Forza Horizon Rally

Anmeldt af: Morten Skou - 18. december 2012 - kl. 15:38
3 0

Playground Games tager endnu en gang Forza-serien ud i helt nyt og uprøvet terræn. Mon det lykkedes?

Da Forza Horizon udkom tilbage i oktober, var der meget spænding omkring den nye tilgang, som den nye udvikler Playground Games havde haft til serien. Hidtil havde Forza-spillene altid været begrænset af, at det udelukkende var lukkede baner, man kunne køre på, men med Forza Horizon var der pludselig tale om et mere eller mindre "open world"-spil, hvor man kunne cruise rundt, som det passede en.

Med Forza Horizon åbnede Forza-serien op for nogle nye muligheder, som vi altså nu får at se i form af en Rally-tilføjelse til spillet. En tilføjelse som denne ville ikke have virket som en naturlig ting for de tidligere spil i Forza-serien, men går altså ganske godt i tråd med Horizon. Forza Horizon Rally hedder det nye indhold, som koster 1600 Microsoft Point. Pakken indeholder 7 forskellige rallyløb, hvor hvert løb samtidig består af fire forskellige point-to-point rallyløb. Derudover er der fem nye biler, som er specielt modificeret til rallykørsel.

Når man har købt den nye Rally-del til spillet, så dukker der et nyt menupunkt op i hovedmenuen, som hedder Horizon Rally. Dette indikerer meget godt, hvad Rally-delen af spillet er, nemlig en separat spiltype, som ikke på nogen måde indgår i den eksisterende singleplayeroplevelse i Forza Horizon. Dette er dog en sandhed med modifikation, da man rent faktisk tjener penge til samme pengetank, som man har i det normale spil.

En af de største ændringer set i forhold til det normale spil er, at Forza Horizon Rally er fuldstændig lineært, hvor man gennemfører det ene rallyløb efter det andet, for at forsøge at få point nok til at kvalificere sig til finaleturneringen. Hermed er det også sagt, at "open world" elementer, som vi ellers kender fra Forza Horizon, er fjernet.

Rally-delen består som sagt af 7 forskellige turneringer. Hver turnering kræver en bestemt bilklasse. De første par løb foregår i B og A-klasserne, men efterhånden som man får gennemført de forskellige løb, får man også lov til at prøve kræfter med de hurtigere S og R3-klasser. At turneringerne kræver forskellige bilklasser betyder selvfølgelig ikke, at du absolut skal ud og skifte bil - ligesom i Forza Horizon får man nemlig tilbudt at få sin bil automatisk op- eller nedgraderet, så den kan være med i de pågældende løb. Man vinder en turnering ved at have den samlede bedste tid på alle fire løb, som turneringen indeholder. Det betyder derfor ikke noget, hvis man får en 3. plads i et løb, da det bare gælder om at have den hurtigste samlede tid. Med det sagt, så kan selv små fejl på en enkelt bane tvinge dig langt ned af løbets samlede rangliste.

De mange nye rallybaner foregår i meget forskelligt terræn. Der er alt lige fra skove til stejle bjergsider - alt er virkelig flot, men desværre er det nok meget begrænset, hvor meget man kan nå at nyde det, for hvis man vil vinde de forskellige løb, er der ikke tid til at stoppe op og nyde udsigten. Banerne er tydeligvis designet udelukkende til rallydelen, og man kommer til at køre på mange forskellige slags underlag, som alle har hver deres indflydelse på bilens styreegenskaber. Et skifte imellem eksempelvis asfalt og et blødere underlag føles som en markant forskel og ændrer på, hvordan bilen reagerer. Selve styringen er selvfølgelig præcis som vi kender den fra Forza Horizon, og det er faktisk ganske lækkert at kunne køre rallykørsel med. Der er også gjort brug af spillets mulighed for at køre i tusmørke, og her får bilerne for alvor brug for de enorme lygter, som er monteret forrest på dem.

Nu ville der jo ikke være meget rally over det, hvis ikke man havde en co-driver ved sin side, som kunne fortælle, hvordan man skulle køre. Ligesom i så mange andre rallyspil, får man igennem hele banen udstukket informationer om de næste sving, underlagene og hvordan man bør forholde sig til det, der kommer rundt om det næste hjørne. Der er også en indikator i toppen af skærmen, som viser hvilket type sving, der kommer næste gang. Alt dette er med til at gøre oplevelsen lidt mere autentisk, men det ville også være svært at køre ordentligt, hvis ikke man fik disse små hjælpemidler.

Har man mod på at prøve kræfter imod sine venner online, så indeholder Forza Horizon Rally også muligheden for at køre i "Rivals"-spiltypen, hvor det selvfølgelig bare gælder om at sætte det bedste tider på de nye rally-baner. Der er også mulighed for at køre rally i den normale multiplayerdel, her kører man imod op til 7 "ghosts" af gangen i kampen om at sætte den bedste tid.

En af de ting som overraskende mig lidt, men som i virkeligheden måske ikke har så stor betydning er, at Forza Horizon Rally ikke understøtter det nye SmartGlass. Dette overrasker mig, fordi den normale del af spillet rent faktisk gør det. Jeg tror dog ikke, at det ville være til megen hjælp alligevel, da man ganske enkelt ikke har tid til at orientere sig på en anden skærm.

Det er meget fedt at se, at Playground Games har mulighed for at prøve nye ting med Forza-serien, som ikke tidligere er prøvet, men jeg synes måske, at 1600 Microsoft Point er lige i overkanten for omkring 2 timers underholdning - afhængigt af, hvilken sværhedsgrad man vælger at spille på naturligvis. Der skal dog ikke være nogen tvivl om, at det har været en ganske sjov oplevelse at køre rally med den fysikmotor og de styreegenskaber, som ligger bag Forza Horizon. Det kan godt være, at Forza-serien er kongen af bilspil, men der er stadigvæk et stykke vej op til kongen af rallyspil.

Forza Horizon Rally Pack fylder omkring 1GB og kan hentes på Xbox Live markedspladsen eller direkte fra hovedmenuen i Forza Horizon.
Forza Horizon Rally

Forza Horizon Rally