Dead Island

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 18. september 2011 - kl. 21:52
16 0

Dead Island udspiller sig i ferieparadiset Banoi, som er overrendt af savlende og dødsensfarlige zombier. Frem med kødøksen og vær forberedt på en del blod og indvolde.

Dead Island er et af de spil, som har været omgivet af en del mystik, da der ikke har været frigivet ret meget konkret information om det forud for udgivelsen. Der har kørt en massiv marketingskampagne målrettet pressen, med mystiske postkort fra øen Banoi og lignende – og det hele startede med den flotte (men også kontroversielle) annonceringstrailer, der gik hen og vandt prisen for bedste internetfilm på den prestigefyldte reklamefilmfestival i Cannes, for næsen af blandt andre Google.

Dead Island er udviklet af polske Techland og var egentlig planlagt til en udgivelse i 2008, men blev forsinket og er altså først blevet udgivet her mod slutningen af 2011. Med en marketingskampagne, som har holdt kortene tæt ind til kroppen og med en udgivelse omkring 3 år efter den oprindeligt planlagte, kan man godt blive lidt bekymret for Dead Island – hvilket der delvist også er grund til.

Man kender det jo godt. Man er på ferie et solrigt sted og man får en tår for meget at drikke. Man vælter om på sengen og vågner næste morgen med de ondeste tømmermænd. Det sker også for spillets hovedperson i Dead Island, den eneste, meget store forskel er, at mens man har ligget og sovet ens brandert ud på værelset, er stort set hele ferieparadiset udenfor blevet ramt af zombiesyge, så når man stikker hovedet ud af døren op af dagen, er der stort set ingen levende mennesker tilbage og den smukke ø er nu befolket af savlende zombier.

Herfra kunne man tro, at man, meget belejligt, fandt et haglegevær liggende på hotellets gang og nu skulle slagte zombier i lange baner. Ganske vist skal man slagte zombier, men slet ikke på den måde man måske skulle tro. Dead Island er nemlig ikke en typisk første-persons action-flick, men et rollespil – ja, den er god nok, et action-rollespil med zombier. Man optjener XP, man leveler op, man har et opgraderingstræ hvor man kan opgradere ens figur, man kan opgradere ens våben og man kan snakke med stort set alle de computerstyrede figurer man møder og man modtager masser af missioner fra de fleste af dem.

Når man starter spillet, kan man vælge mellem fire figurer, med hver har deres styrker og svagheder. Der er Logan, en tidligere top quaterback, hvis speciale ikke overraskende er kastevåben, Purna, en tidligere betjent fra Sydney, nu bodyguard for de rige og berømte – hendes force er skydevåben. Endelig er der Xian, en politikvinde fra Hong Kongs specialenhed mod organiseret kriminalitet, hvis speciale er skarpe våben som sabler og knive og som rosinen i pølseenden, Sam B, personen jeg valgte at spille med, en afdanket rapper fra New Orleans med en far som døde i fængslet og en mor på crack. Hans speciale er slagvåben som store hammere og køller af forskellig art.

Dead Island er meget længe om at komme i gang – rent faktisk er de første par timer noget søvndyssende og kedelige, da man for det meste blot render rundt og udfører simple og ensformige opgaver, mens man tømmer efterladte kufferter for småpenge og andre småting. Efterhånden udvikler spillet sig dog og missionerne bliver mere spændende og historien tager fart. Der skal smadres zombier på alle mulige tænkelige måder og snart flyver arme, ben og smadrede kranier om ørerne på en.

På overfladen virker selve kampene noget simple, men man opdager snart, at man må gøre brug af en smule taktik for at klare sig. Man kan gå efter zombiernes arme, ben eller hoved og nogle zombier er f.eks. meget hurtige – her ville det være smart, hvis man smadrede deres ben som noget af det første, så de ikke længere kan overrumple en med deres hastighed. Derefter kan man gå efter hovedet for at gøre det af med dem. Øen er ikke just oversvømmet med zombier, da man i længere perioder kan gå rundt og undersøge omgivelserne uden at støde på nogen, men man kan ofte høre dem grynte og skrige i omgivelserne. Zombierne går gerne i flok og det er med at være vågen, for en gruppe på bare 4-5 zombier kan lynhurtigt volde en voldsomme problemer, da de for det meste er ret sejlivede. I løbet af spillet støder man på et utal af våben, alt kan bruges, lige fra køller, spader og tungt VVS værktøj til knive, sabler og hammere – der er et kæmpe udvalg af våben og nogle af dem er ganske underholdende.

