Dead or Alive Ultimate

Anmeldt af: Kristian Skov Feilan (Crishake) - 6. februar 2005 - kl. 17:15
18 0

De mange Dead or Alive fans kan ikke vente, til den nye titel DoA Ultimate kommer til Europa. Jeg har været én af de heldige, der har haft mulighed for at spille titlen allerede nu. Nu er anmeldelsen klar, så hvis du er interesseret i kampspil, vil det næsten være synd ikke at blive på kanalen.

Kampspil har altid været der og der har altid nogen til at spille dem. Hvorfor så holde op med at lave dem? I 1997 fik den store og velkendte serie Tekken sig en værdig modstander, ved navn Dead or Alive. Den første konsol, et Dead or Alive blev spillet på, var Sega Saturn. I de otte år, fra spiludvikleren Ninja udgav den første udgave af serien, til i dag, er der blevet lavet en del spil i serien, til forskellige konsoller. Om 12 dage kommer der en ny titel ved navn Dead or Alive Ultimate.

Dead or Alive Ultimate består udelukkende af to opgraderede versioner. Den første udgave af serien og DoA 2. På den første cd vil du finde den første udgave, som udkom til Sega Saturn i sin tid. Udvikleren har valgt ikke, at lave noget om i gameplayet ved denne udgave, bortset fra en tilføjet mulighed for at spille over Live. På den anden cd finder du Dead or Alive 2. Her er der sket voldsomme forandringer. Endelig kan man være bekendt at sige: forandring fryder.

Der er et hav af baner, og kampene bliver spillet på mange dramatiske og spændende steder. F.eks. kan en kamp blive spillet ude på savannen omgivet af elefanter, løver og flodheste, og en anden kamp kan blive spillet på den kinesiske mur.

Efter at have sat spillet i din xbox, bliver du budt velkommen med en ekstrem flot film, og allerede her kribler det i fingrene af spænding. I filmen finder du blandt andet svaret på, betydningen med blomsterne i Kasumis afslutning. Efter at have nydt hvert et sekund af den flotte film, kommer man ind i en menu, hvor man kan vælge forskellige spilletyper.

Story mode
Her får du stillet 12 kampklare personer til rådighed. Når du har valgt den rette person, kan du begynde med spillet. Du skal nedkæmpe 7 fightere, og ind imellem kommer der en lille film, som fortæller noget om personen du styrer. Disse oplysninger er dog ikke noget særligt, hvis man er en af dem der har gennemtæsket 2’ern, nu hvor Dead or Alive 2 Ultimate kun er en opgradering af grafik og baner. Men det vil alligevel være en skam, at gå glip af de lækre små klip.

Ligesom i de andre titler i serien, kan man unlocke forskellige ting ved at vinde kampe osv. I ’Story mode’ er det dragter til personerne, der kan unlockes. Når du har spillet en runde, som består af 7 kampe mod 7 forskellige modstandere, får du en ny dragt til den person, du har valgt at gennemføre med. Hvis du vælger at gennemføre med nogle bestemte spillere, kan du unlocke 3 nye personer, som du så kan spille videre med i ’Survival mode’ og de andre modes. ’Story mode’ er en underholdende del i spillet, men holder dog ikke i længden. Her har vi så 6 andre forskellige modes at vælge imellem, så man ikke når at blive træt af det ene eller det andet.

Er du typen, der har spillet enten DoA Beach Volley eller DoA 3, vil du uden tvivl kende til pigen Hitomi. Den hårdføre pige følger ikke med fra start i spillet, men hvis du ejer en af de to tidligere titler, kan du få hende frem. Du skal blot have et saved game med Hitomi fra en af de to tidligere spil og gennemføre en enkelt gang med Ein, i Ulitmate. Efter dette vil Hitomi være til din rådighed.

Survival mode
Her kan du ikke bare spille med de 12, men med alle 15 fightere og gøre brug af alle de unlockede dragter. I ’Survival mode’ er det bare lige på og hårdt. Man finder sin figur og så er det ellers bare i gang. Der bliver stillet en række fightere op, som du så skal bekæmpe. Antallet er uendeligt, så snart du har slagtet den ene, kommer den anden sprængende imod dig. Hvis dit liv er ved svinde ud efter en kamp, bliver der fyldt lidt i for hver vundet kamp, hvis du blot taber én kamp, er det bare at starter forfra. Imens du kæmper på fuld tryk, kan du samle forskellige items op, som kan bruges til at øge dine færdigheder med den valgte person. Her kan du være op til 4 spillere på samme tid. Denne mode er en meget sjov og hæsblæsende del af spillet.

Tag battle
Hvis du sidder 4 kammerater og nyder en kold drikkelse, vil det være det perfekte tidspunkt, at tage en kamp mod hinanden i ’Tag battle’ 2 mod 2. ’Tag battle’ er den ultimative multiplayer oplevelse, hvis man har nogle venner på besøg. Man kan være op til 4 spillere, på samme skærm, hvorefter man så skiftes til at spille.

På denne front er der ikke sket de helt store forandringer, i forhold til DoA 3. Det samme kan man sige om ’Time Attack’. Her handler det om at nedkæmpe fjenden under et hvis antal sekunder, som man plejer i denne mode.

Team battle, Versus og sparring mode
Disse tre modes kender vi og der ikke sket andre forandringer, end grafik- og lydsiden. Men for en sikkerhedsskyld må jeg lige opsummere.

’Team battle’ går hovedsaligt ud på, at du kan vælge op til syv forskellige fightere. Efter du har valgt disse, bliver du stillet op imod 7 andre, som kun har én ting i hovedet, nemlig at få dig ned med nakken.

