Eragon

Anmeldt af: Philip Christiansen (Raider) - 17. december 2006 - kl. 23:57
14 0

Eragon vises nu i biograferne, og følgende udgives også et licensspil i dens ære. Læs anmeldelsen om et af Xbox 360'ens mest undgåelige titler.

Du har sikkert ikke hørt om Eragon før – men det er faktisk første bog ud af tre fra den unge forfatter Christopher Paolini. I en alder af 19 fik han udgivet bogen Eragon. Hvor Ringenes Herre og Narnia er klassiske romaner, hører Eragon til kategorien af moderne klassikere som Harry Potter. I øjeblikket oplever vi en overflod af denne eventyrgenre, i hvert fald hvad angår filmmediet – og det skyldes de verdensomspændende succesfilmatiseringer som Ringenes Herre og Harry Potter. Og hvad er en jul uden et nyt eventyr? Traditionelt startede Ringenes Herre en eventyrlystig følelse hver jul, hvor vi sidste år måtte nøjes med den mindre højtidelige Narnia fra Disney. Fredag den 15 december var det Eragon, der skulle vedligeholde denne eventyrlystige tradition. Om Eragon vil lide af den degenererende effekt, der normalt er ved spil, der er baseret på film, som omvendt er baseret på en bog, vil vi prøve at finde ud af.

Eragon, som også er navnet på drengen i både filmen og den karakter, hvis person du overtager i spillet, finder en dag et drageæg. Dette æg udklækker, og Eragon får et telepatisk og sjæleligt bånd med dragen og bliver selv en dragerytter. Du og din drage er de eneste, der kan redde Alagaësia fra det mørke, den ondsindede konges herredømme har pålagt.

Eragon er, i en kort forstand, et hack’n’slash-spil. Et spil, hvor du med diverse comboer skal nedslagte horder efter horder af fjender med dit sværd i den ene hånd og en bue i den anden. For mange kan dette være en triviel spilgenre, hvor andre finder højdepunkter og glæde i at lave og forbedre sine comboer samtidig med, at man langsomt opgradere sin karakter. Eragon tilfredsstiller på ingen måder i disse punkter. Du kan for det første ikke åbne op for flere comboer, som du kunne i Ringenes Herre-spillene i samme genre, men er begrænset til fire med dit sværd. Variationen for dine angreb er allerede her meget begrænset.

Udover en ekstra bane, tre forskellige sværhedsgrader og en co-op del med to spillere, så er der ikke meget at vende tilbage til i Eragon. Hverken historien eller spildelen fænger, og grafikken betager langt fra. Derimod har spillet en vis længde. De atten baner udgør en spilletid på omtrent seks timer. Men du vil selvfølgelig skulle tillægge mere tid, fordi du ikke kan holde ud at spille dette spil mere end et par baner af gangen. Var det ikke for denne anmeldelse, ville jeg ikke have tvunget mig igennem denne katastrofe af et spil. Jeg mistede bogstaveligt talt min spilglæde løbende.

Har du allerede spillet Star Wars: Episode 3 – Revenge Of The Sith, The Lord Of The Rings: The Two Towers og The Lord Of The Rings: Return Of The King på sidste generation af konsoller, er der virkelig ingen grund til, at du skuffer dig selv med denne titel. Eragon låner nemlig rigtig meget fra disse titler uden hverken at byde på noget nyt eller gengive elementer lige så godt. Funktionelt virker spillet, og det er også nemt at tage til sig – men spillet begrænser sig selv ved få muligheder, og gennemgående gentagelser af, hvordan du skal klare de mange fjender. Desuden optræder der alt for få bosser, puzzles og drageridning, som er de punkter, hvor spillet byder på en smule variation. Det er først i den sidste tredjedel af spillet, at enkelte puzzles begynder at fremtræde – som selvfølgelig er mere eller mindre ligegyldige for handlingen og samtidigt er alt for nemme.

Jeg har personligt ikke noget imod licensspil, da jeg mener disse kan forstærke og/eller uddybe ens filmoplevelse (der nævnes obligatorisk The Chronicles Of Riddick: Escape From Butcher Bay). Men Eragon lugter langt væk af hastværk, og dette spil måtte bare ud på alle platforme inden filmens verdensomspændende premiere. Se måske filmen, men hold dig fra spillet. Du er bedre tjent med at spille ét af de ovennævnte titler – endda til en billigere pris.
Eragon

Eragon

UdviklerStormfront Studios