Delta Force: Black Hawk Down

Anmeldt af: Sune Meyer (Goose Fraba) - 21. september 2005 - kl. 15:20
2 0

Delta Force serien har gjort væsen af sig på PC siden 1998. Alt i alt er det blevet til hele 6 Delta Force spil indtil videre på PC, og det har hele tiden været det typiske mix af Rainbow Six og ego-shooter gameplay, der har kendetegnet spillene. Nu er turen så kommet til, at vi på Xbox og PS2 skal opleve konsolkonverteringen af det vel nok mest kendte af Delta Force spillene, nemlig Delta Force: Black Hawk Down.

De fleste kender nok lidt til baggrunden for historien i spillet, ikke mindst igennem PC spillet fra 2003 og den fremragende Ridley Scott film ”Black Hawk Down” fra 2001. Skulle man dog ikke kende til disse, så kan det fortælles, at handlingen tager udgangspunkt i virkelige hændelser fra året 1993. På dette tidspunkt herskede der frygtelige forhold i Somalia, og det blev kun forværret af, at general Mohamed Farrah Aidid og hans håndlangere angreb pakistanske tropper og plyndrede U.N. nødkonvojer, som var tiltænkt de hårdest ramte i landet. Militære kræfter blev sat ind i et forsøg på at opretholde orden og forsøge at vælte den hensynsløse krigsherres netværk. Spillet tager derfor udgangspunkt i amerikanske troppers indsats i og omkring hovedstaden Mogadishu på dette tidspunkt.

I Delta Force: BHD til konsollerne spiller man sig i offline delen igennem 16 missioner, som leder af en deling Rangers og Delta Force soldater. Missionerne er i et vist omfang baseret på rigtige militæraktioner foretaget i området i 1993 og omfatter alt fra at bemande maskingeværer i Black Hawk helikoptere og Humvee biler til at passe på de andre soldater i delingen og bare skyde på alle fjendtlige enheder i sigte.

Når spillet startes op, og der skal laves en profil, skal man vælge imellem fire forskellige soldattyper: assault, close quarters combat, medic og sniper. Hver af disse har naturligvis deres fordele alt efter, hvilken type mission og hvilket layout det level man skal spille på har.

Desværre er der en række irritationsmomenter, som gør singleplayer oplevelsen til en mindre fornøjelig oplevelse, end den kunne have været. Det første problem er, at man ikke har taget højde for springet fra PC spillets sigte med mus til konsollernes joypad. Derfor skal man tit ramme fjender langt ud i det fjerne, hvilket er ofte er frustrerende med det mindre præcise joypad, medmindre man har et sniper våben i hænderne.

En anden svaghed i spillet er den manglende afbalancering af den kunstige intelligens. Navnligt fjendernes sigte og bevægelsesmønstre lader meget at ønske tilovers. Nogle gange bliver man ramt af modstandere, man dårligt kan ane på skærmen, mens de andre gange ofte kan være et par meter fra en uden at registrere ens tilstedeværelse. Det bliver heller ikke bedre af, at de allesammen kommer myldrende ud i forudsigelige stimer, som en flok naive skydeskiver. Desuden er der holdkammeraterne, som ganske vist ikke opfører sig tåbeligt men til gengæld heller ikke gør noget for rigtigt at hjælpe en, ligesom man kender det i blandt andet Rainbow Six spillene.

Kontrolmæssigt læner Delta Force: BHD sig meget op af Ubisoft spil som Rainbow Six og Ghost Recon, og der er et ganske hæderligt udvalg af våben i spillet. Faktisk er der så mange, at man kan prøve nye våben i alle campaign missionerne, så på den front bliver det ikke monotont i længden.

Multiplayer er uden tvivl den største force i Delta Force: BHD. I Xbox versionen har man mulighed for at spille op til fire spillere på samme konsol, enten imod hinanden eller i splitscreen co-op. Yderligere er der mulighed for at spille op til 32 mennesker over link, mens der ligeledes kan deltage 32 online på PS2 og helt op til 50 mennesker på Xbox Live, hvilket er en ny rekord online på Xbox. Det går hektisk for sig online, og man føler virkeligt, at man befinder sig i en krigszone, når der er fuldt tryk på, og spillene er fuldt besatte samt hostet med en god forbindelse. Online statistikker føres også i stor stil, for dem som interesserer sig for den slags. De forskellige multiplayer maps er udmærket, og springet væk fra de lidt kedelige offline missioner og den dårlige kunstige intelligens gavner helt klart gameplayet. Desuden er det vigtigt at få en god balance af de fire forskellige soldattyper på holdene, hvilket yderligere forstærker holdoplevelsen.

Grafisk er Delta Force: BHD ikke særligt ophidsende, omend der er enkelte lyspunkter. Områderne i spillet er forholdsvis store, hvadenten man færdes i ørkenen eller i landsbyer m.m. Load tider er der heller ikke noget af midt i missioner eller lignende. Kun inden starten af en runde venter man lidt, da et map naturligvis må læses ind. En anden god ting er, at spillet generelt kører med en flydende framerate.

Teksturerne er dog meget udetaljerede og et pænt stykke fra, hvad nutidens konsoller er i stand til at præstere. Omgivelserne føles også ret sterile og kedelige, selvom man opholder sig i øde områder meget af tiden rent geografisk set.

Lyden i spillet placerer sig, ligesom grafikken, på et jævnt niveau. Der er forholdsvis gode effektlyde i spillet, både på humvees, helikoptere og våben, men desværre er dialogen i spillet meget utydelig, hvorfor man ofte må læse sig til mål i missionerne istedet for bare at følge ordrerne efterhånden, som de kommer ud af højttalerne. Endeligt er der til tider noget baggrundsmusik, som oftest bare udgøres af et neutralt techno beat og hverken henrykker eller forarger særligt.

Singleplayer campaign mode har omkring 15 timer i sig, såfremt man har tålmodigheden til at spille den helt igennem. Den egentlige belønning ligger dog i multiplayerdelen, hvor man i four-player co-op og ikke mindst over Live med 50 mennesker kan få styret krigslysten.

Delta Force: Black Hawk Down er en konsol konvertering af et 2003 PC spil, og det kan desværre mærkes på mange punkter. Styringen er ikke optimeret fuldt ud til et joypad, og den svingende kunstige intelligens gør, at spillets singleplayer campaign hurtigt bliver triviel og uinspirerende. Grafikken og lyden er desværre heller ikke blevet optimeret til konsollerne, så man sidder med fornemmelsen af at spille et spil, der ikke har forandret sig i forhold til for to år siden, samt at hardwaren kun bliver presset til at yde halv kraft. Dog er der multiplayer delen, som måske ikke gør spillet til en øjeblikkelig klassiker, men alligevel redder Delta Force: BHD til en vis grad og gør den et kig værd for dem, som spiller meget online og mangler en shooter. 50 mennesker online er trods alt lidt af en oplevelse, selvom gameplayet kun fænger i begrænset tid.
Delta Force: Black Hawk Down

Delta Force: Black Hawk Down

UdviklerNovaLogic