtige steder og alt føles meget intuitivt. Der er således intet nyt under solen, hvilket er gode nyheder for seriens trofaste fans, men samtidig er det småt med ændringer og du skal derfor ikke forvente at Judgment vil være en revolution af Gears of War universet - på den anden side, hvorfor så ændre noget, der fungerer?

For når alt kommer til alt, er Gears of War: Judgment et hamrende effektivt adrenalinsus. Vi kender opskriften i søvne; endeløse horder af monster, der kaster sig frådende imod dig, store hårdtpumpede COG soldater, som slynger om sig med eder og forbandelser, og masser af sjove våben. Det er derfor Gears of War serien indtil nu har solgt over 18 millioner eksemplarer og jeg er sikker på at Judgment vil få et lige så stort publikum som dets forgængere.

Jeg kunne dog godt have ønsket mig nogle lidt mere radikale ændringer, når der nu bliver taget hul på et nyt kapitel i mere end én forstand. Gears of War: Judgment er det første spil i serien, uden Cliff Bleszinski, manden der om nogen er hjernen bag Gears of War. Det er også første gang udvikleren Epic Games har et andet hold med på projektet, nemlig polske People Can Fly, og så følger vi jo ikke længere den oprindelige trilogi, men går i kødet på forhistorien, som leder op til handlingen i de tre forgående Gears of War spil.

People Can Fly er indtil nu mest kendt for deres Bulletstorm fra 2011. Det var ikke den store succes, men i modsætning til Gears of War repræsenterede det en lidt mere pjattet og knap så seriøs tilgang til actionspillet, som kunne have tilført Gears of War universet lidt fornyelse. Men man kan heller ikke fortænke People Can Fly i at spille det sikre kort, efter Bulletstorms lunkne anmeldelser og svigtende salgstal.

Vi må altså "nøjes" med Gears of War, uden de store overraskelser. Når jeg skriver "nøjes" i gåseøjne, er det fordi Judgment er et af de spil hvor det ikke er så svært at tilgive de småfejl der er. Jeg har allerede nævnt hvor velsmurt hele action-maskinen kører, og hvis du har været glad for at spille et hvilket som helst af de tre foregående spil, vil du uden tvivl få stor fornøjelse af Judgment.

Hele spillet bærer præg af at være kælet for og fintunet ned til mindste detalje. Således kan du som før, låse op for masser af nye ting; hver bane giver dig mulighed for at samle op til tre stjerner, disse stjerner giver dig mulighed for at låse op for nyt udstyr og i sidste ende, et Aftermath kapitel, der fortæller om begivenhederne efter Gears of War 3. Du kan samle et utal af ordensudmærkelser og medaljer, og i det hele taget har man en fornemmelse af at der ligger rigtig mange timers underholdning i Judgment.

I de første tre spil i serien havde du mulighed for at ændre på historiens forløb ved at lade din figur træffe en beslutning om, for eksempel at gå til højre eller venstre. Denne mulighed er i Judgment blevet erstattet af, at du ved begyndelsen af hver bane præsenteres for et udsagn fra retssagen, vedrørende historiens forløb. Vælger du at aktivere dette udsagn, bliver der skruet lidt op for banens udfordringer. For eksempel kunne det være "Kilo squad hævdede at de løb tør for ammunition, under kampen i museumshallen". Vælger du at aktivere dette udsagn, har du efterfølgende kun mulighed for at bruge pistol på denne bane, da der ikke er ammunition til de andre våben. Der er masser af gode og fantasifulde udfordringer, der er med til at gøre spillet enormt underholdende.

Grafisk får vi også, bogstavelig talt, lidt flere farver på paletten. Det første Gears of War, var det der fik mig til at købe en Xbox 360. En af grundene var den stemningsfulde, mættede grafik, der virkelig viste hvad den nye konsolgeneration havde at byde på. I de efterfølgende spil synes jeg dog at de dystre, brune nuancer blev lidt for kedelige i længden. Dette bliver der rettet op på i Judgment. En af forklaringerne er naturligvis at vi befinder os i tiden lige efter Emergence Day, byerne er ikke lige så medtagede af Locust angrebene endnu og vi præsenteres for en række spændende baner, der efter min mening er noget af det flotteste serien har budt på indtil nu. Bortset fra enkelte småfejl, synes jeg Judgment viser at udviklerne udnytter maskinens grafiske kræfter optimalt.

Multiplayerdelen er godt integreret i spillet, med masser af forskellige spiltyper. Du kan spille hele historien i gennem som en del af et multiplayer hold på op til fire personer, eller du kan give dig i kast med Survival eller Versus multiplayer typerne, der er så varierede at der er noget for enhver smag. Den klassiske team deathmatch er tilstede og den fungerer godt, men i forhold til lignende spil kan man godt blive lidt frustreret over den specielle spillestil, der gør at din figur er lidt tung i sine bevægelser og ikke reagerer så hurtigt man godt kunne ønske sig. På den anden side, er det et spørgsmål om tilvænning.

Den nye survival mode, er en af de nye tilføjelser til multiplayer. Spiller du som COG skal du forsvare en række positioner, du har mulighed for at vælge mellem fire klasser; ingeniør, soldat, spejder og læge og nøglen til succes er selvfølgelig at udnytte disse klasser så effektivt som muligt, sammen med dit hold. Du kan også spille som Locust, hvilket giver god afveksling og tvinger dig til at spille på en anden måde end du plejer. De forskellige multiplayer typer skal have stor ros for holdsystemet, der befolker et halvtomt hold med bots, indtil der er spillere nok. De er naturligvis ikke lige så intelligente som hvis det var rigtige mennesker der spillede, men er en god erstatning hvis man skal sætte gang i et multiplayer spil.

Gears of War: Judgment er en af den slags spil, hvor du virkelig føler du får noget for pengene; der er en solid historiedrevet singleplayer med mange timers underholdning, du kan endda spille den sammen med dine venner og når du er færdig med den, kan du gå videre med ekstramaterialet i Aftermath eller gå i gang med multiplayerens mange udfordringer. Som jeg allerede har beskrevet er det hele skruet sammen på en måde, der udviser stor respekt; ikke kun for spilmediet, men især for de fans der bruger deres hårdt tjente penge på spillet.

For at runde denne anmeldelse af, så er vi deroppe hvor der ikke er langt til den absolutte topkarakter. Selvom jeg begejstret har ladet mig rive med af Judgment, så er der dog enkelte ting, der afholder mig fra at give et rent 10-tal; selvom der er få, gode ændringer, rokker det ikke ved at denne forhistorie ikke tilfører serien afgørende nyt og at du meget, meget groft sagt, spiller et spil, der ligner de andre kapitler i serien til forveksling.

Grafikken er flot og velfungerende, men enkelte småfejl trækker lidt ned og endelig insisterer Epic Games stadig på, at trække os i gennem en fast defineret rute på hver bane, der ikke tillader nogen svinkeærinder, det giver historien et noget skabelonagtigt udtryk, hvor man nogle gange føler sig reduceret til statist i den overordnede handling.

Når så det er sagt, så ændrer det ikke ved at Gears of War: Judgment er en af forårets stærkeste Xbox udgivelser. Du får et spil, der både underholder og begejstrer i rigelige mængder - og er det i virkeligheden ikke dét, det hele handler om?
Gears of War: Judgment

Gears of War: Judgment

UdviklerEpic Games, People Can Fly