Dragon Age: Origins

Anmeldt af: Bjørn Eriksen - 18. november 2009 - kl. 18:23
15 0

Folkene bag Mass Effect og Baldur’s Gate er klar med et nyt rollespil. Med så store titler bag sig er forventningerne til Dragon Age skruet helt i top.

Et par måneder inden Dragon Age skulle udgives kom det frem, at BioWare allerede var gået i gang med at udvikle efterfølgeren. Umiddelbart må man antage, at de har stor tiltro til deres nye franchise, hvilket de med deres udviklerhistorie selvfølgelig også bør have. Ud over Mass Effect og Baldur’s Gate står der også Star Wars: Knight’s of the Old Republic, Jade Empire og Neverwinter Nights på CV’et. Fem store rollespil med personlighed.

Man er ikke bedre end sit sidste spil!

Der findes ikke mange store rollespil til Xbox 360 som tager udgangspunkt i et middelalderligt miljø. Med lidt skepsis har der vel kun været Oblivion og det har efterhånden nogle år på bagen. Fable 2 kunne man sikkert også argumentere for, men det spil var aldrig i samme klasse som de overstående titler.

Dragon Age’s handling finder sted i kongeriget Ferelden, hvor onde kræfter er i færd med at overtage verden, og helten forsøger at forene de gode styrker under en leder, for så i sidste ende at fordrive ondskaben i et episk slag.

Nej, der er ikke tale om endnu et spil baseret på bøgerne om Ringenes Herre. Historiemæssigt stopper lighederne nemlig her og Dragon Age’s eget univers får lov til at udfolde sig. Uden at afsløre for meget af handlingen, har tidsalderen ikke fået sit navn ved et tilfælde.
Selve historien er bygget op som et slags interaktivt bogbind indeholdende syv bøger. Første bog omhandler ens karakter og er skræddersyet til den race og type man vælger. Det er her ens personlige fortælling begynder og man opdager hurtigt, at man er medforfatter på bøgerne. I dette bogbind er historien nemlig afhængig af ens valg.
Konceptet er set før i f.eks. Lionhead’s Fable serie, men udførelsen er bedre og konsekvenser er bemærkelsesværdigt større i Dragon Age. Og det er netop konsekvenserne af ens handlinger, der gør, at man kan blive fortryllet af fortællingen. Det at man selv skaber fremtiden, får hele tiden en til at tænke på hvad nu hvis. Hvis ens beslutninger ændrer historien, hvad havde en anden beslutning så medført. Hvilke konsekvenser helt præcis vil jeg ikke afsløre, men man kan godt sidde med en vemodig følelse når indholdet forandres og visse personer lider grundet ens beslutninger.

Der var en, der var to, der var tre, der var fire, der var fem på dragetur…

Hovedpersonen man vælger i denne episke fortælling vil have stor indflydelse på udformningen af historien. Folk reagerer og ser på en forskelligt alt efter hvilken baggrund man har. Derfor skal man også overveje om man vil være menneske, dværg eller elv samt hvor man kommer fra. Skal man f.eks. være by elv eller skov elv. De to elver typer bliver nemlig ikke opfattet lige hæderlige af folk. Dertil kommer ens class (hvis vi dog bare havde et tilsvarende ord for det på dansk) eller erhverv om man vil, hvor man kan vælge i mellem kriger, skytte eller magiker. Hvert erhverv kan desuden specialisere sig ud i fire forskellige områder, der så giver adgang til nye færdigheder. På tværs af race, origin og erhverv giver det i alt 12 unikke fortællinger. Når man først kommer i gang med spillet opdager man hvor mange kræfter BioWare har lagt i Dragon Age for at skabe den ultimative oplevelse – og man værdsætter det!

Ud over ens egen karakter har man mulighed for at få følge af op til tre andre figurer og dermed danne en gruppe, som man også kunne det i tidligere BioWare titler. Disse møder man med undtagelse af en på sin færden rundt i Ferelden. De kan overtales til at følges med en, hvis man skåner deres liv. Ja, ens valg kan også have et positivt udfald (med mindre man vælger at dræbe personen). Man har fuld kontrol over alle karakterer i ens gruppe hvilket inkluderer påklædning, adfærd og fordeling af færdighedspoint.

Kontrollen lader også en uddele individuelle taktikker til samtlige medlemmer af gruppen. Dette taktiske element har stor betydning for hvordan ens kampe afvikles. Med den rette taktik føler man en hvis kontrol over det der foregår ude på slagmarken. En taktisk ordre kunne f.eks. være, at ens healer skal helbrede folk med under 25% i liv eller ens kriger skal true folk, der angriber ens magikere, så de dermed vender deres opmærksomhed mod krigeren. Uddelingen og prioriteringen af ordrer minder til forveksling om simple programkoder med de kendte ord ”IF” og ”THEN”. Hver taktik kan indeholde et hvis antal ordrer alt efter hvor meget man har fokuseret på at specialisere sig i det. Man kan således skifte i mellem defensive, offensive taktikker alt efter, hvad omstændighederne kræver. Systemet fungerer godt, men tager man udfordringen op og spiller på det sværeste niveau, kan man godt savne flere muligheder og mere dybde.

