Forza Motorsport

Anmeldt af: Tobias Møller (Buktu) - 20. juni 2005 - kl. 14:33
Del denne artikel:
12 0

Xboxen har aldrig manglet racing spil. Der har være mange rigtig gode titler, med Project Gotham Racing serien, og Ralli Sport Challenge 2 som de mest markante. Men der har altid manglet en ting, og den ene ting er en ordentlig simulator. Et racing spil der kunne sætte en ære i at være realistisk, stort, og vigtigst af alt, rigtig sjovt. Sega gjorde i sin tid et forsøg med deres udmærkede titel Sega GT2002, men det blev aldrig den store succes, og spillet var intet andet end af middel kvalitet på de fleste punkter.
Men nu har Microsoft gjort op med denne mangel. Med udgivelsen af Forza Motorsport har de virkelig vist verden hvordan en ægte simulator skal være skruet sammen. Det var i hvert fald deres ambitioner, og de har altid virket meget sikre på at det nok skulle lykkes dem.

Gameplay
Forza Motorsport er for så vidt ikke noget nyt koncept. Ideen med at kunne opgradere sin bil med turbochargers, gearkasser, nye dæk, og hvad der nu ellers er på en bil, er blevet anvendt flere gange før. På Xboxen har vi blandt andet set det i førnævnte Sega GT2002. Mest kendte må siges at være Gran Turismo serien på Playstation. Men Microsoft satte sig for at gøre det hele mere omfattende, sjovere, og mere solidt end nogensinde før. For at opnå dette, har de lavet flere forskellige interessante tiltag.
Af muligheder for at ændre bilens indre dele, er man nu blevet i stand til at skifte motoren. Og det er ikke bare ”god, bedre, bedst” princippet der gælder i denne sammenhæng, de valg man får med ny motor, er komplet realistiske. Den nye motor du kommer i din Honda CRX, er taget direkte ud af virkeligheden. Dette medfører så også at det langt fra er alle biler du kan gøre dette på.
Alt det er fint nok. Du kan tilføje hestekræfter og blive hurtigere, længere er den for mange gamere ikke. Men hvad med udseendet? Spil som Need for Speed Underground 1 & 2 har i høj grad bevist, at der er enormt mange mennesker der elsker at få deres bil til at se fed ud, og findes der nogen bedre løsninger på det, end at smide en enorm hæks spoiler på din bil? Selvfølgelig. Du kan smide en hæks spoiler, sideskørter, frontbumper, ny kølerhjelm, og et nyt sæt baglygter på din bil. Alt sammen har selvfølgelig aerodynamisk indflydelse, og ændrer din bils ydelse.
Men igen tager Microsoft det hele til et højere niveau. De har sammensat en yderst velfungerende ”Decal Editor”. I menigmandssprog, kan man sige at du får lov til at sætte klistermærker på din bil, og du får selv lov til at bestemme placering, form, vinkel, farve osv. Man bliver let overrasket over hvor meget man kan få ud af at sammensætte et par firkanter. Og det bedste ved det hele er at du får lov til at sætte hele 100 styks på hver side af din bil. Alt i alt vil det sige over 600 decals på din bil. Det giver folk mulighed for at lave nogle spektakulære biler, og et godt design kan adskille dig fra alle de andre biler over Xbox Live.







En fed bil betyder intet, hvis det ikke er sjovt at anvende den, og det er det man har Arkade og career delen af spillet til! Arkade delen er ikke interessant, det er blot at tage en bil, køre på en bane mod nogle andre, og vinde (eller tabe, hvis det går galt). Det er career delen der for alvor er interessant.
For at få råd til alt det jeg har beskrevet foroven, og købe nye biler efterhånden, skal der tjenes credits. Det er Forza’s valuta, og den har ret stor indflydelse på hvad du har adgang til i spillet. Du optjener dem ganske enkelt ved at vinde løb, eller sælge biler du vinder undervejs. Hvis du vil øge den sum penge du får ud af hvert løb, er det eneste du skal gøre at sætte sværhedsgraden op. Forza belønner den flittige kører. Hvis du slår Traction Control fra fx, vil din præmiesum øges med et vidst antal procent. Det samme gælder hvis du øger sværhedsgraden på AI bilerne, hvis du kører med Manuelt gear i stedet for automatisk, eller hvis du slår den såkaldte Suggested Line fra. Suggested Line er en smart lille feature, som er lavet til at hjælpe den ikke så erfarne racing gamer. Basalt set er det bare en streg der viser den bedste linie igennem svingene, og skifter farve til orange og rød når der skal bremses. Den virker ganske fremragende og gør det meget lettere for amatør raceren.



