Fragments of Him

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 9. juni 2016 - kl. 15:54
0 1

Fragments of Him er en historie om hvordan en ung mands død berører hans familie og venner. Det er en meget anderledes oplevelse, der lige så godt kunne have været en kortfilm.

Spil kan give os mange ting. De kan give os afslapning, de kan give os en udfordring hvis vi søger det og de kan faktisk være en levevej for meget få. Spil kan også vække minder, de kan give os sammenhold med andre gamere og meget andet, men noget spil sjældent vækker i os, er ægte følelser. Hvor tit har vi spillet et spil, som har givet os tårer i øjnene, på samme måde som film og musik kan? Det tror jeg ikke at ret mange af os har oplevet.

Fragments of Him er heller ikke i stand til at få tårerne til at trille, men det er bestemt et af de spil, der med ekstremt simple virkemidler kan få noget inden i os til at røre på sig. Det er et spil, der berører emner som forhold, kærlighed, tab, generationsforskelle og seksualitet.

Spillet fortæller historien om Will, en ung mand, som bliver revet væk fra sine venner og familie alt for tidligt, da han omkommer i en bilulykke. Man oplever historien om Will og hans liv set fra fire perspektiver; fra Will selv, fra hans bedstemor der husker hans opvækst, fra hans første kæreste Sarah og fra hans seneste kæreste Harry. Ja, Will var homoseksuel og Fragments of Him berører også dette emne, som stort set ikke eksistere i andre spil.

Spillet foregår i datid og fungerer som en masse tilbageblik på Wills liv. Bedstemoren husker tilbage på hans opvækst og hvordan hun tog sig af ham, da hun ikke følte at hans forældre var der for ham. Hun tænker også tilbage på dengang hun opdagede, at han var homoseksuel. Ungdomskæresten Sarah tænker tilbage på da hun mødte Will første gang og hvordan det var hende, som tog initiativet til at tage kontakt til ham for første gang og på deres første biograftur og hvor akavet det hele havde været. Og på hvordan hun opdagede, at hendes kæreste var biseksuel og hvordan hun oplevede at skulle dele hans kærlighed med en anden.

Som det måske kan fornemmes, er Fragments of Him et meget historietungt spil. Det fungere mest som et eventyrspil, hvor man skal undersøge omgivelserne, for at igangsætte dele af historien. Set som spil, er der ikke meget gameplay i det. Man bevæger sig som en iagttager ind og ud af rum og man klikker på ting i omgivelserne, som bliver fremhævet. Disse ting, det kan være alt fra borde, tallerkener, senge eller eller andet i rummet, sætter minder i gang, der bliver fortalt af den person man i øjeblikket iagttager. Man skifter rundt mellem Will, Harry, Sarah og bedstemor og i starten er det meget fragmenteret og kan virke forvirrende, men efterhånden som man kommer igennem spillet, begynder handlingen at hænge sammen og give mening.

Det tager lidt over to timer at gennemføre spillet, hvilket kan virke noget i underkanten. Man skal dog ikke betragte Fragments of Him som et spil som sådan, men som en film og en historiefortælling og så begynder længden at give mening. Gameplay er der stort set ikke noget af, men historien leveres fremragende og den berører emner som enten aldrig bliver berørt i spil eller som vi mennesker ikke bryder os om at beskæftige os med; ting der gør lidt ondt inden i.

Grafikken i Fragments of Him er meget speciel. Som det kan ses på de her screenshots, er grafikken meget farveløs og personerne ser ud som om, at de nærmest er lavet af ler. De er helt udtryksløse og det undre mig lidt at man har valgt den stil til et spil, der spiller så meget på følelser. Men det fungerer, takket være de fremragende stemmeskuespillere, som virkelig får følelsen frem i det de siger. Soundtracket er typisk simple pianostykker, som passer perfekt til stemningen.

Fragments of Him er et spil for rigtigt voksne. Det er et vigtigt spil og det virker som om, at udviklerne Sassybot oprigtigt har haft noget på hjerte, da de lavede det her. De bør i hvert fald være stolte over, at turde berøre emner, som ingen andre spil før deres, har berørt på den måde de gør med Fragments of Him.

Jeg har svært ved at vurdere og sætte en score på et spil som det her. Det er tydeligt, at det er et vigtigt spil og at folkene bag har ville fortælle os noget med det. Det virker meget personligt og jeg vil gætte på, at skaberne bag har haft nogle af de berørte emner meget tæt inde på kroppen i deres liv, ellers ville man ikke kunne lave en så dyb og rørende fortælling. På den anden side kedede jeg mig bravt mens jeg spillede det. Det er er meget langsomt spil og det eneste jeg gjorde var at trykke på fremhævede områder i de forskellige rum jeg blev placeret i.

Som spil kan Fragments of Him ikke få ret mange point, da det er plaget at lange indlæsningstider og der er stort set ikke noget gameplay, men som historiefortælling, der kan sætte tankerne i gang og som berører en, er det helt i toppen. Derfor er min samlede score en blanding af de to. Spillet kan købes nu på Xbox Games Store til 75 kr.
Fragments of Him

Fragments of Him

UdviklerSassybot