Styringen i Dragon Age låner ligeledes meget fra andre BioWare titler med særlig fokus på Mass Effect’s menuhjul hvorfra man kan uddele ordrer. Ved at bringe hjul frem sættes spillet på pause og man får tid til at overveje sit næste træk samt et tiltrængt pusterum. Med mange fjender på skærmen på samme tid kan det nemlig godt være svært at holde styr på slagets forløb.

Til trods for muligheden for at styre samtlige gruppemedlemmer, vil alle samtaler med folk foregå i gennem ens originale karakter. Man skal derfor overveje om man vil smide point i evnen til at overtale folk eller den mere direkte skræmme teknik. Der er nemlig noget at hente ved at føre den korrekte samtale med folk. Og noget at tabe.

Den første gang er bare lidt bedre…

Dragon Age er et meget lukket open world spil i den forstand at man kan rejse frem og tilbage næsten som det passer en. Rejsen foregår dog ikke i det åbne, men man følger ens gruppes rejse på et kort alt imens det næste område indlæses. Hvert område fungerer mere eller mindre som hver deres bog i det føromtalte bogbind. Efter den første får man adgang til fire nye som kan opleves i vilkårlig rækkefølge. Områderne er stadig kolossale og nogle af gangsystemerne kan hurtigt kaste en ud på et sidespor. Det kan godt blive trivielt at løbe rundt, hvis det ikke var for de sjove og lidt tilfældige samtaler, som finder sted i mellem ens karakter under ens færden rundt i spillet. Grafisk er spillet nemlig ikke helt det episke eventyr, der burde følge med til den fantastiske fortælling. Teksturen i omgivelserne lider meget under et detaljeløstdesign. Farvepaletterne ser generelt meget udtværede ud, hvilket trækker helhedsindtrykket ned. Animationerne svinger meget i kvalitet. Fra den mindre spastiske gangart nogle karakterer har udviklet til det frygtindgydende stenkast fra en af figurerne. Når kampene først går i gang har man dog travlt med at uddele ordrer og diktere slagets gang.

Spillets længde kan variere meget alt efter sværhedsgrad og lysten til at gå i detaljer med historien. Man kan som minimum godt regne med 25 timer til at udforme og skabe ens historie. Går man mere i dybden med universet og løser de mange frivillige opgaver, bliver de 25 timer hurtigt til 50 eller flere. Ønsker man svar på, hvordan historien ville have udspillet sig, hvis man havde truffet nogle andre valg, bliver man nødsaget til at starte forfra. Her kommer spillet dog lidt til kort. Der er en hvis mangel på detaljer og beskrivelser. En magi som healing helbreder f.eks. ikke 60% af ens liv eller 200 hitpoints men derimod blot en ”rimelig” mængde, som det så fint hedder i beskrivelsen. Sætter man sværhedsgraden op på sin andet eller tredje gennemspilning, kan man godt savne den lidt nørdede forklaring. Især fordi kravet til ens lederevner stiger urimelig meget, og det derfor bliver et skøn, hvilken taktik man skal vælge. Når det så er sagt, så starter man alligevel et spil op lige efter man er færdig. Bare lige for at se konsekvenserne af ens valg, havde man valgt lidt anderledes.

Variationen i udstyr er ikke spillets største force, men der er alligevel enkelte specielle våben og rustninger at finde rundt omkring. Det skal i hvert fald ikke være derfor, at man finder spillet frem igen efter, at man har gennemført det. På lydsiden leverer Dragon Age det, man kan forvente. Så snart man befinder sig i en kamp, bliver musikken mere intens men overdøves samtidigt af de mange skrig og klinger, der støder sammen. Det er i sandhed underlægningsmusik, der lader andre ting skinne igennem for så blot at komplimentere det.

Origins eller udgangspunkt som det jo så flot hedder på dansk kan meget vel være et hint om, at spillet blot er starten på en større fortælling. Især når man tænker på BioWare’s savegame planer med Mass Effect 2. Level 18-20 er som bekendt ikke meget i et rollespil, men muligheden for at overføre ens karakter til en mulig efterfølger, virker yderst tiltalende.

Er der så tale om et nyt Baldur’s Gate?

Efter at have gennemført Dragon Age sidder man tilbage en følelse af nysgerrighed. Tog man nu også de rette valg undervejs. Er dette virkelig den bedste slutning? Det er noget af det bedste ved spillet. Men lige meget hvilke valg man træffer undervejs, er man garanteret en fantastisk fortælling om magi, konger og drage(r?). Så fik jeg vidst ikke afsløret for meget.

Med så mange flotte spil i BioWare’s katalog er det naturligt at have høje forventninger til Dragon Age. De fleste bliver da også indfriet og mere til. På det grafiske område mangler der stadig noget, hvilket en sammenligning med PC versionen vil gøre endnu mere tydelig. Det er helt sikkert et spil man kan være stolt over at have lavet hos BioWare, men det vil ikke være det første spil jeg nævnte, hvis jeg blev bedt om at opdatere deres CV.

Grunden til de kraftige referencer til bogmiljøet skal ses i lyset af den dybe historie, man sagtens kan fortabe sig i. Meget apropos er der allerede udgivet to bøger, The Stolen Throne og The Calling, som fortæller om historien op til Dragon Age: Origins. Her skal du dog ikke læse historien. Du skal opleve og skabe den.
Dragon Age: Origins

Dragon Age: Origins

UdviklerBioWare