Full Auto

Anmeldt af: Miichael Larsen (Creek) - 22. februar 2006 - kl. 08:22
Del denne artikel:
7 0

Tag Burnout, tilsæt våben og fuldt destruerbare omgivelser. Hvad får du så? Helt rigtigt. Full Auto ligger sig så tæt op af Criterion’s monsterhit, at det er på grænsen til en copyright sag. Men tager man Pseudo Interactive’s ekstra tiltag i betragtning, er det alligevel en helt ny spiloplevelse.


Det er næsten fire år siden vi sidst har set noget til Pseudo Interactive, der dengang ud fra ingenting kom med det stærkt underholdende Cel-shadede tegneseriespil Cel Damage. Spillet udtrykkede to af Pseudo’s filosofier ganske klart: ”1. Spil skal være lette at sætte sig ind i og svære at lægge fra sig. 2. Teknisk innovation skal skabe et nyskabende og underholdende gameplay”. Filosofier som Pseudo Interactive igen har levet efter under udviklingen af Full Auto.






I en verden, hvor alt øjensynligt kan destrueres, kastes spilleren ud i en veludrustet automobil og højest på dagsordenen står ødelæggelse af alt, der kommer mellem dig og en førsteplads i løbet, heriblandt husmure, bropiller, uskyldige trafikanter, natur og ikke mindst dine modstandere, der er lige så godt udrustet som dig.

Gameplay
Med et gameplay, der ligger sig - lad os bare sige det som det er - mere end almindeligt meget op af det hektiske gameplay vi kender fra Burnout serien, kan Pseudo Interactive næsten ikke undgå at få succes med deres seneste titel. Tænk bare - Burnout tilsat våben - det lyder umiddelbart som enhver konsolejers våde drøm. Alligevel har Pseudo Interactive desværre ikke formået at opnå samme tekniske kvalitet. Det faktum, at du kan smadre stort set alt, er utroligt krævende for hardwaren, også selvom spillet er lavet til en splinterny konsolgeneration. En ny udviklingsplatform og Pseudo’s begrænsede erfaring med konsolplatforme generelt kan være årsag til, at spillet ikke er helt fri for framedrops. Pseudo er dog ikke de eneste, der har problemer med framedrops, vi har også set uhyrlige framedrops i Need for Speed: Most Wanted og Quake IV.






Første gang du sætter skiven i maskinen, er der låst for stort set alle biler, våben og baner, så det første du skal i gang med er at gennemføre career mode. Her bliver du trinvis taget igennem alle de forskellige spiltyper, som du kan se en mindre gennemgang af herunder. Efterhånden som du får låst op for flere baner, biler og våben, får du også mulighed for at vælge mellem flere farver på bilerne eller nye skins. Du starter med en kombination af en fremadrettet maskinkanon og bagudrettede miner, men vil senere få mulighed for at vælge mellem flere kombinationer af shotgun, missiler og granater.

Det er en nødvendighed at spille karrieren igennem for at kunne vælge imellem mere end standardbanen, -bilen og –våbnene, før du udfordrer en bekendt via splitscreen, der i øvrigt beklageligvis kun understøtter to spillere. Storskærme og projektorer vinder mere og mere frem og gør det derfor mere attraktivt at spille fire med eller mod hinanden. Men tages spillets problem med framedrops i betragtning, er det en forståelig beklagelse.

Ser vi på hovedmenuen består den af fem punkter, der for overskuelighedens skyld holder en vis kontinuitet.

- I Head-to-Head kan du dyste mod én ven i splitscreen. Hvorfor spillet ikke understøtter 4-player splitscreen er indlysende, når man tager de eksisterende framedrops i betragtning. Men mere om det senere.

- Xbox Live menupunktet har du naturligvis kun adgang til, hvis du har et Xbox Live Gold Membership. Indholdet ligner meget head-to-head menuen, men giver mulighed for at dyste mod 7 andre spillere over Internettet.

- Under Arcade finder du igen hovedsageligt de samme game modes og fuldender en behagelig kontinuitet. Her kan du træne dine skills i singleplayer eller få et hurtigt adrenalinrush.

