Dead Space 2

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 2. februar 2011 - kl. 17:41
15 0

Verdens mest uheldige rum-ingeniør Isaac Clarke er tilbage i endnu et skrækindjagende og særdeles blodigt horror-action spil. Dead Space 2 forsætter de gode takter fra originalen.

Isaac Clarke vågner op tre år efter de forfærdelige hændelser på USG Ishimura fra det første Dead Space og han befinder sig nu ombord på The Sprawl, en gigantisk rumstation i kredsløb om Saturn. Han kan ikke huske hvordan han er kommet dertil og han plages af uhyggelige mareridt om sin afdøde kæreste Nicole, som døde ombord på Ishimura, efter han opfordrede hende til at arbejde der. Isaac plages af skyldfølelse og han er ved at miste forstanden – og ikke nok med det, så er der stakkevis af Necromorphs (muterede beboere af rumstationen) som er ude på at tage livet af ham – mareridtet lader til at starte forfra.

Dead Space 2 virker som den naturlige udvikling af det første spil; det forbedrer originalen på en række vigtige punkter, men på andre områder minder det også en hel del for forgængeren. Isaac Clarke skal i Dead Space 2 finde frem til en såkaldt ”Marker”, som skulle stå bag udbruddet af disse Necromorphs monstre og han er opsat på, at stoppe det hele én gang for alle. Kernen i spillet er stadig nedkæmpelsen af Necromorphs og ligesom i det første Dead Space, kommer man ikke langt ved at skyde blindt til højre og venstre.

For det første har man ikke ret megen ammunition og for det andet, er det ikke ligemeget hvor man rammer fjenderne. Skud til kroppen gør stort set ingen skade, mens velplacerede skud i f.eks. benene får dem til at falde til jorden og slæbe sig fremad i armene – fjerner man også disse, begynder det at hjælpe på det. Nogle fjender har lange sylespidse tentakler, som man også bør koncentrere sig om, andre bærer på bomber, som eksplodere med den helt ønskede effekt hvis det lykkedes at ramme dem mens andre skyder klæbrigt slim efter Isaac, som gør at han nærmest ikke kan bevæge sig.

Alle våbnene fra det første Dead Space er inkluderet i Dead Space 2, plus et par nye. Plasma Cutteren og Line Riflen er stadig nogle af de bedste våben, som uden problemer skærer fjendernes lemmer af og dermed er særdeles effektive. Der er i alt 10 forskellige våben og de virker alle meget kraftige og det er en fornøjelse af smadre de ækle Necromorphs til hakkekød med velplacerede skud og spide dem til vægge med kraftige syle.

Som nævnt tidligere, er ammunitionen sparsom og det er med til at skabe noget af uhyggen og den evige utryghed i spillet. Man skal hele tiden passe på ikke at bruge for meget ammunition, da det kan blive fatalt senere. En god ting er dog, at man kan bruge de nedlagte fjenders afrevne sylespidse lemmer som våben mod de resterende fjender og på den måde spare på den kostbare ammunition til ens våben. Man kan i løbet af spillet opgradere våbnene i forskellige maskiner og man kan købe nye våben, bedre dragter og ekstra ammunition i forskellige automater placeret rundt omkring på The Sprawl.

Gameplayet er mere strømlinet og actionpræget end i forgængeren. Spillet er temmelig lineært, hvilket dog ikke er noget negativt i dette tilfælde. The Sprawl er meget større end Ishimura og selv om man langt det meste af tiden bliver ledt fra punkt A til punkt B via lange gange og elevatorer, virker spillet mere åbent end det første. Den hektiske action krydres med nogle simple puzzles, nogle sekvenser som foregår i vægtløs tilstand og filmiske passager hvor man er på vej til at blive suget ud af et vindue, eller hvor man hænger fast i benene med hovedet nedad, og så skal ramme nogle kontakter eller angribende fjender. Disse er med til at skabe variation og står i god kontrast til den hektiske action, som dermed aldrig bliver ensformig.

Der er en grund til, at spillet har fået påklistret end 18+ PEGI aldersmærkning, da det er ekstremt voldeligt og meget blodigt. Isaac Clarke kan dø på nogle ganske grufulde måder og der lægges ikke fingre imellem når det flyver rundt med afrevne lemmer, indvolde og blod når Isaacs våben river de fremstormende Necromorphs fra hinanden. Lydsiden er ligeledes med til at skabe en særdeles uhyggelig atmosfære, med nogle frygtelige skrig fra fjenderne og uhyggelige lyde fra omgivelserne på The Sprawl. Stemmeskuespillet er fremragende og man kan ofte høre frygten i stemmerne hos de medvirkende figurer. Lydsiden er en meget vigtig faktor i et spil som Dead Space 2 og man gør klogt i at skrue godt op for lyden, hvis man vil have det optimale ud af spillet.

Historiedelen kan gennemføres på omkring 9 timer, alt efter hvor grundig man er med at undersøge omgivelserne for ammunition og andre nyttige ting. I spillets multiplayer-del kan op til otte spillere spille på to hold, hvor det ene hold spiller som mennesker og det andet som Necromorphs. Menneskerne får stillet en række opgaver, der skal fuldføres inden tiden løber ud og Necromorphs’ eneste opgave er, at forhindre menneskerne i at løse deres opgaver. På hver bane spiller hvert hold én gang som både mennesker og som Necromorphs og på den måde oplever alle spillere hver sides styrker og svagheder. Det fungerer ganske fint og multiplayer-delen spiller en del anderledes end historie-delen, hvilket gør den til en god tilføjelse til spillet.

Grafikken er ganske glimrende og meget stemningsfuld. Man kommer igennem alt fra trange ventilationsskakte og totalt mørklagte rum, til store katedraler og sekvenser udenfor rumstationen. Designet er flot og varieret og lyssætningen er til tider virkelig fremragende. Som i det første Dead Space er der ingen ikoner eller energimålere på skærmen, da det hele foregår på Isaacs dragt, hvor man kan se hvor meget energi man har og på våbnene kan man via et display hele tiden holde øje med ens ammunition. Det er et virkelig snedigt designvalg, som virker rigtigt godt.

Dead Space 2 er et virkelig godt spil, som der ikke er meget dårligt at sige om. Gameplayet fungerer fint, men det er ikke helt så uhyggeligt som jeg egentlig havde forventet. Det er særdeles stemningsfuldt og man får da også et par gode chok undervejs, men jeg var f.eks. langt mere skræmt af Alan Wake. Grafikken er virkelig flot, styringen præcis og lydsiden i særklasse. Skal man sige noget negativt må det være, at spillet byder ikke på voldsomt meget nyt i forhold til forgængeren og at kameraet i snævre omgivelser kan være en næsten lige så stor fjende som de voldelige Necromorphs.

Har du dårligt hjerte, bryder du dig ikke om udpenslet vold eller er du mørkeræd, er det ikke Dead Space 2 du skal spille. Men er du ude efter et smart og lidt anderledes actionspil, hvor stemningen og den gode historie er i centrum, så tag et kig på Dead Space 2.
Dead Space 2

Dead Space 2

UdviklerVisceral Games