Forza Motorsport 2

Anmeldt af: Carsten Odgaard - 6. juni 2007 - kl. 22:01
Del denne artikel:
41 0

Racing-entusiaster over hele verden kan nu endelig ånde lettet op. Det længe ventede Forza 2 er nu endelig klar.

Racing-entusiaster over hele verden kan nu endelig ånde lettet op. Det længe ventede racingsimulations-spil til Xbox 360, Forza Motorsport 2 er nu endelig klar. Efter endeløse billeder af spillets bilmodeller, trailers og senest en demo, kan vi nu endelig komme til at afprøve den rigtige vare.

Microsoft Game Studios har i forhåndsomtaler af spillet i den grad lagt op til at Forza Motorsport 2 skulle blive et racingspil af karat. Imens har spekulationerne huseret hos spændte og nervøse Xbox 360-gamere over hele verden: Kan spillet leve op til de tårnhøje forventninger, som udvikleren og udgiveren har lagt ud for os? Vil grafikken feje benene væk under os i bare benovelse over den fotorealistiske gengivelse af biler og omgivelser? Vil styringen sidde lige i det simulationsrealistiske skab vi forventer? Hvor mange indstillinger på bilerne vil spillet tillade?

Jeg gentager mig selv: Racing-entusiaster over hele verden kan ånde lettet op og ryste nervøsiteten væk. Forza Motorsport 2 lever nemlig - i det store hele - op til de kæmpe forventninger vi har haft til spillet.






Gameplay
Forza Motorsport 2 er et imponerende dybt racingspil med respektindgydende mange indstillingsmuligheder. Men lad os med det samme skære ind til kernen - for hvad betyder dybde og indstillingsmuligheder, hvis ikke selve bilspillets sjæl er i orden: Styringen.

Og noget af det første man bider mærke i, når man kører de første løb er faktisk, at styringen er forbløffende vellykket. Realisme har været målet, og i den henseende sidder styringen som den skal. Og det hvad enten man sætter sig ind i en af spillets over 300 biler, for eksempel en gammel Toyota Sprinter Trueno fra 1985 eller en Nissan Tommy Kaira R34 fra 2002. Det er en verden til forskel at køre i de to biler. Og det er virkelig en nydelse at mærke, at hver eneste bil på den måde har fået sin egen overbevisende og selvstændige fysik. Man skal virkelig lære de enkelte biler at kende godt, før man kan mestre baner som Silverstone eller Maple Valley tilfredsstillende. Du vil hurtigt opdage, at selvom du med din Nissan kunne drøne rundt i det første sving på Silverstone-banen uden problemer, så kræver det helt anderledes forsigtighed at få krænget din aldrende Corvette-model rundt samme sted.






Ramler du ind i barrieren, vil din bil med det samme blive påvirket, og resten af løbet kan du således tydeligt både se og mærke, hvordan den måske trækker til den ene side eller blot kører langsommere. Således er også skadesmodelleringen helt i top hvad angår realisme: ruderne kan slås i stykker, kofangeren kan falde af, ligesom bilen kan blive skæv og ridset til ukendelighed. Har du først bedømt dine kurver forkert og må du ind og kysse barrieren, kan du roligt vinke farvel til din sejr.

Denne gennemførthed stråler faktisk igennem resten af spillets gameplay. Det hele spiller fantastisk godt og kører meget flydende. Så lad os med det samme gå til selve spillets indhold. Hovedmenuen består af 3 dele: En arcade-del, en karrierre-del og en multiplayer-del. Arcade-delen handler i bund og grund om at unlocke biler. Du har mulighed for at deltage i et almindeligt ræs, køre efter en bestemt fastsat tid, som du skal slå - eller blot ræse rundt på egen hånd i ”Free run”. Der er mulighed for at unlocke mange biler i denne del – og jo bedre placeringer du får i dine arcade-løb, jo flere biler åbnes der op for. Simpelt og underholdende.

