Far Cry 2

Anmeldt af: Tommy Ågren - 5. november 2008 - kl. 17:02
17 0

Ubisoft udfordrer grænserne for skydespil på konsollerne og inviterer os til kreativ legestue i et borgerkrigshærget Afrika.

Det første Far Cry spil udkom på Xbox tilbage i 2005. Det blev rost stil skyerne på grund af den dengang fantastiske grafik og det gennemførte spildesign. Her tre år senere leverer udvikler og udgiver Ubisoft endelig en opfølger, der skal forsøge at tilkæmpe sig en bid af kagen på Xbox 360 konsollens allerede overfyldte marked for skydespil.

Din mission i Far Cry 2 er simpel. Du er en lejesoldat, der er hyret til at dræbe en samvittighedsløs våbenhandler ved navn Jakalen. Dit mål har bevæbnet begge de stridende parter i et borgerkrigsplaget afrikansk land til tænderne, stik mod alle internationale aftaler og regler.

Allerede kort tid efter din ankomst til landet, går snigmordet fuldstændigt i hårdknude, og du befinder dig i kløerne på den ene af oprørsgrupperne, UFLL. Gruppen kræver, at du nu skal arbejde for dem i kampen mod deres arvefjende, APR. Dette er kun begyndelsen på en blodig affære, hvor forræderi, grådighed og drab er hovedingredienserne.

Historien i Far Cry 2 leder tankerne hen på film som Blood Diamond og Apocalypse Now. Spillet fremstiller en verden uden entydig godhed eller ondskab; kun få mennesker i den plagede nation kæmper for andet end egen overlevelse, og lejesoldater har søgt til landet i hobetal med forventning om, at de kan tjene gode penge på konflikten. 16+ er PEGI’s aldersanbefaling for spillet, der har sin del af blod og grusomheder.

Allerede efter de første missioner for UFLL bliver det tydeligt, at Far Cry 2 ikke er som de fleste FPS-titler. Spillet indeholder en central og interessant historie, men har strukturmæssigt langt mere til fælles med Grand Theft Auto IV end de klassiske stramt anlagte konsolskydespil. Skillelinien mellem venner og fjender er utydelig, og du arbejder gladelig for alle, der vil betale, men dit endelige mål er ultimativt at få ram på Jakalen.

Far Cry 2 styres som næsten alle andre spil i genren. Har man FPS-erfaring bør der ikke være grund til panderynken, efter den første tilvænning er overstået. Spillet er bestemt ikke let, og uovervejet Rambotaktik giver sjældent gode resultater. Kommer du i problemer, indeholder dit grej lindrende kanyler, der kan helbrede mindre skader, men såres du kritisk, er der stor sandsynlighed for at forbløde. I sådan en situation er der ingen anden udvej; kuglen må skæres ud af kroppen og såret forbindes, alt imens patronerne fyger om ørerne.

Spilverdenen i Far Cry 2 er massiv - mere end 50 kvadratkilometer - du tilbringer derfor en del tid på at rejse mellem indsatsområderne, mest i biler og både. Transportmidlerne ødelægges let ved hårdhændet brug eller beskydning. Ganske ofte er man tvunget til at rode under motorhjelmen, mens fjenden nærmer sig, hvilket er dejligt stressende, specielt hvis der er lidt lavvande i ammunitionskassen. GPS og kort leder dig hurtigt og effektivt på rette vej. Bliver de lange ture alligevel for ensformige, sørger busser for hurtig og smertefri transport til centrale steder.

Våbenudvalget i Far Cry 2 er solidt; knive, maskinpistoler, snigskytterifler, fjernstyrede bomber, flammekaster og andet hardware står til din rådighed. Våben, der samles op på kamppladsen, går ofte i stykker på de mest ubelejlige tidspunkter, men mere solidt håndværk kan erhverves hos de mange våbenhandlere, hvis man har diamanter på lommen. Selv samme sted kan allerede indkøbte våben forbedres med bedre præcision og større magasiner, ligesom du kan købe eksempelvis camouflagetøj.

Enhver kan have brug for en hjælpende hånd i ny og næ ikke mindst en lejesoldat, der befinder sig midt på en krigsskueplads uden en klink. Stærke venskaber dannes tit på slagmarken – venskaber der senere kan blive til stor gavn. Dine kammerater tilbyder dig alternative løsningsforslag til mange missioner. Alternativer der ofte har til formål at genere de to oprørsgrupper. Ligeledes kan dine venner redde dig ud af penible situationer, der ellers ville være den sikre død.

Missionstyperne er ganske velkendte. Typiske udfordringer indebærer, at du skal myrde en person, beskytte en kammerat under kamp, ødelægge en installation eller finde en vigtig genstand. Hvad der mangler i originalitet, overskygges af den kreative frihed spillet giver plads til, hvor grænserne kun sættes af din egen iderighed. Venter du til nattens frembrud og sniger dig ubemærket ind på fjenderne i ly af mørket? Bruger du din langtrækkende riffel og tager soldaterne en for en? Eller er det direkte ind i fjendens lejr og må den bedste mand vinde? I Far Cry 2 er det fuldstændigt op til dig, og spillet er fyldt med teaterscener, hvorpå du kan udspille netop dit manuskript.

