Football Manager 2008

Anmeldt af: Jesper Thuesen - 9. april 2008 - kl. 17:28
7 0

Så er det igen blevet tid til at indtage det varme managersæde i din favoritklub.

Køb et jakkesæt og få din yndlingsklubs logo broderet ind ved brystlommen, stram slipset - som naturligvis er i klubfarverne - og gør dig klar til at modtage jubelen fra de 60.000 mennesker på stadion. Ronaldinho, Ronaldo, Gerrard og Kaká har intet at sige, det er dig, der er manageren og dig, der bestemmer!

Football Manager er i årevis blevet betragtet som den absolutte ener på managerspilsfronten. Med sin utroligt dybdegående præsentation af livet som manager i såvel den absolutte verdenselite som på en pløjemark i det nordlige England har Football Managerserien manifesteret sig som det foretrukne valg af de mange manager tryouts, som sidder bag alverdens PC-skærme. Fra 2006-sæsonen fik Xbox 360 ejere ligeledes mulighed for at prøve kræfter med konsolversionen af det populære spil, og siden hen har Sports Interactive forsøgt at tilpasse oplevelsen, således at overgangen fra PC til konsol ikke bliver alt for snørklet, og traditionen tro skal vi heller ikke i år snydes for en konsolfortolkning af Football Manager, som sendes på markedet af SEGA.

Lad det være sagt med det samme, hierarkiet for managerspil er uændret, også i 2008, for Football Manager 2008 er stadigvæk det suverænt bedste bud, når man skal finde sig en dyb og autentisk fodboldoplevelse. Valgmulighederne som manager er stort set uendelige, hvad enten man ønsker at tilrettelægge dagens træningsprogram, bestemme banemålene på hjemmebanen, granske det Sydafrikanske talentmarked for potentielle stjernespillere eller sende en delikat sviner til træneren fra det rivaliserende mandskab. Man vil meget hurtigt føle, at man vitterligt har tjansen for sit eget mandskab med alt, hvad det indebærer af jaloux spillere, hvis man begynder at kigge sig omkring efter erstatninger på transfermarkedet, rasende fans, hvis man sælger fansenes yndling til trods for, at han har samme teknik som en unavngiven FC Zulu spiller og succeshungrende bestyrelsesmedlemmer, som hurtigt er ude med trusler om fyringer, hvis dine store ord om mesterskaber og sølvtøj i trofækabinettet fra starten af sæsonen viser sig at være tomme løfter.

Football Manager 2008 er naturligvis det nyeste bud på, hvordan konsolversionen af Football Manager skal skrues sammen. I bund og grund er det det præcist samme spil, som PC ejerne får fingrene i – eller det vil sige, man har de samme muligheder som spiller, for brugerfladen er nemlig ændret radikalt fra PC versionen. Da man som Xbox 360 ejer ikke kan gøre brug af en mus og et tastatur, har udviklerne i stedet arbejdet på at gøre Football Manager mere spiseligt med controlleren, og dette er faktisk lykkedes ganske godt.

Generelt set består brugerfladen af en række overordnede faner, som f.eks. ”team”, ”inbox”, ”fixtures” m.m. og for hver er disse faner er der en række undergrupper, som tilknytter sig det overordnede emne. Man skifter mellem disse faner ved at trykke på LB og RB, og man klikker sig ind ved det kategoriske tryk på A-knappen. Når man står ved f.eks. en spilleroversigt, får man handlingsmulighederne frem ved et tryk på RT – dette kan f.eks. være kontraktmuligheder, transferoplysninger eller ligefrem at tilbyde spilleren til en anden klub. Denne ”handlingsknap” benyttes generelt i spillets mange facetter, når man ønsker at gøre noget, som ikke er på ”quick-choice knapperne” (A, B, X og Y).

Dette fungerer faktisk overraskende godt, og efter godt en times spil finder man hurtigt ud af at styre rundt blandt de utrolig mange muligheder, som spillet byder på. Dog kan specielt spiller-søgningsværktøjerne være enormt sløje, da man ikke har et keyboard at benytte til at indtaste spillernes og klubbernes navne. Det er ikke noget, der er generende, hvis man skal finde Ibrahim Ba, men hvis interessen ligger hos talentdivisionen i Holland, så er det mildest talt frustrerende at skulle stave sig igennem Allan van der Meiderhoffe in der Aufversehen. Dog kan man benytte sig af filter funktionen, hvilket redder en del af oplevelsen.