Der er dog ingen tvivl om at karrieredelen er kernen af Forza 2. Det er her de virkelige kampe finder sted. Det er her du kommer til at brænde mest gummi af. Når du starter din karrieredel, skal du først vælge et hjemmekontinent. Dette valg har indflydelse på hvilke bilmærker, du til en start vil blive tilbudt og har til rådighed. Vælger du for eksempel USA, vil du i starten have flest amerikanske biler til rådighed, hvor andre regioners bilmærker for de flestes tilfælde vil være låst. Valget af region har også indflydelse på de tilbud, du vil få fra forskellige fabrikanter til dine biler. Du kan dog altid ændre din region mod betaling i Credits, som spillets pointsystem kaldes.

Når du har valgt region er det tid til at ræse. Det er klart, at du i starten kun kan benytte mindre kraftfulde og almindelige biler i klasse D. Fartfornemmelsen er derfor så som så i de indledende løb. Lad dog ikke dette afskrække dig. Det betyder langt fra, at der ikke er fart over feltet i Forza 2. Så snart der kommer flere hestekræfter under kølerhjelmen skal der nok komme skub på farten og fornemmelsen heraf. Det er ikke uden grund, at dette spil betegnes som en bilsimulator. Så synes du det kniber med farten, så er det højst sandsynligt din bil der er noget galt med.

Du starter blødt i ”proving grounds”, som er den første af karrieredelens i alt ni kategorier. Kategorierne bliver selvfølgelig sværere og sværere, og stiller større krav til såvel kører som biler. Efterhånden som du kører dig gennem karrieredelen, vil du åbne op for nye kategorier, baner og forskellige typer løb, som kræver at du kun kan benytte enkelte specifikke biler. Enkelte løb lader dig for eksempel kun benytte europæiske biler, andre løb tillader kun biler over eller under en specifik vægt osv. Alt sammen er rigeligt varieret, så du ikke føler, du sidder og kører det samme løb om og om.

Med gode placeringer i løb modtager du Credits, som får både din egen og din bils level til at stige. Credits er altså din adgangsbillet til nye løb og baner. Når din bils level stiger vil du desuden modtage gode tilbud fra forskellige fabrikanter, der gerne vil have dig til at købe deres produkter. Når du når de højere levels, bliver du også tilbudt biler, der kan være af mere sjælden karakter.

Du kan også akkumulere endnu flere Credits ved at slå mange af spillets hjælpefunktioner fra. For eksempel bremse- og kørelinjen, skadessimulation, ABS, automatisk gearskifte osv. Det er klart, at spillet bliver en del sværere, når man slår hjælpen fra, og derfor får man også væsentlig flere points. Det kan desuden godt betale sig at eksperimentere med at slå disse dele fra og til. Man kan virkelig mærke betydelige forandringer i bilernes køregenskaber.






Med dine Credits kan du altså købe nye biler, men det er også muligt at bruge dine points til løbende at opgradere bilerne i din garage. Og her er mulighederne virkelig imponerende mange. Du kan opgradere stort set alle områder af dine biler. Opgraderinger er inddelt i fire store områder: Engine and Power, Platform and Handling, Tires and Rims og Weight and Aerodymanics. Der er altså mulighed for at ændre på alt lige fra downforce til fælger, udstødning, dækbredde, støddæmper osv. Alle ændringer på bilen vil få køreengenskaberne til at ændre sig markant. Tilfører du meget ekstra saft og kraft til din motor, kan du for eksempel opdage, at din bil skifter bilklasse, og tilfører du ekstra downforce vil bilen måske ikke køre så hurtigt som før – til gengæld vil styringen være bedre i sving.

Forza Motorsport understøtter selvfølgelig også Xbox Live. Ja, den ikke bare understøtter. Xbox Live er simpelthen integreret helt ind i spillets kerne. Live-funktionen er derfor ikke, som det ellers er kutyme i de fleste spil, helt adskilt fra spillets singleplayerdel. Spillet understøtter selvfølgelig helt almindeligt onlineløb for op til otte deltagere ad gangen, ligesom det også er muligt at arrangere store turneringer. Som i Project Gotham Racing 3 er det også muligt at være tilskuer til spillets onlineløb. Denne funktion kaldes for ”Forza TV”.






