Forza Motorsport 3

Anmeldt af: Morten Skou - 8. oktober 2009 - kl. 09:05
Del denne artikel:
60 0

Wrooom wroom, spillet er dårligt blevet installeret på Xboxens harddisk, før lyden af en spindende Audi RS8 motor overdøver alt andet i den lille boligblok.

Wrooom wroom, spillet er dårligt blevet installeret på Xboxens harddisk, før lyden af en spindende Audi RS8 motor overdøver alt andet i den lille boligblok. Forza Motorsport er efter over to års ventetid nu endelig tilbage, og naboerne skal så sandelig også høre, hvordan en rigtig motor skal lyde.

Spillet ligger ganske hårdt ud med en tur i den flotte Audi RS8. Dette er grunden til, at man køber et bilspil, nemlig at man kan leve drømmen ud om at køre i de vildeste sportsvogne uden at skulle begå et bankrøveri for at få råd til dem. Efter de første par omgange i Audien går drømmen dog pludselig i stykker – spillet skal for alvor til at gå i gang, og den første rigtige bil skal vælges. Udvalget er rimelig småt, og det er bilerne også – pludselig befinder jeg mig i en kategori af biler, som enhver 12-årig nærmest ville have råd til at have stående, hvis de slog hul på sparebøssen.

Heldigvis er det kun en kort overgang i spillet, at man bliver tvunget til at køre i en af disse små biler – efter små 15 minutters spilletid får man foræret den første nye bil, som hurtigt bliver efterfulgt af endnu en bil, som er større end den forrige – og nu er vi ved at være klar til at trykke speederen i bund og ræse derud af.






Singleplayerdelen af spillet er bygget op omkring såkaldte ”Seasons” – en kalender, der er fyldt op med forskellige løb, som matcher de biler, man har i sin garage. Man får muligheden for at vælge imellem forskellige events, som giver lidt forskellig variation – typisk er der ligesom i Forza 2 forskellige adgangskrav – visse events kan eksempelvis udelukkende være for bestemte bilmærker, størrelser eller biltyper.

Hvert løb består selvfølgelig af et bestemt antal omgange på en bane, hvor man skal konkurrere imod syv andre kørere i et forsøg på at få en plads på podiet. I løbene er det tydeligt, at udvikleren har gjort, hvad de kunne for at give spillet en bredere målgruppe – styringen er nemmere at gå til, og der er mulighed for at vælge imellem flere forskellige sværhedsgrader på modstanderne. Muligheden for at slå forskellige ”assists” til og fra giver også enormt stor mulighed for at tilpasse sværhedsgraden på spillet, præcis som man vil have den. For at belønne de spillere, som vælger at slå assists fra, bliver præmierne i de forskellige løb større, jo mindre hjælp man har brug for.
Vil man bare køre et enkelt løb, er der også mulighed for det via ”Freeplay”. Her har man muligheden for at vælge præcis den bil og bane, som man vil køre på, og så ellers bare trykke speederen i bund.

En af de andre ting, som er blevet forbedret, er, at de computerstyrede biler nu også kan lave kørefejl, som eksempelvis kan resultere i, at de kører af banen i tide og utide. Man bliver ganske overrasket de første gange det sker, men det er rent faktisk en del af spillet – og er selvfølgelig med til at give en mere realistisk oplevelse end de hardcore kørere, man ofte ser i andre spil, der hårdt insisterer på at følge kørelinjen og er nærmest urokkelige, hvis man puffer til dem.






Efterhånden som man får spillet sig ind i spillet, begynder pengene – eller credits som de kaldes - at vælte ind på kontoen. Disse penge kan man vælge at bruge på tuning og opgraderinger af sine biler eller selvfølgelig købe en helt ny bil. Vælger man det sidste, er der flere muligheder; man kan enten vælge at købe en standardbil i spillets indbyggede butik, som har over 400 forskellige biler at vælge imellem fra 50 forskellige mærker, eller man kan vælge at handle med andre Forza 3-fans over Xbox Live via ”Auctionhouse”; en funktion, der ligner den, som vi kender fra Forza 2. Alle bilerne er låst op fra starten af spillet, så man kan købe dem, lige så snart man har nok penge på kontoen.

Tuningen, opgraderingerne og mulighederne for at male og specialisere bilerne, præcis som man vil, er som altid i en liga for sig. Opgraderingerne strækker sig lige fra udskiftning af tændrør til at smide en helt ny motor i. Har man den tekniske viden til at gå endnu mere i dybden, er der også rig mulighed for at lave helt specifikke indstillinger på detailniveau. Dette er dog en ting, som de færreste vil få noget ud af, med mindre man virkelig sætter sig ind i, hvad det er man roder med.
Maling af bilerne var i forbindelse med Forza 2 et helt community for sig. Der var ganske enkelt folk, der brugte enormt mange timer på udelukkende at male og dermed skabe biler, der som oftest var helt ufattelig flotte – mange af dem blev selvfølgelig sat til salg online, så vi andre dødelige kunne få os en flot bil at køre i. Alt dette er der også rig mulighed for i Forza 3, og for kendere og dem, der har tålmodigheden til at lave deres egne kreative kreationer, er der virkelig mange muligheder for at lave noget fedt.






