FIFA 13

Anmeldt af: Jacob Dissing Graversen - 26. september 2012 - kl. 23:21
10 0

Er EA Sports nyeste fodboldspil værdig til at komme på listen blandt årets bedste mål, eller er det en afbrænder af de helt store. Læs mere i vores anmeldelse her.

Det er blevet den tid på året igen, skyggerne bliver længere, dagene kortere og de fleste europæiske fodboldligaer har efterhånden været i gang i en måneds tid. Alt dette er gode tegn på, at ufatteligt mange børn, unge og voksne mænds nye juleaften nærmer sig, nemlig den dag, hvor det nyeste spil i FIFA-serien bliver udgivet, i år er heller ikke nogen undtagelse.

Mit forhold til FIFA er nok noget som mange Apple-fans verden over, vil kunne nikke genkendende til; hver eneste gang der er en ny version af produktet klar, hvilket i dette tilfælde overraskende nok er årligt, står jeg forrest i køen, og venter spændt på hver eneste lille luns af information jeg kan skrabe til mig. Hver eneste video, screenshot og interview bliver nærstuderet, og når september først kan spottes på kalenderen bliver abstinenserne efter mit næste skud FIFA for alvor store. Uanset mængden af ændringer, forbedringer og lignende står jeg altid klar på udgivelsesdatoen, nogle vil måske kalde mig idiot, andre passioneret, faktum er, at jeg er fan. Med den indstilling gik jeg spændt ind til EA Sports’ nyeste version, og var klar til at spænde støvlerne og tackle igennem.

Den helt store nye ændring, som Electronic Arts længe har slået på i denne omgang, er indførelsen af det såkaldte First Touch system, der er blevet implementeret for at skabe mere realisme og større tilfældighed i den virtuelle fodboldverden. Spillerne render ikke længere rundt med fluepapir på fødderne, og en lækker tæmning med kattepoten er med dette nye system blevet langt mere sjælden at se. Spillernes evne til at modtage, vende og spille bolden videre afgøres nu i langt højere grad af, hvilke kvaliteter de har, hvor en eventuel aflevering kommer fra, hvor meget fart den har på, om den modtagende spiller er presset, i løb eller stillestående, altså præcis som tilfældet er i den virkelige verden. Tanken bag dette system er virkelig god, da hver eneste kamp ikke blot bliver mere uforudsigelig men også dynamisk, og generelt må jeg sige at jeg er imponeret over, hvor godt det fungerer.

Modsat sidste års nye fysikmotor, som de fleste nok på et eller andet tidspunkt har set i aktion via talløse Youtube videoer, så er der relativt få ting at beklage sig over ved First Touch system. Det kræver lidt tilvænning, men efter en time eller to, så kan der spilles næsten lige så sikkert som der kunne i FIFA 12, næsten. Mit eneste problem er sådan set, at First Touch lidt for ofte er i spil, når jeg spiller med verdens bedste spillere, og Messi lige pludselig fumler med bolden på det groveste, og fortsætter med det mere end et par gange i en kamp, så bliver det lige en tand for meget, for mit vedkommende. Ønskes der at spille med dårligere spillere, så kan der for alvor blive skruet op for frustrationen.

I forlængelse af First Touch, så er det også kommet en ny mulighed for de spillere, der ønsker at tilføje lidt mere flair til deres hold, og f.eks. ønsker at køre jogo bonito stilen. Dette sker med det nye complete dribbling system, som tillader kontrol, der er nært FIFA Street niveau. Det er ikke nødvendigt at mestre dette system, ej heller overhovedet at bruge det, men præcis som det er tilfældet med precision dribbling og de lidt mere komplicerede driblinger i form af skill moves, så åbner det for langt flere offensive muligheder.

Netop de offensive muligheder er også forøget, da EA Sports har fokuseret ganske meget på den offensive spillerintelligens. Dine medspillere er, i offensive situationer, nu langt mere til tilbøjelige til at undgå offsidefælder og de tager løb i de huller, som opstår når forsvaret trækker frem mod boldholderen. Den nye offensive intelligens var noget jeg personligt var så meget frem til, og selvom den ikke lever helt op til mine forventninger, så er det bestemt et skridt i den rigtige retning.

Desværre halter den defensive intelligens stadig bagefter. Forsvarsspillerne står tit bare og kigger bold, og specielt i situationer, hvor bolden er løs kan de blive udstillet totalt, enten fejlløber de eller også nægter de at bevæge sig, selvom de sagtens kunne have nået bolden, og dermed forhindre et kontraangreb. Generelt føles det defensive aspekt stadig lettere tungt, klodset og stift, der er simpelthen stadig alt for mange fastlåste animationer at blive suget ind i, noget som ikke præger offensiven i samme grad, og det er stadig mit største problem med FIFA.

Er man helt ny til serien, eller er man måske bare lidt rusten, så er der masser af godt nyt. EA har nemlig tilføjet en helt ny måde og lære spillet og alle dets facetter på, med mine favorittilføjelser, nemlig Skill Games, eller Kreative Udfordringer som det hedder på godt dansk. I denne spiltype gælder det om, ved hjælp af spillets mekanikker, at opnå den højest mulige pointscore, dette bliver vanskeligere og vanskeligere jo højere niveau man kommer op på, og den sidste udfordring er helt sikkert en svær en af slagsen. Det kan eksempelvis være ved at skyde skiver ned, lobbe bolden ned i tønder, drible rundt om kegler eller andet. Disse Skill Games er en fin måde at lære de lidt mere avancerede teknikker, som findes i FIFA, og de sidste udfordringer der låses op for, foregår som regel på de manuelle indstillinger. Det er en sjov lille samling af udfordringer, og det giver også mulighed for asynkron konkurrence med vennerne via leaderboards.

