F1 Race Stars

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 17. december 2012 - kl. 17:12
5 0

Hvad får man, hvis man parrer Mario Kart og et Formel 1 spil? Man får et underligt udseende barn, der i dette tilfælde hedder F1 Race Stars. Læs anmeldelsen her.

Codemasters ejer den officielle Formel 1 licens og de står bag de årlige Formel 1 spil. Nu bruger de licensen på en lidt anderledes måde med F1 Race Stars, hvor de blander et traditionelt Formel 1 spil med det klassiske Mario Kart.

Alle de rigtige Formel 1 kørere som Fernando Alonso, Sebastian Vettel, Lewis Hamilton og Felipe Massa er med, sammen med de rigtige teams og biler. Men tag ikke fejl, det her spil har ikke noget med Formel 1 at gøre og det er kun på overfladen, at Formel 1 skinner lidt igennem.

Spillet indeholder 11 baner, placeret rundt omkring i verden, bl.a. i Tyskland, Italien, USA, Japan, England og Brasilien. Alle banerne er flotte og fantasifuldt designet, med diverse genveje og de er en blanding af de rigtige Formel 1 baner og elementer, der kendetegner det enkelte land. Monaco banen er f.eks. en blanding af vilde flyvehop og store torve med springvand, men man kan også genkende flere af svingene og naturligvis den legendariske tunnel fra den virkelige verdens bane. Det er ganske sjovt at se, hvordan bane-designet ganske fint blander fiktion og virkelighed.

Som enhver anden kart racer, indeholder F1 Race Stars også en række power-ups, der kan samles op rundt omkring på banen. Mange af disse power-ups sendes af sted som bobler, der er f.eks. målsøgende bobler, som sløver den modstander den rammer ned, man kan sende et uvejr af sted, der sørger for at det bliver regnvejr over den førende kører så han ikke kan køre så hurtigt, man kan tilkalde Safety Car bilen, så feltet bliver samlet lidt igen og man kan beame sig selv længere op i feltet ved at bruge Teleport boblen på sig selv.

Codemasters bruger KERS teknologien fra virkelighedens Formel 1 i spillet på ganske snedig vis. KERS står for Kinect Energy Recovery System, som er et system, der opsamler overskudsenergi fra bilen, f.eks. når den bremser og denne energi kan frigives på af køreren når han ønsker det. I F1 Race Stars er der specielle KERS sving, hvor man skal pumpe på speeder tasten, for at opsamle energi og når man kommer ud af svinget, frigives den energi man har nået at opsamle, som et boost.

F1 Race Stars indeholder en række forskellige spilmuligheder. Man kan spille et enkelt løb, man kan køre Time Trials, spille en karriere eller spille online mod andre spillere. Karriere-delen indeholder 30 championships, der hver består af minimum to løb, nogle gange både fire og fem løb, så der er bestemt nok at gå i gang med. Disse championships kan f.eks. bestå af almindelige løb, hvor det gælder om at komme først over målstregen, Elimination hvor den sidste kører i rækken bliver diskvalificeret når en timer løber ud eller Triplet, hvor man skal indsamle trofæer – man mister trofæer hvis man tager skade og når man krydser målstregen, skal man have opnået et bestemt antal.

Vil man spille sammen med ens venner, er der også mulighed for det. Man kan spille fire spillere sammen i splitscreen på samme Xbox eller man kan spille op til 12 spillere sammen over Xbox Live. Online kan man enten spille alle mod alle, eller dele spillerne op i teams, f.eks. seks teams af to spillere, fire teams af tre spillere, tre teams af fire spillere eller to teams af seks spillere. Det er altid sjovere at spille sammen med ens venner og det er også tilfældet med F1 Race Stars, hvor der nok skal blive råbt noget i sofaen, når det går hektisk for sig.

Alt det her lyder jo meget godt; en kart racer tilsat lidt Formel 1, god brug af elementer fra virkelighedens sport (KERS, pitstops) og alle de rigtige kørere og teams. Problemet er, at F1 Race Stars aldrig rigtigt for alvor bliver sjovt. De forskellige power-ups er en smule tamme, ikke specielt fantasifulde og balancen imellem dem er lidt underlig. Det er svært at sætte fingeren på, hvad der helt præcist er galt, for hvis man ser nøgternt på det, fungerer spillet fint – det har bare ikke den der magi, som mange andre spil i genren har, så det kommer aldrig rigtigt ud at pit’en og det er et spil, man kun spiller i korte perioder.

Som vi kender det fra Codemasters, ser spillet ganske flot ud. Kørerne, banerne og bilerne er flotte og det hele foregår i et nærmest tegnet univers. Banerne er sjovt designet og lydsiden fungerer som den skal, dog med et soundtrack, der fungerer bedst, hvis man skruer ned for det.

F1 Race Stars er en lidt tynd omgang, selv om det sælges til under 300 kr. Det burde måske i stedet have været udgivet som et Xbox Live Arcade spil til f.eks. 1200 MSP, hvilket rent teknisk ikke ville have været umuligt, da spillet kun fylder 1,4 GB, mindre end flere andre Xbox Live Arcade spil. Spillet fungerer på langt de fleste områder, men at sælge det til 300 kr. er måske lige at presse den lidt, når man ser på hvad man får for pengene.
F1 Race Stars

F1 Race Stars

UdviklerCodemasters Racing