Forza Motorsport 6

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 8. september 2015 - kl. 09:01
Del denne artikel:
14 13

Så er den nyeste udgave af Forza Motorsport klar og der er igen lagt op til ræs i nogle af verdens mest eksotiske biler, så din sløje Peugeot 206 kan du godt se langt efter. Læs anmeldelsen af Forza Motorsport 6 her.

Tilbage ved udgivelsen af Xbox One, udkom Forza Motorsport 5, som skulle vise hvad Microsofts nye konsol var i stand til - og det gjorde det da også et langt stykke hen ad vejen. Det var dog en tynd omgang, da spillet "kun" indeholdte omkring 200 forskellige biler og blot 14 baner - selv den fede Forzavista feature, hvor man kan gå helt tæt på alle bilens detaljer i et virtuelt udstillingslokale, var skåret ned. Det var tydeligt, at spillet havde haft en helt fast deadline, som ikke kunne rykkes.



I Forza Motorsport 6 er det en helt anden snak; nu bydes vi velkommen af 460 biler fra en lang række af verdens største bilproducenter og 26 baner, som for eksempel legendariske Monza, Brands Hatch, Hockenheim, Le Mans, Leguna Seca og Nürburgring, men også gadebaner i Prag og Rio de Janeiro - og ikke mindst Top Gears testbane i Dunsfold i England.

Forza Motorsport 6 er langt mere en racersimulator end det er en arkaderacer. Man skal huske at bremse i god tid før et sving og man sender ikke bare lige sådan, ens bil sidelæns igennem et hårnålesving. Det er dog ikke en hardcore simulator, da det faktisk balancere fint et sted mellem simulator og arkade - men altså med fokus rettet betydeligt mod simulator.

Karrieredelen indeholder op mod 70 timers spil og man introduceres langsomt til de mange features i denne del af en venlig kvindestemme, som forklarer hjælpemidlerne, hvordan credits, mods (dem vender vi tilbage til) og andre ting virker. Karrieren er inddelt i fem overordnede grupper, baseret på biltyper; Super Street, Sport Icons, Grand Touring, Professional Racing og Ultimate Motorsport og her kører man i en lang række løb i forskellige bilklasser. Hver af disse klasser præsenteres af James May og Richard Hammond fra Top Gear.



På banen og vejene føles Forza Motorsport 6 som de andre spil i serien - på godt og ondt. Styringen er dejlig tung og man skal køre med omtanke. Kollisionerne med de andre biler føles stadig noget overfladiske og de har ikke rigtig den impact, man for eksempel oplever i Project CARS. De biler man kører imod, kontrolleres igen af Drivatar systemet, som har været en af Forza Motorsports stærkeste kort igennem tiden. Drivatars kommer ind i billedet, når man spiller alene og de er programmerede ud fra køredata fra vennene på din venneliste og andre Forza spillere.

Det betyder jo igen også, at modstanden i singleplayer er langt mere troværdi, da det ikke længere er computerstyrede biler, der kører som perler på en snor og aldrig begår fejl - i hvert fald så længe, at Drivatar sværhedsgraden er skruet lidt op, for sætter man den ned til nogle af de letteste sværhedsgrader, så laver de mærkelige fejl og kan finde på at køre direkte ind i dig. Drivatar-data fra Forza Motorsport 5 og Forza Horizon 2 er via Microsofts cloud service, allerede feeded ind i Forza Motorsport 6, så hvis du har spillet de to ovennævnte spil, kører din Drivatar allerede nu rundt inde i Forza Motorsport 6.

Bilerne er helt klart stjernerne i Forza Motorsport. Ikke nok med, at de ser fremragende ud, så kan du også justere stort set alt på dem. Man kan pille ved differentialet, bremserne, aerodynamikken, støddæmperne, fjedrene, gearingen, dækkene og andet. Hvis man ikke har lyst til at rode med den slags ting, kan man lade spillet klare den del for sig. Men er man lidt en "jeg-skrurer-lidt-på-min-bil-i-weekenden" type, så er der masser af indstillingsmuligheder, så man kan sætte sin bil op helt som man vil. Vil man pimpe den lidt, er der også mulighed for det, med egne lakeringer, nye fælge, spoilere, skørter og andet. Og så er der jo lige Forzavista, hvor man kan komme helt tæt på alle bilerne i et virtuel udstillingslokale, hvor interiør, motor og meget andet kan nærstuderes. Jo, det her spil er i høj grad skabt af nogen med stor kærlighed til biler.



