F1 2012

Anmeldt af: Jakob Tofte - 29. september 2012 - kl. 19:57
3 0

For tredje år i træk står Codemasters for det officielle Formel 1 spil. Der er denne gang videreudviklet og kælet for detaljen, men også små skuffelser i udeladte spilfunktioner.

Igen i år er omdrejningspunktet naturligvis karrieren, hvor man som ny kører på et af de 12 formel 1 hold begynder sin opstigning mod berømmelse og succes. Men inden man kommer så langt, skal man først gennemgå Young Drivers Test, som både fungerer som en form for tutorial til spillets facetter, men også som en realistisk del af karrierens begyndelse, idet testen tager inspiration i den test, som virkelighedens Formel 1 kørere skal gennemgå. Bag rattet i en bil fra enten Red Bull, Ferrari eller McLaren føres man over to dage igennem en række øvelser, som med kyndig vejledning sætter køreren ind i formel 1 bilens væsen. Der bliver trænet bremselængder, kurvekørsel, overhalinger og også brugen af bilernes KERS (Kinetic Energy Recovery System) og DRS (Drag Reduction System) bliver introduceret for køreren. Det hele afsluttes med en testomgang, hvor alt det indlærte lægges sammen. Testomgangen fungerer som en form for eksamen, idet tiden afgør, hvilke hold, der vil være interesserede i at tage køreren ind i folden som ny andenkører på deres hold til 2012-sæsonen.

Jeg skrev herefter under med Caterham, og var klar til selve karrieren. I år er spillets menustystemer blevet væsentligt mere kliniske, idet der nu reelt er tale om deciderede menupunkter, man manøvrerer rundt i. Tidligere sås menuen igennem kørerens øjne, og man bevægede sig herefter rundt til de forskellige menuer, som vi kender det fra andre Codemasters titler, såsom Dirt 2. Omend det var en sjov måde at se menuerne på, så er det langt mere overskueligt som det er lavet nu.

Selve sæsonerne i karrieren forløber som i virkeligheden. 2012-sæsonens tyve baner er alle med, inklusiv den spritnye Circuit of the Americas i Austin, Texas. Banen er bygget til formålet, og får sin præmiere i denne sæson. Der er en lang række tilpasningsmuligheder, som gør løbene både kortere og længere, og varierer længden og mængden af træning og kvalifikation, men som udgangspunkt køres der i løbsweekenderne både træningssession om fredagen, tre gange kvalifikation om lørdagen og selve løbet om søndagen. I løbet af sæsonen sættes der mål fra holdledelsen, ligesom man er i tæt konkurrence med sin holdkammerat. Er man succesfuld nok, vil bedre og rigere hold ganske sikkert komme og banke på døren inden næste sæson. Og hvem ved. Pludselig ser man måske sig selv i en rød bil, jagende efter Schumis syv mesterskaber. Det kan være en langvarig affære at gennemføre en weekend, og endnu mere en hel sæson, men den grundige gengivelse af weekenderne er netop også det, der er med til at give spillet dybde, realisme og følelsen af, at man virkelig deltager i en lang og krævende sæson.

Og realisme er virkelig et ord, der går igen. Elektronisk hjælp i bilerne og niveauet for skader, fra simulation til fuld, kan justeres og giver ved fuld realisme virkelig følelsen af en krævende sport, hvor der ikke er plads til fejl. Straffe, flag og safetycar er fuldt implementeret, ligesom dækkenes funktion og virkning i år er endnu mere tydelig. Det er i år en endnu større del af spillet at planlægge sin dækstrategi, så man ikke lige pludselig står på løbssøndagen og mangler et sæt optiondæk. Hele vejen igennem er F1 2012 som beskrevet en realistisk og hård størrelse. Som nævnt kan der justeres på parametre for både løbsindstillinger og hjælpemidler, hvilket vil give en langt mere blød og tilgængelig spiloplevelse. Der er dog ingen tvivl om, at F1 2012 er for Formel 1 fans, fans af realistiske køreoplevelser og til dem, der har tålmodigheden til de langvarige løb og sæsoner. Er man én af dem, så vil man til gengæld med meget stor sandsynlighed også nyde dybden i langdrag. Er man typen, der bedre kan lide et bilspil, hvor et løb tager tre omgange på i alt syv minutter med masser af drifting, kollisioner og ild fra udstødningen, (og ikke et ondt ord om den slags spil) så er F1 2012 ikke svaret.

Det er ikke muligt at køre en enkelt sæson i en valgfri bil som en form for enkelstående spilfunktion til dem, der gerne vil have dybden ved en sæson, men ikke orker en fuld karriere. Dette var tidligere i seriens levetid muligt, og det er rigtig trist, at denne mulighed er væk. Især fordi den vel egentlig var rimelig let at have med.