Den om muligt mest geniale del af Forza, er den måde bilerne er delt ind i klasser på. De dårligste, almindelige biler, hører til i D-klassen. Medmindre man vælger at opgradere dem så meget at den ryger på i C-klassen! Klasserne er som følger; D-C-B-A-S-R(Tre underklasser til R: GT, GTS og P1). Med D som den langsomste klasse og op til R som er den hurtigste. Alt dette betyder at man skal have opgraderet sin bil så meget, at den bliver så stærk som muligt, mens den stadig forbliver i den klasse man vil have den i. Kommer man en klasse højere op, er man ikke nødvendigvis særligt konkurrencedygtig mere. Og hvis man virkelig vil være med i toppen, skal man til at fin tune sin bil, ved at justere dæktryk, ændre gear ratios, øge eller nedjustere downforcen. Har man ikke forstand på det, er der heldigvis en løsning; du kan finde scoreboards via Live til ethvert løb i career delen, med de hurtigste tider fra spillere verden over. For det første kan man finde ud af hvilken bil der er optimal til netop det løb (typisk den mest populære på listen), og for det andet kan du downloade setups til de biler folk har brugt til at sætte tiderne på scoreboardet med. Udover det, er det også muligt at downloade et replay af den hurtigste omgang, hvis man vil se hvordan man kan forbedre sig.

Career delen i sig selv er bygget op med 4 overordnede kategorier. Point-to-point racing (løb der ikke foregår på en bane hvor der skal køres runder, men hvor der startes et sted, og sluttes et andet sted). Så er der Amateur Racing (som er det første du får adgang til), Professional Racing, og Endurance racing. Under hver kategori er der serier, som typisk består af en 4-5 løb. Disse serier har nogle krav der skal opfyldes af bilen for at kunne deltage. Fx at den skal tilhøre en bestemt klasse, at den kun har et vidst antal hestekræfter, eller at den er af et specielt mærke.
For at få adgang til den næste kategori, eller de næste serier i en kategori, skal man nå et vist level. I takt med at man optjener flere credits i forskellige løb, kommer man højere og højere op, og det bliver sværere og sværere at gå op i level. Når man går op i level, får man en eller anden form for belønning. Den kommer i form af at man opbyger såkaldte relations til forskellige fabrikanter, så du kan få rabat på forskellige reservedele til at opgradere din bil med, eller at du får tilsendt en bil fra en bilproducent. Det virker perfekt, og giver i høj grad en følelse af at man kommer videre i spillet. En følelse der er meget rar at have, da man ofte kan føle at man sidder uhjælpeligt fast i spil som dette.







De lange Endurance races er manges Nemesis. Det er trættende, svært, og nogen gange ret kedeligt. Endnu engang har Microsoft kommet op med et ganske godt alternativ. Alternativet kalder de Drivatar, og det går ud på at træne sin egen AI.
Du starter ganske enkelt ud med at gennemføre nogle obligatoriske runder på 5 forskellige baner, med 5 forskellige biler. Så holder spillet styr på hvordan du tager svingene, hvilke fejl du laver, og giver dig procent for hvor godt du klarede svingene. 100% er et perfekt sving. Efter den obligatoriske træning, kan du træne som du vil, på en hvilken som helst bane, med en hvilken som helst bil fra din garage. Dette gøres for at optimere Drivatarens ydelse på den specielle bane, og med den udvalgte bil.
Alt i alt virker dette ganske udmærket, og den laver de samme fejl som du selv lavede da du trænede den. Dog kan den også finde på at lave andre fejl, som du ikke har noget med en at gøre, og dette kan være et irritationsmoment.
Det skal dog siges at den skal trænes temmelig godt for at være konkurrencedygtig. Og når den så endelig bliver det, og vinder løb for dig, snupper den 75% af gevinsten fra dig. Ofte er det bedste valg at køre løbende selv, men hvis man ikke har lyst er det stadig en fin ekstra feature, som fungerer tilfredsstillende.

