Fight Night Champion

Anmeldt af: Jakob Tofte - 12. marts 2011 - kl. 20:05
1 0

Så er det igen blevet boksetid med EA Sports' seneste udgivelse i Fight Night serien. Fight Night Champion bygger videre på den stærke serie og forbedrer sig på alle punkter. Læs mere her.

Næsten halvandet år er gået siden Fight Night Round 4, og EA Sports har bestemt ikke spildt tiden. Udover at have bygget videre på alle de gode elementer fra forgængeren, ja så er der denne gang også blevet plads til den såkaldte Champion Mode, en historiebaseret kampagne, som i bedste Rockystil, skildrer opturene, nedturen, dramaet og intrigerne i denne følelsesladede sport.

I Champion Mode indtager man rollen som Andre Bishop, den ældste af to brødre, og et stort talent, som bejler til verdensmesterbæltet i mellemvægt. Tingene får dog et brat stop da Bishop bliver forrådt og ryger i fængsel for et overfald, som blev fremprovokeret og iscenesat af en grådig og magtsyg promotor, netop for at stikke en kæp i hjulet på Bishops titeldrømme. Efter at have afsonet sin dom er meget sket, men Bishop finder hurtigt ud af, at han stadig har evnerne og sulten. Han er blevet større og ældre, og vi følger derfor nu hans kamp for at nå til tops i sværvægtsklassen. Det bliver en tur med masser af sving og bakker, og ikke alt kører på skinner. Historien tager omtrent 5-6 timer at gennemgå. Selvfølgelig er omdrejningspunktet i kampagnen boksning, og derfor er overraskelserne begrænsede i den forstand. EA Sports har til gengæld magtet at skabe en tilpas interessant og dramatisk historie til, at det er et rigtig spændende og forfriskende pust til en spilgenre, som sjældent benytter sig af muligheden for at skabe historiebaserede spilfunktioner.

Når historien er overstået står vi tilbage med de klassiske Fight Night spilfunktioner. Den tungeste og mest tidskrævende er Legacy Mode, hvor man skaber en bokser fra bunden, med målet at kravle på rangstigen, indtage titler, forsvare bælter og til sidst forhåbentlig trække sig tilbage som den bedste bokser nogensinde, GOAT (Greatest of All Time).

I Legacy Mode skal man selv med afsæt i sin kalender planlægge kampe, træne op til kampene og deltage i forskellige events, som øger ens boksers popularitet. Det er ikke verdens mest varierende karrieredel, men med rimelig mange forskellige træningsdiscipliner og et overskueligt planlægningssystem, fungerer Legacy Mode godt. Det er vigtigt at planlægge sin tid ordentligt, så man både får sin træning og forbedrer sig, men også når at været udhvilet inden kampene. At gå til kamp uden at være helt udhvilet kan i værste fald få fatale konsekvenser.

Der er et utal af tilpasningsmuligheder når det kommer til ens boksers udseende og påklædning, og man kan med en smule fantasi skabe sin helt egen bokser med sit eget helt unikke og ofte meget glamourøse udseende og tema. Kampe og træning belønnes med XP, som man selv fordeler ud over en række forskellige parametre. Dette gør, at man med stor præcision kan gøre sin bokser bedre på lige præcis de områder, man selv synes er vigtigst. Der er lang vej til at skabe en topklassebokser, og belønningssystemet gør det konstant motiverende hele tiden lige at nappe en enkelt kamp mere.

Fight Night Champion har en stald af over 50 boksere fra den rigtige bokseverden, og det er naturligvis også muligt at benytte en hvilken som helst bokser i en enkelstående kamp, hvis man er lidt tidspresset eller bare har lyst til en bestemt kamp. De forskellige træningsdiscipliner kan også spilles separat. Man kan her kæmpe med sig selv om at slå sin egen højeste score i de forskellige discipliner, ligesom spillet velsigner os med et ganske fint beskedsystem, der hele tiden kommer med små pop-up beskeder når vi har slået en vens bedste score, eller en ven har slået vores score. Samme beskedsystem fungerer overalt i spillet, og holder også styr på antal sejre på Knockout i karrieren, hurtigst boksede kamp samt meget andet. Det er en herlig måde hele tiden at holde spillerne til ilden på, for hvem af os gider at se vennerne slå vores rekorder? Det er ikke i orden. Så må man hellere lige tage en kamp mere, så man kan få sat sin venneliste på plads igen.

I Boxer Share kan man dele sine særligt gode boksere med resten af verden. Man kan uploade skabte boksere, ligesom man kan hente andres kreationer. Der er mange vanvittige påfund derude, men også mange rigtig gode forsøg på at skabe kendte boksere fra virkelighedens og fiktionens verden. Personligt har jeg haft stor glæde af at bokse lidt med en fin version af Apollo Creed fra Rocky. Det er kun fantasien, der sætter grænser, og allerede nu ligger der et utal af gode, sjove, skøre og også håbløse kreationer i Boxer Share.

På onlinesiden finder vi, som altid når udbyderen hedder EA, et fornuftigt udvalg af muligheder. Og lad os bare med det samme nævne, at vi normalt også finder dårlig stabilitet og matchmaking når udbyderen hedder EA. Denne gang har undertegnede dog ikke bemærket nogen problemer. Serverne er oppe uden udfald, det er let at finde modstandere, kampene foregår uden lag, og onlineoplevelsen har i det hele taget udelukkende været positiv. Så det er umiddelbart godt nyt til alle dem, der pr. automatik bliver skeptiske når EA Sports og onlinestabilitet forbindes i samme sætning.

