FIFA 14

Anmeldt af: Jakob Tofte - 5. december 2013 - kl. 09:51
9 0

Vi har kigget nærmere på Xbox One versionen af FIFA 14. Den nye Ignite motor og Xbox Ones kræfter har gjort det muligt at levere en finpudset og mere levende version af det allerede eksisterende spil.

Tilbage i september gav Kristian her på Xboxlife FIFA 14 en flot karakter på 8,5. Et hans minusser var, at grafikken ikke helt havde udviklet sig som man kunne have håbet på i forhold til FIFA 13. Den del burde udviklerne altså med Ignite Engine have haft mulighed for at gøre noget ved, og lad os bare med det samme slå fast, at det har de i høj grad også gjort. Vi vil ikke gå i dybden med selve spillet FIFA 14 og dets spilfunktioner, idet spillet på stort set alle parametre er det samme som udkom i efteråret til Xbox 360.

Med den nye Ignite Engine har EA Sports inkluderet mere end 1000 nye animationer, som alle er med til at vække spillet på banen endnu mere til live. Bevægelserne med bolden, nærkampene og tacklingerne har aldrig virket mere stramme og virkelighedstro end de gør nu. Man kan nu virkelig fornemme, hvordan spillerne kæmper intenst om hver centimeter af banen og om kontrollen af bolden og derved kampen. Selv i luftkampene er det nu muligt for op til fire spillere at kæmpe efter samme bold, hvor det før kun var muligt for to spillere. I alle aspekter af spillet virker animationerne og den fysik, spillerne udviser overfor hinanden bare meget mere finpudset og realistisk.

Også den kunstige intelligens har fået et nøk opad, og således træffer både med- og modspillere nu valg på banen, der lugter meget mere af god logik i den pågældende situation. Dybdeløb, markeringer og spillernes umiddelbare viden om, hvor holdkammeraterne befinder sig på banen virker skarpere og derved også meget mindre frustrerende. Hvor man i tidligere spil med jævne mellemrum bandede sine holdkammerater væk for dårlige beslutninger, der kostede mål og boldbesiddelse, så er det i langt højere grad blevet ens eget ansvar om holdet spiller dårligt. Selvfølgelig bliver der stadig begået fejl, og det skal der også. Ellers ville realismen jo bare forsvinde igen ud fra nogle andre parametre. Alt i alt giver FIFA 14’s Ignite Engine og Xbox Ones hestekræfter i høj grad os som spillere langt mere kontrol over, om det går godt eller skidt på banen.

Udenom banen er der virkelig også blevet pustet liv i kulissen. Tilskuerne har fået en overhaling ulig noget vi nogensinde før har set i serien. Publikumskulissen har altid været noget, der delte vandene en del internt blandt seriens fans. Nogen har efterlyst, at der blev kigget på tilskuerne, imens andre i hvert fald ikke har ønsket det på bekostning af andre fokuspunkter. Jeg må dog sige, at nu hvor der både er blevet mulighed for en opstramning på banen og samtidig en finpudsning på lægterne, så giver det altså en lækkerhedsfaktor, man ikke skal forklejne.

Tilskuerne fremstår nu som en levende og alsidig skare af forskellige mennesker, der opfører sig på forskellige måder. Væk er de få papfigurlignende tilskuere, der alle gjorde det samme på samme tid, og de er blevet erstattet af en levende menneskeskare, som iført favoritholdets farver agerer relevant i forhold til kampens udvikling. De rejser sig i spænding når tingene udvikler sig, de hujer og de synger, alt sammen flot skildret gennem en ny og lavere kameravinkel, der på en måde indlemmer publikum i kampen mere end det har været tilfældet før.

Grafisk samles det hele i en højere enhed, hvor 1080p og 60 billeder i sekundet i smuk forening leverer det absolut flotteste fodboldspil nogensinde og en virkelig fin forsmag på, hvad vi har i vente i årene, der ligger foran os. Helt ned til de mindste detaljer som græs, der sparkes med op når bolden rammes, folder i spillernes spilledragter og de knusende nærkampe, hvor man næsten kan mærke stemplingerne, så fremstår FIFA 14 bare smukt, strømlinet og lækkert.

Om spillet er forbedret godt nok i forhold til Xbox 360 versionen og derved en opgradering værd, er i hvert fald for alle ejere af en Day One Edition et ligegyldigt spørgsmål, idet Microsoft har inkluderet spillet som digital version. For alle de mange, som ikke får det med i købet automatisk må det være en smagssag og en vurdering af, hvor glad man er for FIFA. Jeg kan dog nemt sige så meget, at for mit vedkommende ville det absolut være pengene værd, men jeg er også mere vild med fodboldspil generelt, end hvad min kone i stuen finder fornuftigt.

Læs vores anmeldelse af FIFA 14 til Xbox 360 her.

FIFA 14

FIFA 14