Auktionshuset fungerer ganske enkelt på den måde, at man kan handle biler med andre online spillere. Alle har muligheden for at sætte biler til salg ved at angive en startpris og en ”køb nu” pris, derefter vælger man, hvor lang tid auktionen skal vare, lige fra 2 og op til 24 timer. Vil man hellere købe designs eller specielle tuning-konfigurationer, så kan man ligeledes købe dette af andre brugere online, her skal man dog over i ”Storefront”, hvor man også kan se og vurdere andre folks billeder og replay-videoer.

Skulle man være så uheldig at køre galt, eller er man bare en perfektionist, der gerne vil tage hvert eneste sving perfekt, så er der i Forza 3 nu mulighed for at anvende den såkaldte ”rewind”-funktion, som giver mulighed for, at man ganske enkelt kan spole et stykke tilbage i tiden og så starte igen fra et punkt, som man selv vælger. Dette er ellers noget, som vi hidtil eksempelvis har set i Racedriver GRID.

En af de ting, som var med til at gøre de forrige spil i Forza-serien så populære, er selvfølgelig muligheden for at køre imod andre over Xbox Live. Dette kan man naturligvis også i Forza 3, og der er endda rigeligt af forskellige spillemodes at vælge imellem, eksempelvis Circuit, Drift, Elimination, Timed Race, Cat and mouse og forskellige versioner af ”Tag”; en slags tagfat i superbiler. Fælles for multiplayerløbene er, at man kan være op til otte spillere samtidig, og der er selvfølgelig mulighed for at lave et privat løb og sætte et utal af forskellige indstillinger. For at øge konkurrenceelementet er der også online ranglister, så man kan sammenligne sig med andre kørere fra hele verden.

Det grafiske i spillet er stadigvæk helt i top, bilerne er selvfølgelig gengivet helt ned til mindste detalje, og med det nye ”cockpit-view”, hvor man ser ud igennem bilens forrude med super detaljeret interiør, er man ikke i tvivl om, at der virkelig er blevet brugt lang tid på at kæle for detaljerne. Ifølge udvikleren kører spillet med 60 frames per sekund og kan takket være den nye fysik-motor vise ti gange så mange polygoner, som i den forrige udgave af spillet.






En enkelt skuffelse er det dog blevet til, nemlig skadesmodellen. Bilerne kan selvfølgelig godt gå i stykker, og det kan mærkes på måden, som bilen opfører sig på, men rent grafisk mangler der stadigvæk den helt rigtige fornemmelse. Hvis man banker ind i en væg med 200 kilometer i timen, så er jeg ret overbevist om, at det meste af forenden er blevet trykket flad, at forruden er smadret, og at der er mindst to Falckreddere på vej for at hive den hårdt kvæstede kører ud af bilen, inden den for alvor går i brand. Men nej, sådan er Forza Motorsport 3 ikke, her får forskærmen en lille skramme, ruden får måske noget, der minder om et stort stenslag, og så kan man ellers tøffe videre, som om intet var hændt. Ser man i øvrigt den smadrede forrude fra cockpittet, så ser man ikke skaderne. Alt dette kan selvfølgelig skyldes den evige problematik med, at bilproducenterne ikke vil have, at deres biler bliver smadret, men nu taler vi altså om en af de absolut fedeste bilsimulatorer til en konsol nogensinde, så kunne man godt forvente lidt mere smerte, når man kører galt.

Den anden ting, som hurtigt viste sig at være super irriterende ved spillet er, når man skal i gang med et løb. Hver evig eneste gang kommer der præcis den samme intro, der viser fælgen på bilen der ruller frem til startpladsen, skærmen der ryster lidt, og så er man ellers klar. Det ville have været at foretrække, hvis der bare var en lille smule afveksling i denne sekvens eller måske endda muligheden for at slå det fra. Det lyder selvfølgelig som flueknepperi, men for pokker hvor bliver den hurtigt belastende.






Alt i alt er Forza 3 et godt og tidssvarende spil, der indeholder tilstrækkelig med udfordring til de superdygtige og hardcore fans af serien, men som samtidig er nemt at gå til for spillere, der bare vil give den gas et par gange om ugen i nogle super fede biler.

Spillet kommer i øvrigt på hele to diske, den anden disk indeholder dog udelukkende ekstra biler og baner, som man får mulighed for at installere på Xboxens harddisk i starten af spillet.

Forza Motorsport 3 udkommer den 23. oktober 2009, og der er absolut ingen undskyldninger for ikke at have det siddende i sin Xbox på netop denne dag.
Fakta
Forza Motorsport 3

Forza Motorsport 3

PlatformXbox 360
UdviklerTurn 10
UdgiverMicrosoft
Spillere8
Udgivelsesdato23-10-2009
Officiel websiteKlik her
PEGI: PEGI 3
Følg Xboxlife her
Xbox Support
Gameplay:9.5
Grafik:9.5
Online:9.5
Holdbarhed:9.5
Overall 9.5
Log ind og stem
0
Der er endnu ingen der har stemt på denne hvis du kunne lide denne anmeldelse..
Køb spillet - og støt Xboxlife
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.