Til gengæld forkæler Codemasters os rigeligt med en masse andre underholdende muligheder, som ikke tidligere har været tilstede. For dem, der leder efter den hurtige version af en sæson, er den nye Season Challenge svaret. Her køres der en halv sæson, altså ti løb, hvor hvert løb er markant kortere end i den fulde karriere. Man begynder på et lavere rangerende hold. Spilleren vælger inden hvert løb selv en rival, som man mener man kan slå. Lykkes det, tager man rivalens plads. På denne måde avancerer man løbende op til de bedste hold, hvor man har en chance for at køre med om mesterskabet.

Man kan også køre tidskørsler på banerne, ligesom Codemasters i år introducerer Champions Mode. Formel 1 feltet består i år af intet mindre en seks tidligere verdensmestre, nemlig Kimi Räikkonen, Lewis Hamilton, Jenson Button, Sebastian Vettel, Fernando Alonso og Michael Schumacher. I Champions Mode udfordrer man i seks forskellige scenarier de tidligere verdensmestre i forudbestemte situationer.

Der ligger også en yderst solid multiplayerdel gemt i F1 2012, som både understøtter split screen og system link. På onlinesiden er det muligt at køre løb så korte som tre omgange og med vilkårlig startplacering, til fulde løbsweekender som dem, vi kender fra karrieredelen. Op til seksten kørere kan køre i hvert løb. På onlinesiden er det ligeledes muligt at invitere en ven til et tomandshold, og herefter køre en fuld sæson med tyve løb i co-op. Det vil helt afgjort være noget folk tager godt imod, og følelsen af holdånd bliver stor, når man kan sidde og håbe på en ”one-two finish” med en af sine venner. Det er let at finde løb og der er fine muligheder for manuel søgning efter lobbyer, som opfylder de ønsker man måtte have. Selve løbene kører glidende og smertefrit og i en høj framerate. Det herlige ved onlineløb i netop Formel 1 er, at sportens strikse regelsæt helt naturligt sætter sin begrænsninger for de sædvanlige idioter, der kun er med for at ødelægge det for andre. De bliver ganske enkelt hurtigt overdænget med advarsler, straffe og diskvalifikationer. Jeg kørte som et eksempel et løb, hvor jeg blev nummer tolv ud af seksten. Alligevel endte jeg med en fjerdeplads, fordi så mange var blevet diskvalificeret eller havde fået ti-sekunders straffe. Ikke sagt, at alle personerne, der endte under mig var idioter, der prøvede at ødelægge løbet, for det var de bestemt ikke. Men det beskriver meget godt, hvor vigtigt det er at køre rent og følge Formel 1 reglerne.

Grafisk er F1 2012 det flotteste spil i serien til dato. Detaljegraden er utrolig høj på både biler og baner, og der er denne gang gjort lang mere ud af virkemidler som lys, skygger, regn på banen og vragrester. Spillet fungerer både online og offline med en høj framerate og en glidende oplevelse. F1 2012 indeholder det såkaldte ”localised weather”, som gør det muligt at lave lokalt vejr. Ganske som en virkeligheden strækker nogle af banerne sig over store områder, hvor det ikke er unormalt at det kan regne på en del af banen, og samtidig være solskin på en anden del.

Udover det grafisk er interessant at se vejrskiftet, så giver det også et ekstra aspekt til selve spiloplevelsen, og det krævende i at vælge de rette dæk. Lyden i spillet er fremragende. Her taler vi ikke om musikken i menuerne, idet denne bedst af alt er ligegyldig. I et spil som dette er det unægteligt løbslydene, især motorlydene, der vil blive fokuseret på, og de sidder lige i skabet. Det er skønt at høre de skrigende og brølende motorer, når 24 Formel 1 maskiner holder klar til start.

F1 2012 er et fremragende Formel 1 spil, og uden tvivl det bedste i serien. Selv med tilpasningsmulighederne, der kan gøre oplevelsen lettere og hurtigere, så er dette absolut ikke et spil til folk, der sætter pris på en let tilgængelig og hurtigt overstået køreoplevelse. Spillet er til dem, der elsker Formel 1, det er til dem, der elsker realistiske bilspil og det er til dem, der kan sætte pris på dybden og muligheden for at fordybe sig i tekniske aspekter i kampen for at skære de sidste hundrededele af et sekund af tiden. Er man til den slags, så er F1 2012 et meget anbefalelsesværdigt spil.
F1 2012

F1 2012

UdviklerCodemasters