Skulle man rent faktisk ønske at kaste sig ud i mere end Skill Games og enkelte kampe, vil man blive utroligt glad for de udbygninger, som er blevet fortaget indenfor karrieretypen. Uanset om du vælger at starte en karriere som den næste unge fodboldkomet, eller foretrækker at stå på sidelinjen i joggingtøj eller jakkesæt, så er der flere muligheder i denne spiltype end nogensinde før. Den største nyhed er muligheden for både at spille og træne et landshold, hvilket bestemt er en velkommen tilføjelse, og idet den kunstige intelligens på computerens side også virker til at være modificeret lidt, så computeren f.eks. ikke forudser hvert eneste træk helt så præcist, kan jeg endelig nyde denne del af spillet igen. Transfersystemet har også fået nogle ændringer, og generelt er det bare en virkelig robust del.

For undertegnede ligger det ”virkelige” FIFA dog i multiplayer-delen, hvad enten det er med en flok kammerater i samme rum en søndag eftermiddag, eller det er dueller mod andre online, så er det her det meste af min tid de næste ti til elleve måneder vil blive brugt. Ultimate Team har denne gang fået et ansigtsløft og nogle ændringer, den vigtigste af dem alle er tilgangen af sæsoner, som meget lig Head to Head seasons lader dig spille gennem en sæson, og derved rykke op eller ned, vinde titler eller gå tomhændet hjem, næsten da, for uanset din placering vil man altid vinde lidt ekstra penge, som er af yderste vigtighed i denne spiltype.

Desværre betyder det også, at der er lavet om på den måde modstandere findes på. Det er ikke længere muligt, at blive sat op mod hold med lignende kvalitet, nu er det alle mod alle, medmindre der spilles turneringer, og for mange nye betyder det, at den første spillede kamp kan være mod en, som har hygget sig rigtigt meget på Web Appen, og allerede har et vanvittigt godt hold. Denne tilgang til Ultimate Team er også ført over i Pro Clubs, som også har fået en tilførsel af de forskellige sæsoner, der nu kun kan spilles online, hvilket skulle forhindre at folk pumpede deres kvaliteter op mod offline modstand. Denne spiltype bør dog helst nydes med en håndfuld venner, da det med fremmede spillere oftest går op i hat og briller, desværre ikke på den sjove måde.

Hvad det vigtigste nok er, så har FIFA 13 rettet op på nogle af de problemer, som eksisterede i den foregående udgave af spillet. Fysikmotoren er denne gang langt bedre tunet, hvilket betyder, at der forekommer langt, langt færre katastrofale fejl og sjove hændelser, og generelt er den fysiske side af spillet, blevet mere robust end førhen set. Desværre er spillets virtuelle dommere stadig en flok omvandrende klaphatte. Der er simpelthen ingen linje i måden der dømmes på, og der bliver generelt tildelt ufatteligt mange ufortjente dødboldsituationer, som aldrig skulle have været dømt, det gælder specielt i straffesparksfeltet. I mine første tre kampe, oplevede jeg hele 7 straffespark blive dømt, og en kompetent dommer, ville nok kun have dømt det ene. Dette problem eksisterede også i FIFA 12, og det er desværre ikke rettet.

Den grafiske side har ikke fået den store opgradering, lidt nye animationer og detaljer er det blevet til, og selvom Glen Johnson stadig render rundt med en forkert frisure, så går det nok, så længe nettene er røde på Anfield. Lydsiden er derimod blevet en hel del bedre, dog er det primært i én del af spillet. EA Sports Match Day er endnu en ny tilføjelse, som lader dig spille fremtidige kampe, eller store kampe fra foregående uge, hvor der er taget hensyn til holdenes form, og her vil kommentatoren nævne ligaposition, hvordan spillerne har gjort det i de seneste kampe, og endda stille om til en sidelinjereporter, som kan fortæller om skader – alt i alt er det utroligt solidt.

Der er meget få ting her i verden, som kan samle personer fra forskellige samfundslag, kulturer og aldersgrupper, i samme stil som sport kan. FIFA er potentielt en af disse ting som kan samle mænd, og nogle kvinder naturligvis, omkring skærmen til en hyggelig og konkurrencepræget dag, og det vil spillet blive ved med at kunne, så længe kvaliteten er på dette niveau.

På nogle områder, er FIFA 13 et skridt fremad, for den snart 20 år gamle fodboldserie, ikke blot er der kommet nye tilføjelser, men vigtigst af alt, så er nogle af de gamle problemer blevet fixet. Det største problem med denne udgave er, at trods tilføjelserne, så føles det ikke voldsomt anderledes i forhold til 12’eren, og er man på nuværende tidspunkt kørt lidt død i serien, så er der alligevel ikke nok nyt til, at retfærdiggøre et køb. Er man derimod stadig det mindste klar på noget virtuel fodbold, og kan holde de småproblemer ud, som stadig findes, så er FIFA 13 bestemt ikke et dårligt valg, der er et hav af spiltyper, valgmuligheder og yderlige distraktioner, og nyder man selve gameplayet, så vil FIFA snurre i maskinen i lang, lang tid.
FIFA 13

FIFA 13

UdviklerEA Sports