Enemy Territory: Quake Wars

Anmeldt af: Jesper Thuesen - 8. juni 2008 - kl. 17:10
Del denne artikel:
16 0

Det er blevet konsolspillernes tur til at prøve det prisbelønnede PC spil

PC spillerne har længe haft mulighed for at få glæde af Enemy Territory: Quake Wars, og nu er det så konsolejernes tur.

I oktober 2007 sendte activision Enemy Territory: Quake Wars ud til PC-ejerne og efter at have modtaget over 40 forskellige E3, Editors Choice og Game of the Year nomineringer og priser, så var det næsten selvsagt, at konsolejerne også ville have en bid af kagen. Nerve Software tog imod denne udfordring og sammen med Activision fik de sendt spillet ud til nextgen konsollerne.

I spillets intro får vi at vide, at året er 2065 og at spillet foregår inden Quake II spillet og det er så det vi kan lære omkring Quake-universet i Enemy Territory: Quake Wars, for historien, hvis der da er sådan én, er egentligt ikke tilstedeværende. Du spiller enten som GDF soldat eller mørkets kræfter, den onde Strogg styrke. Hvert hold har hver sine egenskaber samt arsenal af våben og køretøjer.






Enemy Territory: Quake Wars beskrives bedst som et formålsbaseret First Person Shooter. Dette vil sige, at du ikke opnår noget ved blot at skyde løs til højre og venstre. Det er vigtigt at du tænker strategisk. Før hver mission får du en række opgaver som skal løses – dette kan f.eks. være at man skal sprænge hul i en mur, reparere en bro og affyre et missil som sætter fjendens forsvarslinjer ud af funktion. Der er dog endnu et twist, disse mål kan ikke nås af alle, og derfor er det vigtigt at man har den helt rigtige fordeling af specialister på holdet.

Overordnet set kan man vælge imellem fem forskellige classes: Medic, Soldier, Engineer, Covert Ops og Field Ops. Hver især har sine egne styrker og svagheder. F.eks. skal man bruge en Soldier til at sprænge hul på mure da han er den eneste der bærer sprængstoffer, mens en Engineer er den eneste der kan reparere broer. Derudover er der de mere ”ikke-målsøgende classes” som f.eks. en Medic som primært bruges til at kalde på forsyninger og lappe sønderskudte soldater sammen, mens andre classes kan hidkalde et luftbombardement og enorme våben som kun har til formål at skyde dine modstandere i tusind stykker. Disse classes findes naturligvis både i GDF og Strogg versioner.






Hvert 15. sekund har man så mulighed for at skifte class eller re-spawne såfremt man måtte ende som kanonføde, hvilket ligeledes er gældende for dine team-mates, og dette kan i værste fald betyde at man i mange ulidelige sekunder kan se modstanderne overrende forsvarsstillingerne og løse deres objectives, uden at man kan gøre noget. Dette understreger vigtigheden af en strategisk tilgangsvinkel, så man ikke pludseligt ender mutters alene mod et fuldt modstanderhold.

Efterhånden som man fuldfører de mål, som den valgte class er sat på slagmarken til, så vil man indtjene XP. Gør man det rigtig godt vil man ligeledes indkassere op til tre stjerner, som giver upgrades. Det er dog svært lige umiddelbart at se, hvordan disse upgrades gør sig gældende, og det virker egentligt en anelse ligegyldigt, da de er væk når man går videre til en ny verdensdel hvor der skal løses missioner. Der er heller ikke nogen ordentligt gennemarbejdet træningsdel i spillet, så der er mange egenskaber man føler man ikke rigtigt får lært, selvom nogle af dem lyder rigtigt blærede.






Umiddelbart er cocktailen af strategi og en voldsom kløen i aftrækkerfingeren jo tiltalende, men det overordnede problem er, at missionerne minder ualmindeligt meget om hinanden, ja faktisk vil jeg gå så vidt som at sige at der kun er to forskellige hovedscenarier hvor det ene er ”reparer, spræng, beskyt og spræng” mens det andet er ”beskyt, beskyt, beskyt”. Dette, sammenholdt med den totale mangel på historie, gør singleplayerdelen ualmindeligt utiltalende og når singleplayerdelen max tager 4-5 timer at gennemføre og er for triviel til at indeholde nogen som helst replay value, ja så kan man bestemt ikke anbefale Enemy Territory: Quake Wars til fans af en solid singleplayerdel. Men nu skal der heller ikke lægges skjul på, at Enemy Territory: Quake Wars er et multiplayerspil, hverken mere eller mindre.