Men udover disse dele, så udtrykkes den integrerede Live-funktion sig for det første ved at dine resultater hele tiden og løbende bliver opdateret og sammenlignet med andre spillere på et leaderboard ud for de forskellige baner. Simpelt og smart. Dernæst er det også muligt at optjene Credits online, som du kan bruge aktivt i din karrieredel. Der er flere forskellige måder at gøre dette på:

Du kan enten lave eller deltage et onlineløb, hvor vinderen af løbet vil modtage Credits, eller du kan sætte en af dine biler til salg på en auktion. Alle biler kan i princippet sættes til salg, men chancen for at du scorer den helt store gevinst på en auktion stiger selvfølgelig alt efter hvilken bil, du sætter til salg. Nogle biler er mere sjældne end andre, og dermed mere attraktive. Det hjælper yderligere på prisen at designe og ’pimpe’ en rigtig unik bil. Jeg spår denne auktionsdel til at blive et rigtig stort hit blandt spillere af Forza 2.

Et af de mest populære ting ved Forza 1 var netop, at man kunne lave mange indstillinger på billernes opsætninger og udseende. I Forza Motorsport 2 kan du fabrikere din helt egen personlige udgave af hver af spillets ca. 300 tilgængelige biler. Du kan male overalt på din bil med mulighed at påklistre - og hold nu fast - over 1000 lag ovenpå hinanden. Med lidt øvelse og lidt kreativitet kan du således pimpe din bil med ord, billeder og masser af farver. Dine unikke biler kan du således sætte til salg via spillets auktionsdel, hvor andre spillere kan byde på din bil. Og således kan du optjene ekstra Credits. En god feature er, at man kan ’låse’ designet til den bil, man har lavet, så dem der køber bilen ikke kan lave det om. Lige præcis den bil du har designet, vil derfor cirkulere rundt mellem andre spillere af Forza 2. Genialt.


Grafik
I indledningen skrev jeg, at spillet ”i det store hele” lever op til de forventninger, man har haft til det. Når jeg har indført denne lille svækkelse skyldes det, at grafikken ikke, som håbet, fejer benene væk under en. Bevares, det hele ser kan ganske godt ud. Spillets udseende krænger bare ikke ordet ’imponerende’ frem. Selvom grafik ikke er alt, så betyder det alligevel en del, måske specielt i et bilspil der rækker ud efter den totale simulation.

Bilmodellerne ser imponerende flotte ud i detaljegraden, men desværre kan man spore en del jaggies i hjørnerne på bilerne. Omgivelserne er heller ikke så detaljerede som man kunne håbe på. Tilskuere ved vejkanter, bygninger, træer og lignende har slet ikke struktur og detaljer nok.

Højst overraskende finder man også ud af, som man spiller spillet, at der ingen klimaændringer er til stede i spillet. Solen skinner det meste af tiden fra en blå himmel tilsat lidt yndige skyer. Eneste rigtige variation herfra er, når man kører mod solnedgangen. Regn, uvejr og natkørsel eksisterer med andre ord ikke i Forza Motorsport 2. Og det virker som en lidt underlig prioritet, nu når spillet netop vil være et realistisk bilspil. Hvor bilerne altså næsten kan ændres i det uendelige, og også bliver påvirket af modstand og påkørsler på banen, så forbliver omgivelserne i det store hele statiske og uforanderlige.

Der er fire forskellige kameravinkler at vælge imellem. De første to ser man bilen bagfra, hvor den eneste forskel mellem dem er afstanden til bilen. Den tredje ser man ud over kølerhjelmen, og i den sidste befinder synsvinklen sig helt tæt på vejen. Som vi også skrev i vores preview, så er det lidt ærgerligt, at man ikke har inkluderet en synsvinkel inde fra selve bilen, hvor man ser ud over instrumentbrættet. Vinklen var, med stor succes tilgængelig i Project Gotham Racing 3, og den havde passet som fod i hose ind i Forza 2’s realismekoncept, da det i førstnævnte spil gav en utrolig køre- og fartfornemmelse.