Hver af de fire personer har et opgraderingstræ, som er inddelt Fury, Combat og Survival. I Fury kan man opgradere ens superangreb, som bliver aktiveret når ens rage-måler er fyldt op. Det er nærmest som en smartbomb i et shoot’em up, da man kan slå hovedet at en grupper zombier med et enkelt knytnæveslag – herligt. I Combat opgraderer man ens kampegenskaber og forbedrer ens våbens holdbarhed mens man i Survival opgradere ens evner til at overleve på øen og overleve zombiernes angreb.

Historie delen af Dead Island er ikke voldsomt spændende, da det hele går hen og bliver en smule ensformigt og trivielt og den kommer aldrig rigtigt op at flyve. Det er helt anderledes med co-op delen, som uden tvivl er Dead Islands stærkeste side og her viser spillet virkelig sin styrke – det er trodsalt sjovere at slå zombier ihjel hvis man er flere der gør det sammen. Det er muligt at spille op til fire spillere sammen, og det er selvfølgelig den samme historie som man ville komme igennem hvis man spillede alene. Når man spiller co-op, så har man muligheden for at bytte våben og andre ting med hinanden, derudover er det muligt at man kan give sine medspillere ny energi via førstehjælpskasserne som man samler op rundt omkring.

Selv om co-op delen af Dead Island fungerer ganske godt, så har den de samme grimme fejl som man kan risikere at opleve når man spiller alene. Jeg oplevede i starten af spillet, at skulle hjælpe to gutter på en redningstation, men sad fast, fordi jeg ikke kunne gennemføre den ene af de to missioner de gav mig. Når jeg kom tilbage med de ting de skulle bruge, tog de tingene og gav mig missionen igen og sådan blev det ved. Jeg måtte starte forfra, for at få løst problemet. Af andre fejl kan nævnes, at ens gemte spil bliver ødelagt, at man efter at have indlæst ens spil, starter et andet sted på øen end der hvor man sluttede og gemte ens spil, ting forsvinder fra ens inventory, spillet fryser og at man kan sidde fast hovedsagligt i mindre rum. Det er ikke tit man støder på disse ting, men det er meget frustrerende når man gør. Selv om de fleste af spillets fejl opleves i både historie delen og i co-op, er der ingen tvivl om, at hvis man vil have det maksimale ud af Dead Island, så er det co-op delen man skal begive sig ud i sammen med et par venner.

Grafikken i Dead Island er ganske fin, men det er tydeligt, at spillet kører på Techlands Chrome Engine 5, som vi senest så brugt i Call of Juarez: The Cartel. Personerne i spillet har det samme plastik-udseende og de samme skræmmende døde øjne, hvilket dog passer til zombierne, men ikke til de få levende mennesker der er tilbage på øen. Der er stadig problemer med, at arme og ben stikker igennem vægge og andre solide objekter, men ligesom i Call of Juarez, er spilverdenen virkelig flot. Den enorme ø ligner et smukt postkort fra de varme lande, med palmer, hvide strande og lækre pool-områder. Der er lidt tekniske problemer her og der, men ikke noget alvorligt og helt overordnet, ser Dead Island ganske flot ud.

Lydsiden er helt fin, uden for alvor at imponere. De gryntende og skrigende zombier lyder tilpas skræmmende og lyden når man kvaser et kranie med en solid rørtang, kan få de små hår til at rejse sig. Stemmeskuespillet er fint og soundtracket passer godt til spillet, uden at gøre for meget væsen af sig.

Dead Island er et forfriskende bekendtskab og en meget anderledes vinkel på et action-rollespil. Spiller man alene, er det en smule fladt og ensformigt, men har man et par venner man kan spille co-op med, er det absolut en fornøjelse. Spillet er enormt og man kan let bruge op mod 30-35 timer på det, hvis man begiver sig ud i nogle af de mange sidemissioner. Det er altid sjovt at smadre zombier til kødfars og når det på samme tid bliver gjort med nogle opfindsomme våben, er det bare endnu sjovere.

Alligevel er det et spil, som er svært at elske – det virker som om, at udviklerne har kastet sig ud i noget, de ikke kunne gabe over. Der er ganske enkelt for mange fejl i det og det virker ikke poleret nok. Nogle af fejlene er alvorlige – jeg brugte f.eks. en del timer på at sidde fast i en mission, der ikke kunne gennemføres. Det er desuden virkelig frustrerende, at miste alle ens opgraderede våben, fordi spillet pludselig vælger at tømme det meste af ens inventory for en. Hvis Techland nu havde fået deres ambitioner til at passe lidt bedre med deres formåen, så kunne Dead Island have været et fremragende spil, men som det er nu, har jeg svært ved direkte at anbefale det, med mindre man er meget stor fan af zombier.
Dead Island

Dead Island

UdviklerTechland