’Versus’ er den gode gamle multiplayer mode, hvor du kan vælge imellem at spille 1 mod 1 eller 2 mod 2. Når du har valgt din favorit bane, kan du begynde med at kæmpe løs.

I ’Sparring mode’ skal vi ud på træningsbanen. Nu skal der spilles. Hvis du vil lære nye tricks og få bedre teknik, er det her. Du får stillet en utrolig uintelligent modstander til rådighed, som ikke har i sinde at gøre modstand, hvilket gør det nemmere at udøve sine nye tricks. Der er også en menu man kan gå ind i, når man er i gang med at spille. Her kan du finde råd om, hvordan du laver de forskellige tricks med din fighter.

Der er ikke mange, som er uenige i, at den tidligere titel Dead or Alive 3 havde en grafikmotor, der imponerede i stor stil. Ultimate skuffer absolut heller ikke på nogle måder. Grafikken overgår endda 3’ern. Animationerne er mere flydende og lækre, baggrundene er bedre animeret og der sker på samme tid mere rundt om dig, imens du spiller. Dette er med til at give en god fornemmelse af fart og tempo. I det hele taget er omgivelserne virkelig imponerende. De små tilbage klip er også rigtig godt lavet. Eneste minus er når man ser et replay af de 3-4 sidste slag der skulle til at få modstanderen ned i gulvet. De er knap så godt timet, men slet ikke sikkert man ville lægge mærke til det.

Lyden
Lyddelen i Dead or Alive er aldeles godt skruet sammen. Nogle gange kan det godt virke lidt ensformigt, men det er jo ikke noget nyt inden for genren. Stemmeskuespillet mellem spillerne er rigtig godt, selvom deres stemmer er på kinesisk eller hvilke lande de forskellige nu kommer fra. Baggrundslydene er simpelthen perfekte. De matcher lige ind i billedet og er i højeste grad, med til at give en stemning uden lige. F.eks. hvis du kæmper i en lille krog omgivet af højhuse og kinesiske grillbarer midt i et slum kvarter, hører du en sirene og lyden af vild kørsel. Du kigger om på næste hjørne og en patruljevogn passere stedet, lige i hælene på en flugtperson. Der er også andre steder, hvor man hører et vandfald fosse, imens du kæmper en intens kamp mod din modstander. Slagenes lydeffekter er meget voldsomme og gør det hele mere overdrevent og får det til, at føles mere tempofyldt. Imens man spiller, bliver der afspillet noget musik. Disse numre passer lige til de forskellige baner. Nogle gange kan det være heftige og hurtige numre, andre gange kan det være stille japansk musik, hvis f.eks. kæmper i et japansk tempel.

Xbox Live
En ting, der er blevet set frem til, er den nye mulighed for at spille over Xbox Live. Det er første gang nogensinde, man ser et fighterspil som Tekken, Soul Calibur og Dead or Alive online. Dette gælder for alle konsollerne. Dead or Alive er ikke mindre, end genialt over Live. Det er virkelig en fornøjelse at spille online i dette spil. I starten var jeg bange for, at det ville gå hen at blive en skuffelse og alt for meget lag, men jeg tog fejl!

Der er nogle forskellige spillemåder. To af dem er ’winner stay’ og ’loser stay’. Navnet siger lidt sig selv; når du er gået ind i ’optimatch’ kommer der en liste frem, hvor du blandt andet kan vælge imellem de to nævnte modes. Hvis vi siger, man er 3-4 inde på en server, som spiller imod hinanden, skal den der vinder spille videre mod den næste i rækken. Sådan fungere det i ’winner stay’, og modsat i ’loser stay’, er det så taberen der skal spille imod den næste. Imens de andre spiller, kører der et kamera, så man kan følge med i kampen, indtil det bliver ens egen tur til at gennemtæske sin modstander.

Lag er ikke det store problem i spillet, men det sker dog en gang imellem. Dog er det sjældent noget der præger ens slag og afgørende bevægelser. Til gengæld kan du risikere at komme ind på en server, hvor det simpelthen er helt galt, med for meget lag og det kan være umuligt at spille. Men på de servere hvor det kører, er det en nydelse at spille. Vi må håbe udviklerne får sendt en patch ud, sådan vi slipper helt for lagproblemerne. Selve menuerne kan godt se en smule besværlige ud i starten, men man indser dog hurtigt, hvor enkle og gode de er at bruge. Xbox Live delen er med til, at hæve underholdningsniveauet gevaldigt. Det har mange fighterspil bestemt haft brug for!

Som nævnt tidligere, er der mange forskellige modes at vælge imellem. Men der er kun 2 spillemåder, som virkelig slår igennem. Det ene er at sidde to eller flere med et joystick i hver hånd, og det andet er at spille over Live. Det er klart sjovest at være flere om at spille spillet. Det at spille online er med til at øge holdbarheden i spillet. Det vil klart være en fordel at have Live, hvis man skal ud at købe spillet, men man kan også sagtens bruge mange timer på de andre modes.

Konklusion
I dette spil får du ikke mindre end uendelig mange timers underholdning. Alle de mange forskellige modes er sjove og underholdende. Live delen er perfekt og virker virkelig godt. Hvis du er stor fan af serien, så køb det! Kan du lide kampspil, så køb det! Er du i det hele taget glad for multiplayer spil og kan bruge mange timer sammen med vennerne, med et joystick i hånden, så vil Dead or Alive Ultimate være et spil for dig.
Dead or Alive Ultimate

Dead or Alive Ultimate

UdviklerTeam Ninja