Fable: Anniversary

Anmeldt af: Jens Nørup - 16. februar 2014 - kl. 13:43
7 0

Er der noget mere klassisk end det godes kamp mod det onde? Eller er det omvendt? Uanset hvad, lærte Fable os at valg har konsekvenser - vi tager et kig på jubilæumsgaven af Lionheads klassiker.

I dag betragter vi det nærmest som en selvfølge; at vores valg – også i computerspil - har konsekvenser. Tager du den røde eller den blå pille? Er du den uselviske skytsengel, altid på udkig efter en god gerning der skal gøres? Eller tager du rollen som det dumme svin, der med glæde uddeler nyrespark til dem, der allerede ligger ned? Ethvert valg, repræsenterer også et fravalg – præcis som i virkelighedens verden.

Men sådan har det ikke altid været. Tilbage i 2004 da Lionhead udgav Fable, blev der slået en hel del på tromme for ”det frie valg”. Nu skulle vores handlinger have konsekvenser - hver gang vi sagde eller gjorde noget ville det få blivende indflydelse på den virtuelle verden vi bevægede os rundt i. Forventningen var stor, ikke mindst på grund af Peter Molyneux – den legendariske spiludvikler, der lovede et spil der ikke havde sit lige. Du ville kunne få børn, du kunne plante et lille frø, der i løbet af spillet ville vokse sig til at stort træ og så videre.

Som du måske ved, var det ikke sådan det kom til at gå. Mange af de annoncerede features i Fable blev aldrig til virkelighed, således har det famøse agern, der skulle vokse til en stor eg, har aldrig fået en plads i Fable serien (udover en satirisk mission i Fable II). Men gør det noget?

Fable tager sin begyndelse, da en lille landsby bliver brændt ned af en bande røvere, der leder efter en lille dreng. Denne lille dreng undslipper, forældreløs og uden den mindste idé om hvorfor nogen vil have fat i ham. En mystisk person tager sig af ham og indlemmer ham i Heroes Guild, hvor han lærer at mestre de teknikker, der skal hjælpe ham på hans mission gennem livet. Herfra går historien slag i slag, vores helt finder langsomt ud af tingenes virkelige sammenhæng, mens der bygges op til den store finale.

For dem der kender Fable universet, men ikke har spillet det første spil (eller som undertegnede har glemt det meste af handlingen), giver Fable: Anniversary en god baggrundshistorie til hele universet og mange af de centrale figurer, der går igen i serien. Derfor kan nye og gamle fans, glæde sig over et gensyn med serien, mens vi venter på Fable Legends.

Spillets gameplay, er som vi kender det fra både Fable 2 og 3 – man ser sin figur i 3. person og skal bevæge sig i gennem Albion og løse forskellige opgaver; følge en handelsrejsende gennem et fjendtligt område, beskytte en bonde mod banditter eller gøre det af med en Balverine, der truer en landsby. De fleste af opgaverne, går som beskrevet ud på at nedkæmpe en fjende, men der er også enkelte gåder der skal løses og et par ”hent og bring” missioner. Dine våben er henholdsvis et håndvåben, for eksempel et sværd, en bue og endelig et magisk angreb hvor du kan vælge mellem forskellige typer magi. Det hele føles stort set som de andre spil i serien, med den lille forskel at styringen og menuerne opleves som et tilbageskridt i forhold til de forbedringer der med tiden er kommet til.

Layoutet af styringen er stort set det samme, men alligevel føles spillet langsomt. Man kan mærke at menuerne ikke er helt intuitive, der er lidt sværere at fastlåse sig på et mål og ofte kan man risikere at ramme uskyldige mennesker, noget der er blevet taget hånd om i Fable 2 og 3 og så er spillets historie så skabelonskåret at det føles som en spændetrøje. Der er sket meget i spiludviklingen de sidste 10 år og sammenligner man især med et spil som Fable 3, føles Fable: Anniversary som et spil, der uden de store svinkeærinder sender dig fra én episode og videre til den næste, indtil du er færdig med spillet. Der er ganske vist presset nogle sidemissioner ind undervejs, men de føles mest som forstyrrende elementer på din færd.

Man kan vælge at se Fable: Anniversary som et arkæologisk eksperiment, hvor man kan se tilbage på hvor meget spiludviklingen har flyttet sig i de sidste 10 år. Men der er også grænser for hvor længe det er sjovt at sidde og tænke ”mand, hvor havde de bare lange load-tider dengang…” – For Fable: Anniversary føles desværre som et gammelt spil - grafikken er blevet pudset af jovist, men man undres alligevel over hvordan mange af de gamle svagheder fra originalen er fulgt med; de førnævnte lange load-tider, en stiv og kluntet animation af figurer og sene pop-ins, hvor figurer og lignende først kommer til syne lang tid efter resten af området du befinder dig i, er indlæst.

Fable: Anniversary er altså, bortset fra nogle få justeringer stort set identisk med det spil der udkom for små 10 år siden. Der er blevet pudset lidt op på grafikken og tilføjet en Xbox SmartGlass funktion, men ellers er det, det samme spil som udkom for 10 år siden. Og lad mig sige med det samme, at jeg ikke er en stor fan af identiske genudgivelser af gamle spil. Nostalgi er ikke hvad det har været og mens Fable tilbage i 2004 stod som et banebrydende spil, er indtrykket i dag at man sidder med at spil der på alle punkter er blevet overhalet af nyere titler.

Alligevel besidder spillet også en vis charme. Der er store mængder af skæv humor i spillet, noget som nærmest var helt nyt for rollespil på den tid Fable udkom første gang. Historien er også god, omend den er hørt før og heller ikke er meget lang, så er den stadig interessant nok til at være fængende, især hvis man ikke kender den på forhånd. Endelig har den jo Fables kendte balancegang mellem godt og ondt, hvor det direkte kan aflæses på din figurs udseende hvilke valg han har truffet. Der gøres meget ud af at man har indflydelse på hvordan verden former sig om en, og mens det aldrig bliver så imponerende som Peter Molyneux lovede i sin tid, er det stadig ret sjovt at se omgivelsernes reaktioner på dine handlinger. Der er kommet langt flere valg og udtryksformer i de efterfølgende versioner af Fable, men man har stadig en god fornemmelse af at have indflydelse på den verden man bevæger sig i.

Skal man kigge på det store billede, byder Fable på en god portion underholdning, da det trods alt kommer til nedsat pris. Men samtidig føler man også at Lionhead slipper lidt nemt omkring den ekstra omsætning, idet den lovede forbedrede grafik mest består af ændrede lys-effekter og lidt en bredere farvepalette. Figuranimationerne, deres ansigtstræk og den generelle håndtering af spillet, for eksempel det langsomme og ikke særlig logiske menu system, er stadig identisk med originalen og trækker ned i den samlede score.

Er du stor fan af Fable’s univers og har du endnu ikke spillet seriens første udgivelse, eller trænger du bare til et gensyn, vil der være nogle gode timers underholdning i Anniversary, der også inkluderer udvidelsen Lost Chapters. Desværre henvender titlen sig mest til de der allerede er stået på Fable toget. Har du endnu ikke stiftet bekendtskab med Albions univers, må anbefalingen herfra være at du er bedre tjent med at investere i Fable 2 eller 3, som nok kan fås til en god pris i diverse spilbutikker.
Fable: Anniversary

Fable: Anniversary

UdviklerLionhead Studios