Betyder disse kritikpunkter så at grafikken er dårlig i Forza Motorsport 2? Kan vi tillade os ligefrem at være skuffede? Nej, at sige dette ville være at tage munden for fuld og yde spillet uretfærdig kritik. Forza Motorsport 2 er et meget flot spil, men forventningens forhåbninger kan ikke helt hamle op med realiteterne. Spillet kører med imponerende 60 fps. Og mange af de grafiske fravalg har helt sikkert at gøre med opretholdelsen af den gode framerate. Og står man i valget mellem en framerate på 60 fps. og flere detaljer på omgivelserne, så foretrækker jeg absolut det første.

Lyd
Turn 10 har udtalt at man har gjort meget ud at gøre lydsiden så realistisk som muligt, så man for eksempel tydeligt kan høre bilernes forskellige materialer, når man støder ind i ting. Det er også lykkedes at skabe et udmærket dynamisk lydbillede. Man kan for eksempel sagtens høre forskel på de forskellige biltyper, der hver har deres egen lyd. Men i det store hele præsterer Forza 2 i lyddelen ikke noget ud over det sædvanlige, når man sammenligner med et bilspil som for eksempel Project Gotham Racing 3.

Musikken i menuerne er god og ganske iørefaldende. Og den er også tilpas varieret til, at man ikke bliver træt af den. Der er et ganske godt udvalg af forskellige musikgenrer, som alle passer fint til spillets stil.






Holdbarhed
Turn 10 har med hensyn til holdbarheden skruet på alle de rigtige knapper. Der er mange baner, rigtig mange biler og et væld af indstillingsmuligheder. Sådan skal det gøres!

Karrieredelen er i sig selv og isoleret set en lang, varieret og udfordrende oplevelse. Men hvad der virkelig hiver holdbarheden helt i top er den dybtgående integration af Xbox Live. For det første bliver dine resultater hele tiden automatisk sammenlignet med andre onlinespillere, dernæst kommer muligheden for at score Credits online til din karrieredel, som du kan bruge til at forbedre din bilpark med nye dele eller sågar helt nye biler. Hertil kommer de mange muligheder for at tune og indstille sine biler, for ikke at tale om de næsten uendelige måder at male og ’pimpe’ sin bil på. Paintshoppen er en absolut vidunderlig tidsrøver, og det skønt at se folk byde på de kreationer, man har lavet i auktionshuset.

Som om det ikke var nok, så kan du også fremvise, byde og sælge alle biler på ”The Forza Motorsport Web Site”, som helt sikkert nok skal skabe et stærkt community omkring spillet.

Til sidst er der også nok at gå i gang med for achievementjægerne. Mange achievements får du automatisk, som du bevæger dig igennem karrieredelen. Andre må du kæmpe for. Der er altså rigeligt med udfordringer også i denne afdeling.






Overall
For lige at rydde de enkelte små torn af vejen inden konklusionen: Grafikken og lyden indeholder måske ikke alt vi havde håbet på.

Men disse aspekter formår ikke at kaste megen grus i maskineriet, for Forza Motorsport 2 stråler på stort set alle andre områder. Dette er bilspillet ,du vil komme tilbage til igen og igen. Dette er bilspillet, du vil udfordre dine venner i. Dette er Forza Motorsport 2. Tidens bedste bilspil. Og det kommer med de allerhøjeste anbefalinger herfra.
Fakta
Forza Motorsport 2

Forza Motorsport 2

PlatformXbox 360
UdviklerTurn 10
UdgiverMicrosoft Game Studios
Spillere1-2
Udgivelsesdato08-06-2007
Officiel websiteKlik her
PEGI: PEGI 3
Følg Xboxlife her
Xbox Support
Gameplay:9.5
Grafik:8.5
Online:9.0
Holdbarhed:10
Overall 9.1
Log ind og stem
0
Der er endnu ingen der har stemt på denne hvis du kunne lide denne anmeldelse..
Køb spillet - og støt Xboxlife
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.