Dead Rising 2: Off the Record

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 6. november 2011 - kl. 20:23
1 0

Den bedste måde at tjene penge på i spilindustrien, må jo være at lave det samme spil to gange og så udgive begge til fuld pris. Capcom revolutionere spilbranchen.

Dead Rising 2: Off the Record er navnet på Capcoms nyeste Dead Rising spil og vi ser igen Frank West fra det første Dead Rising i hovedrollen som Mr. Zombie Killer. Jeg fandt det lidt mærkeligt, at man valgte at udgive endnu et spil ved navnet Dead Rising 2, bare med en tillægstitel, men efter at have spillet spillet, så forstår jeg bedre, at det ikke blev kaldt Dead Rising 3.

Dead Rising 2: Off the Record er i virkeligheden bare Dead Rising 2 om igen, men med et lille twist. Jeg synes det er frækt, at tage fuld pris for et spil som dette, der egentlig bare kunne være udgivet som en udvidelse til f.eks. 1200 MSP. For at sige det som det er, er Dead Rising 2: Off the Record egentlig bare Dead Rising 2, blot med Frank West i hovedrollen. Historien er mere eller mindre den samme, de samme personer er med, men de har fået lidt andre roller. Denne gang er det Frank, der har brug for Zombrex for at overleve og ikke Chuck Greens datter som i Dead Rising 2.

Så borset fra det, er historien og mellemsekvenserne omtrent de samme. Begyndelsen er dog noget anderledes, da vi får et tilbageblik på Franks liv siden det første spil, men fra det punkt hvor han finder ud af, hvad skurken Tyrone King har gang i, ligner det Dead Rising 2 en hel del. Men heldigvis redder Capcom lidt af æren med den ny sandbox gamemode. Her er timeren fra historie delen fjernet og man har så meget tid man kunne ønske sig og det er nu op til dig, hvor mange zombier du har lyst til at dræbe, for slet ikke at nævne hvordan du ønsker at dræbe dem. I løbet af de 4-5 timer jeg har spillet sandbox gamemoden, var jeg i stand til at likvidere 5.400 zombier på både nye og gamle måder.

Der er tre gode ting ved sandbox gamemoden; for det første kan du træne i at bruge de mange våben og ikke mindst finde forskellige våbenkombinationer, man kan løse forskellige udfordringer og du kan bare have det sjovt med at dræbe så mange zombier som muligt. Og det bedste af det hele er, at du kan gøre det sammen med en ven, da spillet understøtter co-op for to spillere. I Terror is Reality gamemoden kan man optjene penge, der kan bruges i historie delen, for man må indrømme, at med det tidspres der er i historie delen, gør det ikke let at tjene penge nok og Zombrex er jo ikke ligefrem gratis. Det nye er dog, at hver Zombrex varer i 24 timer, så man skal ikke rende rundt og lede efter dem hele tiden.

De føromtalte udfordinger kan være meget forskellige. De kan f.eks. gå ud på, at man skal dræbe 40 zombier på 20 sekunder hvis man vi have guld, 20 zombier hvis man vil have sølv og 15 zombier hvis man vil nøjes med bronze. Her er det muligt at tjene nogle hurtige penge, f.eks. 1000 pr. zombie og 40000 for en guldmedalje. Andre gange optjener man også XP eller combocards, det kommer helt an på udfordringen. Dette er en smart måde at tjene hurtige penge, fordi du kan tage udfordringerne flere gange, så du kan finde en, der f.eks. giver mange penge og så fuldføre den flere gange i træk. Der er kun et par udfordringer åbne når du starter i sandbox gamemoden, men jo mere du spiller og jo mere du dræber, åbnes der op for nye udfordringer. Før en udfordring åbnes, kan man se hvor mange kills der kræves, før den åbnes. En anden måde at tjene penge og XP på i Fortune City, er at dræbe de andre overlevende, som har overtaget dele af byen, disse tåler en del mere end zombierne, så det er godt at have nogle gode våben med sig, når de angriber en.

Grafikken og lydsiden er helt identisk med Dead Rising 2, altså ikke den bedste, men bestemt heller ikke den værste og de passer begge til et spil af denne type. Jeg kan også nævne, at der er en del nye våben og våbenkombinationer i denne udgave af Dead Rising 2, så selv om historie delen stort set er den samme som i Dead Rising 2, så er der fortsat en del at hygge sig med.

Det som adskiller både historie delen og sandbox gamemoden fra Dead Rising 2, er muligheden for at tage billeder af alt hvad der sker. Ønsker du at tage et billede af de 60 zombier, der står foran dig, kan du gøre det, ønsker du at tage et billede af bunken med de 60 zombier du lige har slået ihjel, gør du det eller ønsker du at tage et billede af zombier, der glider fordi du har smurt sæbe ud på gulvet, så kan du også det. Og ikke nok med at du kan tage billeder, de bliver også vurderet og giver dig XP, faktisk en hel del XP, hvis det lykkedes dig at tage billeder, som er gode nok. Jeg savner dog, at man kunne gemme billederne på ens Xbox, men det kan sikkert godt blive svært, med det utroligt langsommelige gemmesystem spillet har.

Man bliver tit irriteret over de langsomme menuer i EA’s spil, da de skal koble sig op til servere, men menuerne og gemmesystemet i Dead Rising spillene er virkelig uudholdelige. Det går så langsomt, at man ofte tror, at spillet er gået ned, da det tager så lang tid, før man kommer videre. Det er en skam, at de ikke har formået at få rettet det i løbet af de tre spil, da dette er et spil, hvor man virkelig gemmer ofte. Men da gemmeprocessen tager så lang tid som den gør, vil man helst undgå at gemme og til sidst gider man ikke spille spillet pga. alt den venten på at gemme og på at bruge menuerne. Det er dog en dejlig ting, at visse døre virker som checkpoints – disse checkpoints gemmes ikke, men bruges til at starte fra, når man dør.

Dead Rising 2: Off the Record er mere eller mindre lig med Dead Rising 2; det har en ny anti-helt, nye våben og våbenkombinationer, man kan tage fotografier og man kan endelig spille spillet, uden tidspres. Det er disse fire punkter, som afgør om du skal købe dette spil i stedet for Dead Rising 2. Der er ingen mening i at eje begge spil, så man bør vælge det, som har mest at byde på. Det er vanskeligt at give et spil, der allerede er udgivet tidligere, bare i en lidt anden version, de helt høje karakterer. Det nye og unikke er forsvundet og det trækker lidt ned pga. dette, hvilket er en skam, da spillet stadig er sjovt, men jeg ser ingen mening i at udgive to nærmest identiske spil. Men lad mig sige det sådan, at hvis du ønsker en zombie oplevelse, som er ganske sjovt og hvor du dræber tusindvis af zomber på sjove og kreative måde, men ikke ønsker det sædvandlige tidspres, så er Dead Rising 2: Off the Record spillet for dig.

Spillet er anmeldt af Espen Xandrius Leinæs, Xboxlife Norge og oversat af Palle Havshøi-Jensen
Dead Rising 2: Off the Record

Dead Rising 2: Off the Record