Der er en række forskellige nye tiltag i Football Manager 2008, blandt andet har man nu mulighed for at påvirke transferbudgettet ved at ændre klubbens mål for sæsonen, men vær varsom, for det kan godt være, at de ekstra penge giver godt til sæsonstartens forstærkninger, men indfries målene ikke, vil bestyrelsen være noget hurtigere til at finde din erstatning. Endvidere kan man før sæsonen bestemme, hvilke mål ens hjemmebane skal være, naturligvis indenfor reglerne dog – så der er altså ikke nogen mulighed for at lave banen én meter bred og 16 kilometer lang og så ellers bare sætte Rommedahl til at spurte bolden frem hver gang.

Det mest markante tiltag er dog at finde i kampsituationerne. Kampene vises stadigvæk på samme måde som de forgangne år, hvor man under kampene har mulighed for at se forskellige statistikker, stillinger i andre kampe, boldbesiddelse m.m. og kun bliver afbrudt af kampens highlights, hvor man ser banen oppefra og spillerne som små nummererede cirkler i klubbens farver. I denne del af spillet har udviklerne fået indbygget et nyt taktiksystem, hvor man ser spillernes navne samt deres placeringer på 3/4 del af skærmen, mens spillet fortsætter i real-time tempo i et vindue nede i venstre hjørne. På denne måde føles det mere realistisk og flydende at foretage strategiske ændringer og udskiftninger i løbet af kampen og selvom det ikke direkte er noget, der har indflydelse på kampen, så er det alligevel en mere realistisk fornemmelse at kampen fortsætter, selvom man er ved at overveje taktikken. Det skal dog tilføjes, at man sagtens kan pause kampene og dermed rette taktikken uden at spillet fortsætter.

Ét af de vigtigste elementer i Football Managers konsolfærden er dog spørgsmålet, om konsolversionen bliver de lange loadetiders endeligt. Svaret er desværre nej. Til trods for, at man er varsom med at udvælge for mange ligaer, vil man stadigvæk opleve at processing tiderne kan være utroligt lange. Specielt når mange kampe afvikles samtidigt vil man opleve, at frameraten, hvis man kan tale om sådan én i et så stillestående spil som Football Manager, falder markant, og dermed registreres det ikke altid, hvilke knapper man trykker på. Dette sker ofte og er en seriøs ridse i lakken på et spil, der ellers fungerer udmærket på Xbox 360 til trods for, at moderplatformen er PC. Derudover kan det opleves, at kampene begynder at hakke, og dette er ligeledes ikke nogen sjældenhed desværre.

Det kan være svært at give en karakter til lyd og grafikside, da Football Manager 2008 hverken byder på soundtrack, flotte landskaber eller fantastiske animationer. Menuerne er fine og for det meste overskuelige, og sammensætningen af de forskellige menuer virker ligeledes fornuftig. Det er en smule ærgerligt, at der ikke er licens til samtlige ligaer, således at der er spillerbilleder på samtlige spillere, men dette er absolut til at leve med og er ikke noget, der ødelægger oplevelsen.

Lydsiden er begrænset til små ”kliklyde”, når man surfer rundt blandt menuerne samt tilskuernes jubel og smæderåb i løbet af spillets kampe. Det er med andre ord ikke noget, der får spilleren til at falde bagover i stolen af benovelse, nej faktisk vil jeg anbefale, at man fylder et USB stick op med musik og så ellers sætter Xbox 360’eren i gang med at spille sine yndlingsnumre, mens man spiller – man går ikke glip af noget, hvilket dog i øvrigt ikke bør komme bag på garvede Football Manager spillere.

Xbox Live delen byder på muligheden for at oprette eller deltage i en cup eller en liga. Det er desværre ikke helt så sejt som at spille flere sæsoner med en god ven, men det giver da en ok underholdning at møde andre spillere fra hele verdenen. Det store minus er, at der ikke er nogen tidsgrænse for, hvor meget tid man må bruge på at sætte hold, bestemme taktik m.m. og dermed kan man komme til at vente rigtig længe på at komme i gang og det er en skam hvis man leder efter lidt instant action.

Alt i alt er Football Manager 2008 et ganske habilt bud på, hvordan man kan give konsolspillere en god manageroplevelse til trods for manglen på mus og keyboard. Levetiden er næsten uendelig, og mulighederne for at sætte dagsordenen på sin dagligdag som manager er enorme. Der hersker ingen tvivl om, at hovedplatformen stadigvæk er PC, men Sierra formår at lave en ganske habil konvertering, og via menunavigeringen kan man sagtens få et spil op at køre. Der er enkelte irritationsmomenter som de førnævnte slowdowns på frameraten og de lange ventetider, men alt i alt vil Football Manager 2008 ikke skuffe, hvis man kan leve med at skulle bruge en controller, for spillet i sig selv byder stadigvæk på en fantastisk stor detaljegrad og masser af managertræning.
Football Manager 2008

Football Manager 2008

UdviklerSports Interactive