- Career mode er stedet, hvor du låser op for nye baner, biler, våben og des lige. Det er bygget op med 5-8 udfordringer pr. serie, som hver har tre udførelseskriterier: Guld, sølv og bronze.

- Leaderboards er det sidste menupunkt, som giver dig mulighed for at gennemgå alverdens statistikker og sammenligne med andre via Xbox Live.

Af de forskellige gamemodes kan du vælge mellem:

Down-and-Back: Som navnet antyder, ræser man først den ene vej på en lineær bane for dernæst at vende om og følge samme rute tilbage.

Rampage: Her gælder det om at smadre så meget trafik som muligt og samtidig nå i mål, inden tiden løber ud.

Point-to-Point: Et almindeligt lineært ræs, hvor det gælder om at køre fra punkt A til B på kortest tid.

Circuit: Dette byder på en forbundet rute, hvor du typisk skal gennemføre adskillige omgange.

Lap Knockout: Denne mode foregår ligeledes på en forbundet rute, hvor sidstepladsen bliver elimineret efter hver omgang. Sidste tilbageværende bil vinder.






Mens du smadrer løs i omgivelserne, fyldes dine boost og unwreck barer. Når de er fyldt, kan du henholdsvis få en kortvarig fartforøgelse eller få lov til at skrue tiden tilbage. Den sidste feature er anvendelig i de situationer, du ikke kan komme udenom, hvor du enten bliver bøffet af konkurrenterne eller kører galt.

Grafik
Som allerede berørt i et mindre omfang kan vi ikke komme helt udenom de afskyelige framedrops, som man af og til støder på. Heldigvis forekommer det ikke så tit, at det ødelægger spiloplevelsen, men det trækker desværre ned i karakteren, der måske kunne nå Burnout-isk niveau, havde det bare været teknisk fejlfrit.

Vi kan ikke komme uden om, at canadiske Pseudo Interactive har en række talentfulde grafikere og programmører, og de har tilsammen formået at skrue et rigtig nydeligt helhedsindtryk sammen. Modellering, skadesmodeller, animation og teksturer er fuldstændig, hvad man kan forvente af en næstegenerationstitel.

Banerne foregår hovedsageligt i storbyjunglen, men enkelte afstikkere tager dig ud på landet og gennem store kløfter. Men retfærdigvis skal det siges, at det er i byen der er mest, du kan destruere.

Lyd
Lydsiden er pakket med diverse forventede lydeffekter og crash-lyde, der ikke direkte hæver spiloplevelsen men heller ikke forværrer den på nogen måde. Musikken består af et passende soundtrack, der kører lavt i baggrunden, mens man er midt i et ræs, så det ikke overdøver larmen fra alle ødelæggelserne.






Holdbarhed
Du kan via en forbindelse til Xbox Live hente statistikker og se, hvor god du er i forhold til andre spillere. Så er du meget konkurrence-minded, kan du få meget tid til at gå med at køre en enkelt bane perfekt og opnå en høj rangering. Det er generelt Xbox Live, der udbygger spillets levetid, for det er en titel du altid kan hive frem for at afreagere med lidt destruktion.

Overall
Full Auto er et fantastisk flot og underholdende spil, der med flere baner og en bedre balance mellem ræs og kamp kunne kategoriseres på niveau med Burnout serien. Men af mangel derpå og de omtalte framedrops, ligger titlen sig i kølvandet på Criterion’s racertitel.

Pseudo Interactive har måske taget munden lidt for fuld ved at udvikle deres anden titel nogensinde til en helt ny og uprøvet platform. Men alt i alt er de sluppet godt fra det og har leveret en titel, der er vel over middel.
Fakta
Full Auto

Full Auto

PlatformXbox 360
UdviklerPseudo Interactive
UdgiverSEGA
Spillere1
UdgivelsesdatoUde nu
Officiel websiteKlik her
PEGI:
Følg Xboxlife her
Xbox Support
Gameplay:8.1
Grafik:8.1
Online:8.1
Holdbarhed:6.1
Overall 7.5
Log ind og stem
0
Der er endnu ingen der har stemt på denne hvis du kunne lide denne anmeldelse..
Køb spillet - og støt Xboxlife
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.