Der er flere nyheder i Forza Motorsport 6 - og et par af dem kan man placere i kategorien "det var da også på tide". Her tænker jeg specielt på, at det nu er muligt at køre om natten og i regnvejr. Nattekørslen har ikke den helt store indflydelse på gameplayet, ud over det oplagte; nemlig at sigtbarheden ikke er hvad den er om dagen og at banen er koldere, så der er ikke helt det samme greb som om dagen. Det er noget helt andet med regnvejret og det kan måske lyde banalt, men det har virkelig stor indflydelse på, hvordan man kører. Her er sigtbarheden naturligvis også væsentligt nedsat på grund af regn og spray fra de andre biler og grebet i banen er selvfølgelig også nedsat. Men den helt store forskel er vandpytterne, som måske ligger i din optimale racelinje og et godt råd herfra er, at holde sig langt fra dem, da de på et splitsekund kan sende din bil i en helt anden og uventet retning.

Microsoft og Turn 10 har gjort meget ud af at fortælle, hvordan disse vandpytter er opbygget i 3D og simulerer vand på den rigtige måde og så videre - men når al den tekniske snak er forstummet, står vi tilbage med en rigtig fed racing oplevelse i kraftigt regnvejr og disse vandpytter kan meget hurtigt blive ens største udfordring på banen - og ikke længere vennernes vanvittige Drivatars. Det eneste lille minus her er, at det kun er muligt at køre om natten og i regnvejr, på et udvalg af banerne. Selv om det er lidt ærgerligt, kan det ikke tage glæden fra mig, for specielt regnvejrskørsel er ret spektakulært.

En anden ny ting er Mods. Mods er det samme som Skulls i Halo og Perks i Forza Horizon 2. Her kan man udfordre sig selv, for eksempel ved at nedsætte grebet i banen med 10%, fjerne traction control, gøre bremserne svagere eller at skulle gennemføre et løb, hvor man kun må bruge kameravinklen inde fra kabinen. Modsat kan man også tilføje Boost Mods, så man for eksempel optjener 10% flere credits i det næste løb, rykker én placering frem i startrækken eller får mere greb. Nogle af dem er permanente, men andre kun gælder for et enkelt løb og mods-pakker kan købes for de penge man optjener i spillet eller man kan vinde dem i løbet af spillet. Jeg ved ikke helt, hvad jeg skal synes om disse mods, men det er heldigvis frivilligt om man vil bruge dem, hvis man ikke synes om dem.



Endelig er der Showcase Events. Disse låser man op i løbet af karrieredelen og de giver adgang til nogle specielle løb, hvor man deltager i for eksempel i et Indycar løb, i Formula E, i overhalingsudfordringer, i specielle historiske løb, køre mod The Stig fra Top Gear og meget andet. Disse events er med til at give noget mere variation i karrieredelen og de er naturligvis valgfrie, så hvis man har lyst, kan man blot fokusere på ens karriere alene.

Foruden den omfattende karrieredel, er der Free Play, Test Drive, Leagues, Rivals og ikke mindst multiplayer. I multiplayer spiller man op til 24 spillere på samme tid og i en multiplayer session afholdt af Turn 10, deltog vi i forskellige racerløb med forskellige bilklasser og ikke mindst i Tag Virus, på en flyveplads fyldt med fly og containere. Her starter en af spillerne, med "at være den" og han skal så smitte en anden, ved at køre ind i vedkommende. Nu er der to "som er den" og på den måde skal man overleve længst tid, uden at blive smittet. Det er en række andre spilmuligheder, som vi ikke havde mulighed for at afprøve, men multiplayer delen fungerede fint og vi havde ikke problemer med at forbinde til serverne. Vi er dog vidne om, at en anden som skulle have været med i samme session, aldrig nåede at komme på. Vi håber at Turn 10 får rettet de forbindelsesproblemer, der måtte være, inden udgivelsen - og vi havde naturligvis ikke mulighed for at afprøve hvordan det hele fungerer, når serverne er belastede af tusindevis af spillere. Men det vi oplevede, fungerede fint og føltes stort set som singleplayer.