Udover at kunne kæmpe imod hinanden med alle spillets boksere, så er det store omdrejningspunkt på onlinesiden spillernes egne brugerskabte boksere. Som udgangspunkt importerer man sin egen bokser til onlinedelen, hvor der kan vælges imellem letvægt, mellemvægt og sværvægt. Herefter kan man deltage i det globale verdensmesterskab, som fungerer som én stor rangliste. Det mest interessante element, synes jeg, er delen, der hedder Gym. Man kan oprette sin egen Gym eller tilslutte sig en anden. Gyms kan vel bedst beskrives som klubber eller en form for klaner. Der er plads til 32 medlemmer i hver gym. Her kan man oprette og deltage i interne klubmesterskaber, dyste imod hinanden samt bokse i turneringer imod andre gyms.

Når man bokser online optjenes der ligesom i Legacy Mode XP, som udmønter sig i forbedrede evner hos ens bokser. Her kommer en af de få negative kommentarer til spillet, idet XP systemerne arbejder separat. Det vil sige, at ens Legacy Mode bokser og ens Online bokser, selvom de dybest set er ens, forbedres sideløbende. Det duer altså derfor ikke at lægge 20 timers arbejde i Legacy Mode, for derefter at hoppe online og tro, at man skal dele øretæver ud. Alle boksere, der importeres til onlinebrug starter på samme niveau, og de kan kun gøres bedre ved brug i onlinedelen. Det skaber et meget fair grundlag for alle, men er stadig lidt synd. Det tager i forvejen rigtig lang tid at skabe verdensklasseboksere i Fight Night Champion. Det ville være rart, hvis alt arbejde i spillet belønnede den samme bokser. Dette er dog kun et lille opstød til et ellers meget velfungerende spil.

Der var meget delte meninger om, hvorvidt styringen i tidligere titler var god eller dårlig. Nogle syntes den var intuitiv og logisk, imens mange fandt den klodset, besværlig samt en hindring for virkelig at kunne få bokserne til at arbejde som man ønskede. Hvad årsagen er vides ikke, men faktum er, at EA Sports i Fight Night Champion har introduceret en helt ny styring, nemlig Full Spectrum Punch Control.

FSPC fungerer på den måde, at slagene ligesom tidligere sendes afsted med højre stick. Der er 12 basisslag afhængig af, hvilken retning man bevæger pinden. Alle slagene rammer i overkroppen og ansigtet. Hvis man holder venstre trigger nede samtidig rammer slagene i maveregionen. Væk er de urealistiske og ofte meget toneangivende slag fra de tidligere spil, de såkaldte signature moves og haymakers. I stedet kan man nu ved at holde den højre bumper nede lægge lidt flere kræfter i sit slag, selvfølgelig på bekostning at et større energitab end ved almindelige slag. Det vil altså sige, at man i FSPC ved blot at benytte højre stick samt to andre knapper, lige pludselig har et arsenal på 48 forskellige slag. Det er en simpel, logisk og hurtig måde at udnytte alle boksernes muligheder, og med lidt øvelse i timing og koordinering, så giver FSPC knivskarp kontrol, og det resulterer i et uovertruffet gameplay.

Fjernelsen af de fuldstændig vanvittige haymakers fra tidligere spil, samt introduktionen af de såkaldte Flash KO's, som er tilfældige slag, der sidder ”lige i øjet” og kan ændre kampe fuldstændig, gør, at Fight Night Champion mere end tidligere sætter større krav til taktik og omtanke i ringen. Det klæder spillet, at det ikke længere kan betale sig bare at fyre så mange slag af som muligt. Kampene bliver sjovere, mere afvekslende samt mere uforudsigelige, men belønner stadig den bedste bokser.

Grafisk er der ikke meget at kritisere ved Fight Night Champion. Udfordringen er måske nok mere overskuelig i et spil, hvor man skal skildre to mænd, noget personale, nogle tilskuere samt en ring, end i de store FPS og RPG titler på markedet. Til gengæld løser EA Sports opgaven til perfektion. Med en ekstremt høj detaljegrad, praktisk talt ingen glitches og ingen fald i framerate eller andre grafiske problemer, så er der kun ros. Det ser bare ekstremt godt ud. Så simpelt er det. Eneste minus er, at man oplever et enkelt hak eller stop i billedet når man oplåser achievements. Dette er dog sjældent et problem for spiloplevelsen, idet de fleste achievements er forbundet med en given knockout, sejr eller noget andet der gør, at der i forvejen er en form for pause i kampen.

På lydsiden findes som altid i EA Sports' titler en velassorteret samling af hits, denne gang primært rap og rock. Kommentatorerne er godkendte og kommer med passende og ofte relevante kommentarer til begivenhederne i ringen. Som altid vil man efter nogen tid begynde at bide mærke i gentagelser, men det er godkendt. Vi har forståelse for, at det er praktisk talt umuligt at indtale kommentarer nok til at undgå oplevelsen af gentagelser. Som en sjælden ting i sportsgenren skal vi jo denne gang også nævne stemmeskuespil. Karaktererne i Champion Mode leverer fint stemmeskuespil, som er med til at skabe stemningen i historien. Vi er ikke på niveau med de største oplevelser indenfor stemmer i spilgenren, men det er bestemt oplevet værre. Helt afgjort godkendt.

Fight Night Champion leverer. Der er arbejdet videre på en stærk spilserie, som er forbedret på alle områder. Den nye styring er fantastisk og giver efter en smule tilvænning og øvelse en meget unik følelse af total kontrol over bokseren i ringen. Implementeringen af den historiebaserede del er skøn, og at den så samtidig rent faktisk også er både godt lavet, medrivende og overbevisende, det er jo bare dejligt. Det vil vi gerne se noget mere af. Fight Night Champion er et højst anbefalelsesværdigt spil.
Fight Night Champion

Fight Night Champion

UdviklerEA Sports