Landsbyer, fabrikker og jernbanestationer er fyldt op med rare ting og sager, der bare venter på at skabe kaos og forvirring. Benzindunke, ammunitionslagre og sågar lastbiler og jeeps er skrøbelige og eksplosive; altså helt perfekte til afledningsmanøvrer eller improviserede bomber. Er der først brand i bygninger eller den tørre vegetation, da breder ilden sig lynhurtigt – men pas på, for det flotte men dødelige flammehav fortærer venner og fjender uden at sondre.

Træerne voksen sjældent ind i himmelen, og Far Cry 2’s verden har også sine klare begrænsninger. Upåagtet dette leverer spillet en unik oplevelse, der også formår at indeholde et FPS-spil af den fornemmeste klasse. Når du første gang har oplevet, hvordan spillet belønner kreativitet, har tilbragt natten i en jeep under den mørke afrikanske nattehimmel omgivet af chikanernes sang og har mærket det lille stik i hjertet, når en kammerat dør – da erkender man spillets sande natur og dybe kvaliteter.

Far Cry 2’s afbildning af et lille hjørne i et krigsplaget afrikansk land er forbilledlig. Frodige jungler, tørre savanner og bugtende floder afløses af grimme hærgede byer, der imponerer både teknisk og æstetisk. Den troværdige vegetation, de solide eksplosioner, eminente overflader samt den fænomenale leg med lys og skygge skaber en kulisse, der ikke har sin lige, når Far Cry 2’s omfang tages i betragtning.

Stemningen fuldendes af inspireret musik og effekter. Baggrundsmusikken er velkomponeret og falder godt i tråd med resten af spillet. Effekterne er det store lydmæssige trækplaster. Eksplosionerne runger i mellemgulvet, og junglen er fyldt til randen med fuglesang, skrigende aber og summen fra insekter. Stemmeskuespillet er rigeligt karikeret, men det opfylder alligevel sit formål.

Ubisofts ambitiøse spil er desværre ikke uden ridser i lakken. Fjendtlige forposter er placeret ved hvert vejkryds, bro eller interessepunkt. Hvis du opdages, må våbnene tale, for alle soldater i vildnisset angriber dig konsekvent, uanset hvordan du gebærder dig. For at gøre ondt værre, så befolkes engang udrensede områder næsten øjeblikkeligt igen. Det forekommer uforklarligt, hvorfor Ubisofts designere har fundet det nødvendigt at lade os gennemleve de samme komplet ens ildkampe igen og igen, hver eneste gang vi skal fra A til B. Afrika er rig på fauna, flora og seværdigheder, der sagtens kunne have afhjulpet kedsomheden på de mange rejser til lands, vands og i luften.

Din malariasygdom tvinger dig løbende ud på trivielle fyldmissioner for undergrundsbevægelsen, hvis eneste formål er at skaffe medicin, der skal lindre de forkrøblende anfald. Når du er i gang med udradere fjendelejr nummer et tusind, dit våben lige er gået i baglås og malariakramperne oven i købet også gør deres indtog – da stiger frustrationsniveauet eksplosivt.

Dine modstanderes kunstige intelligens vil næppe vinde mange priser. De formår fra tid til anden at overraske med smarte koordinerede angreb fra flankerne, selvom du også vil opleve dem stirre tomt ud i luften, mens deres medsoldater falder som fluer.

Flerspillerdelen i Far Cry 2 er velkonstrueret, men bevæger sig ikke synderligt ud på nyt territorium. Loadout, rangliste og erfaringssystemet leder i høj grad tankerne hen imod Call of Duty 4. Teknisk fungerer flerspillerafsnittet upåklageligt, og der er uden tvivl mange stunders fornøjelig og letbenet tidsfordriv i kampene mod op til 15 andre, uanset om det foregår via system link eller online. Nye geniale flerspillerkort vil helt sikkert komme til, Ubisoft har nemlig medleveret en fuldt fungerende editor, hvorfor der nok skal komme nogle perler fra brugerskaren.

Spillet kunne, specielt i første akt, godt have brugt lidt tiltrængt variation, men der er alligevel mange timers rigtig god underholdning i enkelspillerdelen. Lægger man dertil de drevne og velfungerende flerspillermuligheder, så er den samlede pakke næsten umulig at komme uden om.

Far Cry 2 er på mange områder en usleben diamant, og tilhængere af traditionelt FPS-design vil måske fnyse af den manglende struktur og de løse tøjler. Er du vedholdende nok, da afslører spillet efter en stund sit sande ansigt, hvorefter alle forbehold ryger fløjten. Far Cry 2 er ubetinget efterårets indtil nu bedste skydespil, og Ubisoft fortjener megen ros for deres mod og risikovillighed.
Far Cry 2

Far Cry 2

UdviklerUbisoft