Men apropos Endurance løb, så gælder det i Forza ikke bare om at være hurtigst. Man skal samtidig være vågen, og for så vidt muligt undgå fejl, ellers får det konsekvenser.
En ting Microsoft har snakket meget positivt om, er deres skadesmodel. Hvis du kører galt, får det ikke blot kosmetiske effekter, det vil også påvirke hvordan din bil fungerer. Du kan komme til at trække til højre eller venstre hele tiden, du kan få smadret din motor, så din topfart og acceleration bliver væsentligt forringet. Eller din gearkasse kan gå i stykker, så du får svært ved at skifte op og ned i gear.
Faktisk er der mange lighedspunkter mellem skadesmodellen i Forza, og den vi så i Rallisport Challenge 2. Den eneste forskel er at Forza’s er betydeligt svagere. Den kosmetiske del er ofte ret utilfredsstillende, og du irriteres over at du blot får slidt noget maling af, når du kører ind i en massiv mur med 250km/t. Du kan ikke punktere, eller miste hjul, og det eneste der rent faktisk kan ryge af bilen er hækspoilers.
Ikke desto mindre tilføjer det en ekstra dimension til løbene, og det går nu ikke bare ud på at være hurtig, men også om at være forsigtig.







Modstander AI’en i Forza er meget god. Den hører til blandt de bedste på konsollerne, hvis ikke det er den bedste!
Den opfører sig meget menneskeligt. Den presser på når den er hurtigere end dig, den sørger for så vidt muligt for ikke at ramme dig når den overhaler. Den kan endda komme til at oversatse indimellem, så den fortsætte direkte ud i gruset. Den laver fejl, og kommer til at køre ind i mure. Nogen gange tager en bil måske tre andre med i sammenstødet, så du kan få et ordentligt forspring, mens de får vendt deres biler rigtigt igen.
Men det hele er ikke lutter lagkage. AI’en er bestemt ikke særligt venlig, og den er en ret dårlig taber. Hvis du kommer for tæt på den i en overhaling (hvilket du tit gør, da der sjældent er særligt meget plads), kan du være fuldstændig sikker på at du skal styre kontra. AI’en vil nemlig langt det meste af tiden forsøge at spinde dig rundt, ved at køre ind i din bagende. Så længe man er opmærksom på dette, gør det ingenting. Om muligt gør det bare at AI’en fremstår endnu mere menneskelig!
Til tider kan man godt få fornemmelsen af at det såkaldte ”rubberband AI” fænomen finder sted i Forza. Altså at modstanderne på de sidste runder pludselig kører overrealistisk hurtigt, og indhenter dig. Man oplever ofte at AI’en kører nogle meget hurtige sidste runder, men er man selv en habil racerkører, kan man sagtens holde dem bag sig.

Grafik
Den grafiske side af spillet er ganske god. Frameraten kører med solide 30fps, uden nogensinde at falde så det kan ses. Der er full-screen anti-aliasing, så jaggies er der stort set heller intet af.
Banerne er enormt detaljerede, og på de flotte baner kan man virkelig blive betaget af bare at kigge på omgivelserne. Skyggerne er rigtig gode, og det samme er refleksionerne i bilen, selvom de kører med en noget lav fps. Det er ikke noget man ligger mærke til, medmindre man kigger grundigt efter, men de kører langt fra flydende. Af andre småting kan det nævnes, at der i sjældne tilfælde er en lille smule pop-up problemer, på de lange lige strækninger. Men det er overhovedet ikke generende på nogen måde.
Alt i alt er grafikken rigtig flot, men om det er det flotteste på platformen, er meget diskutabelt. Både Project Gotham Racing 2, og Rallisport Challenge 2, må siges at ligge over Forza. Men dette er på ingen måde et problem, da Forza let opvejer det i muligheder, og ren og skær fun factor.