Af andre irritationsmomenter kan nævnes en alt for høj spawn-rate. Oftest forsvinder det strategiske gameplay når man ikke rigtigt laver andet end at slå den samme modspiller ihjel fordi han dør lige når 15-sekunders skiftet finder sted. Herudover vil man blive grænseløst irriteret over den dårligt balancerede køretøjsmulighed. Bevares, det er da fedt at tage en tank og meje modstanderne ned, det er dog knapt så fedt at tanken efterfølgende eksploderer fordi den er blevet ramt tilpas mange gange af en riffel. Useriøst og urealistisk.

Enemy Territory: Quake Wars’ absolut største positive side er de enorme baner hvor kampene finder sted. Der er over en kvadratkilometer at boltre sig på stort set på hver bane og draw-distance er fornem. Desværre er grafikken, til trods for nogle hæderlige textures, uinspirerende og banerne fremstår oftest som værende fuldstændigt uden sjæl. Der er sparet på farverne og selvom det ser barskt ud når et fremtidsvåben, beordret af Strogg-holdet, pludseligt udmønter sig i en ildstråle som rager ud af skyerne og brænder alt på sin vej, så føler man ikke rigtigt at der er lagt tilpas meget energi i udformningen af eksplosioner, køretøjer m.m. Køretøjer, personer og Stroggs ser ligeledes hæderlige ud, uden dog at revolutionere spilverdenen.






Lydsiden varierer fra godkendt til decideret håbløst. Våbenlydene i sig selv er ok, og der er en fin varians fra at affyre en pistol og affyre en shotgun. Desværre er lyden af køretøjer slet ikke i samme klasse og det lyder som om at det samme 2 sekunders lydspor bliver spillet om og om igen, uanset om man kører på vejen, offroad eller igennem buske og krat. Dog er den absolut værste del de irriterende kommandoer som konstant kører over radioen. De er uden variation og det er præcist det samme tonefald hver gang, hvilket gør offline-spil til en noget tam oplevelse.

Som sagt er Enemy Territory: Quake Wars et multiplayerspil, og derfor er der velsagtens også en masse forskellige multiplayermodes som adskiller sig fra singleplayerdelen. Nej, det er der faktisk ikke. Det er de samme 12 singleplayermaps med de samme sæt af mål man skal arbejde med online, og selvom det selvfølgelig varierer spiloplevelsen at spille med eller mod gamere verden over, så vil man meget hurtigt føle at man har prøvet det hele før. I sidste ende drejer Enemy Territory: Quake Wars sig blot om enten at beskytte sit mål, eller vælge den rigtige class, skyde sig frem og så holde ”action-knappen” nede i 20-30 sekunder, hvorefter man skifter class og løber mod det næste mål.

Der mangler i høj grad forskellige missioner og en bedre udformning af dem der er i forvejen, så i sidste ende bliver konsolversionen af Enemy Territory: Quake Wars en kedelig omgang repetition af de samme missioner men i forskellige miljøer, og det er egentligt ærgerligt, da en taktisk FPS bestemt er velkommen blandt de mange run and gun titler.

Det er svært at anbefale Enemy Territory: Quake Wars til andet end lejespil, med mindre man har syv kammerater som er parate til at danne en seriøs klan, for spillet varierer simpelthen ikke nok til at fastholde spilleren i mere end 10 timers penge max, og dette er vel at mærke inklusiv multiplayerdelen. Det er muligt at nogen vil blive fastholdt længere end dette, men dette sker ikke uden at man vil føle, at det blot er én stor gentagelse.
Fakta
Enemy Territory: Quake Wars

Enemy Territory: Quake Wars

PlatformXbox 360
UdviklerNerve Software
UdgiverActivision
Spillere1-16
Udgivelsesdato27-05-2008
Officiel websiteKlik her
PEGI:
Følg Xboxlife her
Xbox Support
Gameplay:6.0
Grafik:7.0
Online:6.0
Holdbarhed:5.0
Overall 6.0
Log ind og stem
0
Der er endnu ingen der har stemt på denne hvis du kunne lide denne anmeldelse..
Køb spillet - og støt Xboxlife
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.