Grafikken i Forza Motorsport 6 er helt som man kunne forvente det, nemlig fremragende. Grafikken har måske ikke fået den helt store opgradering siden Forza Motorsport 5, men bilerne ser stadig virkelig flotte ud og er skabt ned til mindste detalje og specielt i Forzavista delen, kan man virkelig nyde, hvordan den enkelte bil ser ud. Alle 460 biler har fuldt fungerende instrumentbord og de er nærmest lige så detaljerede, som bilernes ydre. Banerne og omgivelserne er også flotte og effekterne når man kører i regnvejr er meget troværdige og har direkte indflydelse på gameplayet. Bilerne tager skade når man kører galt og her er Forza Motorsport 6 ikke på niveau med for eksempel spillene fra Codemasters eller Project CARS. Forza Motorsport 6 det flotteste bilspil på Xbox One og det hele kører i 1080p med silkebløde 60 billeder i sekundet. Det fås ikke bedre i øjeblikket.

Lydsiden er på den anden side en lidt blandet fornøjelse. Jeg er skuffet over motorlydende, som jeg i dén grad synes mangler punch. Man savner den dybe rumlen fra den kraftfulde V8 motor i Audi RS6 og Jaguar F-Type, som ellers er blevet hyldet for at have verdens bedste motorlyd, lyder som en tunet symaskine. Okay, det er måske sat lidt på spidsen, men der er bestemt plads til forbedringer af lydsiden og det er ærgerligt, for musikken fra den store motor, er en stor del af det at køre en superbil.

Forza Motorsport 6 skabt af folk med stor kærlighed til biler - ikke så meget til racerløbets væsen, men til biler som noget smukt. Bilerne er skabt ned til mindste detalje, de reagerer som rigtige biler vil gøre i de forskellige situationer og det absolut fremragende legetøj, Forzavista, er en fornøjelse at sidde og lege med og det giver ens drømme masser af brændstof. Når det er sagt, er Forza Motorsport 6 stadig lidt støvet. Det ser drøn godt ud og fungerer rigtigt godt, men der er ikke meget glæde og spræl over menuerne, over måden bilerne bliver præsenteret på og måden som hele spillet er strikket sammen på. Forza Motorsport 6 er som en tysk mellemklassebil; robust, velfungerende og ser godt ud, men man ville ønske, at der var lidt mere italiensk galskab, blod og nerve i det.



Når alt dette er sagt, er Forza Motorsport 6 en god fortsættelse af serien. De nye tilføjelser som natkørsel og regnvejr er rigtigt gode og spillet er fyldt med indhold og rigtigt mange timers spil fordelt over mange spilmuligheder - og alene i Forzavista kan man få lang tid til at gå, bare sørg for, at have noget til at tørre mundvandet væk med, for det ser seriøst lækkert ud.

Var du til de tidligere spil i serien, så vil du også elske Forza Motorsport 6. Det er Forza Motorsport helt som vi kender det, på både godt og ondt og det er det ultimative legetøj til den seriøse bilentusiast - uanset konsol.
Fakta
Forza Motorsport 6

Forza Motorsport 6

PlatformXbox One
UdviklerTurn 10 Studios
UdgiverMicrosoft Studios
Spillere1-24
Udgivelsesdato18-09-2015
Officiel websiteKlik her
PEGI: PEGI 3
Følg Xboxlife her
Xbox Support
+ Bilerne i Forzavista ser fabelagtige ud, regnvejret er en game changer, masser af indhold
Skadesmodellen er ikke imponerende, skuffende lydside
Gameplay:8.5
Grafik:9.0
Online:8.5
Holdbarhed:9.5
Overall 9.0
Log ind og stem
13
Der er 13 brugere som med til at gøre Xboxlife et bedre sted, ved at vurdere vores indhold.
Køb spillet - og støt Xboxlife
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.