Lyd
Lyden er så sandelig en af Forza’s stærke sider, på trods af en del ridser i lakken.
Først det vigtigste; Motorlydene. Langt det meste af tiden er de super gode, og hver bil har virkelig sit eget særpræg. Der er meget stor forskel på at køre med en Subaru Impreza, hvor Turbochargeren næsten overdøver motoren med sin hvinen, og så til at køre en stor Audi RS6 med 800+hestekræfter, som virkelig lyder som den store stærke bil den er.
Det bedste ved motorlydene, er næsten måden de ændrer sig på når man opgraderer sin bil. Man kan tydeligt høre forskel på en dårlig og en god gearkasse, eller en stor og en lille Turbocharger. Hver gang men tilføjer noget, er der en svag forskel i lyden.
Men der er dog nogle kritikpunkter. Fx biler der kører bagved dig, overdøver i nogle tilfælde din egen motor, og det på trods af at de befinder sig 20meter bag dig!
En sjælden gang, kan man opleve at lyden på ens bil forsvinder på en bestemt bane. Man kan ganske enkelt ikke høre motoren mere. Sådan nogle bugs burde Microsoft have haft fat på, og de burde ikke være der. Men sådan nogle fejl vil altid være der, og medmindre man kører med Automatik gear (og skal høre på motoren hvornår der skal skiftes), så er det ikke værre end at man kan skrue op for musikken.
Musikken. Soundtracket der er i spillet i forvejen er elendigt. Det er ganske enkelt lige til at smide ud af vinduet. Så er det heldigt at vi har fået den mest omfattende, og veludførte, udgave af costum soundtracks i et Xbox spil. I stedet for bare at høre sin egen musik mens man kører, og så blive cuttet af når løbet er færdigt (ofte mit i ens yndlingssang!), så fortsætter musikken i Forza hele tiden. Din yndlings cd spiller i baggrunden hele tiden, og du kan indstille hvor højt det skal være i henholdsvis menuen og i løbene. Så skruer spillet selv op og ned, når man begynder et løb, eller et løb slutter. Det fungerer perfekt, og man undres over hvorfor det ikke hænger sådan sammen i alle spil.

Xbox Live
En meget stor del af ethvert Microsoft spil er selvfølgelig Live-delen, og det plejer da også at være en af deres specialiteter. Men det kunne være bedre i Forza.
Når du er i et spil, fungerer det fuldt ud tilfredsstillende, og det er også rigtig sjovt at spille mod andre. Medmindre selvfølgelig man ikke har nogle konkurrencedygtige biler, men det er en anden side af sagen! Det største problem er nu bare at man ofte bliver smidt ud af det spil man er i, når et løb er slut. Det er ikke noget der ødelægger oplevelsen, men det forbedrer den heller ikke ligefrem.
Microsoft har lavet et klan system (som de kalder ”CarClub”), som gør at du kan slå dig sammen med vennerne og holde klan races fra tid til anden.
En anden fed feature, er muligheden for at købe og sælge biler over Live. Hvis du ikke kan få fat i en bil på en anden måde, så køb den af andre. Hvis du har lavet et fedt design på en bil, vil du nok ikke have problemer med at komme af med den. Denne feature har dog en stor mangel; du kan ikke selv bestemme prisen på bilerne du sælger, det er forudbestemt af spillet.
På nuværende tidspunkt ser der ikke ud til at komme Downloadable Content, hvilket må siges at være en stor skuffelse, men hvem ved; Måske har Microsoft en overraskelse i baghånden.







Konklusion
Forza Motorsport er en succes. Det lever op til alle forventninger, og leverer solid underholdning, masser af realisme, og tonsvis af muligheder.
På trods af forskellige ridser i lakken, som den noget ustabile Live del, nogle få problemer med lyden, og en middel skadesmodel, så er Forza stadig en titel enhver Racing fan med respekt for sig selv bør eje.
Fakta
Forza Motorsport

Forza Motorsport

Platformnone
UdviklerMicrosoft Games Studios
Udgiver-Microsoft
Spillere1
UdgivelsesdatoUde nu
Officiel websiteKlik her
PEGI:
Følg Xboxlife her
Xbox Support
Gameplay:9.4
Grafik:9.2
Online:8.5
Holdbarhed:9.0
Overall 9.1
Log ind og stem
0
Der er endnu ingen der har stemt på denne hvis du kunne lide denne anmeldelse..
Køb spillet - og støt Xboxlife
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.